HS: "Ruokatrendit, kuten sushi, veganismi ja pienoluet, ovat esittämistä, jolla hyväosaiset tekevät eroa muihin, sanoo tutkija – ja hänellä on lukuja todisteeksi"
http://www.hs.fi/nyt/art-2000005049852.html Nuo ruokasnobbailijat ja imagosyöjät ovat olleet kyllä esim. itselleni ja monelle muulle yleinen naurun/hämmästelyn aihe jo pitkään. Hyvä että asiasta nyt ihan tutkittuakin tietoa ja asiasta on ruvettu puhumaan ääneen. Mitä on palstalaiset mieltä? Tuleeko käytyä lounasajalla työkavereita miellyttääkseen sushibuffetissa syömässä norjalais-chileläis-norjalais-kotimaista lohta haalean riisin kera? Tai hyvän pihvin kera hakemassa Alkosta toisiksi halvin myyjän mukaan lihan kanssa hyvin sopiva viini, vaikka oikeasti se vesi, tai jopa lasten valinta maitokin saattaisi miellyttää enemmän? Halvintakaan ei kehtaa ottaa, koska sehän olisi noloa.
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Todellista elitismiä on itse pyydystämäni kala ja riista. Omalta kasvimaalta kerätyt vihannekset ja juurekset. Keräämäni marjat ja sienet. Siinä superfoodia johon näillä pulskilla sushilla käyvillä toimistovätyksillä ei ole pääsyä laiskuuttaan.
Joo, mäkin alan heti tällaisena autottomana kaupunkilaisena kerrostaloasukkina itse metsästää, kalastaa ja viljellä vihanneksia sekä kerätä marjoja. Jo huomenna.
No, marjojen poimimista kyllä yritin kerran, mutta kun ei täältä niitä löydy. Puolen Suomen päässä synnyinmaisemissa kyllä osaan kerätä.
Ei kai auta muu kuin yhä vaan käydä laiskottelemassa kaikki päivät toimistossa ylitöissä. Kotimatkalla voi ostaa mukaan sushia, kun ei enää jaksa siihen päälle tehdä ruokaa.
Jos pitäisi syödä vain paikallista ruokaa, söisimme kaikki lanttua ja kuivattua jäniksenlihaa.
Vierailija kirjoitti:
Mihin on jäänyt karppaaminen? Kyllä näille lampaille saa nauraakin. Toisaalta pelottaa miten helposti ihmisiä on ohjailla.
Miksi ei saisi kokeilla näitä pinnalle nousevia juttuja jos haluaa? Tiedän monia, joilla tuo karppaustrendi paransi vatsan ja suolen toimintaa ja he löysivät sitä kautta ratkaisut vaivoihinsa. Toiset palasivat normaaliin kun ei ollut vaikutusta heihin, mutta tulipa kokeiltua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellista elitismiä on itse pyydystämäni kala ja riista. Omalta kasvimaalta kerätyt vihannekset ja juurekset. Keräämäni marjat ja sienet. Siinä superfoodia johon näillä pulskilla sushilla käyvillä toimistovätyksillä ei ole pääsyä laiskuuttaan.
Joo, mäkin alan heti tällaisena autottomana kaupunkilaisena kerrostaloasukkina itse metsästää, kalastaa ja viljellä vihanneksia sekä kerätä marjoja. Jo huomenna.
No, marjojen poimimista kyllä yritin kerran, mutta kun ei täältä niitä löydy. Puolen Suomen päässä synnyinmaisemissa kyllä osaan kerätä.
Ei kai auta muu kuin yhä vaan käydä laiskottelemassa kaikki päivät toimistossa ylitöissä. Kotimatkalla voi ostaa mukaan sushia, kun ei enää jaksa siihen päälle tehdä ruokaa.
Ohis mutta kalaa saa jokaisesta järvestä, lammesta tai merestä (varmaan sinunkin lähelläsi on joku vesistö) ja kaupungeissa on siirtolapuutarhoja ja palstoja, joita voi vuokrata/ostaa vihannesten viljelyä varten.
Höh, ostin eilen muutamia pienoluita, mutta kukaan muu kuin myyjä ei nähnyt, eikä hänkään tuntunut ihailevan ostoksiani. Pitää varmaan mennä juomaan ne jonnekin julkiselle paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Höh, ostin eilen muutamia pienoluita, mutta kukaan muu kuin myyjä ei nähnyt, eikä hänkään tuntunut ihailevan ostoksiani. Pitää varmaan mennä juomaan ne jonnekin julkiselle paikalle.
Älä huoli, sosiaalinen media hoitaa tuon ongelman kätevästi, eikä tarvitse edes poistua kotoa! Instaan, faceen ja twitteriin vaan kuvia pulloista nokkelien kuvatekstien kanssa.
