Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

olen menossa uudestaan naimisiin - ex hermostui nimiasiasta

Kristiina
17.01.2017 |

Eli siis olen ollit kerran naimisissa, ja tämän miehen kanssa meillä on yksi lapsi ja kaikilla sama nimi. Pidin eron jälkeenkin sen nimen, en exäni vaan lapseni takia. Nyt olen menossa uusiin naimisiin ja miehen mukana tulevat kaksi lasta, kotka kaikki kantavat yhtä nimeä. Ajattelin tällä kertaa ottaa yhdistelmänimen, jolloin tavallaan olisimme kaikki yhtä perhettä. Mutta exäni kuultuaan tuon hermostui kamalasti. Mulla ei kuulemma oikeutta enää käyttää hänen (harvinaista) nimeään, jos menen uusiin naimisiin. Mä taas olen sitä mieltä ettei se ole vain hänen nimensä vaan yhtä lailla minun, ja haluan pysyä lapseni kanssa samannimisenä. Mitä mieltä te olette?

Kommentit (207)

Vierailija
21/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isän vaimo harrastaa tätä nimihamstrausta. :'D

Vierailija
22/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti, jos nimi on rekisteröity, sinulla ei ole oikeutta käyttää sitä ilman lupaa.

Mitäköhän tuo tuollainen rekisteröinti tarkoittaa? Kaikki nimet on rekisteröityjä, ja niistä määrää sukunimilaki. Et sä saa mitään nimeä ottaa ilman lupaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuis eksä pääs tuollaista kuulemaan?

Ihan luonnollisella tavalla: Olemme keskustelleet asiasta kotona ja isällään lapsi oli kertonut, että "äidistä tulee "H*-P*".

Vierailija
24/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yks tuttu joka teki noin. Eka on vielä tosi harvinainen sukunimi. En sori nyt vaan ymmärrä.

No onneksi sinun, minun tai kenenkään muunkaan asia ei ole jonkun toisen sukunimi! Kyllä minä ymmärrän, jos joku haluaa olla lapsensa kanssa samalla sukunimellä, kellään ei ole asiaan mitään nokan koputtamista. Ei mikään ihme, että on pahaa oloa kun pitää toisten valinnoista märehtiä. Minulla on eri sukunimi kuin lapsillani, ei olla menossa naimisiin.

Vierailija
25/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko tosiaan pitää exältään otetun nimen jos menee uusiin naimisiin? Kuulostaa tosi oudolta.

Itse kuulostat oudolta. Ap on saanut niemen avioliiton kautta ja se on nyt hänen nimensä. Itse en kyllä lähtisi enää niemä muuttamaan. Selkeämpää että jokainen pitää niemnsä myös avioliitossa.

Vierailija
26/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti, jos nimi on rekisteröity, sinulla ei ole oikeutta käyttää sitä ilman lupaa.

Ihan kaikki  sukunimet ovat sellaisia että ne saa vain osoittamalla että on suvun kautta oikeus nimeen tai menemällä naimisiin nimen kantajan kanssa. Ei ole sellaisia kuin rekisteröity sukunimi. Ihan kaikki  käytössä olevat sukunimet ovat suojattuja.

Vierailija
27/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ks nimilaki. Muistaakseni siellä oli jokin rajoitus koskien yhdistelmänimiä tyyliin nimi, joka toisella on ollut ennen naimisiinmenoa.

Vierailija
28/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoinen kuvio. En hyväksyisi minäkään. Ex:n nimen pitämisen syy taitaa olla vain se, että nimi on harvinainen.

Hyväksyt tai et, mutta et voi asialle mitään.

Vierailija
29/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta en kyllä ymmärrä miksi haluat yhdistelmänimen entisen ja nykyisen miehen nimistä. Mitä nykyisesi siitä ajattelee että haluat yhdistää exmiehesi nimen hänen nimeen?

Ei se mielestäni ole enää "exmieheni nimi", vaan minun ihan oma nimeni ja myös lapseni nimi. Aikoinaan kun perheen nimeä mietittiin, olisin mieluusti pitänyt oman tyttönimeni ja antanut sen lapselle myös, mieskin olisi sen saanut ottaa, mutta hän ehdottomasti halusi että minä vaihdan. Ja nykyinen miehni mmärtää kyllä minua, ei oikeastaan ole tuohon sanonut juuta eikä jaata, kuulemma oma päätökseni. Ymmärtäisi myös jos pitäisin vain tämän nykyisen nimeni. Mutta ajattelin että josko kävisi vielä niin onnellisesti että saisimme ehkä vielä lapsia... :)

Vierailija
30/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ks nimilaki. Muistaakseni siellä oli jokin rajoitus koskien yhdistelmänimiä tyyliin nimi, joka toisella on ollut ennen naimisiinmenoa.

