Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

olen menossa uudestaan naimisiin - ex hermostui nimiasiasta

Kristiina
17.01.2017 |

Eli siis olen ollit kerran naimisissa, ja tämän miehen kanssa meillä on yksi lapsi ja kaikilla sama nimi. Pidin eron jälkeenkin sen nimen, en exäni vaan lapseni takia. Nyt olen menossa uusiin naimisiin ja miehen mukana tulevat kaksi lasta, kotka kaikki kantavat yhtä nimeä. Ajattelin tällä kertaa ottaa yhdistelmänimen, jolloin tavallaan olisimme kaikki yhtä perhettä. Mutta exäni kuultuaan tuon hermostui kamalasti. Mulla ei kuulemma oikeutta enää käyttää hänen (harvinaista) nimeään, jos menen uusiin naimisiin. Mä taas olen sitä mieltä ettei se ole vain hänen nimensä vaan yhtä lailla minun, ja haluan pysyä lapseni kanssa samannimisenä. Mitä mieltä te olette?

Kommentit (207)

Vierailija
61/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tuollaisen tapauksen ja ihmiset huvittuneina naureskelevat asialle. Todella irvokasta pitää exän nimi mennessään uuden ukon kanssa naimisiin. Erotessa ymmärrän, että pidetään lasten takia, mutta uuden kanssa naimisiin mennessä... huh huh

Ja kyllä ne ihmiset tietävät, sana kiirii nopeasti vitsinä ja naureskellaan sulle sekä uudelle miehelles. Ymmärrän exää todella. Sulla on virallinen oikeus tehdä mitä vaan, mutta mieti nyt vähän.

Vierailija
62/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä3840 kirjoitti:

Sä et kyllä saa uudelleen avioituessasi säilyttää enää eksän nimeä saati antaa sitä uudessa liitossa syntyville lapsille. Ymmärrän eksääsi.

Se on minun nimeni, tottakai saan sen pitää. Mutta jos lapsia syntyisi, luonnollisesti antaisimme lapselle sen nimen joka meitä kahta yhdistää, ts. nykyisen mieheni nimen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kr. kirjoitti:

Käyttäjä3840 kirjoitti:

Sä et kyllä saa uudelleen avioituessasi säilyttää enää eksän nimeä saati antaa sitä uudessa liitossa syntyville lapsille. Ymmärrän eksääsi.

Se on minun nimeni, tottakai saan sen pitää. Mutta jos lapsia syntyisi, luonnollisesti antaisimme lapselle sen nimen joka meitä kahta yhdistää, ts. nykyisen mieheni nimen.

No mitäpä sinun kanssa sitten asiasta jankkaamaan, kun olet nähtävästi jo päätöksesi tehnyt. Typerä päätös mielestäni ja olen kyllä täysin exäsi kannalla.

Vierailija
64/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on monia syitä siihen ettei halua vaihtaa kokonaan nimeä, jos on esimerkiksi julkaissut tutkimuksia niin yhdysnimellä tutkimukset saadaan vielä niputettua samaan ryhmään, mutta jos vaihdat kokonaan sukunimeä niin artikkeleita ei enää osata laittaa samalle henkilölle. Tunnen kyllä erään tutkijakollegan kuka jatkoi tyttönimellään julkaisua vaikka meni naimisiin ja vaihtoi sukunimensä.

Vierailija
65/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä3840 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös laki mene niin, että ex:n nimeä ei voi pitää jos menee uudelleen naimisiin. Voi valita nimekseen vain joko tyttönimensä tai ottaa puolison nimen, tai tietysti yhdistellä näitä viivoilla.

Ihmettelen miksi tää saa näin paljon alapeukkuja koska noin se lain mukaan menee.😁

oletetaan että a ja b menevät naimisiin. a:llaon etellisestä avioliitos exän sukunimi, kun taas b;llä on vanhemmiltaan saatu sukunimi. naimisiin mennessä a;lla on kolme vaihtoehtoa: pitää exänsä sukunimen, vaihtaa alkuperäiseen sukunimeen tai ottaa b:sukunimen. b ei voi ottaa a ex-puolison nimeä. semmoinen on mahdollista että ennen naimisiin menoa a ottaa alkuperäisen tyttönimen ja naimisiin mennessä b ottaa a tyttönimen.

Vierailija
66/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukunimi avioliitossa lain mukaan :

1.kumpikin puoliso voi säilyttää oman sukunimensä sellaisenaan

2.puolisot voivat ottaa yhteiseksi sukunimeksi sen sukunimen, joka jommallakummalla heistä viimeksi oli naimattomana ollessaan. Tällöin toinen puoliso voi halutessaan liittää yhteisen sukunimen edelle oman sukunimensä

Vierailija
67/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on juridinen oikeus tehdä mitä haluat nimelläsi. Se on sinun asiasi.

Vierailija
68/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tuollaisen tapauksen ja ihmiset huvittuneina naureskelevat asialle. Todella irvokasta pitää exän nimi mennessään uuden ukon kanssa naimisiin. Erotessa ymmärrän, että pidetään lasten takia, mutta uuden kanssa naimisiin mennessä... huh huh

Ja kyllä ne ihmiset tietävät, sana kiirii nopeasti vitsinä ja naureskellaan sulle sekä uudelle miehelles. Ymmärrän exää todella. Sulla on virallinen oikeus tehdä mitä vaan, mutta mieti nyt vähän.

