HS: "Ruokatrendit, kuten sushi, veganismi ja pienoluet, ovat esittämistä, jolla hyväosaiset tekevät eroa muihin, sanoo tutkija – ja hänellä on lukuja todisteeksi"
http://www.hs.fi/nyt/art-2000005049852.html Nuo ruokasnobbailijat ja imagosyöjät ovat olleet kyllä esim. itselleni ja monelle muulle yleinen naurun/hämmästelyn aihe jo pitkään. Hyvä että asiasta nyt ihan tutkittuakin tietoa ja asiasta on ruvettu puhumaan ääneen. Mitä on palstalaiset mieltä? Tuleeko käytyä lounasajalla työkavereita miellyttääkseen sushibuffetissa syömässä norjalais-chileläis-norjalais-kotimaista lohta haalean riisin kera? Tai hyvän pihvin kera hakemassa Alkosta toisiksi halvin myyjän mukaan lihan kanssa hyvin sopiva viini, vaikka oikeasti se vesi, tai jopa lasten valinta maitokin saattaisi miellyttää enemmän? Halvintakaan ei kehtaa ottaa, koska sehän olisi noloa.
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sushi on nykyään ihan sama asia kuin joku pitsa. Ei ole enää sushirajaa. En minäkään missään pääkaupunkiseudulla asu. On naurettavaa, että joku omassa sushin syönnissään todellakin snobiksi alkanut nainen yrittää nyt tehdä siitä jotain snobbailutuotetta muillekin.
Sushirajasta voisin olla vähän eri mieltä, pienillä maalaispaikkakunnilla (esim lapsuuden kotikaupunkini) ei sushipaikkoja vielä välttämättä löydy, vaikka muut ravintolatyypit olisikin edustettuina. Esim. omalta lapsuudenpaikkakunnaltani löytyy Heset, kebabbilat, kiinalainen, "se-vähän-parempi-ravintola" jopa Subway, mutta sushia ei tarjoilla missään. Tällaisissa paikoissa se sushin syöminen ei ole arkipäivää vaan erikoisuus.
Sorry nyt mutta "kaikki muut ravintolatyypit" ja sitten luettelet tuollaisia pikaruokaloita ja jopa oikein Subway.... on varmaan totta ettei nyt ihan jostain maaseudun perähikijöiltä löydy kaikkea mahdollista. Miksi löytyisi, koska asukkaitakin saattaa olla vain muutama tuhat, joten se tarkoittaa sitä ettei siellä riitä kysyntää ja asiakaskuntaa monelle eri ravintolalle. Mutta kyllä jo pienemmässäkin kaupungissa on reilusti valinnanvaraa ravintoloiden suhteen. Siis esim. intialaista, nepalilaista, fine dining-paikka, sushia, eurooppalaista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain määrin hoopo tutkimus, mutta on hoopoja ihmisiäkin jos syövät ruokaa mistä eivät pidä statuksen takia.
En ymmärrä...
mä pidän sushista mutta harvoin mikään sushibuffet on hyvää, siis se on vain huonosti tehty. Pienpanimo-oluita juon, koska koffin lirut ym ei oikein maistu miltään, sekä ihan vaan vaihtelun vuoksi.
Näillä ei o mitään tekemistä statukseni kanssa.Ja ap, pihvin kanssa maito?? Hei haloo. Vesikin on vähän niin ja näin. Valkkaan itte viinini mutta joskus sen myyjän keskitieviinin saatan valita. Edelleen, oman mieltymyksen asia, ei statuksen.
Ai vesi ruokajuomana niin ja näin? Viinimaissa joissa marjajuomat on jouduttu säilömään muinaisista ajoista lähtien käyttämällä asian ymmärrän Huom. KÄYTTÄMÄLLÄ, joka laitetaan käyntiin jalkahiivalla ja tuottaa hermomyrkky etyylialkoholia on mielestäsi vettä parempi ruokajuomana? Anna mun kaikki kestää. Kai teet itse viinisi vai pitääkö ne lennättää maailman ääristä pöytääsi? Ohis
Kyllä viini on parempaa pihvin kanssa kuin vesi. Ja pihvi on parempaa viinin kanssa kuin veden kanssa.
