Olettaako mies kuitenkin pohjimmiltaan, että vaimo on "kakkosäiti" hänelle?
Miehethän siis sanoo, että eivät tietenkään etsi tyttöystävästä/vaimosta itselleen äitiä. Eivätkä tarvitse äitiä, osaavat itse hoitaa pyykit ym. Mutta odottaako miehet pohjimmiltaan kuitenkin (ehkä tiedostamattaan), että (tuleva) vaimo on kuin äiti heille? Silittää kun sattuu, laittaa hyvät kotiruoat jotka tuo miehen eteen, hoitaa kodin kauniiksi ja siistiksi? Sietää pikkulapsimaista käytöstä ja jaksaa kärsivällisenä ja ymmärtäväisenä kannustaa aikuisempaa käytökseen? Jne.. Luulen itse, että vähän kyllä.
Kommentit (81)
Minä valitsin itselleni miehen, jonka sinkkuaikojen koti oli siisti ja pyykit puhtaina. Nyt puhutaan siis yli kolmekymppisestä miehestä. Ajattelin, että tämä mies on harvinainen, hän siivoaa itse paljon. Ihmettelin kuitenkin yhteenmuuttomme jälkeen, kun ei se siivoakaan vaan odottaa että minä hoidan siivoukset. Pari vuotta myöhemmin paljastui että äitinsä on käynyt miehen kotona siivoamassa ja pyykkäämässä, ja lopettanut sen kun muutimme yhteen. Anoppi itse kertoi :D .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odottaako naiset miehestä isukkia? Sitä joka ostaa pikkuprinsessalle lahjoja merkkipäivinä, tekee kaikki hankalat hommat, puolustaa ja suojelee, lepertelee ja lohduttaa kun polveen tulee pipi?
Enpä tunne ensimmäistäkään miestä, joka ei pyykkiä osaisi pestä tai laittaa ruokaa.
Ei suomalaiset isät ole tuollaisia olleet. Ja osaahan ne, mutta luopuvat asioiden tekemisestä oma-aloitteisesti, aina pitää pyytää tai sanoa, että laitatko pesukoneen päälle kun tulet kotiin tai laitatko ruokaa. Naisen pitää siis toimia projektipäällikkönä kotona.
Miksi pitäisi? Ilmeisesti sinä olet ottanut tuollaisen rooli ja mies on siihen tyytyväinen. Kyllä minä ihmettelen, kun appiukko olettaa anopin aina pakkaavan ja valittaa sitten hänelle jos jotain puuttuu. Tai valittaa, jos ei ole puhtaita vaatteita.
Meillä tilanne on ihan eri. En edes anna vaimon pestä vaatteitani, koska hän pesee välillä aivan liian kuumalla tiettyjä vaatteita. Minä siis pesen omat ja lasten vaatteet. Vaimo saa pestä omansa.
Vierailija kirjoitti:
Odottaako naiset miehestä isukkia? Sitä joka ostaa pikkuprinsessalle lahjoja merkkipäivinä, tekee kaikki hankalat hommat, puolustaa ja suojelee, lepertelee ja lohduttaa kun polveen tulee pipi?
Enpä tunne ensimmäistäkään miestä, joka ei pyykkiä osaisi pestä tai laittaa ruokaa.
Täältäpä sitten löytyy se ihme-mies joka ei osaa pestä pyykkiä! Ja ruuanlaitto taitokin on sitä luokkaa, että lapset oppivat pienenä kysymään"kuka on tehnyt ruuan"?.( Tuskin teillekään maistuisi pihvi, joka on uinut vaniljakastikkeessa ;) )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suomalaiset isät ole tuollaisia olleet. Ja osaahan ne, mutta luopuvat asioiden tekemisestä oma-aloitteisesti, aina pitää pyytää tai sanoa, että laitatko pesukoneen päälle kun tulet kotiin tai laitatko ruokaa. Naisen pitää siis toimia projektipäällikkönä kotona.
Miksi pitäisi? Ilmeisesti sinä olet ottanut tuollaisen rooli ja mies on siihen tyytyväinen. Kyllä minä ihmettelen, kun appiukko olettaa anopin aina pakkaavan ja valittaa sitten hänelle jos jotain puuttuu. Tai valittaa, jos ei ole puhtaita vaatteita.
