Tuulimunan kokeneet...
Näkyikö ultrassa ruskuaispussia vaiko pelkkä tyhjä sikiöpussi vain?
Kävin tänään siis alkuraskauden ultrassa, viikkoja pitäisi olla omien laskujen mukaan kasassa 6 ja risat. Varmuutta ei kuitenkaan ole, koska kierto oli ensimmäinen ehkäisyn poisjättämisen jälkeen.
Ultrassa näkyi sikiöpussi, jossa oli lapsivettä ja ruskuaispussi, mutta ei alkiota, ainakaan vielä. Tuulimunan puolelle olen tässä jo kallistumassa, mutta vielä pitää odotella kaksi viikkoa, ennen kuin asia varmistuu toisessa ultrassa. Tuntuu vaan niin kovin raskaalta...
Netistä yritin kaivaa tietoa tuulimunasta ja siellä sanottiin, että tuulimunassa kehittyy vain sikiöpussi - ja kalvot. Kuuluuko ruskuaispussi noihin kalvoihin? Pientä toivoa yritän vielä herätellä, mutta jotenkin olen jo asennoitunut tuulimunaan. Toivottavasti vuoto alkaisi itsestään etten joudu kaavintaa.
Kommentit (13)
..eikä siellä ollut mitään muuta kuin tyhjä sikiöpussi. Ja silloin sanoi lääkärit heti alkuun, ennen ultraustakin, että mun TÄYDELLINEN raskausoireiden puuttuminen ois jo merkki tuulimunasta.
Oon kyllä lukenut muiden tuulimunan kokeneiden juttuja ja he ovat sanoneet oireita olleen, mutta näin mun kohdalla lääkärit sanoivat.
Samoin kuin tän raskauden alkaessa kun esitin pelkoni tuulimunasta neuvolaan aikaa varatessani, siellä kysyttiin ekana onko r-oireita ja kun oli niin tuumas vaan että siinä tapauksessa tuskin on tm kyseessä. Tää nyt vähän sivusi aihetta, mutta luulen tosiaan että tuo ois yks merkki tm:sta, en oikein jaksais uskoa että 2 lääkäriä ja kätilö ois puhunu läpiä päähänsä...
Mutta siis mun kohdalla oli näin, ja pelkkä tyhjä sikiöpussi siellä siis oli...eipä tullut itsestään uloskaan joten kaavintaan jouduin.
Toivottavasti tästä nyt oli JOTAIN apua..toivon tosiaan ettei kohdallasi ole tm:sta kyse!
Pientä toivonkipinää elättelen vieläkin, mutta jotenkin tuntuu helpommalta asennoitua henkisesti siihen, että tuulimuna tuomio sieltä tulee parin viikon päästä kuitenkin. Raskausoireita on ollut ihan samalla tavalla kuin ekassa, onnellisesti päättyneessä raskaudessakin, eli väsyttää, rinnat on kipeät ja pientä kuvotusta on aina aamuisin.
Mutta kaikki oireethan voi olla myös tuulimunassakin.
Tsemmpiä Lyhty huomiseen ja tule kertomaan miten kävi!
ja se oli ensimmäinen raskauteni.Raskausoireet oli myös, mutta kun asiaa nyt mietiskelin niin nyt on esim.pahoinvointi voimakkaampaa kuin silloin.Kun itse kävin ultrassa niin sieltä löytyi kummatkin eli sikiöpussi ja ruskuaispussi.
Itse olen menossa tiistaina ekaan ultraan ja pelko on kova jos taas käy samalla tavalla..
Tulinpa heti kertomaan miten ultrassa kävi. Kasvua oli hieman (1mm:stä 3,6milliin), vastaisi nyt viikkoja 5-6. (Pitäisi olla 8+6.) Ruskuais- ja sikiöpussi oli ja puhui lääkäri joistain sikiökaiuista, joita olisi ollut edellisellä kerralla mutta ei nyt. Eli epätietoisuus jatkuu ja uusi kontrolli 1½viikon päästä. Verikoe otettin nyt ja seuraava viikon päästä. Eli ilmeisesti jotain toivoa on, kun kerta vielä jatketaan odottelua, mutta nyt on ainakin mieli maassa eikä oikein jaksa uskoa...
