Kauppojen kasvikset kelpaisivat usein vain kompostoriin
Miksi kaupoissa kelpaa myyntiin nahistuneet, kasvikset, esim. homeiset tai itua työntävät valkosipulit, pilaantuneet avocadot, homeiset munakoisot, puolimädät tai kuivuneet porkkanat jne. Puutarhakaupassa Suomeen tuodaan Euroopan tukkumyymälöistä ne taimet, jotka eivät muualle kelpaa, onko näin käynyt myös kasvisten kohdalla? Mikä kauppa myy tuoreita kasviksia?
Kommentit (48)
Täysin samaa mieltä aloittajan kanssa. Ja sitten Tampereen Sokoksen he-vi-osasto on vielä palkittu maan parhaana. Ai ne puolimädät hedelmät ja vihannekset on "maan parhaita"??
Onpa kumma kauppa. Itse ostan vihannekset ja hedelmät Lippulaivan Seilorista ja Lidlistä. Ei ole valittamista.
Olen huomannut tätä vain parsakaalin kohdalla. Vituttaa kun joka toinen parsakaali on osittain homeinen tai ruskea. Sitä on niin vaikea nähdäkin niistä, etenkin paketin läpi kaupassa. Kotonakin pitää melkein taskulampulla syynätä tarkasti.
Olipas taas oodi sille miten Suomi on niiiiin paska maa. Minä olen saanut ensiluokkaisia kasviksia ja taimia kaikista kaupooista joissa olen käynyt. Mm. Lidl, K-supermarket, Plantagen ja Muhevainen.
Kävin eilen pitkästä aikaa Prismassa ruokaostoksilla.
Vihannesten laatu oli niin kehno ettei niitä tehnyt mieli ostaa. Tuli vaan mieleen että liekö halpuuttamisen seuraus.
Vai onko pakko puhua halpuutuksesta kun ostavat itse jotain kakkoslaatuisia halpiseriä.
Banaanit ainakin menevät nykyään todella nopeasti pilalle. Ennen saattoivat kestää syömäkelpoisena 1-2 vk, nykyään kuoret tummana jo parissa päivässä.
Itsekin olen huomannut laadun heikentyneen viimeisen 20 vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Banaanit ainakin menevät nykyään todella nopeasti pilalle. Ennen saattoivat kestää syömäkelpoisena 1-2 vk, nykyään kuoret tummana jo parissa päivässä.
Silloin kun banaanissa on kuoret tummana, se on parhaimmillaan. Suomalaiset syö banaanit raakana.
Täytyy kyllä aika sokea olla, jos kokee että esimerkiksi prisman vihannekset ja hedelmät ovat hyvälaatuisia. Todella tarkkana saa olla ettei kanna kotiin mädäntyneitä vihanneksia. Aiemmin (vielä noin 10 vuotta sitten) Citymarketin ja k-kauppojen vihannekset olivat huomattavasti parempilaatuisia kuin prismojen, mutta nykyään eroa ei juuri ole. Lidlissä on tällä hetkellä ( ainakin täällä pohjoisessa) parhaimmat vihannekset ja hedelmät. Luulen että tämä johtuu siitä, että tilaavat niin pieniä eriä, eivät ehdi he-vi osaston tuotteet mädäntyä hyllyssä. Haittapuolena on että aina Lidlissä ei ole sitä, mitä lähtee hakemaan. Pahimmat tuotteet mitä ostettaessa kannattaa varoa ovat juurikin se parsakaali, salaatti (pussissa pahempi kuin ruukussa), porkkanapussit, hedelmät rasioissa. Banaanit ja omenat ovat usein niin kolhuisia, että ihmettelen minkä mankelin läpi ne aina vedetään.
Mandariineja ja vastaavia valikoidessa saa varoa ettei iske näppejään mätäpommiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun banaanissa on kuoret tummana, se on parhaimmillaan. Suomalaiset syö banaanit raakana.
Suomalaiset sitä ja suomalaiset tätä. Eiköhän jokainen suomalainen osaa päättää itse millaisena haluaa syödä banaaninsa. Minun mielestäni parhaimmillaan ovat hieman vihreät banaanit.