Meillä tilanne on ihan eri. En edes anna vaimon pestä vaatteitani, koska hän pesee välillä aivan liian kuumalla tiettyjä vaatteita. Minä siis pesen omat ja lasten vaatteet. Vaimo saa pestä omansa.
Hyvä vinkki ;) . Taidanpa pestä väärin miehen parit paidat niin se säikähtää ja alkaa pestä itse omat vaatteensa.
Tapailin joskus miestä, joka ei osannut laittaa ruokaa. Ei ollut sitä yksinasuessaan tehnyt, koska oli sen verran rahoissaan että kävi aina ulkona syömässä. Kotona söi vain leipää. Varmasti hän olisi oppinut jos olisi halunnut, mutta kuulemma inhosi ajatustakin ruoanlaitosta niin teki mitä vain välttääkseen sen. Aina kuitenkin haikaili sen kotiruoan perään (keppappi kyllästytti) ja muisteli kuinka hyvi kotiruokia se äityliini olikaan laittanut.
Meillä mies kyllä osasi tehdä kaikkea, kun seurusteltiin ja vielä silloinkin, kun asuttiin kahdestaan. Mutta kun lapset syntyi ja olin äitiyslomat kotona, tein tietenkin kaiken itse, koska eihän työssä käyvää miestä voinut kotitöillä tai lastenhoidolla rasittaa. Kun palasin takaisin työelämään, kaikki työt jäi edelleen minulle. Eikä se malli oikein ole miksikään siitä muuttunut. Turha on yrittää asiasta puhua, enää ei näköjaan saavutetuista eduista luovuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Tämä johtuu vain siitä, että kotityöt on ainoa asia millä nainen pystyy pätemään, yhdistettynä naisten kontrollifriikkiyteen ja haluun nalkuttaa miehelle.
Meinaatko että mies tappaa itsensä ja mahdolliset lapset nälkään, jos et sano että ruokaa pitää laittaa?
Valitettavasti tälläisiä miehiä on, usko tai älä. Ei meilläkään mies itseään olisi nälkään tappanut, osasi kyllä itse käydä jääkaapilla, kun nälkä oli, mutta ei puhettakaan, että olisi kenellekään muulle ymmärtänyt ruokaa tarjota. Ei koskaan tehnyt ruokaa muille tai kysynyt onko muilla(lapsilla) nälkä, vaan kävi vain itse syömässä ja luuli kai, että muiden nälkä talttuu siinä samalla kun hän syö. Jos olin pois kotia ja tein ruuan valmiiksi jääkaappiin, se oli siellä vielä silloinkin kun tulin kotiin ja lapset nälissään. Ehkä mies oli karkkia antanut lapsille, mutta ei sitä ruokaa jaksettu lämmittää ja tarjota. Ja tuskin tämä mies ihan ainoa laatuaan on tai jokin ihme luonnonoikku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkimiehetönnöönnnööönnnööööö.
Onko kaikki naiset noin paskavammaisia kuin aloittaja?
Jos kykenit tuolta önnnöönnöö-ölinältäsi lukemaan aloituksen, niin ehkä huomasit että siinä ei missään sanota että KAIKKI miehet.
Aloituksessa kyllä puhutaan ihan miehistä, yleisellä tasolla. Ei ainakaan JOTKUT miehet.
Mutta sinulla onkin miesvihalasit silmilläsi.
Väärinpestyä pyykkiä (ei värjääntynyttä), epäterveellistä ruokaa, hutiloiden imuroitua...
Tässä kiitos oma-aloitteisuudesta. Näinhän täällä on miehen kotitöitä arvosteltu.
Miten välttää ristiriidat jos ei työ kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen myös tästä olevan kysymys, ja siksi suhteet helposti lipsahtaakin siihen "vaimo päättää kaikesta", kun on ensin totuttu että äiti päättää kaikesta.
Näin. Mutta tässä kohdassa se äiti on tehnyt väärin. Ja varsinkin poikalasten äideille pitäisi painottaa, että lopettaa tähän toimintatavan. Eli poikienkin pitäisi tehdä ruokaa, pestä pyykkinsä ja siivota välillä.
Minulla oli juuri tällainen äiti, joka hoiti kaiken puolestani. Ja kesti aika kauan ennen kuin pääsin eroon tästä tavasta.