Toi sun tilanne kuulosta todella hermoja raastavalta. Mutta jotain toivoa on kuitenkin! Pidetään peukkuja, että jossain siellä sikiöpussin suojissa kasvaa pienen pieni ihmisen alku...
Itsellä on henkisesti jotenkin ihan turta olo. Miten sitä näin pienen ajan odotuksen jälkeen voikin olla niin suuresti pettynyt... Mahaa vihloo ja " painaa" vähän väliä, jotenkin oon jo alistunut odottamaan mahdollisen keskenmenovuodon alkamista. Enkä millään jaksaisi odottaa uusintaultraa parin viikon päähän! Eikös tässä vaiheessa kasvua pitäisi tapahtua isoin harppauksin päivittäin? Meinasin vaan, että jos olisin siirtänyt sitä mun ultraa reilun viikon päähän perjantaille niin eikös siellä jo jotain pitäisi näkyä? Jos on siis näkyäkseen...;(
Sori että käytän ketjua ohiviestittelyyn, mutta LYHTY, voi että, onpa kurja että joudut vieläkin odottelemaan! Kirjoittelin sulle silloin viikko-pari sitten aiheesta. Hyvä että nuo verikokeet tulee otetuiksi, niin hcg:n taso näkyy.
Ketjun aloittajalle odottelujaksuja! Tosiaan 6+ on aika varhainen aika käydä ultrassa vielä. Itse kävin tietojeni mukaan rv 6+2 ja näkymässä oli pikkuruinen sikiö (1,6mm) ja ruskuaispussi, ei sykettä. Lääkärin mielestä viikkoja paljon vähemmän mutta normaali raskaus silti kyseessä. Omien laskujen ja selvittelyjen mukaan arvioin, että viikkoja tuolloin sittenkin noin 5+0, vaikka alkuun olin aivan varma että kesken on mennyt.
Huomenna olen menossa uusintaultraan, tuntuma on että kaikki olisi ok. Vuotoa ei ole tullut, monet raskausoireet ovat kyllä jatkuneet. Edellisestä ultrasta on huomenna kulunut 2vko 2vrk.
Coe rv jotain, ainakin vielä tänään
Vielä piti tuosta sikiön kasvutahdista, eli kaikenlaista tapahtuu kyllä isoin harppauksin, mutta ei niinkään sikiön mitattavassa kasvussa vaan muussa kehityksessä. Alkuvaiheessa tuo pää-perä -mitta noin viikossa kaksinkertaistuu. Esikoisen varhaisraskauden ultrassa rv 6+5 oli mittaa 5,5 mm - nyt tosiaan 1,6mm ja lääkäri puhui että 3-4 viikkoa olisi täynnä.
Varmaan tuo varoaika (meille lääkäri puhui vähintään 10 vrksta, mieluummin kahdesta viikosta) johtuu siitä että mittaustarkkuus ei ole välttämättä ihan millintarkkaa, ja liian pienellä väliajalla ei välttämättä voi olla tuloksista varma.
Mutta omia rahojahan ne toki on, eipä pitäisi lääkärin valittaa jos itse haluaa käydä vähän aiemmin jo! :)
Coe
Minulla oli tuulimuna tammikuussa ja se alkoi tuhruttelemaan jo heti pari päivää + testin jälkeen. Seuraavalla viikolla (olisiko sitten ollut 5+ viikolla) kävin ultrassa koska tuhruttelua jatkui, ja kohdussa näkyi vain tyhjä sikiöpussi, halk. noin 1cm (mikä kyllä vastasi viikkoa 5+). Sain kontrolliajan 1½ viikon päähän, jota ennen vuoto kuitenkin lisääntyi ja kohtu tyhjeni lopulta itsestään.
Nyt olen uudelleen raskaana ja 6+4 viikolla kävin juuri ultrassa. Alkio näkyi jo hyvin selvästi, pääperämittä oli hurjat 7,6 mm. Alussahan alkio kasvaa todella nopeaa, eli voi olla ihan parista päivästä kiinni näkyykö mitään vai ei.
