Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: "Ruokatrendit, kuten sushi, veganismi ja pienoluet, ovat esittämistä, jolla hyväosaiset tekevät eroa muihin, sanoo tutkija – ja hänellä on lukuja todisteeksi"

Vierailija
18.01.2017 |

http://www.hs.fi/nyt/art-2000005049852.html Nuo ruokasnobbailijat ja imagosyöjät ovat olleet kyllä esim. itselleni ja monelle muulle yleinen naurun/hämmästelyn aihe jo pitkään. Hyvä että asiasta nyt ihan tutkittuakin tietoa ja asiasta on ruvettu puhumaan ääneen. Mitä on palstalaiset mieltä? Tuleeko käytyä lounasajalla työkavereita miellyttääkseen sushibuffetissa syömässä norjalais-chileläis-norjalais-kotimaista lohta haalean riisin kera? Tai hyvän pihvin kera hakemassa Alkosta toisiksi halvin myyjän mukaan lihan kanssa hyvin sopiva viini, vaikka oikeasti se vesi, tai jopa lasten valinta maitokin saattaisi miellyttää enemmän? Halvintakaan ei kehtaa ottaa, koska sehän olisi noloa.

Kommentit (184)

Vierailija
101/184 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastenmielistä tuosta tekee se, että maailmassa oikeasti kuolee ihmisiä nälkään ja samalla nämä puupäät sörkkivät haarukoillaan nenä nyrpyssä ihan kelpo ruokia. Tuskin osaavat edes hävetä.

Voi lapsikulta, sivistä itseäsi hiukan. Nälkään kuoleminen on menneen maailman ongelmia. Nykyään ei missään päin maailmaa enää kuolla nälkään. Aliravitsemus ja huonolaatuinen ruoka ovat ongelmia, mutta tuo Afrikan lapsiin ja maailman nälkäkuolemiin vetoaminen on nykyään vain naurettavaa.

Vierailija
102/184 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sushi ei ole kyllä mitään hifistelyä vaan normaalia "pikaruokaa". Ihan tavalliset duunarit siellä istuu lounasaikaan 😄.

Erikoisoluet tuo mukavaa vaihtelua, mä ainakin tutustuttuani eti oluisiin, oon löytänyt omia suosikkeja. Ja kun ei työkseen tissuttele, mielellään maksaa paremmasta mausta. Hassua, en ollut tajunnut että snobbailen jonkun mielestä jos juon jotain mikä maistuu hyvältä.

Veganismi on jotain puunhalaajien hommaa, ei sekään kyllä snobbailua. Oon niin eri mieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/184 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2676 kirjoitti:

Ajattelemattomuutta, jos tarvitsee syödä statusta saadakseen. Itse olen tiedostanut tuon ajatuksen välillä itsessäni, että "olisi syötävä jotain tiettyä" ollakseen trendikäs. Sushin kohdalla se näyttäytyi selvimmin. Maistoin sushia, enkä juuri pitänyt siitä, koska totesin sen haaleaksi riisiksi. Lopuksi mietin koko ajatusta, että miksi pitäisi syödä jotain ollakseen jotain. Nykyisin lähinnä huvittaa koko kuvio, jossa monet ihmiset eivät tajua, että he itse asettavat itselleen kaikenlaisia pitää-juttuja. Toisin sanoen ihmiset uskovat ajatuksiinsa ja antavat ajatusten viedä heitä. Ego kahlitsee.

Lähes ainoa trendikäs (?) ruoka, josta pidän ja joka vie kielen mennessään on intialainen ruoka. Parasta, mitä tiedän oikeastaan. 

Mulla ei ole ikinä käynyt mielessä, että pitäisi syödä jotain ollakseen jotain. Ihan vieras ajatus. Rakastan ruokaa, niin grillikiskan mättöhamppareita kuin Michelin- ravintoloiden kateenkorva-mustajuuri-tryffeli-piperryksiä. Kun kuulen uudentyyppisestä ravintolasta, olen heti innolla lähdössä kokeilemaan, koska MAKUELÄMYS. Yleensä käydään ihan miehen kanssa kahdestaan eikä edes jutellä näistä käynneistä muille (paitsi jos tulee puheeksi ravintolat tms) koska ei todellakaan koeta, että tämä elämäntapa viestisi meistä mitään ihmeellistä.Kunhan tykätään ruoasta, eikä kummallakaan ole kummemmin makurajoituksia.