Meillä perheessä tyttöjä ja yksi poika. Tytöt on ilman sanomista tehneet kaikenlaisia hommia kotona, mutta poika ei millään mitään. Ja tämä ei johdu siitä, että olisi erilailla kasvatettu. Ei tyttöjäkään patistettu tekemään, he tekivät ihan omasta tahdostaan. Poika on itsepäinen, ei vaan tee. Sanoo, ettei tarvitse puhtaita vaatteita, ruokaakaan ei tarvii tehdä, voi ostaa valmista jne jne. Huone on sotkuinen ja olen sanonut, että siellä elää kohta loiseläimet, mutta ei kuulema ole yhtään torakkaa näkynyt....siis mitä teen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vinkki ;) . Taidanpa pestä väärin miehen parit paidat niin se säikähtää ja alkaa pestä itse omat vaatteensa.
Tai sitten voit vain lopettaa niiden pesemisen ja sanot, että saa pestä itse.
Oma mies ainaki käyttäytyy näin. Kyllähän hän osaa kotitöitä tehdä muttei vaan viitsi. Muutenki tuntuu luulevan et nautin siitä ku kuljen hänen perässään ja siivoan sotkut. Astiat, pyykit ja roskat on ympäri asuntoa ja minähän niitä mielellää kuskaan oikeaan paikkaan juu..
Kyllä se mies odottaa että saa kiukutella vaimolleen kuin aikoinaan äidille sai, jos on paha mieli ja stressaa.. Ja että vaimo silittää ja ymmärtää (kuin äiti).
No en todellakaan. Tosin tämä on johtanut siihen että vaimo tuntee itensä tarpeettomaksi koska minä en tarvitse häntä mihinkään. Osaan ja hoidan myös itse pyykkin, ruuan, siivoukset sun muut ja viimeisenä myös seksin. Pihtaamiseen ja torjumiseen kyllästyttyäni olen hoidellut seksiasiatkin yksin omatomisesti. Ollaan nykyisin vähän niin kuin kämppiksiä.
t.mies
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies kyllä osasi tehdä kaikkea, kun seurusteltiin ja vielä silloinkin, kun asuttiin kahdestaan. Mutta kun lapset syntyi ja olin äitiyslomat kotona, tein tietenkin kaiken itse, koska eihän työssä käyvää miestä voinut kotitöillä tai lastenhoidolla rasittaa. Kun palasin takaisin työelämään, kaikki työt jäi edelleen minulle. Eikä se malli oikein ole miksikään siitä muuttunut. Turha on yrittää asiasta puhua, enää ei näköjaan saavutetuista eduista luovuta.
Näin kävi meilläkin ja tunnen muitakin, joten ei tuo harvinaista ole. Miehen suhteen olen luovuttanut ja olen muutenkin vähentänyt kotitöiden tekemistä, että mies on alkanut huomautella, että pitäisi siivota. Joo, sitä odotellessa.
Omat pojat olen kasvattanut sanoen, että koti ei ole kenenkään hotelli. Toinen teki enemmän, toista piti patistaa, mutta omat kämppänsä pojat osaavat hoitaa. Minusta on mukava, kun lapsi soittaa ja kysyy neuvoa tiikerikakun tai lihakeiton tekoon tai sanoo, että ikkunanpesu on kesken.
Vierailija kirjoitti:
No en todellakaan. Tosin tämä on johtanut siihen että vaimo tuntee itensä tarpeettomaksi koska minä en tarvitse häntä mihinkään. Osaan ja hoidan myös itse pyykkin, ruuan, siivoukset sun muut ja viimeisenä myös seksin. Pihtaamiseen ja torjumiseen kyllästyttyäni olen hoidellut seksiasiatkin yksin omatomisesti. Ollaan nykyisin vähän niin kuin kämppiksiä.
t.mies
Sinulla ei ole tullut mieleen, että hommia voisi jakaa? Tee sinä tuo, niin minä teen tämän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen myös tästä olevan kysymys, ja siksi suhteet helposti lipsahtaakin siihen "vaimo päättää kaikesta", kun on ensin totuttu että äiti päättää kaikesta.
Näin. Mutta tässä kohdassa se äiti on tehnyt väärin. Ja varsinkin poikalasten äideille pitäisi painottaa, että lopettaa tähän toimintatavan. Eli poikienkin pitäisi tehdä ruokaa, pestä pyykkinsä ja siivota välillä.
