olen menossa uudestaan naimisiin - ex hermostui nimiasiasta
Eli siis olen ollit kerran naimisissa, ja tämän miehen kanssa meillä on yksi lapsi ja kaikilla sama nimi. Pidin eron jälkeenkin sen nimen, en exäni vaan lapseni takia. Nyt olen menossa uusiin naimisiin ja miehen mukana tulevat kaksi lasta, kotka kaikki kantavat yhtä nimeä. Ajattelin tällä kertaa ottaa yhdistelmänimen, jolloin tavallaan olisimme kaikki yhtä perhettä. Mutta exäni kuultuaan tuon hermostui kamalasti. Mulla ei kuulemma oikeutta enää käyttää hänen (harvinaista) nimeään, jos menen uusiin naimisiin. Mä taas olen sitä mieltä ettei se ole vain hänen nimensä vaan yhtä lailla minun, ja haluan pysyä lapseni kanssa samannimisenä. Mitä mieltä te olette?
Kommentit (207)
Mitä Gullikseen tulee, hänellä on laillinen oikeus nimeen. Moraali on toinen juttu. Mutta kuinka moni tietää mitä harmia nimen vaihdosta syntyy? Nykyään esim ajokortin vaihto lyhentää sen voimassa oloa, joten ajokortin omaavien kannattaa senkin vuoksi miettiä kannattaako nimeä vaihtaa
Minusta on lastasi ajatellen tärkeää että sinulla säilyy sama nimi kuin hänellä, koska muutoin kävisi niin että lapsi on ainut Virtanen kun äiti ja isäpuoli ja uussisarukset ovat kaikki Korhosia. Ottaisin yhdistelmänimen sinuna.
Ex-miehesi perhetyköön nimilakiin. Ei hänen päätäntävaltansa ylety sinun sukunimeesi. :) Toki häntä voi harmittaa, mutta sinun ei tarvitse ottaa vastaan hänen harmituksiaan.
Sellainenkin vaihtoehto toki on, että lapsi ja sinä otatte molemmat nyx-miehesi sukunimen - olette silloin samannimisiä, mutta tämä harvinaisempi nimi sitten jää pois. Olisiko se ex-miehesi korvaan mukavampi vaihtoehto?
Minä olen nainen, joka ex otti minun sukunimeni ja piti sen eron jälkeen ollakseen samanniminen kuin lapset. En keksi mitään syytä, miksi se haittaisi minua. Sillä nimellä tehnyt työuransa ja aiheuttaisihan se vaihtaminen muutenkin kaikenlaista vaivaa. Sukunimemme on aika harvinainen, joten ei ole pahitteeksi jos sillä nimellä on vähän useampikin käyttäjä, hyvä nimi kun on. Jos ex menisi uudestaan naimisiin niin eipä minua haittaisi sekään, jos ottaisi ap:n tyylisen yhdistelmänimen tai vaikka uusi puolisokin ottaisi saman nimen (jos nimilaki sellaisen sallisi).
Tosi outo kysymys.Tiedän erään sukulaiseni.Nainen otti uuden miehen sukunimen ja hylkäsi ex-nimen.Omalla lapsella on ex:n sukunimi.Uuden miehen lapsilla on tämän uuden miehen sukunimi.Aika psykopaatti sun ex jos sen harvinaisen sukunimen haluut pitää ja oot kyllä jotenkin sitten vielä koukussa siihen..vai haluatko jotenkin statusta ex:si sukunimellä,nostaa omaa statustasi.Loukkaa kyllä sun uutta miestä,en ihmettele,että sun ex on sun ex(jätti sut)
Vierailija kirjoitti:
Hahhah. Eipä yllätä, että täällä puolustellaan tätä. "Ei oo sun eksän asia enää" tms, mutta eräskin kullikseen saa haukut samantyyppisestä asiasta :D
Ap tässä...
Kiitos runsaista vastauksista, aika lailla sitä mieltä porukka mitä odotinkin. Tiedän että monet eivät päätöstäni ymmärrä, mutta aion kuitenkin ottaa tuon yhdistelmänimen. Ja epäilijöille tiedoksi: sukunimeni ei ole mitenkään erityisen "hieno", mutta erikoinen kyllä, mutta sillä ei ole tässä asiassa mitään merkitystä; olisin pitänyt nimen vaikka se olisi ollut Järvinen. En tiedä tästä Gullichsenista, pitikö hän tuon sukunimensä vai yhdistikö uuden aviomiehen nimeen, mutta ymmärtääkseni hänelläkin tuolla nimellä jo lapsi, joten ymmärrän sillä tavalla häntä, ja myös työnsä puolesta on ilmeisesti tuolla nimellä tullut tunnetuksi.
Ja jotta nyt hieman ihmettelisitte ex-miestänikin, niin hänhän se tosiaan aikoinaan halusi perheelle tämän nimen, ja hän oli myös se joka tästä perheestä halusi eroon... Joten en ymmärrä miksi minun pitäisi vaihdella nimeäni vain hänen ailahdustensa mukaan, vaihtakoon itse jos ei jostain syystä halua kanssani samaa nimeä kantaa. Ja vielä: Eikö se yhistelmänimi juuri todistaisi kaikille tuntemattomillekin, ETTEN vahingossakaan ole hänen vaimonsa, vaan jonkun toisen vaimo, joten siinä mielessä meidän pitäisi kai kaikkien olla vain tyytyväisiä, ei vaaraa väärinymmärryksistä!
Vierailija kirjoitti:
Sellainenkin vaihtoehto toki on, että lapsi ja sinä otatte molemmat nyx-miehesi sukunimen - olette silloin samannimisiä, mutta tämä harvinaisempi nimi sitten jää pois. Olisiko se ex-miehesi korvaan mukavampi vaihtoehto?
No arvaa! :DD Enkä itsekään nää tuossa järkeä: lapsi kuitenkaan ei ole nykyisen mieheni verisukua, ja hänellä on jo vanhempiensa hänelle päättämä nimi. Harvinaisuudella ei tässä kuviossa ole merkitystä kenellekään muulle kuin ex-miehelleni, minä en välitä nimestä mitenkään erityisesti, ei se toki mikään hirveäkään ole kun sen aikoinani olen suostunut ottamaan :) mutta se on se ainoa nimi tähän asti jonka olen tässä elämässä itse itselleni valinnut.
Oletusarvoisesti lapsi saa äitinsä sukunimen.