Voitko kuvitella niin hullua ajatusta, että joku pitää esim. sushia yhtä herkullisena, kuin sinä intialaista ruokaa? Itse tykkään kovasti molemmista, mutta sushi vie voiton, koska se mielestäni maistuu paremmalta. En millään suostu uskomaan, että joku väkisin syö sushia tms. koska haluaa antaa itsestään jonkin kuvan.

Vierailija
104/184 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkijalleko on mahdoton ajatus, että joku tosiaan voi tykätä istua brunsseilla, sushista ja erikoisoluista. Mulle se on ainakin pientä luksusta arjen keskellä, kun menee vaikka töiden jälkeen juomaan hyvän oluen tai käy sunnuntaiaamuna brunssilla. Herttaisen yhden tekevää että mitä muut tästä ajattelevat, omaksi iloksi ja mielihyväksi teen em. asioita. Ja lähilounasravintoloihini kuuluu mm. sushiravintola. Ei ole suosikkiruokaani, mutta vaihteeksi on joskus kiva syödä sitäkin.

Vierailija
105/184 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko kuvitella niin hullua ajatusta, että joku pitää esim. sushia yhtä herkullisena, kuin sinä intialaista ruokaa?

Voin uskoa, mutta samalla tiedostan, että ihminen on äärimmäisen voimakkaasti sosiaalisessa paineessa ohjautuva laumaeläin. Se vaikuttaa myös makutottumuksiin. 

Sosiaalisesta ruokapaineesta hyvä esimerkki on pihvi. Minä tahdon pihvini kypsänä. Olen syönyt niitä eriasteisina. Olen syönyt myös tartarpihvejä. Kysymys ei siis ole siitä, etten olisi kokeillut. Raakaa suolakalaa syön mielelläni vieläkin.

Kun ihmiset huomasivat, että tilaan pihvini kypsänä, niin moni muukin alkoi tilata. Siitä huolimatta, että julkkiskokit julistavat, kuinka kypsä pihvi on pilattu pihvi. 

Joku voi pitää sushista ihan oikeasti, mutta usein ihmisten on vaikea erottaa, mikä on makua ja mikä kokemusta, johon kuuluu myös sosiaalinen maailma arvostuksineen. Se nyt vain on niin, että kun kattaa kauniisti, nostaa viinipullon pöytään, tarjoaa monta ruokalajia ja on viehättävässä seurassa, niin ruoan maku muuttuu.

Makumieltymykset eivät perustu ainoastaan makuaistiin vaan niitä ohjaa myös sosiaalinen maailma.

Vierailija
106/184 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köllikatti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko kuvitella niin hullua ajatusta, että joku pitää esim. sushia yhtä herkullisena, kuin sinä intialaista ruokaa?

Voin uskoa, mutta samalla tiedostan, että ihminen on äärimmäisen voimakkaasti sosiaalisessa paineessa ohjautuva laumaeläin. Se vaikuttaa myös makutottumuksiin. 

Sosiaalisesta ruokapaineesta hyvä esimerkki on pihvi. Minä tahdon pihvini kypsänä. Olen syönyt niitä eriasteisina. Olen syönyt myös tartarpihvejä. Kysymys ei siis ole siitä, etten olisi kokeillut. Raakaa suolakalaa syön mielelläni vieläkin.

Kun ihmiset huomasivat, että tilaan pihvini kypsänä, niin moni muukin alkoi tilata. Siitä huolimatta, että julkkiskokit julistavat, kuinka kypsä pihvi on pilattu pihvi. 

Joku voi pitää sushista ihan oikeasti, mutta usein ihmisten on vaikea erottaa, mikä on makua ja mikä kokemusta, johon kuuluu myös sosiaalinen maailma arvostuksineen. Se nyt vain on niin, että kun kattaa kauniisti, nostaa viinipullon pöytään, tarjoaa monta ruokalajia ja on viehättävässä seurassa, niin ruoan maku muuttuu.

