HS: "Ruokatrendit, kuten sushi, veganismi ja pienoluet, ovat esittämistä, jolla hyväosaiset tekevät eroa muihin, sanoo tutkija – ja hänellä on lukuja todisteeksi"
http://www.hs.fi/nyt/art-2000005049852.html Nuo ruokasnobbailijat ja imagosyöjät ovat olleet kyllä esim. itselleni ja monelle muulle yleinen naurun/hämmästelyn aihe jo pitkään. Hyvä että asiasta nyt ihan tutkittuakin tietoa ja asiasta on ruvettu puhumaan ääneen. Mitä on palstalaiset mieltä? Tuleeko käytyä lounasajalla työkavereita miellyttääkseen sushibuffetissa syömässä norjalais-chileläis-norjalais-kotimaista lohta haalean riisin kera? Tai hyvän pihvin kera hakemassa Alkosta toisiksi halvin myyjän mukaan lihan kanssa hyvin sopiva viini, vaikka oikeasti se vesi, tai jopa lasten valinta maitokin saattaisi miellyttää enemmän? Halvintakaan ei kehtaa ottaa, koska sehän olisi noloa.
Kommentit (184)
Pinaattikeitto on snobbailua. Todistan sen aukottomasti. Inhoan sen makua, mutta syön sitä aina, kun sitä minulle tarjotaan, enkä koskaan sano julkisesti mitään negatiivista siitä. Olen akateemisesti koulutettu, joten tämän täytyy johtua siitä, että pyrin tällä erottumaan alemmista sosiaaliluokista. Tai sitten siitä, että minut on kasvatettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten suhtautuisin köyhään (?) opiskelijaan, joka kitkuttelee tarjousruoalla, mutta saunaolut on aina joku erikoistuote, koti- tai ulkomainen. Pikkupullon hinta kaupassa 4-5€.
Nojoo, minusta kyllä on ihan tervehenkinen ilmiö se että alkoholissa nuoretkin kiinnittävät nykyään enemmän huomiota laatuun ja makuun kuin määrään. Mieluummin 1-2 erikoisolutta kuin mäyräkoira samalla rahalla.
Näin juuri, mielummin se 5 euron import-kalja jota nautiskellaan pitkän kaavan mukaan kuin samanhintainen siksari vetistä halpiskaljaa mahdollisimman kovaa känniä tavoitellen. Hyvä että Suomeenkin on rantautumassa ainakin urbaaniin ympäristöön tuollainen hillitympi tissuttelukulttuuri sen armottoman dokaamisen tilalle.
Älä pelkää. Armoton dokaaminen ei häviä mihinkään. Tissuttelut tulevat vain sen rinnalle . Samoin kannabis ja muuntohuumeet. Tupakointi onneksi kuitenkin laskussa
T: PäihdetyöntekijäOletko koskaan aatellut että kohtaamasi populaatio saattaa olla vääristynyt? Hyvinkin todennäköisesti näin on verrattuna todellisuuteen. Eli kohtaamasi todellisuus on vain osa todellisuutta ei koko totuus.
Eikö kaikkien subjektiivinen todellisuus ole? Kyllä nämä päihdetrendit aika hyvin näkyy työssäni. Ongelmakäyttäjiä on n. 10% väestöstä. Alkoholiepidemia on hurjimmillaan mitä ikinä. Sitä ei pari tissutteluun siirtynyt miksikään muuta. Yli puolet suomalaisista työikäisistä kuolevista miehistä kuolee alkoholiin. Itse en juo eikä juuri läheisenikään joten väittäisin näkeväni mitalin molemmat puolet.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2341 kirjoitti:
Itselleni jäi artikkelista mieleen eniten tämän tutkijan asenteellisuus vääränlaista sushia syöviä kohtaan. sekä antipatiat lehtikaalia kohtaan :D
Sushia on saanut syödä aitiopaikalla sushin kotimaassa ilmeisesti ravintoloissa/muiden valmistamana. = varmasti loistavaa
Suomi: Oli omin kätösin tehnyt lehtikaalisipsejä koska niitä hehkutettiin niin paljon. Ihmetteli kuinka hirveitä ne ovat ja kuinka kukaan voi oikeasti niistä pitää. :D
Juuri tämä minullekin jäi päällimmäiseksi tunteeksi artikkelista. Todella tyhmä juttu. Tutkija tietää, mikä sushi on hyvää, ja häntä ärsyttää ravintolat jotka "sanovat itseään sushiravintoloiksi". Samalla häntä ärsyttää niissä kävijät ja yrittää sitten todistaa, että nämä käyvät siellä jotenkin vääristä syistä.