Ei pihvien makua kuulu pilata viineillä. No mistäpä sitä juntti tietäisi. T: Steakhousen kokki
Mitä steakhousen kokki sitten suosittelee juomaksi, karhua varmaan? Minä nautin kyllä tournedosini raakana ja hyvän punaviinin kanssa jossa molemmat korostavat toistensa makua. Harvoin valitettavasti Suomessa saa oikein paistettua pihviä pyynnöstä huolimatta. Yleensä ne paistetaan yli. Ei se liha siitä pilalle mene ja en ala palauttamaan jos hiukan yli on paistunut mutta voi olla etten samassa paikassa käy toistamiseen, tai en ainakaan ala maksamaan pihvistä jota ei osata paistaa oikein. Jos taas kypsyys on oikein niin muistan kyllä kiittää keittiötä.
Tämä! Kun pyytää raakana niin saa hyvällä lykyllä mediumin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on jotenkin uskomatonta, että ihmisparka syö vaikka ei pidä. Itse asiassa tunnen yhden tällaisen ihmisen, joka ei pidä sushista mutta syö sitä säännöllisesti. Samoin käy usein eri paikoissa brunsseilla.
Minulle ei tulisi mieleenkään syödä jotain inhoamaani ruokaa, eikä edes sellaista keskinkertaista. Haluan nauttia ruuasta.
Uskoisin tuon juontuvan ihmisten tapaamisesta. Luin tuosta tutkimuksesta kirjoitetun toisen artikkelin jossa oli vähän avattu kysymyksiä joilla tätä asiaa oli selvitetty. Kaupungissa asuvat nuoret, hyvin toimeentulevat ja korkeastikoulutetut (tämä oli otanta) kokivat tärkeäksi ihmisten tapaamisen, elämysten kokemisen ja uusien asioiden kokeilemisen. Veikkaan että tuossa kategoriassa ovat nämä, jotka ovat halunneet kokeilla jotain uutta tai sopineet porukalla lounastreffit sushiravintolaan. Ei mielestäni ole snobbailua tai esittämistä, jos menee kaveriporukan kanssa ravintolaan jonka tarjonta ei kuulu omiin suosikkeihin. Eihän porukalla pääsisi käymään missään, jos kukaan ei joustaisi yhtään vaan aina pitäisi olla kaikille mieleisin vaihtoehto. Varmaan ne sushia rakastavat jäsenetkin joustavat sitten vuorostaan ja seuraavat treffit on vaikka pihviravintolassa.
"Lindblom on luonnollisesti myös sushin ystävä – aidon ja laadukkaan sellaisen, jota ei hänen mielestään Helsingistä helposti saa. Yhtenä inspiraationa tutkimukseen toimikin Nytissä aikanaan julkaistu juttu, jossa listattiin kaikki Helsingin kantakaupungin sushipaikat."
Joopa joo, eli tällainen snobbaileva tapaus siis on itse. Ja sushibuffethan on ihan likaista ja vääränlaista sushia koska se on buffetissa, vaikka Japanissa niitä sushibuffetteja riittääkin. Tuo "aito, laadukas sushi" käsitteenä on vähän huvittava myös koska sushin teko ei ole mitään salatiedettä tai hirveän tarkkaa silmää vaativaa kuten esimerkiksi pihvin paisto juuri oikealle kypsyysasteelle. Kunhan raaka-aineet ovat tuoreita ja riisi on maustettu oikein, niin siinähän se. Ihan hyvää sushia löytyy suurimmasta osasta Helsingin sushiloita mutta näitä "yäk, vain Japanista saa aitoa"-tapauksia tulee vastaan aina välillä. Eivät sokkotestissä oikeasti erottaisi mitään eroa mutta onhan sillä kiva brassailla miten kerran kävi Tokiossa ja söi siellä sushia.
Gluteiiniton-Vegaani-yms. erikoiserikoisdieetit ovat kyllä jo suoraan hyväosaisten ruokapelleilyä. Tällaisten kanssa on raivostuttavaa yrittää säätää mitään yhteistä ruokailua kun jokainen ruoka-aine pitää erikseen kysyä että käykö. Ymmärtäisin allergiat mutta omasta valinnasta tulevat tiukat rajoitteet ovat yksinkertaisesti vain typeriä. Sitten pitää etsiä että mistä saisi gluteiinittoman leipäsalaatin hummuksella ja härkiksellä paitsi että se ei sitten käy koska se on nirsoilijan mielestä pahaa ja tofu ei kelpaa koska se ei ole ympäristöystävällistä. Tällaiset saisivat kyllä itse hoitaa ruokansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain määrin hoopo tutkimus, mutta on hoopoja ihmisiäkin jos syövät ruokaa mistä eivät pidä statuksen takia.