Makumieltymykset eivät perustu ainoastaan makuaistiin vaan niitä ohjaa myös sosiaalinen maailma.

Ohis mutta onko siis mielestäsi "väärin" syödä sushia jos ei ainosti ja sydänverellä fanita sen makua? Aikaisemmin täällä joku sanoi, ettei kaveriporukan kanssa voisi ikinä tehdä yhtään mitään jos kukaan ei joustaisi mieltymyksissään vaan kaikille pitäisi löytyä se mieluisin vaihtoehto. Minusta sushi on ihan jees ruokaa, ei lemppariani mutta ihan ok syötävää ja jos vaihtoehtoina on tavata kavereita sushiravintolassa tai ei nähdä kavereita ollenkaan, niin toki valitsen ensimmäisen vaihtoehdon.

Vierailija
107/184 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis mutta onko siis mielestäsi "väärin" syödä sushia jos ei ainosti ja sydänverellä fanita sen makua?

Ei se väärin ole. Ruokia kannattaa kokeilla. Joistakin voi oppia pitämään, vaikka heti ei pitäisi. Lisäksi vaihtelu virkistää.

Eri asia on sitten se, onko järkevää esittää pitävänsä jostain, jos ei pidä. Ruokapöydässä ei ole kohteliasta moittia ruokaa, mutta punavihreässä luovassa kuplassaan pitäisi uskaltaa kertoa rohkeasti oma mielipiteensä. Jos neuvotellaan ruokapaikasta, pitäisi uskaltaa ilmaista sushikielteisyytensä ja ehdottaa menemistä hampurilaiselle, jos hampurilaisen tahtoo. 

Näissä tilanteissa teeskentely nousee esiin.

Vierailija
108/184 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köllikatti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis mutta onko siis mielestäsi "väärin" syödä sushia jos ei ainosti ja sydänverellä fanita sen makua?

Ei se väärin ole. Ruokia kannattaa kokeilla. Joistakin voi oppia pitämään, vaikka heti ei pitäisi. Lisäksi vaihtelu virkistää.

Eri asia on sitten se, onko järkevää esittää pitävänsä jostain, jos ei pidä. Ruokapöydässä ei ole kohteliasta moittia ruokaa, mutta punavihreässä luovassa kuplassaan pitäisi uskaltaa kertoa rohkeasti oma mielipiteensä. Jos neuvotellaan ruokapaikasta, pitäisi uskaltaa ilmaista sushikielteisyytensä ja ehdottaa menemistä hampurilaiselle, jos hampurilaisen tahtoo. 

Näissä tilanteissa teeskentely nousee esiin.

Kerronkin, neuvotellaan ja käydään syömässä muutakin ruokaa mutta aina välillä se vaan tulee sushiravintolan vuoro. Aivan kuten minunkin suosikkini vuoro tulee välillä. En koe tarpeelliseksi korostaa sitä, että sushi ei ole lempiruokaani (ystäväni tietävät muutenkin). Kuten sanottua aivan jees ruokaa, jota voi oikein hyvin syödä silloin tällöin. Jos joku kokee tämän teeskentelyksi tai snobbailuksi, niin ei ole minun ongelmani.

Vierailija
109/184 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2341 kirjoitti:

Käyttäjä2676 kirjoitti:

Lähes ainoa trendikäs (?) ruoka, josta pidän ja joka vie kielen mennessään on intialainen ruoka. Parasta, mitä tiedän oikeastaan. 

Todella on vaan niin hyvää! Upeasti maustettua ja lisäksi tosi tuhtia, siinä olisi oikeasti potentiaalia kebab/pizza-annosten haastajaksi kotiinkuljetettuna taivaallisena mättöruokana ym. Briteissä tämä "Curry" on käsite. Väestön rakenne toki vaikuttaa

Viestisi sisältää huuhaata. A. "Curry" on siirtomaa-ajoilta peräisin oleva juttu joka ei liity väestön rakenteeseen. B. Brittien omat sörsselit ovat niin kuvottavia, että mikä tahansa muu sapuska on tervetullutta. Nuo "Curryt" ovat yhtä intialaista kuin turkin ukkeleiden lätyt italialaista.

