Mua ahdistaa tuo liikennekaariasia niin paljon, että itkettää ja on ihan toivoton olo
Olen ihan tosissani.
Trafin sivuilla on laskuri, jossa voi laskea paljonko pitää alkaa omasta autosta maksamaan. Mulla on vanha ropponen, koska muuhunkaan ei ole varaa sillä olen pienipalkkaisessa työssä. Työmatkan takia on pakko olla auto, kun sinne ei muuten pääse.
Laskurin mukaan mun maksut ois ensi vuonna melkein kolme tuhatta! Mulla ei mitenkään ole tuohon varaa. Mun vuosituloista tuo on 15 prosenttia! Ei mitään järkeä. En pysty sitä maksamaan, en siis voi pitää autoa. Mutta millä mä saan kauppareissut hoidettua? Miten huolehdin lapset päivystykseen? Miten hoidan asiat, kun joukkoliikennettä ei täällä ole ja lähimmät virastot on lakkautettu samoin päivystys. Niihin on matkaa 40-80 kilometriä per suunta. Kauppa sentään on vielä 10 kilometrin päässä. Mutta ei sinnekään lähdetä lapsiperheen ruokia ostamaan ilman autoa.
Miten me selvitään ensi vuodesta alkaen? Mä oon niin ahdistunut, että tuntuu etten saa henkeä. Itkettää vain. Miten tää maa on voinut mennä tämmöiseksi? Mitä mä teen?? Miten tämmöinen voi olla mahdollista?
Kommentit (287)
Superahdistunut kirjoitti:
Huomasin kyllä nykytilanne sarakkeen. Nykytilanteen menot vain tulevat pitkin vuotta maksettavaksi ja koostuvat lähes yksinomaan bensasta. Ajoneuvovero on tässä hetkessä reilun neljäsataa euroa, jonka pystyy kyllä maksamaan vielä.
Mutta ensivuodesta lähtien pitäisi sitten alkaa maksamaan tuota liikennekaarimaksua, joka ois mulla joko 1000 tai 1800 euroa riippuen siitä, mihin päättäjät päätyvät. Tämä siis bensaverojen lisäksi. Ja tuo summa varmaankin pitää maksaa könttänä tai korkeintaan kahdessa erässä, enpä tiedä millä se mun maailmassa onnistuu :(
Ajoneuvoveron voi maksaa nykyäänkin neljässä erässä, jatkossahan sitä on kaavailtu jopa kuukausittain maksettavaksi eli 12 erään. Mistä trollitehtaalta sinä tätä tarinaa nyt ammennat ja mikä älyvapaa auto sinulla oikein on jos tuollaisiin maksuihin pääset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla laskee kaikki kulut huomattavasti :) Ajan käytännössä 90% kaikki ajot kaupungissa. Hyvä uudistus.
Sekö tekee uudistuksesta hyvän jos sinun tämän hetkinen maksurasitus siirtyy vaikkapa minulle?
Kyllä, en kuluta niitä teitä, enkä polttoainetta. Se maksaa, joka käyttää, yksinkertaista.
Kun sitten taas äänestätte, niin älkää ainakaan vihreitä ja vasemmistoa äänestäkö. Niillä on näitä ihan samoja suunnitelmia.
Mulla maksut nousi liki 600e. Auto arvoton tän uudistuksen jälkeen. Kilometrejä tulee noin 25000km vuodessa ja tällä hetkellä diesel auto. Auto piti vaihtaa mutta saa nyt vielä odottaa jotta näkee mikä tulee halvimmaksi. Viimeviikolla mietein dieseliä, nyt voi olla että bensa tulee sittenkin halvemmaksi.
Hyvä että köyhät pysyvät jatkossa poissa liikenteestä, pääsee ulkoministerin öykyaudi nopeammin nakkikioskilta jalkapallostadionille.
Kerrankin uudistus, joka ei tunnu mun kukkarossani ollenkaan vaikka meillä auto onkin. Ei tiedä vielä vaikka tässä jopa voittaisi jotakin. En ole viitsinyt laskea.
Superahdistunut kirjoitti:
Esim mun ajokilometreillä bensaveron alenemisen seurauksena säästäisin bensanhinnassa noin 90e/ vuosi, joka on kyllä pelkkä kärpäsenpaska siihen verrattuna, että pitää alkaa maksamaan ylimääräistä maksua sen 600-1000euroa lisää vuodessa.