En ymmärrä...
mä pidän sushista mutta harvoin mikään sushibuffet on hyvää, siis se on vain huonosti tehty. Pienpanimo-oluita juon, koska koffin lirut ym ei oikein maistu miltään, sekä ihan vaan vaihtelun vuoksi.
Näillä ei o mitään tekemistä statukseni kanssa.Ja ap, pihvin kanssa maito?? Hei haloo. Vesikin on vähän niin ja näin. Valkkaan itte viinini mutta joskus sen myyjän keskitieviinin saatan valita. Edelleen, oman mieltymyksen asia, ei statuksen.
Ai vesi ruokajuomana niin ja näin? Viinimaissa joissa marjajuomat on jouduttu säilömään muinaisista ajoista lähtien käyttämällä asian ymmärrän Huom. KÄYTTÄMÄLLÄ, joka laitetaan käyntiin jalkahiivalla ja tuottaa hermomyrkky etyylialkoholia on mielestäsi vettä parempi ruokajuomana? Anna mun kaikki kestää. Kai teet itse viinisi vai pitääkö ne lennättää maailman ääristä pöytääsi? Ohis
Kyllä viini on parempaa pihvin kanssa kuin vesi. Ja pihvi on parempaa viinin kanssa kuin veden kanssa.
Jos viinistä poistettaisiin alkoholi, mutta maku ja hinta säilyisivät, niin sinä suosisit sitä ruokajuomana? Oletko vahingoittanut makuhermosi peruuttamattomasti? Itse en joisi viiniä ikinä, jos se ei kävisi päähän. Toki voin olla ainoa maailmassa.
En koskaan juo kännejä viinillä. Juon niitä ainoastaan maun takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sushi on nykyään ihan sama asia kuin joku pitsa. Ei ole enää sushirajaa. En minäkään missään pääkaupunkiseudulla asu. On naurettavaa, että joku omassa sushin syönnissään todellakin snobiksi alkanut nainen yrittää nyt tehdä siitä jotain snobbailutuotetta muillekin.
Sushirajasta voisin olla vähän eri mieltä, pienillä maalaispaikkakunnilla (esim lapsuuden kotikaupunkini) ei sushipaikkoja vielä välttämättä löydy, vaikka muut ravintolatyypit olisikin edustettuina. Esim. omalta lapsuudenpaikkakunnaltani löytyy Heset, kebabbilat, kiinalainen, "se-vähän-parempi-ravintola" jopa Subway, mutta sushia ei tarjoilla missään. Tällaisissa paikoissa se sushin syöminen ei ole arkipäivää vaan erikoisuus.
Ei löydy paikkoja, ei. Mutta löytyy valmispaketteja kaikenlaisista kauppojen omistakin sarjoista. Jopa sellainen ketju kuin Kokkolan Halpa-Halli myy. Toki näiden laatu on osin hirveä, mutta sama oli aikoinaan pitsankin kanssa. Pitsat tuli valmisruoat ja kotikeittiöt edellä. Varsinaiset pitseriat vasta vuosikymmeniä jäljessä maakuntiin. Näin on käymässä taas.
Niin varmaan onkin. Mutta väittäisin silti, että valikoiman laajuus pikkupaikkakunnilla on sen verran pienempi, että sushi ei ole siellä niin arkinen asia kuin suurimmemmissa kaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sorry nyt mutta "kaikki muut ravintolatyypit" ja sitten luettelet tuollaisia pikaruokaloita ja jopa oikein Subway.... on varmaan totta ettei nyt ihan jostain maaseudun perähikijöiltä löydy kaikkea mahdollista. Miksi löytyisi, koska asukkaitakin saattaa olla vain muutama tuhat, joten se tarkoittaa sitä ettei siellä riitä kysyntää ja asiakaskuntaa monelle eri ravintolalle. Mutta kyllä jo pienemmässäkin kaupungissa on reilusti valinnanvaraa ravintoloiden suhteen. Siis esim. intialaista, nepalilaista, fine dining-paikka, sushia, eurooppalaista...
No mikä nyt on pieni kaupunki? 10000-20000 tuhannen asukkaan kaupungista ei välttämättä löydy niin sushia kuin intialaistakaan. Ja se fine-diningpaikka on samaa tasoa s-ketjujen kanssa.
Artikkeli osui mammoilla niin hermoon että hammassärky taisi puhjeta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä...
Jos viinistä poistettaisiin alkoholi, mutta maku ja hinta säilyisivät, niin sinä suosisit sitä ruokajuomana? Oletko vahingoittanut makuhermosi peruuttamattomasti? Itse en joisi viiniä ikinä, jos se ei kävisi päähän. Toki voin olla ainoa maailmassa.
Mulla on sama juttu kossun kanssa. High five?
Muodit on muoteja. Mutta selviä pitkän ajan trendejä ovat ruoan kansainvälistyminen ja kasvissyönnin lisääntyminen.
Jos ajattelee kansantervyeden kannalta niin useimpien kannattaisikin syödä vähän vähemmän lihaa ja vähän enemmän kuitupitoisia viljoja ja kasviksia. Ja alkoholia ja sokeriherkkuja menee tietysti liikaa, niistä nyt ei ole kuin haittaa jos paljon käyttää.
Erilaiset ihmedieetit ja varsinkin superfoodit on aivan erityisen syvältä. Joku lääkäri tästä jossain kirjoittikin että koskaan ei ole yhdestä ruoka-aineesta kiinni vaan koko ruokavaliosta. Jos vetää normi suomalaiset eväät ja siihen päälle kookosrasvaa ja oliiviöljyä niin eipä tule kuin huonoa kolesterolia lisää.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan tätä ilmiötä on ollut. 60-70-luvuilla oli oopperavoileivät ja katkarapukasarit snobiruokia. Ja ihan takuulla oli jotain snobiruokia jo antiikin kreikkalaisilla.
Tosiaan, jo antiikin kreikkalaiset osasivat snobbailla. He olivat erikoistuneet hienoihin kalaruokiin. Ahneimmat, kerrotaan, kiskoivat ne kuumina suoraan pannulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen huonotuloinen ja muutenkin kaukana hyväosaisesta (en voi matkustella, ostaa usein vaatteita, sisustaa tyylikkäästi, jne), mutta olen silti vegaani. Ollut jo yli 10 vuotta. En syö mitään hienoa ökykallista ruokaa vaan vaatimatonta kasvispöperöä. Ei ole minulla mikän ohimenevä "trendi". Toki on varmasti niitäkin, jotka ovat kokeilleet veganismia ja vegetarismia siksi, että se on nyt coolia.
Ei tuossa tarkoitettukaan ihmisiä jotka ovat oikeasti jotain, omaavat uskonnollisen, eettisen, ruokavaliollisen tms. syyn, vaan näitä statuksensa kohottajia. Ps. veganismi oli cool 90-luvun lopulla, ei enää aikoihin. Jos ei sitten maakunnissa, tai hesavolaisten piirissä.
Missä kivenkolossa oikein asut? Kasvisruokahan on tapetilla nyt koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Eiks sushi ole jo moneen kertaan ollut mennen talven lumia?
Kuten japanissakin?
Entä pitsa, suomessa menneen talven juttu, Italissa toimii edelleen.
Mikä teitä vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on jotenkin uskomatonta, että ihmisparka syö vaikka ei pidä. Itse asiassa tunnen yhden tällaisen ihmisen, joka ei pidä sushista mutta syö sitä säännöllisesti. Samoin käy usein eri paikoissa brunsseilla.
Minulle ei tulisi mieleenkään syödä jotain inhoamaani ruokaa, eikä edes sellaista keskinkertaista. Haluan nauttia ruuasta.
Uskoisin tuon juontuvan ihmisten tapaamisesta. Luin tuosta tutkimuksesta kirjoitetun toisen artikkelin jossa oli vähän avattu kysymyksiä joilla tätä asiaa oli selvitetty. Kaupungissa asuvat nuoret, hyvin toimeentulevat ja korkeastikoulutetut (tämä oli otanta) kokivat tärkeäksi ihmisten tapaamisen, elämysten kokemisen ja uusien asioiden kokeilemisen. Veikkaan että tuossa kategoriassa ovat nämä, jotka ovat halunneet kokeilla jotain uutta tai sopineet porukalla lounastreffit sushiravintolaan. Ei mielestäni ole snobbailua tai esittämistä, jos menee kaveriporukan kanssa ravintolaan jonka tarjonta ei kuulu omiin suosikkeihin. Eihän porukalla pääsisi käymään missään, jos kukaan ei joustaisi yhtään vaan aina pitäisi olla kaikille mieleisin vaihtoehto. Varmaan ne sushia rakastavat jäsenetkin joustavat sitten vuorostaan ja seuraavat treffit on vaikka pihviravintolassa.
Globalisoitumisen myötä ruokavalio muuttuu. Ei ihan uusi ilmiö, ennen sushia Suomeen on tuotu muitakin ensin eliitin muonia: peruna, appelsiini... Eikä sushi sinällään varmaan kehnoin uusi juttu, sitä lihaa kun taidetaan syödä jo yli ruokasuostusten. Pikkuhiljaa makuhermot tottuu uudenlaiseen, kerran lentokoneessa kuuntelin Japanissa hyppäävän IT-insinöörin puheita "eihän sitä aluksi meinannu alas saaha, mutta nykyään jo ihan tykkää". Uteliaisuus ruuan suhteen on ennenkin pitänyt ihmiskunnan hengissä, harva suomalainenkaan haluaisi enää lanttu-läskisoosi-tönkkösuolattu silakka-linjalla elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä...
Mulla on sama juttu kossun kanssa. High five?
Eli nautit viikon aikana korkeintaan vajaa 3 snapsilasillista kossua maun vuoksi. SItten on sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaahan se sushibuffetti 9,90 €. On kyllä sellaista snobbailua että oksat pois. /sarkasmi
Sillä tosin ei ole mitään tekemistä sushin kanssa. Eikä hinta ole mikään ainoa snobbailun peruste. Tuolla 9,90e monessa maassa elätetään koko perhe pari viikkoa vaikka se sinusta ei summa eikä mikään olekaan. Sarkasmiksi naamioitu passiivisagressiivisuus otettu huomioon.
Suttahan voi itsekin tehdä kotonaan. Miriniä, noria ja wasabia jasaa K-kaupasta ja sushintekokittejäkin. Risella-puuroriisi on ainakin meikäläisestä ihan yhtä hyvää kuin se kallis japanilainen "sushiriisikin". Ja aidon hyvän sushin tärkein osa on tietysti TUORE meren kala.
Mutta sushilla pröystäily ei kyllä tee vaikutusta keneenkään. Sushi on suurin piirtein yhtä snobismia kuin pizza tai falafel.
Ei kai siitä ole epäilystäkään, että akateemisuuteen liittyy paljon esittämistä. Yksi tyypillinen esittämisen aihe on maahanmuutto. Siihen suhtaudutaan myönteisesti, mutta samaan aikaan pyritään välttämään monikulttuuriset koulut ja asuinalueet.
Akateemisuus on kauttaaltaan vilpillistä, parempien ihmisten tuolileikkiä, jossa on koko ajan varmisteltava istumapaikkaansa sopivilla mielipiteillä ja valinnoilla.
Hei pliis, sushi ja pienoluet muka jokin hyväosaisen eliitin juttu? Kyllä ne ovat aika arkista kamaa nykypäivänä.
Pitäisikö ostaa jatkossa paskaa vetistä olutta ettei vaan leimaannu snobbailijaksi?
Ei löydy paikkoja, ei. Mutta löytyy valmispaketteja kaikenlaisista kauppojen omistakin sarjoista. Jopa sellainen ketju kuin Kokkolan Halpa-Halli myy. Toki näiden laatu on osin hirveä, mutta sama oli aikoinaan pitsankin kanssa. Pitsat tuli valmisruoat ja kotikeittiöt edellä. Varsinaiset pitseriat vasta vuosikymmeniä jäljessä maakuntiin. Näin on käymässä taas.