Saman olen huomannut. On tosi vaikeaa löytää syötikuntoisia hedelmiä ja vihanneksia. Ei huvita ostaa jo valmiiksi huonoja.
Syö tässä nyt sitte terveellisesti ja enemmän kasviksia ja vihanneksia kun kaupasta ei saa hyviä! Erityisesti prismoissa on todella huono he-vi osasto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset sitä ja suomalaiset tätä. Eiköhän jokainen suomalainen osaa päättää itse millaisena haluaa syödä banaaninsa. Minun mielestäni parhaimmillaan ovat hieman vihreät banaanit.
Ok, sinä pidät raakoja banaaneja hyvinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, sinä pidät raakoja banaaneja hyvinä.
Aika moni pitää niiden makua parempana.
En minäkään pidä kypsän banaanin mausta vaikka kuinka olisi silloin paras syötäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen huomannut laadun heikentyneen viimeisen 20 vuoden aikana.
Osittain totta, sillä ennen kasvikset ja hedelmät käsiteltiin voimakkailla myrkyillä ja tehoaineilla esim. homeenesto.
Ihmiset ovat jotenkin vieraantunut luonnosta ja todellisuudesta, sillä tähän aikaan vuodesta esim. porkkana ei voi olla enää parhaimmillaan, mutta se on täysin syömä kelpoista, ellei sitä ole käsitelty erilaisin myrkyin.
Espanjasta tulleet tomaatit saattavat kestää kotona jopa viikon ja näyttävät vielä ihan hyvältä, mutta mahtavat olla oikeita myrkkypesiä, kun omassa puutarhassa kasvatetut luomutomaatit säilyvät vain hetken.
Jos tähän aikaan asiakkaat haluavat hyväkuntoisia vihanneksia, ne pitäisi käsitellä myrkyillä esim. homeenestolla ja kuka haluaisi niitä syödä.
En ymmärrä tätäkään ruikutusketjua, teillä taitaa asiat olla liian hyvin.
Huomannut saman. JOstain syystä vihannekset ja hedelmät on heikentyneet ihan puolen vuoden aikana. Tuo oli hyvä pointti, että ehkä noi kaksi jättimäistä duopolia (S ja K) ostavat jotain kakkoseriä tukusta myyntiin.
En ikinä löydä S-marketista hyviä valkosipuleita. Aina maistuu home ja ruoka on pilalla sen vuoksi. Olen varmaan outo näky kun haistelen jo hedelmätuskillä niitä valkosipuleita, koska sen homeenhajun jo haistaa niistä läpi...
Vierailija kirjoitti:
Huomannut saman. JOstain syystä vihannekset ja hedelmät on heikentyneet ihan puolen vuoden aikana. Tuo oli hyvä pointti, että ehkä noi kaksi jättimäistä duopolia (S ja K) ostavat jotain kakkoseriä tukusta myyntiin.
En ikinä löydä S-marketista hyviä valkosipuleita. Aina maistuu home ja ruoka on pilalla sen vuoksi. Olen varmaan outo näky kun haistelen jo hedelmätuskillä niitä valkosipuleita, koska sen homeenhajun jo haistaa niistä läpi...
Olisiko syynä ihan vuodenaika, kun on tammikuu, kun monet hedelmät ja kasvikset on roudattava yhä kauempaa, kun monessa Euroopan maassa ja Suomessa on talvi.
Omat kasvatetut luomuporkkanat alkavat nahistua ja valkosipulit alkavat työntämään vihreää vartta.
Minusta nykyiset kaupanvalikoimat, luonnonolosuhteisiin verrattuna on kyllä loistavat ja monipuoliset, kun huomioi Suomen maantieteellisen sijainnin ja matkan, miten kaukaa ne tulevat.
Ja mitä ihmettä ap. tarkoittaa avauksessa, kun hän puhuu jostakin taimesta? Liittyykö se jotenkin porkkanaan? Porkkanat kun kasvatetaan siemenestä.
Missäköhän kaupassa sä käyt?