Sushi nyt valitettavasti vain sattuu olemaan ihanaa. Valitettavasti, sillä hyvä sushi on kallista kukkarolleni, ja toisaalta työlästä kotona tehdä (eikä kaikkia raaka-aineitakaan aina löydä). Minulle sopisi hyvin, että se olisi yhtä junttia ja epätrendikästä ja halpaa kuin makkarasoppa. Samoin oluet, minusta olisi ihanaa, että joku kunnolla humaloitu ale olisi ihan yhtä tavallista kuin mikä hyvänsä keskari mitä lähikaupasta käydään hakemassa.
Onhan tuo totta ja myös laajennettavissa muuhunkin elämiseen. 1970-luvulla hyvätuloiset lomailivat Kanarialla mutta sitten myöhemmin kun kaikilla alkoi olla varaa lomailla siellä, hyvätuloiset siirtyivät Phukettiin. Nyt kun kaikilla alkaa olla varaa lomailla Thaimaassa, hyvätuloiset siirtyvät... jne.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs se on, kun minä toimistovätys väkerrän kotonani sushia itse pyytämästäni kalasta ja itse keräämistäni sienistä? No joo, riisiä en ole viljellyt itse, sen myönnän.
Vierailija kirjoitti:
Missä sä oikein asut, jos ei marjoja löydy? Jossakin saariston puuttomalla luodolla, vai?
Itse olen autoton ja ajokortiton, mutta niin vain olen onnistunut sienestämään, marjastamaan ja kalastamaan, jopa Helsingissä asuessani. Joukkoliikenne kuljettaa kivasti apajien äärelle. Nyt Tampereella olen löytänyt korikaupalla sieniä ihan kävelymatkan päästä, ja kalavesi on lähempänä kuin lähikauppa.
Vuokrattasia viljelypalstoja on aika monessa kaupungissa myös. Isompi ongelma minulle on sadon säilöminen kuin maan puute, siksi en ole palstaviljelyyn ryhtynyt.
"Ruokatrendit, kuten sushi, veganismi ja pienoluet, ovat esittämistä, jolla hyväosaiset tekevät eroa muihin, sanoo tutkija – ja hänellä on lukuja todisteeksi"
Se "luku todisteeksi" tuossa oli siis se, että osa sushia syövistä sanoo, ettei pidä siitä. Tarvitaan varmaan humanistin logiikkaa, jotta siitä saadaan pääteltyä, että sushinsyöminen aina on esittämistä ja erontekoa.
Mutta onhan se sushi hyväosaisten ruokaa ihan siksi, että se on niin kallista, ettei köyhällä ole varaa. Ihan ilman mitään esittämisiä. Pienpanimo-oluiden kanssa samoin.
Käyttäjä2341 kirjoitti:
Itselleni jäi artikkelista mieleen eniten tämän tutkijan asenteellisuus vääränlaista sushia syöviä kohtaan. sekä antipatiat lehtikaalia kohtaan :D
Sushia on saanut syödä aitiopaikalla sushin kotimaassa ilmeisesti ravintoloissa/muiden valmistamana. = varmasti loistavaa
Suomi: Oli omin kätösin tehnyt lehtikaalisipsejä koska niitä hehkutettiin niin paljon. Ihmetteli kuinka hirveitä ne ovat ja kuinka kukaan voi oikeasti niistä pitää. :D
Juuri tämä minullekin jäi päällimmäiseksi tunteeksi artikkelista. Todella tyhmä juttu. Tutkija tietää, mikä sushi on hyvää, ja häntä ärsyttää ravintolat jotka "sanovat itseään sushiravintoloiksi". Samalla häntä ärsyttää niissä kävijät ja yrittää sitten todistaa, että nämä käyvät siellä jotenkin vääristä syistä.
Teksti on ihan sekava ja ristiriitainen. Tutkijan mielestä ilmeisesti maku (eli se mitä hän pitää hyvänä) on ainoa oikea syy syödä sushia. Hän ei ilmeisesti ota huomioon, että ihmiset saattavat tykätä eri asioista ja toisekseen ihmisillä voi olla syitä syödä jotain vaikkei siitä erityisesti tykkäisikään. Olisi mielenkiintoista nähdä tuo kysely ja katsoa, voiko siitä todella vetää johtopäätöksen, että sushin syömisen ja siitä pitämisen välinen ristiriita johtuisi "sosiaalisesta esittämisestä". Itse keksin äkkiseltään lukuisia muitakin syitä, esimerkiksi se että sushia pidetään terveellisenä. Oman työpaikan vieressä on "sushiravintola", josta haen joskus sushia, vaikka sushi ei ole suurinta herkkuani. Varmaan sitten olen tutkijan mielestä sosiaalinen esittäjä, kun en ihan joka päivä viitsi syödä pizzaakaan, josta pidän eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs se on, kun minä toimistovätys väkerrän kotonani sushia itse pyytämästäni kalasta ja itse keräämistäni sienistä? No joo, riisiä en ole viljellyt itse, sen myönnän.