Teksti on ihan sekava ja ristiriitainen. Tutkijan mielestä ilmeisesti maku (eli se mitä hän pitää hyvänä) on ainoa oikea syy syödä sushia. Hän ei ilmeisesti ota huomioon, että ihmiset saattavat tykätä eri asioista ja toisekseen ihmisillä voi olla syitä syödä jotain vaikkei siitä erityisesti tykkäisikään. Olisi mielenkiintoista nähdä tuo kysely ja katsoa, voiko siitä todella vetää johtopäätöksen, että sushin syömisen ja siitä pitämisen välinen ristiriita johtuisi "sosiaalisesta esittämisestä". Itse keksin äkkiseltään lukuisia muitakin syitä, esimerkiksi se että sushia pidetään terveellisenä. Oman työpaikan vieressä on "sushiravintola", josta haen joskus sushia, vaikka sushi ei ole suurinta herkkuani. Varmaan sitten olen tutkijan mielestä sosiaalinen esittäjä, kun en ihan joka päivä viitsi syödä pizzaakaan, josta pidän eniten.
Jep. Samoin sushin syöminen silloin tällöin, vaikkei siitä niin helvetisti pitäisikään, voi johtua esim siitä jos kaveriporukassa päätetään mennä sushiravintolaan huolimatta siitä ettei se yhden tai kahden henkilön herkkua olekaan. Koska, tosiaan, päinvastoin kuin miten tutkija on tulokset tulkinnut, monille se ruoka on enemmän tai vähemmän pelkkää ravintoa, eikä tapa rakentaa identiteettiä, jolloin sitä sushia tai hernerokkaa voi hyvin syödä vaikka se ei sitä omaa minäkuvaa jonkun harhaisen tutkijan päässä vastaisikaan.
Ja olihan tuo tosi nolo artikkeli sinänsä, että tutkija syytti muita snobbailusta ja mistä lie, ja heti perään päivitteli, miten tätä ja tuota ravintolaa voi edes sushiravintolaksi kutsua ("koska mä oon siis ollu Japanis ja voin kertoo... ").
Kaiken kaikkiaan todella pikkumaisen ja ihmisvihaisen kuvan antava artikkeli.
Vierailija kirjoitti:
Snobismi ruokavalintoiden suhteen on päivänselvä juttu. Veganismi on hyväosaisten länsimaalaisten hömpötystä. Jos ihmisellä on nälkä se syö melkein mitä vaan, jotkut jopa lajitovereitaan. Tietysti on myös filosofista syistä vegaaneja. Haluaisin nähdä vegaanin eskimon. Kehitysmaissa kaikki käytetään ravinnoksi, mitä voidaan.
Näinhän se on. Etuoikeutetuilla on varaa kranttuilla. Siitä vaan kertomaan "bush meatia" syöville nekeille, etteivät saa syödä rottia, koska tofu on eettisempi valinta.
Olen sekasyöjä ja olen syönyt lähes kaikkea hyönteisistä voikukkiin. Niin aion tehdä jatkossakin. Sitten kun kuolen, niin on vuoroni taas siirtyä toiseen osaan ravintoketjussa. Näistä jutuista tulee mieleen lähinnä se, miten kauas olemme vieraantuneet luonnon laeista. Ja kaikki tämä hulluuden kierre ylikansoituksineen alkoi maanviljelyn keksimisestä. Lisää ruokaa = lisää jälkeläisiä koska ravintoa riittää ja kierre oli syntynyt. Ja sitten viljelytuotteita pitäisi vielä lisätä! Jo on jutut.
Syön paljon sushia ja ylipäätään ulkona. Tykkään myös pihveistä ja punaviinistä ja Indian Pale ale -oluista (jotka nyt vaan on makunsa puolesta aivan täysin eri tuote kuin perus lager). Minusta on hassua että asia herättää tällaista keskustelua. En itse yleensä paljonkaan juttele siitä mitä on tapana syödä ja juoda. En ole ajatellut että sillä voisi tehdä kehenkään vaikutusta, mutta ehkä se sitten on niin jos näin moni kokee sen jonain snobbailuna ja asiana joka ei kuulu omaan elämään. Itselleni nuo on vaan hyvää ruokaa ja juomaa.
En usko että kukaan syö esim. Sushia koska sitä PITÄÄ syödä saadakseen hyväksytty-leiman.
Itse saan "ruokasnobeilija"-vibat ihmisistä jotka postaavat jokaisen chia-hamppuproteiini-mango-luomubanaani-tuorepuuronsa kuvan someen. Saatesanoina "terveellisyys ei tarkoita ettei ruoka voisi olla maukasta ja hyvää" TAI "meille ruuan alkuperästä kiinnostuneille voi suositella tätä ikivihreiden leväliejua, eettistä ja bonarina huikeat ravintoarvot!!"
Vastaavasti myös pihvistään ja punkustaan kuvan lisäävä aiheuttaa samat vibat.
Koska jos se ei oo somessa, sitä ei oo tapahtunu eikä kukaan muuten tietäis että olin parempi ihminen ja ostin tämän luomupihvin Kylli-tädin navetasta tai leväliejun viljelijältä itseltään!
Vierailija kirjoitti:
Syön paljon sushia ja ylipäätään ulkona. Tykkään myös pihveistä ja punaviinistä ja Indian Pale ale -oluista (jotka nyt vaan on makunsa puolesta aivan täysin eri tuote kuin perus lager). Minusta on hassua että asia herättää tällaista keskustelua. En itse yleensä paljonkaan juttele siitä mitä on tapana syödä ja juoda. En ole ajatellut että sillä voisi tehdä kehenkään vaikutusta, mutta ehkä se sitten on niin jos näin moni kokee sen jonain snobbailuna ja asiana joka ei kuulu omaan elämään. Itselleni nuo on vaan hyvää ruokaa ja juomaa.
Joitko IPOja 10 vuotta sitten?
No mikä vaan mikä pitää väkisin tuoda esiin on snobbailua. Tai varsinkin jos toisen valinnat lytätään ja omaa erinomaisuutta korostetaan toisen kustannuksella. Tyylillä: "Ai sulla on eväänä jauhelihakastiketta, meidän perheessä syödään vaan lihas filepihvin muodossa, meidän 3veekin syö vaan sitä, jauhelihaa nähdessään se hyperventiloi"
Vierailija kirjoitti:
En usko että kukaan syö esim. Sushia koska sitä PITÄÄ syödä saadakseen hyväksytty-leiman.
Itse saan "ruokasnobeilija"-vibat ihmisistä jotka postaavat jokaisen chia-hamppuproteiini-mango-luomubanaani-tuorepuuronsa kuvan someen. Saatesanoina "terveellisyys ei tarkoita ettei ruoka voisi olla maukasta ja hyvää" TAI "meille ruuan alkuperästä kiinnostuneille voi suositella tätä ikivihreiden leväliejua, eettistä ja bonarina huikeat ravintoarvot!!"
Vastaavasti myös pihvistään ja punkustaan kuvan lisäävä aiheuttaa samat vibat.
Koska jos se ei oo somessa, sitä ei oo tapahtunu eikä kukaan muuten tietäis että olin parempi ihminen ja ostin tämän luomupihvin Kylli-tädin navetasta tai leväliejun viljelijältä itseltään!
Itse tykkään kuvailla pulloja Alkossa ja julkaista niitä vaikken ole edes maistanut. Nappaan myös usein kuvia Googlesta ja esitän, että ovat omiani. On helpottanut pimpsan saamista pinnallisilta eukoilta ja se totta vie riittää minulle! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. En tiennyt että sellaista olutta on. Mutta juon varmasti kymmenen vuoden päästä ja kahdenkymmenen, riippumatta siitä mikä on muotia.
Hmm.. aloittajan pointti kai oli saada ihmiset provosoitumaan. Onnistuhkoi. Kuinka moni oikeasti luki sen oikeasti NYT-liitteen "tutkimuksen". No niin. Mä en henk. koht. koht tiedä vielä tänäkään päivänä, mitä tarkoittaa "Hipsteri".
Mulle se henk. koht näyttäytyy kulutuksena.
Kuluta sitä, kuluta tuota.
Valitettavasti. Ehkä itse kulutan niin vähän, että perspektiivini on vääristynyt.LukittuHS: "Ruokatrendit, kuten sushi, veganismi ja pienoluet, ovat esittämistä, jolla hyväosaiset tekevät eroa muihin, sanoo tutkija – ja hänellä on lukuja todisteeksi"
Olen kaupunkilainen fillaroiva ihminen. Olen ollut neljännesvuosisadan vegaani.
Menkää turunlinnaan opintokierrokselle snobbaamisesta. Lentäviä viiriäisiä piirakan sisältä, erikseen ulkomailta tuotuja greippejä, viinirypäleitä niin että pöytä notkuu. Se että Akateeminen sushista välittämätön Joakim ajautuu sushille siitä tykkäävän vaimonsa seurassa, ei sushipaikasta trendigästä palazzoa tee ja ko. pariskunnasta wannabe korkeakulttuurilaista.
Kyllä se tuo sushi on nykypäivänä samanlainen herkkuruoka kuten vaikka spagetterian pastat. Ruoka muiden joukossa. Helsingin snobbailu ei tapahdu ruokalajin vaan ravintola valinnan ja michelintähtien perusteella. Aina parempi Jos ateriakokonaisuus maksaa viineineen yli 300e, tarjoillaan pieninä paloina tiilenpätkiltä ja illallinen kestää yli 3h vaikka olisit Jo 2h sitten halunnut olla ulkona ravintolasta. Mikäköhän "kannustin" näissä Groupon diileissä 4* ravintoloihin aikoinaan olikaan....
Vierailija kirjoitti:
Hifistelkööt keskenään, mutta pitäkööt ruokavalionsa omana tietonaan. Ihme käännyttäjiä noista kyllä löytyy. Nykyään kyselen tahallani ohjeita karppaukseen liittyen muutama vuosi sitten niitä tuputtaneilta. Naamat menevät punaiseksi. Niin ne menevät parin vuoden päästä nyhtökaurastakin kysellessä. Ihme lampaita joiden syömisetkin määrittää trendit. Onko se niin vaikeaa oikeasti tehdä ihan itsenäisiä päätöksiä ja kuunnella mieltään/kehoaan?
Voi apua, juuri viime viikolla työkaveri kyseli minulta karppauksesta ja kun sanoin etten enää karppaa, hän meni omituisen näköiseksi ja poistui jotenkin tietäväisenä ja voitonriemuisena paikalta. Nyt vasta tajuan, että ilmeisesti hänkin oli näitä jotka ajattelevat, että ihmisen on noudatettava yhtä ja samaa ruokavaliota koko elämänsä. Varmaan hänen mielestään nyt menin sitten kai noloksi ja punastuin kun en tee niin, vaan vaihtelen ruokatottumuksia silloin tällöin :D
Ei kai kukaan tästä ole yllättynyt? On aivan selvää, että ensimmäisen kerran sushia lähdetään maistamaan snobi mielellä. Toki siitä voi aikanaan oppia tykkäämään oikeastikin, kuten muistakin ruuista.
Käyttäjä1544 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. En tiennyt että sellaista olutta on. Mutta juon varmasti kymmenen vuoden päästä ja kahdenkymmenen, riippumatta siitä mikä on muotia.
Mitä joit? Perus lagereita et ainakaan, koska et niistä pidä. Kyllä ne muodit vie sinua kuin litran mittaa.
Maailman parhaimmaksikin olueksi valittu Koff on kuraa ja maailmalla arvostettu Sorbus puliukkojen juomaa. Tämän snobijengin tunnistaa helposti juuri kotimaisten laaturuotteiden halveksunnasta. Ei siksi, että ne olisivat huonoja, mutta eihän niitä voi suosia kun rahvaallakin on niihin mahdollisuus.
Muut vielä voi jotenkin ymmärtää, mutta nuo vegenarismitouhut ovat naurettavia. Unelmatilanteena varmaan niin syvä pula-aika, että pettuleipää taas saisi syödä oikein urakalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan tästä ole yllättynyt? On aivan selvää, että ensimmäisen kerran sushia lähdetään maistamaan snobi mielellä. Toki siitä voi aikanaan oppia tykkäämään oikeastikin, kuten muistakin ruuista.
Ai? Minä maistoin sushia ensi kertaa, kun sitä aika tasan 110v sitten köksän tunnilla teimme. Teema kun oli aasialaiset ruuat niin sitäkin tehtiin.
Ihan ok se oli, joskus olen senkin jälkeen syönyt kun kaverit ovat halunneet yhessä sushia itse kotona tehä.
Enpä ole koskaan snobimieltä havainnut noissa hetkissä. Ihan tavallista ruokaa se on.
Snobismi ruokavalintoiden suhteen on päivänselvä juttu. Veganismi on hyväosaisten länsimaalaisten hömpötystä. Jos ihmisellä on nälkä se syö melkein mitä vaan, jotkut jopa lajitovereitaan. Tietysti on myös filosofista syistä vegaaneja. Haluaisin nähdä vegaanin eskimon. Kehitysmaissa kaikki käytetään ravinnoksi, mitä voidaan.