Mua ahdistaa tuo liikennekaariasia niin paljon, että itkettää ja on ihan toivoton olo
Olen ihan tosissani.
Trafin sivuilla on laskuri, jossa voi laskea paljonko pitää alkaa omasta autosta maksamaan. Mulla on vanha ropponen, koska muuhunkaan ei ole varaa sillä olen pienipalkkaisessa työssä. Työmatkan takia on pakko olla auto, kun sinne ei muuten pääse.
Laskurin mukaan mun maksut ois ensi vuonna melkein kolme tuhatta! Mulla ei mitenkään ole tuohon varaa. Mun vuosituloista tuo on 15 prosenttia! Ei mitään järkeä. En pysty sitä maksamaan, en siis voi pitää autoa. Mutta millä mä saan kauppareissut hoidettua? Miten huolehdin lapset päivystykseen? Miten hoidan asiat, kun joukkoliikennettä ei täällä ole ja lähimmät virastot on lakkautettu samoin päivystys. Niihin on matkaa 40-80 kilometriä per suunta. Kauppa sentään on vielä 10 kilometrin päässä. Mutta ei sinnekään lähdetä lapsiperheen ruokia ostamaan ilman autoa.
Miten me selvitään ensi vuodesta alkaen? Mä oon niin ahdistunut, että tuntuu etten saa henkeä. Itkettää vain. Miten tää maa on voinut mennä tämmöiseksi? Mitä mä teen?? Miten tämmöinen voi olla mahdollista?
Kommentit (287)
Eli sun maksut nousisi noin 500€ nykyisestä. Etkö huomannut nykytilanne saraketta?
Superahdistunut kirjoitti:
Ei ole 500-600e korkeintaan, vaan vähintään. Tästä olikin jo jotain uutisjuttuja eilen tai tänään.
Ja kyllä, mulla on vanha auto ja työmatkaa sen verran, että ajokilometrejä tulee jo yksin niistä. Trafin laskurin mukaan mulle tuleva maksu olisi reippaasti päälle 2000 euroa per vuosi. Satoja euroja päälle. Kummallakin tavalla. Kalliimmaksi tulee se aikaan perustuva maksu.
Milläs muutat lähemmäksi palveluja, kun käytännössä se sitten tarkoittaisi jotain suurta kaupunkia. Siellä on kalliimpaa asua kuin täällä missä nyt asutaan. Lapset joutuisivat vaihtamaan koulua ja kaveripiiriä. Onko takeita että saisin sieltä töitä? Nykyiselle työpaikkakunnalleni on turha muuttaa, ei sielläkään mitään joukkoliikennettä enää ole.
Tosin eipä mulla ole enää mitään järkeä käydä töissä kun tuo liikennemaksu tulee. Töissäkäynti alkaa käymään niin kalliiksi, ettei mulla ole siihen enää varaa.
Jos ei ole mahdollisuutta muuttaa, niin sitten vaan jäät pois töistä ja käytät autoa ainoastaan kauppareissuilla. Eipä sulla paljon vaihtoehtojakaan ole. Mikäli siis laskit oikein.
Joko kannattaisi järkätä mielenosoitus? Vai paljonko vielä aiotte sietää kyykytystä?
Vierailija kirjoitti:
Eli sun maksut nousisi noin 500€ nykyisestä. Etkö huomannut nykytilanne saraketta?
Ja suurin osa kuluista on tuossa polttoainetta. Autona on oltava joku täysin aivokuollut vaihtoehto muutenkin. Laskin 20 vuotta vanhalle 1800 kiloiselle bensa-autolle vuosimaksua vähän alta 700 euroa.
Kepunistien maakuntamalli missä maakunta saa verotusoikeuden kun omistaa tieyhtiötä.
Kaduttaa että koskaan olen äänestänyt paskakepua.
Haistakaa vittu.
Sipilä mainosti kovaan ääneen (Soinin säestyksellä) että verotusta ei kiristetä.
Nyt kuitenkin näyttää että monien pienituloisten ihmisten veroluontoiset maksut kiristyvät rajusti. Vaikuttaa kohtuuttomalta uudistukselta näin nopealla aikataululla.
Vierailija kirjoitti:
Joko kannattaisi järkätä mielenosoitus? Vai paljonko vielä aiotte sietää kyykytystä?
Siinähän kommarit pidätte mielenosoituksia. Persut ovat nyt hallituksessa ja jytkyttävät suomalaiset syvälle suohon.
Tämä on laajempi kuvio kuin "vain auto"
Mitä enemmän ajat sitä kalliimpaa
--> ei ole enää varaa kulkea pitempiä työmatkoja
--> pakko muuttaa kasvukeskukseen
--> maaseutu autioituu
--> kasvavien kaupunkien talot, tontit ja asunnot kallistuu
--> rikkaat rikastuu ja köyhät köyhistyy
Minulla laskee kaikki kulut huomattavasti :) Ajan käytännössä 90% kaikki ajot kaupungissa. Hyvä uudistus.
Vierailija kirjoitti:
Sipilä mainosti kovaan ääneen (Soinin säestyksellä) että verotusta ei kiristetä.
Nyt kuitenkin näyttää että monien pienituloisten ihmisten veroluontoiset maksut kiristyvät rajusti. Vaikuttaa kohtuuttomalta uudistukselta näin nopealla aikataululla.
Aina on pilkattu että ilmaisia lounaita ei tarjota kenellekkään ei ilmaista tervedenhoitoa, ei kirjastoa mutta nyt nämä samat pässinpäät esittää vakavalla naamala että uudistuksessa ei kerätä rahaa lisää mutta tiet tulee simsalapim kuntoon.
Berner jo jymäytti isoa osaa lastensairaalassa ja taas jymäyttää....kuvitetelkaa että kansa lahjoitti tälle mätämunalla rahaa omiin sairaalabisneksiin....
Vierailija kirjoitti:
--> maaseutu autioituu
Erikoista politiikkaa Kepulta, jonka pitäisi (ja jonka luullaan) ajavan maaseudun ihmisten asiaa.
Ja eikös niitä mustia laatikoita tee firma, jonka johtokunnan jäsen & osaomistaja on Bernerin hyvä ystävä, köyhä mies Jorma Ollila?
Huomasin kyllä nykytilanne sarakkeen. Nykytilanteen menot vain tulevat pitkin vuotta maksettavaksi ja koostuvat lähes yksinomaan bensasta. Ajoneuvovero on tässä hetkessä reilun neljäsataa euroa, jonka pystyy kyllä maksamaan vielä.
Mutta ensivuodesta lähtien pitäisi sitten alkaa maksamaan tuota liikennekaarimaksua, joka ois mulla joko 1000 tai 1800 euroa riippuen siitä, mihin päättäjät päätyvät. Tämä siis bensaverojen lisäksi. Ja tuo summa varmaankin pitää maksaa könttänä tai korkeintaan kahdessa erässä, enpä tiedä millä se mun maailmassa onnistuu :(
Vierailija kirjoitti:
Minulla laskee kaikki kulut huomattavasti :) Ajan käytännössä 90% kaikki ajot kaupungissa. Hyvä uudistus.
Sekö tekee uudistuksesta hyvän jos sinun tämän hetkinen maksurasitus siirtyy vaikkapa minulle?
Vierailija kirjoitti:
--> maaseutu autioituu
No ei, vaan päin vastoin. Mitä enemmän ajat sitä halvempaa kun polttoaineen (joka on paljon ajavalle se suurin kuluerä) verotus kevenee.
Minulle laskuri laittoi 1000 euroa vuodessa, viisi vuotta vanha dieselmoottorilla.
Tämä homma on järkyttävintä, mitä Suomen hallituksen toiminnasta pystyn muistamaan (20 vuotta). Tämä ylittää käsityskyvyn, oikeustajun ja kaiken mahdollisen. Miten tällaista voi tapahtua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
--> maaseutu autioituu
--> rikkaat rikastuu ja köyhät köyhistyyErikoista politiikkaa Kepulta, jonka pitäisi (ja jonka luullaan) ajavan maaseudun ihmisten asiaa.
Ja eikös niitä mustia laatikoita tee firma, jonka johtokunnan jäsen & osaomistaja on Bernerin hyvä ystävä, köyhä mies Jorma Ollila?
Eikös se Ollilakin ole kepulainen? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
--> maaseutu autioituu
--> rikkaat rikastuu ja köyhät köyhistyyErikoista politiikkaa Kepulta, jonka pitäisi (ja jonka luullaan) ajavan maaseudun ihmisten asiaa.
Kepu on tehnyt jo paskalain aikoihin päätöksen että ajaa maakuntien eliitin asiaa ja rupusakki köyhtyy ja maksaa nämä mielettömyydet.
En ole koskaan vasemmistoa äänestänyt mutta nyt pitää vakavasti harkita.
hidas, mutta toimii