Se on tervettä ja hienoa toimintaa, sekä varmasti mukavaa vaihtelua epäluonnolliseen toimistopuuhasteluun. :)
Vierailija kirjoitti:
Vastenmielistä tuosta tekee se, että maailmassa oikeasti kuolee ihmisiä nälkään ja samalla nämä puupäät sörkkivät haarukoillaan nenä nyrpyssä ihan kelpo ruokia. Tuskin osaavat edes hävetä.
Jos on noin kova maailmantuska niin ryhdypä vegaaniksi. Eläinperäisten tuotteiden syönti jos mikä on maailman mittakaavassa luksusta. Et paranna nälkäänäkevien lapsosten asemaa syömällä lihapulliasi loppuun, päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Lähteistönä voisi käyttää vaikka palstavegaanien kommentteja tyyliin: "En voi istua sellakalla käsitellyllä tuolilla, mutta vietnamilaisten heroinistien työleireillä keräämät veripähkinät ovat päivittäinen osa ruokavaliotani!"
Hei tosi hieno olkiukko, kylläpäs nyt helpotti huono omatunto omista kulutusvalinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis täh? Jos et ole kiinnostunut et jaksa tms. niin eihän siinä mitään. Itse autottomana kaupunkilaisena viljelen parvekkeella tomaattia, perunaa jne. Kun ottaa pystyseinätkin käyttöön, niin viljelyalaa riittää. Lisäksi yrtit keittiöpuutarhasta. Minkä kaupungin liepeillä ei kalavesiä ja marja/sieniapajia ole? Porukka kalastaa Töölönlahdellakin. Julkisilla ja kävellen/pyörällä pääsee moniin paikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastenmielistä tuosta tekee se, että maailmassa oikeasti kuolee ihmisiä nälkään ja samalla nämä puupäät sörkkivät haarukoillaan nenä nyrpyssä ihan kelpo ruokia. Tuskin osaavat edes hävetä.
Jos on noin kova maailmantuska niin ryhdypä vegaaniksi. Eläinperäisten tuotteiden syönti jos mikä on maailman mittakaavassa luksusta. Et paranna nälkäänäkevien lapsosten asemaa syömällä lihapulliasi loppuun, päinvastoin.
Miten lihapullieni syömättä jättäminen auttaa nälkäänäkeviä lapsosia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähteistönä voisi käyttää vaikka palstavegaanien kommentteja tyyliin: "En voi istua sellakalla käsitellyllä tuolilla, mutta vietnamilaisten heroinistien työleireillä keräämät veripähkinät ovat päivittäinen osa ruokavaliotani!"
Hei tosi hieno olkiukko, kylläpäs nyt helpotti huono omatunto omista kulutusvalinnoista.
Ikävä kyllä tuollaista vegaanilogiikkaa on oikeasti havaittavissa. Huono omatunto omista kulutusvalinnoista? Mitä se on? Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten suhtautuisin köyhään (?) opiskelijaan, joka kitkuttelee tarjousruoalla, mutta saunaolut on aina joku erikoistuote, koti- tai ulkomainen. Pikkupullon hinta kaupassa 4-5€.
Nojoo, minusta kyllä on ihan tervehenkinen ilmiö se että alkoholissa nuoretkin kiinnittävät nykyään enemmän huomiota laatuun ja makuun kuin määrään. Mieluummin 1-2 erikoisolutta kuin mäyräkoira samalla rahalla.
Näin juuri, mielummin se 5 euron import-kalja jota nautiskellaan pitkän kaavan mukaan kuin samanhintainen siksari vetistä halpiskaljaa mahdollisimman kovaa känniä tavoitellen. Hyvä että Suomeenkin on rantautumassa ainakin urbaaniin ympäristöön tuollainen hillitympi tissuttelukulttuuri sen armottoman dokaamisen tilalle.
Älä pelkää. Armoton dokaaminen ei häviä mihinkään. Tissuttelut tulevat vain sen rinnalle . Samoin kannabis ja muuntohuumeet. Tupakointi onneksi kuitenkin laskussa
T: Päihdetyöntekijä
Oletko koskaan aatellut että kohtaamasi populaatio saattaa olla vääristynyt? Hyvinkin todennäköisesti näin on verrattuna todellisuuteen. Eli kohtaamasi todellisuus on vain osa todellisuutta ei koko totuus.