Miksi jotkut ihmiset eivät koskaan kutsu ketään kylään?
Olen väsynyt vapaamatkustajiin kyläilykulttuurissa.
Vuoroin vieraissa: jokainen kutsuu välillä tuttavan kotiinsa tunniksi juttelemaan tai pelaamaan, ja tarjoaa pari kuppia kahvia. Siis jokainen normaali ihminen.
Olen välillä törmännyt merkillisiin hyypiöihin, jotka käyvät tosi mielellään kylässä, mutta menevät vaikeaksi, kun on puhe heidän omasta kodistaan.
Esim. lapsuusystävä tuli facessa vastaan, kutsuin meille kaffelle ja oli rattoisaa.
Seuraavalla viikolla hän soitteli ja kyseli, koska voitaisiin taas nähdä: -Koska mä voin tulla teille kahville?
Vastasin: -Eiku mennään välillä teille kahville. Hän meni hämilleen, puhisi ja änkytti ja lopulta ehdotti, että menisimme "termarikahville" lähipuistoon. Tammikuussa!
Hän asuu lapsen ja kissan kanssa, kuten minäkin + minulla on mies välillä kotona. Molemmilla pätkätöitä ja käytetyt huonekalut, ei mitään kotiteattereita olkkarissa eikä posliinivitriiniä keittiössä. Miksei hänen luokseen voi mennä kylään?
Toinen esim. on naapurini, jonka kutsuin viime syksynä kahville keskusteltuamme ensi kertaa pidempään. Juttu luisti pari tuntia ja pidin hänestä koko ajan enemmän.
Parin päivän päästä hän tuli kotiovelleni ja pyysi päästä meille kaffelle ja juttelemaan. Meillä oli taas mukavaa & minulla on aina vierasvaraa pakastimessa.
Naapuri tokaisi vierailun aikana: -Mä en voi kyllä ikinä kutsuu sua meille, kun sun luona on niin siistiä... Täällä on kaikki laitettu.
Kysyin että Mitä!? Hän vain kiemurteli, eikä vastannut, ja jatkossa kun hän kävi ovellani, sanoin että minä tulen teille kahville. Tämä ei käynyt, joten kyläily loppui kokonaan.
Minulla on myös ystäviä, joiden kanssa vierailemme vastavuoroisesti, se toimii hyvin kun molemmat näkevät saman vaivan. Ei mitään kämpänkiillotusta ennen vieraita, mutta ystävällinen vastaanotto ja kahvitarjoilu. Ikävä kyllä nämä ystäväni asuvat turhan kaukana. Kyläilemme vain n.10 kertaa vuodessa.
Mikä ihme sellaisia ihmisiä vaivaa, jotka linnoittautuvat kotiinsa eivätkä päästä vieraita sisään, mutta itse kyllä kyläilevät mieluusti muiden luona?
Ovatko he hamstraajia joka ikinen?
Asuvat kaatopaikalla? Vai mikä on...
Kommentit (402)
Vierailija kirjoitti:
Me ihmiset ollaan erilaisia: toiset nauttivat seurasta, toiset haluavat olla omissa oloissaan. Kenellä on mikäkin syy olla kutsumatta kotiinsa. Se ei ole välinpitämättömyyttä tai huonoja käytöstapoja, jokaisella on oikeus valita ketä kotiinsa laskee ja kenelle mitäkin tarjoaa.
Jos oikeasti vastavierailukutsujen puute noin harmittaa, niin silloin pitää itsekin tehdä stoppi kahvitteluille. Eipä tarvitse uhriutua olemalla aina se joka siivoaa, leipoo ja keittää kahvia...Niin yksinkertaista se on!
Varmasti illalliset tai kahvittelut aikanaan loppuvat rotille jotka haluavat että heitä vain paasataan "kun se toinen tykkää järjestää". Mutta jos aikoo vain yksipuolisesti kyläillä, ei kannata kutsua itse itseään kylään, se on noloa.
Eihän sun ap ole pakko ketään kotiisi ottaa, jos se on kerran noin kamalaa. Älä kutsu muita kylään, jos et kestä sitä tosiasiaa.
Kuten tästäkin viestiketjusta selviää alapeukkujen myötä ap:lle, ihmiset ovat pääsääntöisesti itsekkäitä, yksinkertaisia typeryksiä. Ja sitten taas alapeukuttamaan kilvalla tästäkin kommentista ...
En halua kutsua hevin ketään kylään, koska olen tarkka omista tavaroistani ja etenkin tietokoneestani, enkä tykkää siitä, että muut tulevat sitä käyttämään. Pitää tyhjentää selaushistoriat tai laittaa toinen selain näkyville, pitää piilottaa kaikki kansiot, joita ei halua nähtävän. Pitää siivota paremmin ja laittaa muutenkin paikat järjestykseen.
Jos ei asu yksin, niin nämä asiat ovat automaattisesti paremmassa järjestyksessä ja siten on helpompi kutsua vieraita käymään. On usein myös enemmän tilaa, jossa viettää aikaa. Nykyisellään kaverini joutuvat istumaan sängylläni, koska muita istumapaikkoja ei ole.
Näistä syistä kutsun kotiini ainoastaan treffikumppaneitani, mutta mieluummin menen heidän luokseen.
En halua ihmisiä kylään koska vihaan siivoamista ja emännöintiä. En myöskään halua mennä muiden luo kylään, etenkään lemmikki- ja lapsiperheiden. Kaupungin keskustassa kun asun, niin haluan tavata ihmisiä kahviloissa tai ravintoloissa. Jotkut kaverit kärttävät minua heille jatkuvasti kylään. Ovat niin laiskoja ja itsekkäitä että eivät viitsi lähteä lähiöstä keskustaan. Minun sitten pitäisi lähteä sinne lähiöön. Kylään kutsujan motiivikin voi siis olla laiskuus ja itsekkyys!
Vierailija kirjoitti:
Kuten tästäkin viestiketjusta selviää alapeukkujen myötä ap:lle, ihmiset ovat pääsääntöisesti itsekkäitä, yksinkertaisia typeryksiä. Ja sitten taas alapeukuttamaan kilvalla tästäkin kommentista ...
Jep, mikä ihmisiä vaivaa 😵😳 ei edes ymmärrystä että miksi yhtä saattaa harmittaa olla aina se joka näkee vaivan muiden eteen.
Suomalaisiin on vaikea tutustua. Olen jo 45v ja aikoinaan meillä kävi tai itse käytiin kylässä joka viikko. Nykyään kukaan ei kutsu kotiinsa. Ollaan vaan omissa oloissa. Eipä sitten tule enää itsekkään kutsuttua. Sitten kerran vuodessa kun biletetään kavereiden kanssa inistään kun ei koskaan nähdä! Mut tällasta se nykyään on.
Kyllä mä tykkäsin tästä "kyläilykulttuurista"Ihan eri asia vaihtaa kuulumisia kupposen ääressä. Nyt vaan someen päivitetään kuulumiset. Tylsäksi on mennyt.
No älä sitten kysy miksi, jos vastaukset eivät miellytä! Ei ennen arvosteltu niin paljon toisten kotia minkälaista siellä on. Nykyisessä sisustushuumassa ja kotien kilpavarustelussa ei vaan tee mieli esitellä omaa nukkavierua mutta rakasta pikku kotiaan näille hehtaaritalojen omistajille. Kun arvostelua tulee kaikesta tyyliin aijaa, sinulla on kirjahyllyissä noin paljon kirjoja, miten sulla onkin noin paljon kirjoja, oletko lukenut kaikki ja sitten katsotaan kuin olisin jotenkin outo.
Pidän aina kotini siistinä ja puhtaana, enkä halua tänne ketään sotkemaan paikkoja. En myöskään tykkää käydä kenenkään luona kylässä, olen nähnyt liikaa todella p*skaisia huusholleja! En viihdy sikolätissä.
Meidän luokse taasen ei tule kukaan, koska minulla on rattaissa kulkeva lapsi, jonka kanssa pääsen kätevästi heidän luokseen linja-autolla ilmaiseksi.
Niin no... Siitä kätevyydestä olen erimieltä ja tämän asian ilmaissutkin heille. Päästäkseni vaikkapa veljeni luokse kylään, täytyy minun matkustaa kahdella linja-autolla. Matkaan kuluu vähintään tunti yhteen suuntaan. Jos linja-autoon ei rattaiden kanssa mahdu, niin täytyy odottaa seuraavaa.
Veljelläni on auto, kuten melkein kaikilla muillakin "läheisilläni". Asuvat lähestulkoon jokainen saman mittaisen välimatkan päässä minusta, vaikka eri puolilla kaupunkia asuvatkin.
Minulla siis menee pelkkiin matkoihin vähintään kaksi tuntia ja heiltä puoli tuntia. Silti minun pitäisi olla aina se joka lähtee kylään, koska rattaiden kanssa matkustaminen on ilmaista.
Itselläni on niin vähän vapaa-aikaa, etten todellakaan kovin usein lähde minnekään "pidemmälle" kylään.
Vierailija kirjoitti:
No älä sitten kysy miksi, jos vastaukset eivät miellytä! Ei ennen arvosteltu niin paljon toisten kotia minkälaista siellä on. Nykyisessä sisustushuumassa ja kotien kilpavarustelussa ei vaan tee mieli esitellä omaa nukkavierua mutta rakasta pikku kotiaan näille hehtaaritalojen omistajille. Kun arvostelua tulee kaikesta tyyliin aijaa, sinulla on kirjahyllyissä noin paljon kirjoja, miten sulla onkin noin paljon kirjoja, oletko lukenut kaikki ja sitten katsotaan kuin olisin jotenkin outo.
No sä taidat olla psykoosissa tai sitten sun ystäväpiirisi koostuu todella kummallisista ihmisistä.. taidat tulkita ihmisiä vähän väärin=joku kysyy että vau miten paljon kirjoja ehditkö lukemaan noi kaikki ja katot sitä vihasesti kun se arvostelee mielestäsi ja katto väärin 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sä taidat olla psykoosissa tai sitten sun ystäväpiirisi koostuu todella kummallisista ihmisistä.. taidat tulkita ihmisiä vähän väärin=joku kysyy että vau miten paljon kirjoja ehditkö lukemaan noi kaikki ja katot sitä vihasesti kun se arvostelee mielestäsi ja katto väärin 😂
Taidat itse olla harhainen.
Mä en ole ikinä ajatellut, että asiat pitäisi automaattisesti tehdä vastavuoroisesti. Ennemminkin tilanteen mukaan. Joidenkin kanssa on kyläilty enemmän heillä, joidenkin kanssa meillä. Jo nuorena, kun lähdettiin viihteelle, otettiin pohjia yhden ja saman kaverin luona. Hän itse halusi niin, koska oli hidas valmistautumaan ja muille se sopi. Yksi kaverini taas muutti hankalan matkan päähän, joten hän käy luonani, koska hänellä on auto ja minulla ei.
Yksi kaveri taas kutsuu aina heille, kun on väsynyt työpäivän jälkeen itse lähtemään mihinkään. Menen mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihme mummotouhulta tuollainen kahvittelu. Aivan vieraalta.
Jollei takerru sanoihin ja ymmärrä tahallaan väärin,
tajuaa että tarkoitin kyläilyä yleensäkin.
Usein juomme myös olutta tai likööriä + pelaamme wiillä.
Minua loukkaa, kun minun kotiini ollaan mielellään tunkemassa vaikka joka päivä, mutta se oma koti onkin sittrn koskematon ja pyhä. Erityisesti tämä riepoo, jos luokseni kylään väkisin tunkeva ottaa mukaansa lapsensakin,
kun tietää että itse ei pääse pois kotoaan jonkun toisen luo virkistymään,
vaan saa itse aina olla se tarjoaja ja kyläilyn kohde.
-ap
Miksette tapaa kahvilassa?
Olen myös ihmetellyt tätä asiaa pitkään. Itse en edes kutsu näitä muutamia tuttavaperheitä kylään koska olen saanut vuosien myötä kylläkseni heidän jatkuvasta itsekkäästä käytöksestään ja en todellakaan ota enää vastaan näitä vieraita. Mikä vastavuoroisuudessa on niin vaikeaa ymmärtää? Silti nämä kuitenkin vieläkin soittavat olisko kahvia tarjolla olisimme tulossa kohta kylään. Siis sekään ei mene perille ettei heitä kutsu eikä yleensä ole tavotettavissa kyläilykutsuihin. Muutkin ovat sanoneet samaa näistä perheistä ettei vastakutsuja ole tullut vaan aina ollaan itse tulossa ja odottamassa tarjottavia. Kun tämä olisi vielä jäänyt muutamaan kertaan mutta jatkunut vuosikausia kielloista huolimatta, niin silloin ajattelee, että mitä näiden henkilöiden päässä liikkuu. Meillä on myös muita tuttavaperheitä, joita kiva nähdä ja taas heillä käydä vastavuoroisesti kylässä eivätkä käytöstavat ole ollenkaan samanlaisia.
Tässäkin ketjussa on monia hyviä esimerkkejä siitä, miksi on niin paljon helpompaa tavata kahviloissa. Kenenkään ei tarvitse valmistella mitään, riittää, että kaikki osapuolet ilmestyvät paikalle esim. työpäivän jälkeen. Ei olla kenenkään reviirillä eikä kenenkään tarvitse miettiä, täytyykö viedä tuliaisia yms.
Varsinkin harmittaa, jos on joku isompi porukka, jonka kanssa tavataan esim. kahviloissa, ravintoloissa, kesäisin puistoissa yms. niin aina on joku, joka pyrkii siirtämään tapaamiset koteihin. Ensin kutsuu muut omaan kotiinsa ja sitten muilla on paineita tehdä sama. Tapaamisten luonteet muuttuvat heti paljon työläämmiksi kuin helpot kahvilatapaamiset. Tässä on usein myös se, että kahvilat sijaitsevat usein keskustassa tai muualla, johon on hyvät kulkuyhteydet, kun taas kodit voivat olla paikoissa, joihin ei julkista liikennettä ole. Silloin autottomat tippuvat helposti tapaamisista pois tai joutuvat noloon tilanteeseen kyselemään muilta kyytiä.
Syitä on varmasti yhtä paljon kuin ihmisiäkin, mutta yksi asia on menneistä vuosikymmenistä muuttunut: kodeista on tullut asujiensa käyntikortteja. Aikaisemmin ihmisten kodit olivat hyvin samanlaisia eikä kylään menty ihastelemaan (tai kauhistelemaan) toisten sisustusta vaan juttelemaan toisen kanssa. Myös tarjottavaksi riitti kupillinen kahvia ja jos nyt oli sattunut juuri sopivasti leipomaan, niin leivonnaista kahvin kanssa. Pyykkipinot saivat olla siellä missä olivatkin eikä niitä tarvinnut kiireellä alkaa siivoamaan, jotta ystävä olisi voinut tulla kahville. Toisen koti ja tarjottavat eivät olleet syy, miksi kyläiltiin. Ei ole kaikille nykyisinkään, mutta siitä huolimatta kotisi ja tarjottaviesi laatu ja määrä on käyntikorttisi. Halusit tai et.