Nimilaki, 3. luku, 7. pykälä:

Avioliittoon aikova, jonka sukunimi tulee muuttumaan sen johdosta, että puolisot ottavat yhteisen sukunimen, voi ennen vihkimistä ilmoittaa vihkijälle, että hän ottaa yhteisen sukunimen edellä henkilökohtaiseen käyttöönsä sen sukunimen, joka hänellä viimeksi oli naimattomana ollessaan, tai sukunimen, joka hänellä on avioliittoon mennessään.

Vierailija
31/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoinen kuvio. En hyväksyisi minäkään. Ex:n nimen pitämisen syy taitaa olla vain se, että nimi on harvinainen.

Onneksi kukaan ei kaipaa sun tai exän hyväksyntää tässä asiassa.

Vierailija
32/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT, mutta nämä yhdistelmä nimet ovat naurettavia.

Vierailija
33/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä Cronhjelm af Hakunge, af Enehjelm tai Fazer se eksän sukunimi sitten on kun sen välttämättä haluat. Jos se olisi vaan joku Hakkarainen niin et siihen takertuisi kiinni.

Vierailija
34/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001164232.html

Missäs vaiheessa tämä sukunimilain muutos on etenemässä?

Vierailija
35/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli haluat ilmaista kaikille, että olet kahden miehen loukussa?

Jaa, en kyllä koe olevani missään loukussa. Haluaisin vain olla perheeni kanssa samanniminen, viis miehistä.

Vierailija
36/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä Cronhjelm af Hakunge, af Enehjelm tai Fazer se eksän sukunimi sitten on kun sen välttämättä haluat. Jos se olisi vaan joku Hakkarainen niin et siihen takertuisi kiinni.

Sit ap on Pirkko Cronhjelm af Hakunge - Uuspaavalniemi. 

Vierailija
37/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai jos se olisi se hakkarainen, niin exä ei parkuisi, kun äiti haluaa pitää saman sukunimen, kuin lapsilla on. Tai ottaa sen yhdistelmänimen, että tulevillakin lapsilla on sitten yhteistä äidin sukunimen kanssa.

Vierailija
38/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten jollakin vosi olla rekisteröimätön nimi?!?

Suomessa kaikkien nimet ovat rekistereissä ja kaikki sukunimet ovat suojattuja. Niemä ei voi vaihtaa kuin sellaiseen johon on sukuhistoriaa, tai sitten avioliiton kautta kuten ap:n tapauksessa, tai sitten voi keksiä ihan uuden käyttämättömän sukunimen. Muita vaihtoehtoja ei ole.

Vierailija
39/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun eroat ja menet taas uusiin naimisiin, niin onko nimi sitten kolmioisainen. Hiltunen-möttönen-saarinen linjaa?

Ei millään pahalla, mutta musta on aikamoisen jäätävää esittäytyä tollasella yhdistelmänimellä.. varsinkin kun se kertoo ex ukkojen nimihistorian.

:D No en ajatellut enää kolmatta kertaa naimisiin mennä. Lähinnä haluan vain ne nimet joilla mahdolliset tulevat lapsenikin ovat. Ja nykyiset, sekä oma että puolison lapset. Ja mistä sitä kukaan ulkopuolinen tietää, mistä nimet ovat peräisin?

Vierailija
40/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimilaki, 3. luku, 7. pykälä:

Avioliittoon aikova, jonka sukunimi tulee muuttumaan sen johdosta, että puolisot ottavat yhteisen sukunimen, voi ennen vihkimistä ilmoittaa vihkijälle, että hän ottaa yhteisen sukunimen edellä henkilökohtaiseen käyttöönsä sen sukunimen, joka hänellä viimeksi oli naimattomana ollessaan, tai sukunimen, joka hänellä on avioliittoon mennessään.

Eli naimisiin menessä saa valita että käyttääkö nimeä joka oli käytössä ennen ensimäistä kertaa naimisiin mennessä tai sitten sitä nimeä jonka on saanu viimeisessä avioliitossa. Näiden välillä käytössä olleita nimiä ei voi enää palata käyttämään.