Sun luvut muuttuu joka sivulla. Kohta summa on sama kuin nyt
Mutta itkettää silti....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla laskee kaikki kulut huomattavasti :) Ajan käytännössä 90% kaikki ajot kaupungissa. Hyvä uudistus.
Sekö tekee uudistuksesta hyvän jos sinun tämän hetkinen maksurasitus siirtyy vaikkapa minulle?
Kyllä, en kuluta niitä teitä, enkä polttoainetta. Se maksaa, joka käyttää, yksinkertaista.
Joo, mutta tällainen yhtäkkinen muutos nopealla aikataululla. Monille pienituloisille ihmisille tulee kohtuuttomia vaikeuksia. Ainakin pitäisi olla useamman vuoden siirtymäaika. Itse en kärsi tästä uudistuksesta mutta en voi hyväksyä tällaista.
En pääse tuonne laskuriin, joten en tiedä yhtään, misä on kyse. Mutta jos puhutaan tienkäyttömaksusta, eikö sen pitäisi olla sitä kalliimpaa mitä enemmän ajaa eikä niin, että vähän ajavalle tulee kovat maksut?
Berner ja Sipilä on yksiä vitun idiootteja, jotka eivät vain tajua, että kaikki eivät ole miljonäärejä. Kaikilla ei ole myöskään varaa muuttaa kaupunkiin. Vai maksaako sossu elämisen, jos omistaa asunnon keskeltä ei mitään ja jota ei saa kaupaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta tällainen yhtäkkinen muutos nopealla aikataululla. Monille pienituloisille ihmisille tulee kohtuuttomia vaikeuksia. Ainakin pitäisi olla useamman vuoden siirtymäaika. Itse en kärsi tästä uudistuksesta mutta en voi hyväksyä tällaista.
Juuri näin. Ei tällaisia perustavanlaisia muutoksia tehdä tällä tavalla heittämällä. Lisäksi en ole ehtinyt seurata uutisia, joten mitä tapahtuu sille teiden ylläpidolle ja muulle, tuleeko mukaan yksityisiä yrityksiä? Eli pakollinen tulonsiirto Suomen kansalta globaalille eliitille? Kyllä bildebergiläiset taas kiittävät juoksupoikiaan...
Vierailija kirjoitti:
Berner ja Sipilä on yksiä vitun idiootteja, jotka eivät vain tajua, että kaikki eivät ole miljonäärejä. Kaikilla ei ole myöskään varaa muuttaa kaupunkiin. Vai maksaako sossu elämisen, jos omistaa asunnon keskeltä ei mitään ja jota ei saa kaupaksi?
Kun vaikkapa Espooseen on rakennettu kallis (oikeastaan turha) metro ja siihen radan varteen sikakalliita asuntoja, on pakko jotenkin saada ihmiset muuttamaan niihin 5000 e neliö maksaviin kolhooseihin, jotta rakennusbisnes saa omansa pois. Metrostahan nyt on jo revitty ja revitään rahat kansan selkänahasta.
Vierailija kirjoitti:
En pääse tuonne laskuriin, joten en tiedä yhtään, misä on kyse. Mutta jos puhutaan tienkäyttömaksusta, eikö sen pitäisi olla sitä kalliimpaa mitä enemmän ajaa eikä niin, että vähän ajavalle tulee kovat maksut?
Kalliilla ja modernilla autolla ajelu maksaa vähemmän ja liikemiehet voivat ottaa rahan duunareiden lompakoista. Ne köyhät joilla ei ole varaa huippukalliiseen autoon maksavat kaikki Suomen tietyöt jatkossa.
Kulkekaa bussilla niin menot laskee huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Eikä sitä etenkään tuollaisen muutoksen jälkeen saa kaupaksi, vaikka ennen olisi saanut...
Vierailija kirjoitti:
Kulkekaa bussilla niin menot laskee huomattavasti.
Bussitkin lakkautetaan, kun tulee metro.
t. espoolainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ruåttalaiset edes selvisivät hengissä, kun niiltä lähti autovero yhdessä yössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha pulista, kansa äänesti persuja ja saa nyt tuta seuraukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joukkoliikennemaksutkin 10 kertaiseksi, se maksaa joka käyttää. Yksinkertaista.
Esim mun ajokilometreillä bensaveron alenemisen seurauksena säästäisin bensanhinnassa noin 90e/ vuosi, joka on kyllä pelkkä kärpäsenpaska siihen verrattuna, että pitää alkaa maksamaan ylimääräistä maksua sen 600-1000euroa lisää vuodessa.