Minulla oli juuri tällainen äiti, joka hoiti kaiken puolestani. Ja kesti aika kauan ennen kuin pääsin eroon tästä tavasta.
Meillä perheessä tyttöjä ja yksi poika. Tytöt on ilman sanomista tehneet kaikenlaisia hommia kotona, mutta poika ei millään mitään. Ja tämä ei johdu siitä, että olisi erilailla kasvatettu. Ei tyttöjäkään patistettu tekemään, he tekivät ihan omasta tahdostaan. Poika on itsepäinen, ei vaan tee. Sanoo, ettei tarvitse puhtaita vaatteita, ruokaakaan ei tarvii tehdä, voi ostaa valmista jne jne. Huone on sotkuinen ja olen sanonut, että siellä elää kohta loiseläimet, mutta ei kuulema ole yhtään torakkaa näkynyt....siis mitä teen?
Alat vaatia siltä äidin pikkumussukalta samoja asioita kuin tyttäriltäsi. Etkä pelkää sitä että se johtaa ehkä jopa riitelyyn. Alat sitoa asioita siihen että oma huone on siivottu ja pyykit siististi kaapissa yms. Meillä ei laukea viikkoraha maksuun lauantaina ellei huone ole siivottu. Maksetaan sitten sinä päivänä kun huone on vihdoin siivottu ja jos menee seuraavan lauantaihin asti niin menneen viikon viikkoraha on menetetty.
Vierailija kirjoitti:
No kai nyt normaali aikuinen ihminen osaa pestä pyykkiä, laittaa ruokaa, vaihtaa lamput ja pyyhkiä oman perseensä. Eri asia on se, jättääkö nämä asiat toisen osapuolen huolehdittavaksi aikuisena, vai ottaako vastuun myös omista sotkuistaan tai teoistaan. Minä kyllä mieluusti laitan ruokaa, vaihdan lamput, pyykkään omat pyykkini enkä sysää nämä asiat kokonaan toisen harteille kun en nyt itse viitsi.
olen nainen joka on oppinut käyttämään vasaraa, ruuvimeisseliä ja jopa porakonetta, enkä pienestä nipota tai itke muutamasta naarmusta ja hae huomiota. Vaihdan myös auton renkaat itse ( mikä ei tosin ole isohomma ) jos vain sopiva paikka ja välineet löytyy. Tuon takia on jotenkin ironista törmätä mieheen, joka on kuin stereotyyppinen nainen ja passattu pikkupoika samaan aikaan. Sysää toiselle kaikki hommat mitkä ovat jotenkin raskaita tai epämukavia siivouksista, kodinhommista stereotyyppisiin miestenhommia myöten jopa ne asiat mitkä minulle ovat vain pikkuhommia. Onneksi olen törmännyt tällaiseen vain kerran, joten toivossa odottaa, että normaali mies tekee vähintään samaan kuin minäkin turhia itkemättä tai nipottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.mies
Sinulla ei ole tullut mieleen, että hommia voisi jakaa? Tee sinä tuo, niin minä teen tämän?
Siis en minä tee yksin meillä kaikkia kotitöitä jos niin ymmärsit, vai mitä tarkoitat? Mutta teen vähintäänkin oman osuuteni kotitöistä. Vaikka vaimo on aikoinaan valittanut siitä että hän joutuu tekemään enemmän kotitöitä, niin se on ehkä enemmänkin ollut sellaista yleistämistä ja uhriutumista. Nyttemmin hän on huomannut että minä teen itseasiassa enemmän kotitöitä ja sekin tuntuu harmittavan, koska hän ei pysty syyllistämään minua tekemättömistä kotitöistä tai että minä olisin kiitollisuuden velassa siitä että hän on tehnyt kotitöt. Seksiä hän yritti käyttää myös kiristyskeinona, joten lopetin senkin tarpeen, totuttelun jälkeen pärjää hyvin ilmankin.
t.mies
Höpöhöpö. Tämä johtuu vain siitä, että kotityöt on ainoa asia millä nainen pystyy pätemään, yhdistettynä naisten kontrollifriikkiyteen ja haluun nalkuttaa miehelle.
Meinaatko että mies tappaa itsensä ja mahdolliset lapset nälkään, jos et sano että ruokaa pitää laittaa?