Tsemppiä ja jaksuja!
Mulla oli ihan sama tilanne, eka kierto pillereiden jälkeen ja sainkin plussan vasta kp 49 (aiemmin oli testannut kp31 negan). Koska itse teit testin?
Mulla tuulimunaraskaus 08/04 ja silloin tosiaan ei ultrassa rv7+ näkynyt muuta kun ruskuaispussi (ihan selvä pyöreä ruskuaispussi) pelkästään... Uusinta ultra oli kahden viikon päästä ja tilanne ennallaan, joten mun kohdalla kaikki oli ihan selvää!! Musta tuulimunassa ei kehity mitään sikiöön viittaavaa (siis edes raskauspussia), tai näin mulle ainakin silloin sanottiin ja jos muuta kehittyy, niin sillon kyseessä on ihan tavallinen keskenmeno, jossa sikiö on menehtynyt todella varhain... Monesti näkee täällä puhuttavan tuulimunasta vaikka on löydetty sikiökaiku tai pieni sikiön alku, mutta se ei ole tuulimunaraskaus!!
Tsemiä sinulle Kultimus odotteluun!! Ja niinkuin itsekin sanoit, et ole varma kierrostasi, joten uskon, että seuraavassa ultrassa kaikki onkin ihan mallillaan!!
Mellu rv38+3
Testasin puhtaan negan kp 27, hailakan plussan kp 32, ja vahvan plussan kp 34. Jotenkin en vaan jaksa uskoa, että hedelmöityminen olisi tapahtunut myöhemmin, koska silloin se olisi tapahtunut vasta silloin kun jo testasin plussan! Ultrassa sikiöpussin koko siis vastasi viikkoa 4+ , kun sen olisi pitänyt olla 6 ja risat...
Mutta odotellaan nyt. Kummalliset vatsan nippailut jatkuu edelleen, ja kauhulla odotan alkaako vuoto itsestään. Jos, niin toivottavasti ei ainakaan ensi viikonloppuna jolloin olen työmatkalla.
vaikka just tarinani kerroin Hannele-81 -aloituksessa
Mullakin plussa tuli myöhään, joskus kp 48 paikkeilla.
Raskaus normaali, oireita runsaasti, ei vuotoja ei mitään km viittaavaa.
Mutta normaali alkuraskauden ultrassa rv 12+2 näkyi tyhjä pussi, pelkkä tyhjä raskauspussi. Olin toissapäivänä kaavinnassa. Kohdun koko oli vastannut rv 9:ää.
Suru on suuri. Ainut asia mikä lohduttaa on se että yrittää voi uudestaan. Olis mukava kuulla tuulimunan/kaavinnan kokeneilta kuinka pian tärppäs uudestaan.
Mariposalle terkkuja!
Terveisin HANNELE
Mulla on melkein sama tilanne. Kävin pari viikkoa sitten ultrassa ja silloin ensin lääkäri puhui tositosi pienestä alkiosta, mutta kun sanoin että viikkoja pitäisi olla 6+6 niin totesi ettei missään nimessä ole niin suuri vaan taitaakin olla ruskuaispussin jämät. Huomenna menen katsomaan onko kahdessa viikossa tapahtunut mitään. Lääkäri käski varautua pahimpaan ja niin olen yrittänyt tehdä vaikka huomaan usein ajattelevani ihan toisin.
Eli sain sen käsityksen että tuulimunassa voi olla ne ruskuaispussinjämät. Mutta toivoa ei kannata heittää. Kirjoittelin tuolla kuumeilijoiden puolella ja sain kannustavia vastauksia. Voi olla ihan mahdollista että vauva kuitenkin löytyy, ihan alkuraskauden ultrassa voi helposti jäädä jotain näkemättä ja alkiokin voi ottaa kasvupyrähdyksen alun jarruttelun jälkeen... Mutta kannattaa tosiaan varautua siihen pahimpaankin. Ja voimia ultran odotteluun. Itselläni odotus alkaa olla takana ja huomenna olen oman asian suhteen viisaampi. Mutta helppoa ei ole ollut. Vaikeinta on itsensä toppuuttelu noiden haaveiden kanssa...