olen menossa uudestaan naimisiin - ex hermostui nimiasiasta
Eli siis olen ollit kerran naimisissa, ja tämän miehen kanssa meillä on yksi lapsi ja kaikilla sama nimi. Pidin eron jälkeenkin sen nimen, en exäni vaan lapseni takia. Nyt olen menossa uusiin naimisiin ja miehen mukana tulevat kaksi lasta, kotka kaikki kantavat yhtä nimeä. Ajattelin tällä kertaa ottaa yhdistelmänimen, jolloin tavallaan olisimme kaikki yhtä perhettä. Mutta exäni kuultuaan tuon hermostui kamalasti. Mulla ei kuulemma oikeutta enää käyttää hänen (harvinaista) nimeään, jos menen uusiin naimisiin. Mä taas olen sitä mieltä ettei se ole vain hänen nimensä vaan yhtä lailla minun, ja haluan pysyä lapseni kanssa samannimisenä. Mitä mieltä te olette?
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Voiko sun eksä asialle oikeesti yhtään mitään? Ei. Paitsi jos on suojattu sukunimi, mutta silloin sun olisi pitänyt luopus siitä erotessa.
IHAN KAIKKI sukunimet on suoheltuja ja rekisteröityjä.
Ap saa pitää nimensä joka on ekasta liitosta ja ap saa toiseen liittoon mennessään ottaa kaksoinimen eli se OMA sukunimi ekasta liitosta ja uuden miehen sukunimi. Lapselle jää oma nimensä.
Uuden liiton lapset ovat sitten joko uuden miehen nimellä tai samalla nimellä kuin sisarukset eli sillä exän nimellä. Lapsilla ei voi olla kaksoisnimeä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko sun eksä asialle oikeesti yhtään mitään? Ei. Paitsi jos on suojattu sukunimi, mutta silloin sun olisi pitänyt luopus siitä erotessa.
IHAN KAIKKI sukunimet Suomessa on suojeltuja ja rekisteröityjä.
Ap saa pitää nimensä joka on ekasta liitosta ja ap saa toiseen liittoon mennessään ottaa kaksoisnimen eli se OMA sukunimi ekasta liitosta ja uuden miehen sukunimi. Lapselle jää oma nimensä.
Uuden liiton lapset ovat sitten joko uuden miehen nimellä tai samalla nimellä kuin sisarukset eli sillä exän nimellä. Lapsilla ei voi olla kaksoisnimeä....
Korjattu typot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
IHAN KAIKKI sukunimet on suoheltuja ja rekisteröityjä.
Ap saa pitää nimensä joka on ekasta liitosta ja ap saa toiseen liittoon mennessään ottaa kaksoinimen eli se OMA sukunimi ekasta liitosta ja uuden miehen sukunimi. Lapselle jää oma nimensä.
Mutta mikä tulee uuden liiton lapsen sukunimeksi tällaisessa tilanteessa:
-äidin tyttönimi oli Makkonen.
-äiti oli ekaa kertaa naimisissa Virtasen kanssa, otti Virtasen sukunimen ja siitä liitosta syntyi lapsi Virtanen
-äiti meni uudelleen naimisiin Pekkasen kanssa, ja otti Pekkasin nimen, lapsi jatkoi Virtasena
-äiti meni vielä kerran uusii naimisiin Junkkasen kanssa, ja otti nimekseen Pekkanen-Junkkanen. Syntyi lapsi.
Onko lapsen sukunimi Junkkanen, Pekkanen tai Virtanen? Junkkanen se voi olla, mutta voiko olla myös Pekkanen tai Virtanen (kirjoitit että sama sukunimi kuin sisaruksilla eli tässä tapauksessa äidin eksän sukunimi, joka ei ole aikoihin ollut kuitenkaan äidin sukunimi). Vai ehkä se Pekkanen, joka on äidin kaksoisnimen eka osa, mutta ei ole sen äidin ekan lapsen sukunimi, eikä äidin tyttönimi eikä äidin nyk. puolison nimi.
Jos eroaisin ja mies pyytäisi vaihtamaan nimeä, suostuisin seuraavilla ehdoilla:
1. Myös lasten nimi vaihdetaan
2. Mies korvaa kaikki nimenvaihdosta aiheutuvat kulut: henkkarit ja passit kaikille, sekä sen että joudun vaihtamaan oman vuosikausia voimassa olevan ajokorttini joka viides vuosi uusittavaan
3. Mies hoitaa nimenvaihtoon menevän paperisodan niin pitkälle kuin mahdollista.
Minäkään en ymmärrä, miksi sinun pitäisi kantaa entisesi sukunimeä.
Sinulla olisi entisen ja nykyisen sukunimi-yhdistelmä. En valitettavasti voi ymmärtää.
Perinteisesti miehen sukunimen ottamalla liityt hänen sukuunsa. Jotenkin irstasta, että olisi eksä-nyksä-yhdistelmä.
Minäkin veikkaan että aloittaja haluaa olla Tuulikki Von Wisselberg - Möttönen mielummin kuin Tuulikki Möttönen tai Tuulikki Tuliperse. Sääliksi käy seuraavaa joka iskee silmänsä sinuun ja paljastuukin, että Von Wisselberg on köyhä kuin kirkonrotta. Teillä olisi kuitenkin uuden miehen kanssa yhtäläiset motiivit mikä olisi tietysti hyvä pohja naimisiinmenolle. Tiedäthän, nämä on näitä "yhteiset arvot, harrastukset" ja trallalei.
En tajua tuota selitystä, että nimi pitäisi perheen yhtenäisenä.
Kuulostaa eksässä roikkumiselta.
