Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

olen menossa uudestaan naimisiin - ex hermostui nimiasiasta

Kristiina
17.01.2017 |

Eli siis olen ollit kerran naimisissa, ja tämän miehen kanssa meillä on yksi lapsi ja kaikilla sama nimi. Pidin eron jälkeenkin sen nimen, en exäni vaan lapseni takia. Nyt olen menossa uusiin naimisiin ja miehen mukana tulevat kaksi lasta, kotka kaikki kantavat yhtä nimeä. Ajattelin tällä kertaa ottaa yhdistelmänimen, jolloin tavallaan olisimme kaikki yhtä perhettä. Mutta exäni kuultuaan tuon hermostui kamalasti. Mulla ei kuulemma oikeutta enää käyttää hänen (harvinaista) nimeään, jos menen uusiin naimisiin. Mä taas olen sitä mieltä ettei se ole vain hänen nimensä vaan yhtä lailla minun, ja haluan pysyä lapseni kanssa samannimisenä. Mitä mieltä te olette?

Kommentit (207)

Vierailija
1/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuis eksä pääs tuollaista kuulemaan?

Vierailija
2/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksät nyt voi hermostua vaikka mistä, siitä ei kannata välittää. Sinun asiat ei enää kuulu hänelle. Ja juridinen oikeus nimeen sinulla on. Mutta en kyllä ymmärrä miksi haluat yhdistelmänimen entisen ja nykyisen miehen nimistä. Mitä nykyisesi siitä ajattelee että haluat yhdistää exmiehesi nimen hänen nimeen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuis eksä pääs tuollaista kuulemaan?

erittäin hyvä kysymys. normaalitilanteessa eksille selviää ne uudet sukunimet vasta vihkimisen jälkeen jossain vaiheessa (liittyen esim johonkin paperiasiaan joka liittyy lapseen tms).

Vierailija
4/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli haluat ilmaista kaikille, että olet kahden miehen loukussa?

Vierailija
5/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta toi sun touhu kuullostaa ihan nimien keräilyltä.

Sitten kun eroat ja menet taas uusiin naimisiin, niin onko nimi sitten kolmioisainen. Hiltunen-möttönen-saarinen linjaa?

Ei millään pahalla, mutta musta on aikamoisen jäätävää esittäytyä tollasella yhdistelmänimellä.. varsinkin kun se kertoo ex ukkojen nimihistorian.

Mutta ittepähän teet mitä haluat.

Onnea tohon keräilyharrastukseen

Vierailija
6/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä ole mielipidekysymys, sulla on yksiselitteinen oikeus nimeesi. Case closed.

Vierailija
7/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yks tuttu joka teki noin. Eka on vielä tosi harvinainen sukunimi. En sori nyt vaan ymmärrä.

Vierailija
8/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vaan kaksi-osainen nimi. Ei ole exan asia. 

Henk koht olen aika rento nimien suhteen (lue: olen pitanyt oman nimeni ja lapsella on isansa sukunimi).  Asun ulkomailla ja taalla nayttaa olevan enemman vakio, etta lapsilla on eri nimi kuin vahemmilla. Yllattavan monessa kulttuurissa se on normi ja usein sukunimi myos muttuuu onko kyseessa poika vai tytto. 

Vierailija
9/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen kuvio. En hyväksyisi minäkään. Ex:n nimen pitämisen syy taitaa olla vain se, että nimi on harvinainen.

Vierailija
10/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän sillä miehellä ole minkäänlaista oikeutta tähän asiaan puuttua. Ei se mitään mahda, joten tee niin kuin itse parhaaksi näet. Tietty voit ilmoittaa vaihtoehdoksi, että otat takasin oman tyttönimesi ja vaihdat myös lapsesi sukunimen. Harvapa mies tästäkään innostuu, jolloin todennäkäisemmin suostuu tuohon alkuperäiseen suunnitelmaan. :))

Vierailija
11/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis ollut syntyjäsi Maija Kakko, mutta haluat siis olla Maija Fazer-Jurvanainen. Voi sitä niinkin edetä elämässä.

Vierailija
12/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sun sukunimi nyt, saat tehdä sillä mitä haluat.

Vierailija
13/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tosiaan pitää exältään otetun nimen jos menee uusiin naimisiin? Kuulostaa tosi oudolta.

Vierailija
14/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna hermostua. Asia ei kuulu hänelle.

Vierailija
15/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti, jos nimi on rekisteröity, sinulla ei ole oikeutta käyttää sitä ilman lupaa.

Vierailija
16/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni toi on hyvä ajatus. Saat olla samanniminen kuin lapsesi mutta myös nykyinen miehesi. Jos menisin uudelleen naimisiin, ottaisin kaksoinimen. Siinä olisi molempien miesteni nimet, edesmenneen ja nykyisen.

Vierailija
17/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo kirjoitti:

No eihän sillä miehellä ole minkäänlaista oikeutta tähän asiaan puuttua. Ei se mitään mahda, joten tee niin kuin itse parhaaksi näet. Tietty voit ilmoittaa vaihtoehdoksi, että otat takasin oman tyttönimesi ja vaihdat myös lapsesi sukunimen. Harvapa mies tästäkään innostuu, jolloin todennäkäisemmin suostuu tuohon alkuperäiseen suunnitelmaan. :))

Ei hän voi lapsensa sukunimeä vaihtaa ilman isän suostumusta.

Mielestäni hän tekee ihan oikein pitäessään ex-miehensä sukunimen, sillä hänen lapsellaan olisi perheessä ainoana eri sukunimi.

Vierailija
18/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti, jos nimi on rekisteröity, sinulla ei ole oikeutta käyttää sitä ilman lupaa.

Päivittäisit tietosi :D

Vierailija
19/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on oikeus siihen. Mutta inhimillisesti ajateltuna en tekisi tuota. Sinä et ole enää kuulu ex-miehesi sukuun, miksi siis käyttäisit uuden miehen naimisiin mennessäsi ex-miehen sukunimeä ja vielä uuden miehen sukunimen yhdistelmänimenä? Eikö uusi miehesi pistä hanttiin suunnitelmaasi nimien yhdistämisestä? Minä ainakin ihmettelisin suuresti jos olisin tuleva uusi aviomiehesi.

Vierailija
20/207 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on oikeus siihen. Mutta inhimillisesti ajateltuna en tekisi tuota. Sinä et ole enää kuulu ex-miehesi sukuun, miksi siis käyttäisit uuden miehen naimisiin mennessäsi ex-miehen sukunimeä ja vielä uuden miehen sukunimen yhdistelmänimenä? Eikö uusi miehesi pistä hanttiin suunnitelmaasi nimien yhdistämisestä? Minä ainakin ihmettelisin suuresti jos olisin tuleva uusi aviomiehesi.

Kyllä mä ennemmin ajattelisin tuossa sitä omaa lasta kuin eksän sukua...