Tästä taitaa olla noin 10 vuotta, kun eräs ystäväni hieman loukkaantui, koska en huomannut hänen uusia verhojaan. Olin kyläillyt hänen luonaan vuosia eikä mulla ollut minkäänlaista mielikuvaa, millaiset verhot hänellä aiemmin oli ollut. Siksi en huomannut uusia verhojakaan. Tuskin mua oli kutsuttu kahville uusien verhojen vuoksi, mutta jotenkin jäi vierailusta hölmistynyt tunne.
Vierailija kirjoitti:
En tykkää kutsua vieraita koska saan siitä niin hirveän stressin :(
Siivoaminen, tarjoaminen, aikataulut.. Kaikki tuttavat tietävät sen, eikä kukaan ole jaksanut sitä sen kummemmin ihmetellä. Mielummin sanon että mennäänkö syömään sinnejasinne silloinja silloin.. Esim synttäreitä, häitä, rippijuhlia tms meillä ei ole koskaan järjestetty.
Minulla on sama juttu. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja siivoaminen on silkkaa tuskaa kipujen vuoksi. Naapuri kommentoi että voin välillä istahtaa ja sitten jatkaa siivoamista. Se ei auta. Polvessa ja selässä olevaa kipua eivät poista mitkään kipulääkkeet, tens-laitteet tai kylmäpakkaukset.
Ihmiset tosiaankin luulevat, että minulla on voimia siivota ja leipoa koska olen "vain" kotona 24/7/365. Todellisuudessa saisin väännettyä hädintuskin yleiskoneella taikinan ja olisin sen jälkeen raato. Ajatus kahvipöydän laittamisesta tuntuu utopialta.
Minun läheltäsi on hävinnyt suurin osa ihmisistä koska ehdotan systemaattisesti kahvilaa tai ravintolaa tapaamispaikaksi. Niissäkään minulla ei ole pieneläkeläisenä varaa käydä mielin määrin koska sekin maksaa. Miksei enää ole olemassa ihmisiä, joille riittäisi termarissa oleva kahvi ja kaupan pulla tai keksi? Niiden kanssa voisi tavata hyvällä ilmalla vaikka puistossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap,kutsutko itse vieraita kahvittelemaan vain sen vuoksi,että pääset vastavierailulle?Miksi se vastavierailu on niin tärkeää?Haluatko päästä päivittelemään toisen kodin siisteystasoa,tarjoiluja tms.?Jos kahvittelut ystävien tai naapurien kanssa on sinulle niin tärkeitä,luulisi että se tarve tulee tyydytetyksi kun saat itse vieraita.
Huoh mitä vainoharhaisia täällä pyörii... en ole ap mutta samassa tilanteessa. Minusta on kiva nähdä ystäviä ja sinäsnä se on se ja sama että missä se näkeminen tapahtuu. Mutta on se hiukan tylsää aina olla itse se, joka järjestää tapaamisen, hankkii tarjottavat ja keittelee kahvit.
Jos sinulle on se ja sama missä näkeminen tapahtuu,miksi se ei sitten voi olla luonasi jos ystäväsi ei kerran halua kotiinsa kutsua?Miksi vänkäät asiasta,jos todella se olisi yhdentekevää?
No kuten jo tuossa äskeissessä viestissäni sanoin, niin on se hiukan tylsää olla aina se joka maksaa tarjoilut ja siivoaa kotinsa kyläilykuntoon.
Eikö vieraat voi tuoda tuomisia? Etkö voi pyytää?
Minua hävettää kutsua joitakin ihmisiä kotiini, kun heillä on niin viimeisen päälle sisustetut suuret hienot kodit. Itse asun ahtaassa ja kuluneessa rivitaloasunnossa, minulla on sekalainen sisustus ja vähän rihkamainenkin, vaikka ihan siisti. Jotenkin en vaan näe tätä paikkana jossa he edes viihtyisivät. Sellaisia kavereita kutsun, joiden luona ei ole niin hienoa.