Kuka nykyaikana enää ajattelee, että ottaessaan miehen sukunimen hän liittyy miehen sukuun? Tuleeko anopista äiti, apesta isä ja miehen sisaruksista siskoja ja veljiä?
Mua kiinnostaa lähinnä se, että jos ap ottaa yhdistelmänimen, niin millainen sukunimi sitten jos ja kun ap menee kolmannen kerran naimisiin.
Tee kuten haluat, ex on ex syystä, mitä sen mielipiteillä väliä.
Av-logiikkaa.Aloittajaa puolustetaan, mutta avokadopasta-kullikseen haukuttiin maanrakoon samasta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti, jos nimi on rekisteröity, sinulla ei ole oikeutta käyttää sitä ilman lupaa.
Voi luoja, älä tule viisastelemaan, kun et mitään mistään tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Voi helvetti, mene muualle pätemään. Naimanimestä ei tarvitse luopua, vaikka se olisi kuinka suojattu. Ja vielä kerran, KAIKKI NIMET OVAT SUOJATTUJA. Anteeksi, piti kailottaa, kun ei nuo pässinpäät millään opi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoinen kuvio. En hyväksyisi minäkään. Ex:n nimen pitämisen syy taitaa olla vain se, että nimi on harvinainen.
Hyväksyt tai et, mutta et voi asialle mitään.
Alkuperäisessä kysymyksessä kysyttiin mielipidettä. Älä revi pöksyjäsi.
Vierailija kirjoitti:
Olen eronnut ja käytän exältäni saamaa sukunimeä. Mietin erotessa, ottaisinko tyttönimeni takaisin, mutta koska lapset niin pidin sen. Myönnän, että koin myös "suurena" vaivana vaihtaa nimeä, jonka seurauksena olisi pitänyt uusia kortit, työpaikan yht.tiedot yms. joten en pitänyt suurena virheenä pitää nimeä. Mutta, jos sattuisin menemään uuden kanssa naimisiin, niin mitenkään kehtaisi pitää exän nimeä enää. Mulle on ihan sama mikä on mun laillinen oikeus, mutta kyllä ajattelisin asiaa laajemmin. Vaikka exän kanssa saadut lapset ovatkin hänen nimellään, koen, että olen kuitenkin sen (exän) jättänyt taakseni. Emme ole enää perhe exän kanssa ja päätän naida uuden miehen, niin sitten nimeni ehdottomasti muuttuu.se voi olla tyttönimeni, uuden miehen nimi, yhdistelmä näistä kahdesta. Ymmärrän ap:n exää jollain lailla. Se on ap:lle vaan nimi, mutta exällä on tunnesiteet siihen nimeen.
Olen mennyt nuorena naimisiin, eronnut ja pidin ja pidän naimanimeni. Olen ollut "tämän niminen" kauemmin kuin tyttönimelläni, kyllä minulla on "enemmän side" tähän nimeen, kuin tyttönimeeni.
Nimilaki sanoo: puolisot voivat ottaa yhteiseksi sukunimeksi sen sukunimen, joka jommallakummalla heistä viimeksi oli naimattomana ollessaan. Tällöin toinen puoliso voi halutessaan liittää yhteisen sukunimen edelle oman sukunimensä.
Ja esimerkki Oikeusministeriön sivuilta :
Liisa Laakso, os. Lehti, joka on aikaisemmin ollut avioliitossa, ja Niilo Niemi solmivat avioliiton. Yhteiseksi sukunimeksi he voivat ottaa joko sukunimen Lehti tai sukunimen Niemi, mutta eivät sukunimeä Laakso, jonka Liisa on saanut aikaisemman avioliiton perusteella. He ottavat yhteiseksi sukunimeksi sukunimen Niemi. Yhteisen sukunimen edellä Liisa voi ottaa henkilökohtaiseen käyttöönsä joko sukunimen Laakso, joka hänellä on avioliittoa solmittaessa, tai tyttönimensä Lehti. Liisan sukunimi voi siten olla Niemi tai Laakso-Niemi taikka Lehti-Niemi.
Tosi huvittavaa ajatella, että mies (tai nainen) jotenkin vain "lainaisi" avioliiton ajaksi sukunimensä. Kyllä siitä avioliiton myötä tulee myös sen toisen osapuolen oma nimi. Varsinkin jos on pitkästä liitosta kysymys ja lapsia kuvioissa, ymmärrän hyvin ettei monikaan jaksa ryhtyä vaihtamaan johonkin 20 vuoden takaiseen nimeensä, johon ei välttämättä ole enää mitään tunnesiteitä.
Uusi avioliitto on tietysti kinkkinen juttu, mutta kuten edellä todettiin tuollainen kaksoinnimi on ihan laillinen ja exällä ei ole siihen mitään sanomista.
Sen sijaan uudessa avioliitossa syntyneet lapset eivät käsittääkseni voi ottaa äitinsä tai isänsä ex-puolison nimeä. Hassua kuitenkin on, että avioliiton ulkopuolella syntyneet lapset saavat kaikki automaattisesti ensin äitinsä sukunimen. Eli tässä tapauksessa exän nimi voi päätyä uuden puolison kanssa tehdyille lapsille.
Ehkä olisi helpointa, että kaikki vain pitäisivät avioliitossa oman nimensä ja lasten nimistä sitten sovittaisiin erikseen.
Tulevaisuuden hautakivissä tulee lukemaan
Männikkö-petäinen os. Saharinen
Ent. Mikkonen
avioerot on yleisiä, joten olisi hyvä jos miehet eivät antaisi naisen ottaa miehen sukunimeä. kun sitten aikanaan tulee ero ja vaimo hankkii uuden miehen, niin voitte onnitella itseänne siitä, että kummallakin oli omat sukunimet käytössä.