Kuinka helvetin typerää porukkaa sun lähipiirisi onkaan. Mä en tunne ketään kuka naureskelisi jonkun nimelle. Voin kyllä kuvitella teidän ääliömäisen juoruporukan jossa huhhuillaan ja ohhoillaan ties mille. Tiedoksi vaan ettei kaikki todellakaan ole samanlaisia. 

Vierailija
69/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä et ole enää kuulu ex-miehesi sukuun, miksi siis käyttäisit uuden miehen naimisiin mennessäsi ex-miehen sukunimeä ja vielä uuden miehen sukunimen yhdistelmänimenä?

Se on vain nimi, ei sen kummempaa. Jos sinä keksisit itsellesi ihan uuden sukunimen, vaikkapa Rannikkovalkeakuulas, niin ajattelisitko, ettet enää ole samaa sukua vanhempiesi ja/tai sisarustesi kanssa vain siksi, että sinulla on oma nimi?

Vierailija
70/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on kyseessä entiset koulukiusaajat, jotka ovat nykyisiä työpaikkakiusaajia. Sitten heille tulee yllätyksenä, että "ei se meidän Pertti-Pauliina voi kiusata", kun rehtori kutsuu puhutteluun.

Vierailija
71/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuuko exä teidän sängyn alla tai keittiön kaapissa?

Vierailija
72/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies, älä anna vaimollesi omaa nimeäsi jos et voi hyväksyä että hän jatkossa päättää sen käyttämisestä itse. Sinun määräysvalta nimeen loppuu siihen, kun siitä tulee vaimon virallinen nimi. Kestä se.

Vierailija
73/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukunimi avioliitossa lain mukaan :

1.kumpikin puoliso voi säilyttää oman sukunimensä sellaisenaan

2.puolisot voivat ottaa yhteiseksi sukunimeksi sen sukunimen, joka jommallakummalla heistä viimeksi oli naimattomana ollessaan. Tällöin toinen puoliso voi halutessaan liittää yhteisen sukunimen edelle oman sukunimensä

Voidaan myös tehdä niin että mies pitää oman nimensä ja nainen ottaa yhdistelmänimeksi uuden ja vanhan sukunimen. Mikä tässä nyt on niin vaikeaa ymmärtää?

Näin naisella on linkki sukunimessä lastensa kanssa, sekä tulee olemaan linkki tulevien lasten kanssa, kun heille annetaan isän sukunimi.

Ongelma tulee vasta, jos menee kolmannen kerran naimisiin ja aikoo siinäkin tehdä lapsia. Sit vaan luovuttaisin ja ottaisin uuden sukunimen tai tyttönimeni.

Vierailija
74/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidin exän sukunimen useamman vuoden, yhteisiä lapsia. Ei vaivannut exää yhtään. Mutta ei kyllä käyny mielessäkään että uusiin naimisiin mennessä olisin pitänyt sen nimen mukana. Kysyin miehen mielipidettä, olisi pitänyt vähintäänkin outona jos olisin yhdistelmää exä ja nyxä :) 

Se oli jo vähän vaivaannuttavaa kun nykyisen kanssa saatiin vauva, oli sairaalassa vauva ja exän sukunimi :)

Vierailija
75/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu mä tiedän noi sunkaltases tyhjännaureskelijat. Meidän porukka yleensä naureskelee teidän typerää naureskelua. Noloa hihitellä jonkin niinkin tyhjänpäiväisen asian takia, kuin sukunimi.

Miten siitäkin voi saada tappelua ja naureskelua aikaiseksi?

Vierailija
76/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OT, mutta nämä yhdistelmä nimet ovat naurettavia.

Yhdyssanavirheet taas eivät ole lainkaan naurettavia.

Vierailija
77/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko sun tyttö-nimi noin ruma, että otat mieluummin exäsi nimen kuin kehtaisit vain käyttää omaa alkuperäistä sukunimeäsi??

Ihme läheisriippuvainen huomiohuora... säälin lastasi.

Vierailija
78/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko sun eksä asialle oikeesti yhtään mitään? Ei. Paitsi jos on suojattu sukunimi, mutta silloin sun olisi pitänyt luopus siitä erotessa.

Vierailija
79/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- typerää pitää ex-miehen nimi, olkoonkin miten harvinainen tai hieno tahansa, tai miten "oikeutettua"

- vielä typärämpää on ottaa kaksoisnimi

Vierailija
80/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eronnut ja käytän exältäni saamaa sukunimeä. Mietin erotessa, ottaisinko tyttönimeni takaisin, mutta koska lapset niin pidin sen. Myönnän, että koin myös "suurena" vaivana vaihtaa nimeä, jonka seurauksena olisi pitänyt uusia kortit, työpaikan yht.tiedot yms. joten en pitänyt suurena virheenä pitää nimeä. Mutta, jos sattuisin menemään uuden kanssa naimisiin, niin mitenkään kehtaisi pitää exän nimeä enää. Mulle on ihan sama mikä on mun laillinen oikeus, mutta kyllä ajattelisin asiaa laajemmin. Vaikka exän kanssa saadut lapset ovatkin hänen nimellään, koen, että olen kuitenkin sen (exän) jättänyt taakseni. Emme ole enää perhe exän kanssa ja päätän naida uuden miehen, niin sitten nimeni ehdottomasti muuttuu.se voi olla tyttönimeni, uuden miehen nimi, yhdistelmä näistä kahdesta. Ymmärrän ap:n exää jollain lailla. Se on ap:lle vaan nimi, mutta exällä on tunnesiteet siihen nimeen.