Vierailija
110/184 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2341 kirjoitti:

Käyttäjä2676 kirjoitti:

Todella on vaan niin hyvää! Upeasti maustettua ja lisäksi tosi tuhtia, siinä olisi oikeasti potentiaalia kebab/pizza-annosten haastajaksi kotiinkuljetettuna taivaallisena mättöruokana ym. Briteissä tämä "Curry" on käsite. Väestön rakenne toki vaikuttaa

Viestisi sisältää huuhaata. A. "Curry" on siirtomaa-ajoilta peräisin oleva juttu joka ei liity väestön rakenteeseen. B. Brittien omat sörsselit ovat niin kuvottavia, että mikä tahansa muu sapuska on tervetullutta. Nuo "Curryt" ovat yhtä intialaista kuin turkin ukkeleiden lätyt italialaista.

Millainen on aito italialainen pitsa? Mistä niitä voi ostaa?

Vierailija
111/184 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain määrin hoopo tutkimus, mutta on hoopoja ihmisiäkin jos syövät ruokaa mistä eivät pidä statuksen takia.

En ymmärrä...

mä pidän sushista mutta harvoin mikään sushibuffet on hyvää, siis se on vain huonosti tehty. Pienpanimo-oluita juon, koska koffin lirut ym ei oikein maistu miltään, sekä ihan vaan vaihtelun vuoksi.

Näillä ei o mitään tekemistä statukseni kanssa.

Ja ap, pihvin kanssa maito?? Hei haloo. Vesikin on vähän niin ja näin. Valkkaan itte viinini mutta joskus sen myyjän keskitieviinin saatan valita. Edelleen, oman mieltymyksen asia, ei statuksen.

Ai vesi ruokajuomana niin ja näin? Viinimaissa joissa marjajuomat on jouduttu säilömään muinaisista ajoista lähtien käyttämällä asian ymmärrän Huom. KÄYTTÄMÄLLÄ, joka laitetaan käyntiin jalkahiivalla ja tuottaa hermomyrkky etyylialkoholia on mielestäsi vettä parempi ruokajuomana? Anna mun kaikki kestää. Kai teet itse viinisi vai pitääkö ne lennättää maailman ääristä pöytääsi? Ohis

Kyllä viini on parempaa pihvin kanssa kuin vesi. Ja pihvi on parempaa viinin kanssa kuin veden kanssa.

Jos  viinistä poistettaisiin alkoholi, mutta maku ja hinta säilyisivät, niin sinä suosisit sitä ruokajuomana? Oletko vahingoittanut makuhermosi peruuttamattomasti? Itse en joisi viiniä ikinä, jos se ei kävisi päähän. Toki voin olla ainoa maailmassa. 

En koskaan juo kännejä viinillä. Juon niitä ainoastaan maun takia.

Mitä alkoholittomia viinejä suosit?

Vierailija
112/184 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen huonotuloinen ja muutenkin kaukana hyväosaisesta (en voi matkustella, ostaa usein vaatteita, sisustaa tyylikkäästi, jne), mutta olen silti vegaani. Ollut jo yli 10 vuotta. En syö mitään hienoa ökykallista ruokaa vaan vaatimatonta kasvispöperöä. Ei ole minulla mikän ohimenevä "trendi". Toki on varmasti niitäkin, jotka ovat kokeilleet veganismia ja vegetarismia siksi, että se on nyt coolia.

Ei tuossa tarkoitettukaan ihmisiä jotka ovat oikeasti jotain, omaavat uskonnollisen, eettisen, ruokavaliollisen tms. syyn, vaan näitä statuksensa kohottajia. Ps. veganismi oli cool 90-luvun lopulla, ei enää aikoihin. Jos ei sitten maakunnissa, tai hesavolaisten piirissä.

Missä kivenkolossa oikein asut? Kasvisruokahan on tapetilla nyt koko ajan. 

Tässä oli puhe cooliudesta. Sitä kasvissyönti oli viimeksi ysärillä samoihin aikoihin kettutyttöilyn jne. kanssa. Se että nykyisin tavallisten turakaisten perunanenäiset mukulat laitetaan koulussa kasvisruokapäivälle, tai mädätysventuresin paksu poika luopuu makkaroista lokakuun ajaksi ei ole cool. Se on vain, no junttia.

Vierailija
113/184 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain määrin hoopo tutkimus, mutta on hoopoja ihmisiäkin jos syövät ruokaa mistä eivät pidä statuksen takia.

En ymmärrä...

mä pidän sushista mutta harvoin mikään sushibuffet on hyvää, siis se on vain huonosti tehty. Pienpanimo-oluita juon, koska koffin lirut ym ei oikein maistu miltään, sekä ihan vaan vaihtelun vuoksi.

Näillä ei o mitään tekemistä statukseni kanssa.

Ja ap, pihvin kanssa maito?? Hei haloo. Vesikin on vähän niin ja näin. Valkkaan itte viinini mutta joskus sen myyjän keskitieviinin saatan valita. Edelleen, oman mieltymyksen asia, ei statuksen.

Ai vesi ruokajuomana niin ja näin? Viinimaissa joissa marjajuomat on jouduttu säilömään muinaisista ajoista lähtien käyttämällä asian ymmärrän Huom. KÄYTTÄMÄLLÄ, joka laitetaan käyntiin jalkahiivalla ja tuottaa hermomyrkky etyylialkoholia on mielestäsi vettä parempi ruokajuomana? Anna mun kaikki kestää. Kai teet itse viinisi vai pitääkö ne lennättää maailman ääristä pöytääsi? Ohis

Kyllä viini on parempaa pihvin kanssa kuin vesi. Ja pihvi on parempaa viinin kanssa kuin veden kanssa.

Jos  viinistä poistettaisiin alkoholi, mutta maku ja hinta säilyisivät, niin sinä suosisit sitä ruokajuomana? Oletko vahingoittanut makuhermosi peruuttamattomasti? Itse en joisi viiniä ikinä, jos se ei kävisi päähän. Toki voin olla ainoa maailmassa. 

En koskaan juo kännejä viinillä. Juon niitä ainoastaan maun takia.

Mulla on sama juttu kossun kanssa. High five?

Eli nautit viikon aikana korkeintaan vajaa 3 snapsilasillista kossua maun vuoksi. SItten on sama.

Itselleni riittää kyllä vähempikin. Viikon ruokajuomiksi 12cl viiniä kuulostaa ihan kohtuulliselta. Ihme jos ei kurkkua kuivaa.

Vierailija
114/184 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon varmaan aika snobi. Oon matkustanut ympäri maailmaa ja malumieltymykset tarttuneet mukaan sieltä. En vaan ymmärrä miks pitäisi vetä makaronilaatikkoa ja maitoa, tai muuten on snobi? Ei erityisen terveellistä eikä omasta mielestäni edes hyvää. En mäkään sano junteiks kaikkia jotka vetää lihapullia ja perunamuusia...

Vierailija
115/184 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten suhtautuisin köyhään (?) opiskelijaan, joka kitkuttelee tarjousruoalla, mutta saunaolut on aina joku erikoistuote, koti- tai ulkomainen. Pikkupullon hinta kaupassa 4-5€.

Nojoo, minusta kyllä on ihan tervehenkinen ilmiö se että alkoholissa nuoretkin kiinnittävät nykyään enemmän huomiota laatuun ja makuun kuin määrään. Mieluummin 1-2 erikoisolutta kuin mäyräkoira samalla rahalla. 

Tosin Suomessa on ollut jo vuosia ilmiö jossa noita oluita ja viinejä tissutellaan pitkin viikkoa ns. eurooppalaisesti ja sen lisäksi vedetään viikonloppuna kaksin käsin vanhaan malliin. Tästä syystä olemme jo keskellä alkoholiepidemiaa.

Vierailija
116/184 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastenmielistä tuosta tekee se, että maailmassa oikeasti kuolee ihmisiä nälkään ja samalla nämä puupäät sörkkivät haarukoillaan nenä nyrpyssä ihan kelpo ruokia. Tuskin osaavat edes hävetä.

Sinä saisit hävetä kommenttisi vuoksi. Meidän vegaaniperheessämme sushi tehdään kotona ihan itse. Emme ole hyvätuloisia ihmisiä ja sen verran olemme saaneet tapakasvatusta aikoinaan kotonamme että osaamme kasvattaa jälkeläisistäkin kauniskäytöksisiä ihmisiä, jotka eivät todellakaan sörki mitään omaan ruokavalioon sopivaa haarukalla nenä nyrpyssä.

Pyrimme ostamaan mahdollisimman kotimaista ruokaa ja syömme satokauden mukaan. Sushi ja misokeitto ovat välillä kuitenkin ihan kivaa vaihtelua arkeen.

Olemme antaneet oman osamme hyväntekeväisyyteen joka vuosi. En usko tilanteen parantuvan vaikka alkaisin syömään perheeni kanssa kaupan halvinta lenkkimakkaraa jne.

Mistä koostuu fennovegaaninen sushi? Parvekkeellanne varmasti kasvatatte riisin ja mausteet, mutta mites kala? Muovailette yhdessä iltaisin tofusta säynäviä?

Vierailija
117/184 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse rakastan sushia, olen pääkaupunkilainen luovan luokan edustaja ja maisteri. Silti en menisi esimerkiksi Fafa'siin tai muihin lähi-itä/vegetarismi trendipaikkoihin, koska inhoan kyseistä ruokasuuntausta. Eli en sitten sushista huolimatta ole varmaankaan trendiruoan kanssa snobbailija.

Vierailija
118/184 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä saisit hävetä kommenttisi vuoksi. Meidän vegaaniperheessämme sushi tehdään kotona ihan itse. Emme ole hyvätuloisia ihmisiä ja sen verran olemme saaneet tapakasvatusta aikoinaan kotonamme että osaamme kasvattaa jälkeläisistäkin kauniskäytöksisiä ihmisiä, jotka eivät todellakaan sörki mitään omaan ruokavalioon sopivaa haarukalla nenä nyrpyssä.

Pyrimme ostamaan mahdollisimman kotimaista ruokaa ja syömme satokauden mukaan. Sushi ja misokeitto ovat välillä kuitenkin ihan kivaa vaihtelua arkeen.

Olemme antaneet oman osamme hyväntekeväisyyteen joka vuosi. En usko tilanteen parantuvan vaikka alkaisin syömään perheeni kanssa kaupan halvinta lenkkimakkaraa jne.

Mistä koostuu fennovegaaninen sushi? Parvekkeellanne varmasti kasvatatte riisin ja mausteet, mutta mites kala? Muovailette yhdessä iltaisin tofusta säynäviä?

En oo toi aikaisempi mutta pakko kysyä että miks juntit huutelee jos ei edes tiedä asiasta mihin on välttämättä pakko ottaa kantaa. Sushissahan ei todellakaan ole aina kalaa. Ziisus sun tyhmyyttä.

Vierailija
119/184 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks ne aineet pitäis parvekkeella kasvattaa, ja miksi sushiin olisi pakko laittaa kalaa? Jos teet kaurapuuroo kotona niin et varmasti kasvata kauraakaan kotona niin miksi kasvattaisit sushiriisit? Meni vähän ohi oliko sun jutussa joku pointtikin?

Vierailija
120/184 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köllikatti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2341 kirjoitti:

Käyttäjä2676 kirjoitti:

Millainen on aito italialainen pitsa? Mistä niitä voi ostaa?

Todella ohut pohja. Vähän täytteitä. Esim. Yleinen tomaattikastike/mozzarella. Voit ostaa paikoista joissa niitä tehdään, tai valmistaa vaikka itse. Aika kaukana ovat ns. krapulapitsoista joita turkkilaiset paistelevat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi