Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: "Ruokatrendit, kuten sushi, veganismi ja pienoluet, ovat esittämistä, jolla hyväosaiset tekevät eroa muihin, sanoo tutkija – ja hänellä on lukuja todisteeksi"

Vierailija
18.01.2017 |

http://www.hs.fi/nyt/art-2000005049852.html Nuo ruokasnobbailijat ja imagosyöjät ovat olleet kyllä esim. itselleni ja monelle muulle yleinen naurun/hämmästelyn aihe jo pitkään. Hyvä että asiasta nyt ihan tutkittuakin tietoa ja asiasta on ruvettu puhumaan ääneen. Mitä on palstalaiset mieltä? Tuleeko käytyä lounasajalla työkavereita miellyttääkseen sushibuffetissa syömässä norjalais-chileläis-norjalais-kotimaista lohta haalean riisin kera? Tai hyvän pihvin kera hakemassa Alkosta toisiksi halvin myyjän mukaan lihan kanssa hyvin sopiva viini, vaikka oikeasti se vesi, tai jopa lasten valinta maitokin saattaisi miellyttää enemmän? Halvintakaan ei kehtaa ottaa, koska sehän olisi noloa.

Kommentit (184)

Vierailija
1/184 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapiiriini kuuluu noita "erikoisoluiden" kanssa läträäjiä. Naamioivat käsistä riistäytynyttä tissuttelua ja orastavaa alkoholismia "tutustumisella pienpanimotuotteisiin". Tästä harrastuksesta ei pidetä välipäiviä ja pirkka-olutta juovat ovat tietysti suomijuntteja pahimmasta päästä. Oivoi.

Vierailija
2/184 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan tätä ilmiötä on ollut. 60-70-luvuilla oli oopperavoileivät ja katkarapukasarit snobiruokia. Ja ihan takuulla oli jotain snobiruokia jo antiikin kreikkalaisilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/184 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastenmielistä tuosta tekee se, että maailmassa oikeasti kuolee ihmisiä nälkään ja samalla nämä puupäät sörkkivät haarukoillaan nenä nyrpyssä ihan kelpo ruokia. Tuskin osaavat edes hävetä.

Vierailija
4/184 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaahan se sushibuffetti 9,90 €. On kyllä sellaista snobbailua että oksat pois. /sarkasmi

Vierailija
5/184 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuolla mitään lukuja ollut.

Vierailija
6/184 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hifistelkööt keskenään, mutta pitäkööt ruokavalionsa omana tietonaan. Ihme käännyttäjiä noista kyllä löytyy. Nykyään kyselen tahallani ohjeita karppaukseen liittyen muutama vuosi sitten niitä tuputtaneilta. Naamat menevät punaiseksi. Niin ne menevät parin vuoden päästä nyhtökaurastakin kysellessä. Ihme lampaita joiden syömisetkin määrittää trendit. Onko se niin vaikeaa oikeasti tehdä ihan itsenäisiä päätöksiä ja kuunnella mieltään/kehoaan?

Vierailija
7/184 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen huonotuloinen ja muutenkin kaukana hyväosaisesta (en voi matkustella, ostaa usein vaatteita, sisustaa tyylikkäästi, jne), mutta olen silti vegaani. Ollut jo yli 10 vuotta. En syö mitään hienoa ökykallista ruokaa vaan vaatimatonta kasvispöperöä. Ei ole minulla mikän ohimenevä "trendi". Toki on varmasti niitäkin, jotka ovat kokeilleet veganismia ja vegetarismia siksi, että se on nyt coolia.

Vierailija
8/184 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen huonotuloinen ja muutenkin kaukana hyväosaisesta (en voi matkustella, ostaa usein vaatteita, sisustaa tyylikkäästi, jne), mutta olen silti vegaani. Ollut jo yli 10 vuotta. En syö mitään hienoa ökykallista ruokaa vaan vaatimatonta kasvispöperöä. Ei ole minulla mikän ohimenevä "trendi". Toki on varmasti niitäkin, jotka ovat kokeilleet veganismia ja vegetarismia siksi, että se on nyt coolia.

