Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väittäisin, että elämä oli onnellisempaa ennen teollista aikaa

Vierailija
18.01.2017 |

Ei ihmistä ole tarkoitettu orjaksi johonkin tehtaaseen kartuttamaan osakkeenomistajan voittoja.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on totta: ihminen on tarkoitettu kuolemaan nälkään ja sairauksiin.

Vierailija
2/18 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä maaorjuus oli fantsumpaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää mennä kauemmas. Elämä ennen maataloutta oli vapaata ja onnellista, elatuksen eteen tehtävä työ oli vaihtelevaa, ihmisen fysiikalle ja mielelle sopivaa ja sitä oli vähemmän kuin maatalouden vallankumouksen jälkeen. Maatalous sitoi lähes koko ihmiskunnan, pientä eliittiä lukuun ottamatta, raskaaseen ja yksitoikkoiseen työhön jonka vastineeksi saatiin heikkotasoisempaa ravintoa kuin metsästäjä-keräilijäyhteisöissä. Teollinen vallankumous on itse asiassa vähitellen uudelleen vapauttanut ihmiskuntaa, tai ainakin aikaisempaa suurempaa osaa siitä.

Vierailija
4/18 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nykyään onnellisempi.

Vierailija
5/18 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää mennä kauemmas. Elämä ennen maataloutta oli vapaata ja onnellista, elatuksen eteen tehtävä työ oli vaihtelevaa, ihmisen fysiikalle ja mielelle sopivaa ja sitä oli vähemmän kuin maatalouden vallankumouksen jälkeen. Maatalous sitoi lähes koko ihmiskunnan, pientä eliittiä lukuun ottamatta, raskaaseen ja yksitoikkoiseen työhön jonka vastineeksi saatiin heikkotasoisempaa ravintoa kuin metsästäjä-keräilijäyhteisöissä. Teollinen vallankumous on itse asiassa vähitellen uudelleen vapauttanut ihmiskuntaa, tai ainakin aikaisempaa suurempaa osaa siitä.

Tuo on kyllä ihan totta. Hyvässä ilmastossa metsästäjäkeräilijällä tuskin oli kovin ankeat oltavat.

Vierailija
6/18 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittäisin, että ap puhuu paskaa.

Vierailija
7/18 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin onnellinen vielä silloin kuin sain uida merellä ja tehdä aaltoja. Silloin kuin kaveritkini osasi uida ja hyppiä maalla ja kulkea paikasta toiseen. Sitten kun ruma apina tuli niin loppu on jo historiaa ja se on äidin nussijan totuus. Nykyään voin vain kuvitella mitä kaverit tekee ja harvoin näen heitä. Viimeksi kuin näin minun kaverini hän oli todella herkkä ja alla päin. Hän tarvi paljon apua ja omaansa voimaa johonkin hyödyllisempään. Hän oli toisessa planeetassa. Minun kaverini ei kakkaa minun eteen. Eikä pissaa suuhuni. Hänen kaverit ovat pettureita ja pissaavat ilman koulutusta ja tarvitsevat kuritusta toisesta planeetasta kohdistaen sen minun kaveriini ketä tekee kuolemaa naamani edessä. Osaatteko selittää tämän?

Vierailija
8/18 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väittäisin, että ap puhuu paskaa.

Anonyymi putous!

Vierailija
9/18 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että joskus palataan elämään niin kuin näyttäisi että olemme takaisin esiteollisella ajalla, kaupungit pieniä ja maalla mukavaa. Kaikki teknologia on piilotettu mahdollisimman näkymättömiin.

Vierailija
10/18 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmistä ole tarkoitettu orjaksi johonkin tehtaaseen kartuttamaan osakkeenomistajan voittoja.

Ei niin, ne tarkoitettiin maaorjiksi.

Vierailija
11/18 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ihan oikeassa. Ihmiset oppivat silloin olemaan onnellisia paljon vähemmästä kuin nykyään, onnellisuuteen riitti ihan pelkkä hengissä selviäminen. Ja ne, jotka ei selvinneet, ei tietty enää olleet onnettomiakaan.

Vierailija
12/18 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta, mutta kun vauva-palstalla ollaan niin täällä ihmisen onnellisuus on suoraan riippuvainen lasten lukumäärästä. Metsästäjä-keräilijällä ei ollut sellaista mahdollisuutta väestöräjähdykseen kuin maatalous- tai teollisella ajalla.

Vierailija
13/18 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta hei sinulla on ihan samat mahdollisuudet alkaa osakkeenomistajaksi, sen viikottaisen kaljakeissin sijaan sijoitat ne rahat. Se on ihan oma valinta. Silloin kartutatkin voittoja itsellesi. Vai oletko niin paska duunari ettet omia rahojasi uskaltaisi laittaa oman työpanoksen varaan tuottamaan lisää rahaa.

Vierailija
14/18 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne "taika" voimat amerikasta on tullut eurooppaan. Jokaisella surmalla on ollut syynsä. Jokaisella ihmishengellä on ollut kohtalo silloin ja vaikka olit ns. Vapaampi ni se ketä toivotti sinut kulkemaan vapauteen niin se oli pikemmin sarkasmia. Silloin puhuttiin tehokkaammin kuin nykyään ja valehdeltiin. Silloin harva ihminen osasi lukea ihmisen kehoa mikä merkitys keilläkin on kuhinkin tarkoituksern koska jo silloin kaikki oli täysin paskaa. En ymmärrä kuin suomen valtiossa joudut vainon kohteeksi jos olet sitä mieltä että kaikki on paskaa. Minä sanoisin että meillä oli mukavampi oltava 35 000 vuotta sitten ja siitä ajasta lähtien kaikki on ollut täysin paskaa ja pupu puhetta. Ja vainoamista, valehtelemista ja VARASTAMISTA. Pelotteluna jatkunut evoluution mukana median avulla. Enemmän 70 000 vuotta sitten. Hmm... ei. Paskaa. Heitän jonkun luvun päästäni. Sanoisin että 89 756 tuhatta vuotta sitten ihmiset olivat viellä kunnolla maapallossamme.

Vierailija
15/18 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ajatellut oikeasti vaihtoa it-alalta omavaraisuuteen pyrkivään pienviljelyyn. Ennen jouluahan oli Aamulehdessä tälläisen muutoksen tehneestä miehestä ja vaikutti ihanalta elämältä: http://www.aamulehti.fi/kotimaa/muistatko-ramin-46-joka-jatti-tyon-ja-a…

Vierailija
16/18 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 89 756 ihminen keillä oli samoja atomeita kuin nyky ihmisellä kehossa eli nyky ihminen päätti tämän vuoden jotenkin historiallisesti meidän oivallettavaksi ja nimen omaan tuon numeron. Koska niinä aikoina ihmisen tietoisuus pystyi näkemään meidän ajalle saakka ja tämä vuosiluku tehtiin sen takia ja siitä on merkki luonnossa eikä kaikki tiedä sitä koska kaikki salailu ei ole illuminatia. Nyky eoluutio todistaa historiaa ja tulevaisuutta ennustamalla että median omistavat ihmiset ovat se illuminati koska ne eivät halua tehdä uskottavaa dokumenttiä 89 756 vuotta taaksepäin ihmisistä ja maaperästämme. Tietoa on tehdä sellainen ohjelma mutta se miten media johtavat ihmiset haluavat elää ei ole yhteistyötä koska ensinnäkin sellaista ei olla tehty ja numero2 siitä ei olla puhuttu mitään!

Vierailija
17/18 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just puhuttiin tästä 13v. pojan kanssa saunassa. Ihminen ei ole muuttunut 100 vuodessa, mutta elämä ympärillä on. En haluaisi asua savupirtissä ja antibiootit on pelastaneet monia. Kyllä ellämä oli monin tavoin ennen rankempaa, mutta onnellisuustutkimuksia ei taidettu silloin tehdä.

Vierailija
18/18 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri murros , Karl Polanyi, suosittelen. Itsesäätelevät markkinat ovat modernin ihmiskunnan huonoin keksintö. Kyllä , markkinat ovat keinotekoinen keksintö. Ja muuten , miten maaorjuus eroaa tehdasorjuudesta. Vastaus on , ei mitenkään.Teollistaminen repi rikki vuosisatojen aikaisen elämänmuodon. Maasta , työstä ja pääomasta on markkinoilla kaupiteltavaa tavaraa. Eli suomeksi , markkinat kohtelevat meitä kuin tavaraa. Surullista mutta totta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän