Miksi niin moni inhoaa kaupunkielämää?
Minusta se on ihanaa. Kulttuuria, kahviloita, ravintoloita, kauppoja, ihmisiä ja elämää.
Kommentit (29)
Allt har sin tid. Det tar inte speciellt länge förrän en normal människa börjar få nog av att det endast finns teater, opera, caféer, restauranger och shopping samt en massa socialfall och ingen parkering. Man kan sitta och titta på, men aldrig delta.
Pariisissa ystäväni on kotonaan vankina, koska ei uskalla enää käydä kahviloissa, elokuvateattereissa jne. Kaupunki on pahoin islamisoitu ja väkivaltainen. Samaa yritetään saada Helsinkiin.
Hyvä kysymys. Ruuhkaa, autoja, saasteita, loskaa, arvaamattomia tilanteita, kiukkuisia virkaihmisiä vaikka hammaslääkäri nalkuttamassa, hajut, talojen ongelmat jos kerrostalo ja bussi jättää pysäkille. Osa ei välitä kulttuurista ja rahaa ei ehkä ole. Osa pelkää miten selviää. Jotkut ovat myös yksin eläviä pelokkaita ja pitävät luonnosta. Että olisi omaa tilaa kaupunki on melko turboahdettu. Tosin ilman hyönteisiä ja hyttysiä luonto. Osa saa voimaa rannasta tai vedestä.
En mä tiedä ketään, joka inhoaisi. Päin vastoin, eihän kukaan mihinkään pöndelle halua muuttaa. Valtaosa suomalaisista asuu kaupungeissa ja maaseutu autioituu.
Kaupunkirakenne voi olla ulkomailla erilainen kuin täällä. Ehkä on rantakatua ja luonto lähempänä.
Minä ymmärsin vasta maalle muutettuani, kuinka paljon kaupunkielämä oli minua kaikki vuodet kuormittanut.
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärsin vasta maalle muutettuani, kuinka paljon kaupunkielämä oli minua kaikki vuodet kuormittanut.
Minä ymmärsin vasta kaupunkiin muutettuani kuinka ankeaa maalaiselämä on.
Ap
Suomessa on valitettavan vähän kaupunkielämää tai kaupunkimaista ympäristöä. Autoja täyteen ahdettu Helsinki tai Tampere eivät ole erityisen viihtyisiä, vaikka mukavia nurkkauksia löytyy molemmista kaupungeista. Menoa ja meininkiä silti löytyy kohtalaisesti.
Viihdyn hyvin mm. Aarhusissa, Kööpenhaminassa, Göteborgissa, Tukholmassa ja melko hyvin Berliinissä. Kaupungin ei tarvitse olla erityisen iso, vaan kaupungin rakenne ja paikallisten ihmisten asenne on ratkaiseva, kuten vaikkapa Aarhusissa tai Göteborgissa. Kouvola saattaa olla tiiviisti rakennettu, mutta ei siellä silti mitään järkevää tekemistä ole ja rumaa on kaikkialla.
Kaupunkielämä on parasta. Lapsuuteni asuin maalla ja takaisin en muuttaisi mistään hinnasta
Noh, kulttuuri, kahvilat ja ravintolat onkin ihania. Mutta ei kallis asuminen, tilanahtaus ja melu. Kaikkea ei voi saada, joten pitää tehdä valinta. Mulle on tärkeää rauha ja hiljaisuus, ja siksi halusin maalle.
Matkustin joulun alla Helsinkiin. Yäk vesisadetta, mustaa asfalttia, keinovaloja, älyttömästi ihmisiä, ihan harmaa taivas. Iski kaamosmasennus.
Kaipaan kotiin Lapin kaamokseen luminietoksiin, hiljaisuuteen, katsomaan kaamoksen punertavaa taivasta, kuuntelemaan pakkasen narskuntaa.
Joillakin voi olla vuosien kokemus elämästään kaupungin eri osissa. Ellei ole vakiasunto. Ja se on voinut olla liikaa. Kerrostalossa on voinut olla remppoja ja vaikka mitä kummallisia korjauksia, usein. Äänet naapurista. Lista jatkuu.
Heinä- ja elokuuta lukuunottamatta Suomi on perseestä maalla ja kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Heinä- ja elokuuta lukuunottamatta Suomi on perseestä maalla ja kaupungissa.
Minä taas viihdyn vuoden ympäri.
Väärät luulit yksi syy. Esim.ettei kaupunkilainen voi metsästää tai lämmittää taloa puulla. Molemmat onnistuu.
Jokin pieni kaunis kaupunki voi olla mukava,
Riippu ihmisen luonteesta ja millaisen elämän haluaa ihmisenä. Itse tykkään hiljaisesta ympäristöstä ja olla yksin, luonto on myös tärkeä asia itselleni koska se ei vaadi mitään.
Jokaisen tulisi tietenkin löytää itsellensä oman näköinen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Matkustin joulun alla Helsinkiin. Yäk vesisadetta, mustaa asfalttia, keinovaloja, älyttömästi ihmisiä, ihan harmaa taivas. Iski kaamosmasennus.
Kaipaan kotiin Lapin kaamokseen luminietoksiin, hiljaisuuteen, katsomaan kaamoksen punertavaa taivasta, kuuntelemaan pakkasen narskuntaa.
Meinaatko, ettei Lapissa ole siirtymävaihetta talveen ja talvesta kevääseen? Eteläiseen kärkeen talvi tulee myöhemmin, tammikuussa on melkein aina lunta.
Helsinkiin ei ole mitään järkeä matkustaa joulukuussa ulkoilemaan, vaan suosittelisin sinulle lämpimästi piipahdusta sisätiloihin kuten museoihin ja ravintoloihin. Ja anna mä arvaan, piipahdit rautatientorille ja luulit, että se on koko Helsinki?
Liikaa melua, ihmisiä, autoja, saasteita, tungosta, ahtautta, keinovaloa.