Ei tuossa tarkoitettukaan ihmisiä jotka ovat oikeasti jotain, omaavat uskonnollisen, eettisen, ruokavaliollisen tms. syyn, vaan näitä statuksensa kohottajia. Ps. veganismi oli cool 90-luvun lopulla, ei enää aikoihin. Jos ei sitten maakunnissa, tai hesavolaisten piirissä.

Vierailija
9/184 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaahan se sushibuffetti 9,90 €. On kyllä sellaista snobbailua että oksat pois. /sarkasmi

Sillä tosin ei ole mitään tekemistä sushin kanssa. Eikä hinta ole mikään ainoa snobbailun peruste. Tuolla 9,90e monessa maassa elätetään koko perhe pari viikkoa vaikka se sinusta ei summa eikä mikään olekaan. Sarkasmiksi naamioitu passiivisagressiivisuus otettu huomioon.

Vierailija
10/184 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks sushi ole jo moneen kertaan ollut mennen talven lumia?

Vierailija
11/184 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain määrin hoopo tutkimus, mutta on hoopoja ihmisiäkin jos syövät ruokaa mistä eivät pidä statuksen takia.

En ymmärrä...

mä pidän sushista mutta harvoin mikään sushibuffet on hyvää, siis se on vain huonosti tehty. Pienpanimo-oluita juon, koska koffin lirut ym ei oikein maistu miltään, sekä ihan vaan vaihtelun vuoksi.

Näillä ei o mitään tekemistä statukseni kanssa.

Ja ap, pihvin kanssa maito?? Hei haloo. Vesikin on vähän niin ja näin. Valkkaan itte viinini mutta joskus sen myyjän keskitieviinin saatan valita. Edelleen, oman mieltymyksen asia, ei statuksen.

Vierailija
12/184 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.hs.fi/ruoka/art-2000002743302.html

Siinä erikoisoluiden harrastajia. Kiinnittääkä huomiota kuinka kätevästi kädetkin tärisevät pitkän harrastuneisuuden johdosta. Myös keskivartalolihavuus on muodinmukaista.

Vierailija
13/184 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on helppoa kun syö sitä mistä itse pitää, eikä välitä toisten syömisistä.

Vierailija
14/184 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään sushista ihan hirveän paljon. En ketään miellyttääkseni, en ketään ärsyttääkseni, en kenellekään brassaillakseni. En postaa sushiannoskuvia someen. Voiko sellainen tulla kyseeseen, että joku aidosti tykkäisi näistä ruuista?

Sama kasvisruuan kanssa. Vaikka olen sekasyöjä, niin valitsen usein tarjolla olevan kasvisvaihtoehdon, koska ne ovat usein tosi herkullisia.

En tiedä millaisen ihmisen mielestä sushit ja kasvisruuat ovat jotain ihmeellistä erikoisuutta.

Vierailija
15/184 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anorektikot ovat tässä suhteessa ihan huippuja mikään ei kelpaa vaan pitää olla erikoista. Nimenomaan halutaan eroa siihen ruuan tarjoajaan ja kovasti , olipa se sitten vaikka ystävä. Minä luulen että nuo snobbailut ovat samaa pohjaa : on jäänyt äidin tai isin kanssa raja vetämättä ja nyt sitä rajaa vedetään kaikkiin kilpailijoihin ( imaginääriset sisaret tai suoraan äidin tai isän edustus) . Lapsellista touhuahan tuo on. Jossa lapsena vaille jäämisen tunne elää yhä.

Vierailija
16/184 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.hs.fi/nyt/art-2000005049852.html Nuo ruokasnobbailijat ja imagosyöjät ovat olleet kyllä esim. itselleni ja monelle muulle yleinen naurun/hämmästelyn aihe jo pitkään. Hyvä että asiasta nyt ihan tutkittuakin tietoa ja asiasta on ruvettu puhumaan ääneen. Mitä on palstalaiset mieltä? Tuleeko käytyä lounasajalla työkavereita miellyttääkseen sushibuffetissa syömässä norjalais-chileläis-norjalais-kotimaista lohta haalean riisin kera? Tai hyvän pihvin kera hakemassa Alkosta toisiksi halvin myyjän mukaan lihan kanssa hyvin sopiva viini, vaikka oikeasti se vesi, tai jopa lasten valinta maitokin saattaisi miellyttää enemmän? Halvintakaan ei kehtaa ottaa, koska sehän olisi noloa.

En syö susia mutta kyllä kunnon raa'an sisäfilepihvin kanssa aina kunnon punkku ennemmin kuin vesi. Mutta punkut ei ole koskaan minulla niitä kyykkyviinejä.

Vierailija
17/184 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain määrin hoopo tutkimus, mutta on hoopoja ihmisiäkin jos syövät ruokaa mistä eivät pidä statuksen takia.

En ymmärrä...

mä pidän sushista mutta harvoin mikään sushibuffet on hyvää, siis se on vain huonosti tehty. Pienpanimo-oluita juon, koska koffin lirut ym ei oikein maistu miltään, sekä ihan vaan vaihtelun vuoksi.

Ja ap, pihvin kanssa maito?? Hei haloo. Vesikin on vähän niin ja näin. Valkkaan itte viinini mutta joskus sen myyjän keskitieviinin saatan valita. Edelleen, oman mieltymyksen asia, ei statuksen.

Ai vesi ruokajuomana niin ja näin? Viinimaissa joissa marjajuomat on jouduttu säilömään muinaisista ajoista lähtien käyttämällä asian ymmärrän Huom. KÄYTTÄMÄLLÄ, joka laitetaan käyntiin jalkahiivalla ja tuottaa hermomyrkky etyylialkoholia on mielestäsi vettä parempi ruokajuomana? Anna mun kaikki kestää. Kai teet itse viinisi vai pitääkö ne lennättää maailman ääristä pöytääsi? Ohis

Vierailija
18/184 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, en usko tuntevani yhtään "ruokafeikkaajaa". Vaikea kuvitella että kukaan ystävistäni olisi tuollainen. Itse ainakin käyn sushiravintoloissa ihan vain siksi, että rakastan sushia. Juuri käytiin ystävien kanssa sushi-illallisella, ei brassailun vuoksi vaan siksi, että hyvin tehty sushi vain on ihan parasta nautintoa meidän kaikkien mielestä. Ja todellakin join viiniä sen kanssa. Ja söimme itsemme ähkyyn, kun oli niin hyvää.

Ja todellakin juon viiniä pihvin kanssa. Ei, maito tai vesi ei miellytä enemmän. Punaviinin ja pihvin liitto on vain kertakaikkiaan parhaimman makuinen.

Ihan rauhassa saa joku pitää minua ruokasnobina. En osaa hävetä sitä, että pidän laadukkaista raaka-aineista ja hyvin tehdystä ruoasta. Olen nautiskelija, ja rakastan hyvää ruokaa ja juomaa.

Kuten todettu, vaikea kuvitella, että jotkut pakottavat itsensä syömään mielestään pahoja ruokia vain statustaan kohottaakseen. Täysin vieras ajatus, vaikka kai sellaisiakin sitten on. Jossain.

Vierailija
19/184 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En syö susia mutta kyllä kunnon raa'an sisäfilepihvin kanssa aina kunnon punkku ennemmin kuin vesi. Mutta punkut ei ole koskaan minulla niitä kyykkyviinejä.

Mikseivät ole? Oletko käynyt ne kaikki läpi ja omalla makuaistillasi omaan makuusi epämiellyttäväksi todennut? Vai onko reteämpää ostaa kalliimpaa litkua erottuaksesi kyykkyviiniporukasta?

Vierailija
20/184 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä...

Ai vesi ruokajuomana niin ja näin? Viinimaissa joissa marjajuomat on jouduttu säilömään muinaisista ajoista lähtien käyttämällä asian ymmärrän Huom. KÄYTTÄMÄLLÄ, joka laitetaan käyntiin jalkahiivalla ja tuottaa hermomyrkky etyylialkoholia on mielestäsi vettä parempi ruokajuomana? Anna mun kaikki kestää. Kai teet itse viinisi vai pitääkö ne lennättää maailman ääristä pöytääsi? Ohis

Kyllä viini on parempaa pihvin kanssa kuin vesi. Ja pihvi on parempaa viinin kanssa kuin veden kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme