Vaimoni on hurahtanut rokotusvastaisuuteen, kuinka puhua hänelle järkeä?
Ikävä tilanne. Vaimo on peloteltu puolikuoliaaksi jossain fb-ryhmässä, ja nyt hän ei haluaisi antaa rokotuttaa vauvaamme ollenkaan. Olen yrittänyt lempeästi mutta päättäväisesti puhua hänelle järkeä, ei auta. Neuvolan terveydenhoitajaa ja lääkäriä hän ei myöskään usko. Mitä tehdä?
Kommentit (317)
Etsi sille rokotusvastaisuuden vastainen fb-ryhmä ja säikäytä sillä takaisin normaaliksi.
Vierailija kirjoitti:
Etsi sille rokotusvastaisuuden vastainen fb-ryhmä ja säikäytä sillä takaisin normaaliksi.
Ha haa, mistäs tämmöinen löytyisi! Olisikin hyvä :D
Tuollaisessa tapauksessa ei voi muuta kuin viedä vauvan rokotettavaksi salaa ilman äidin lupaa. Vauvan henki kyseessä.
Nyt ei järjen puhuminen auta, koska hänen rokotusvastaisuutensa ei perustu järkeen vaan tunteeseen. Sun täytyy nyt jotenkin vedota tunteisiin tässä asiassa. Ja muista se, ettei lapsen rokotukset ole yksin äidin päätäntävallassa. Sulla on ihan yhtäläinen oikeus ilmoittaa ettet suostu siihen että sinun lapsesi jätetään rokottamatta ja näin altistetaan vaarallisille tartuntataudeille.
Huoh, tää on just tätä. Kuinkahan paljon vahinkoa nämä erilaiset terveyteen liittyvät, maallikoiden fb-ryhmät vielä saavat aikaan :(
Olen joskus huvikseen lukenut tuota fb-ryhmää (oletan, että on kyseessä sama, tuota voi lukea liittymättä) ihan vain ymmärtääkseni näiden rokotusvastaisten ajatuksia. Se ryhmä ja ne jutut siellä on aivan järkyttävä. Perustelut rokotusten vastustamiselle ovat poikkeuksetta jotain natural news- ja magneettimedia -tasoa. Plus tietenkin omia kokemuksia ja huhupuheita, että mitä kenellekin on muka aiheutunut rokotuksista (pahat aivopestyt lääkärit eivät tietenkään koskaan myönnä, että kyse olisi rokotevaurioista). Kaikki kriittiset kommentit teilataan armotta. Pahiten siellä riehuu joku keski-ikäinen täti, ilmeisesti jonkinlainen homeopaatti, jolla näyttää olevan loputtomasti aikaa tälle rokotusvastaisuusmissiolleen.
Vierailija kirjoitti:
Provo ;) . Mutta kuitenkin vastaan. Sulla on harvinaisen järkevä vaimo. Neuvolan lääkärit ja terveydenhoitajat ovat leipäpappeja. Mutta bisness is bisness :( .
Perehdyhän nyt itsekin rauhassa rokotusten vaaroihin.
Omiani ei ole rokotettu. Miettikööt sitten täysi-ikäisenä oman kantansa näihin asioihin.
Mitä jos sairastuu ja ei elä täysi-ikäiseksi? Siinä on vaikea miettiä "omaa kantaa". Ja muutenkin jälkeenpäin sairastuttuaan on vähän jälkiviisasta alkaa miettimään mitään. Vai onko sinulla itselläsi tai suvullasi ollut jotain herkkyyttä/komplikaatioita rokotteista? Älkää nyt ainakaan sitten matkustelko mihinkään ennen kuin lapsesi täyttää 18.
Vierailija kirjoitti:
Provo ;) . Mutta kuitenkin vastaan. Sulla on harvinaisen järkevä vaimo. Neuvolan lääkärit ja terveydenhoitajat ovat leipäpappeja. Mutta bisness is bisness :( .
Perehdyhän nyt itsekin rauhassa rokotusten vaaroihin.
Omiani ei ole rokotettu. Miettikööt sitten täysi-ikäisenä oman kantansa näihin asioihin.
Oletko provo vai idiootti? Provoa veikkaan
Niin, itselläni ei ole (eikä vaimollakaan) lääketieteen tai edes terveydenhoitoalan koulutusta. Itse asiassa kummallakaan meistä ei ole minkään alan tutkijan koulutusta. Koen siten olevani kykenemätön ITSE arvioimaan rokotusten turvallisuutta tutkimusten perusteella. Epäilen, ettei se olisi mahdollista huippuasiantuntijallekaan (siis yksin), tutkimuksia aiheesta lienee niin valtavasti, ettei yksi ihminen (varsinkaan maallikko!) pysty mitenkään niitä kaikkia kahlaamaan läpi.
Luotan siihen, että meitä viisaammat ovat nämä asiat pohtineet ja päättäneet. Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin luottaa. Eikä minulla tosin ole syytä epäillä, että kaikki näihin asioihin perehtyneet olisivat lahjottuja toimimaan rokotevalmistajien käskystä, sen verran laaja yhteisymmärrys rokotusten hyödyistä vs. haitoista vallitsee.
Vaimo on minullekin antanut luettavaksi lukuisia nettiartikkeleita / sivustoja rokotusten vaarallisuudesta, mutta toistaiseksi yksikään niistä ei ole saanut minua vakuuttuneeksi - päinvastoin. Itse olen yrittänyt perustella kantaani samoin kuin edellä kirjoitin.
-Ap
Lobotomia.
Tai oikeuden kautta huotajuus tuota hullulta naiselta.
Luetutat vaimollasi muutaman artikkelin vauvoista/lapsista, jotka kuolleet johonkin rokotettavissa olevaan tautiin.
Tee anonyymi lastensuojeluilmoitus.
Tunneperäiseen pelkoon ei auta kuin tunteeseen vetoaminen. Todennäköisesti vaimosikin pelkää jollain tasolla lapsen kuolemaa enemmän kuin rokotuskomplikaatiota. Rokottamaton lapsi / aikuinen voi saada hyvin taudin, jota vastaan rokotettaisiin ja levittää sitä esim. pikkuvauvoihin. Vaimosi voisi etsiä tietoa vaikka hinkuyskästä.
*
Mutta saattaisin itse viedä rokotettavaksi vaikka salaa - tai erota ja hakea yksinhuoltajuutta.
Googleta "miltä 3-vuotiaan hinkuyskä kuulostaa" ja kuunnelluta se hänellä. Luulisi menevän tunteisiin.
Kannattaa nyt googlailemalla selvitellä Suomen rokotuksiin erikoistuneita lääkäreitä ja varata heille aika yksityiseltä. Vaimo voi tehdä listan asioista jotka häntä häiritsee ja kysyä ne lekurilta.
Ei tuollainen "mitään ei oteta ikinä"-linja ole ratkaisu.
Perehtykää yhdessä lapsikuolleisuuteen niissä maissa, joissa rokotteita ei ole riittävästi saatavilla.
Vaarannatte tuolla toiminnallanne myös muut lapset. Jos saatte toisen lapsen, hän voi saada vastasyntyneenä jonkin tartuntataudin rokottamattomalta isosisarukselta, ja se voi hyvinkin olla tappava. Miettikää sitten uudelleen kantaanne.
Eihän asia ole joko-tai. Mielestäni on tervettä olla kriittinen rokotteita kohtaan sikainfluenssarokotteen vuoksi. Se ei kuitenkaan mielestäni tarkoita sitä, että pitäisi olla niin tyhmä, etteikö luottaisi, että ne rokotteet ovat ok, jotka ovat niitä tartuntatauteja vastaan, johon lapset kuolivat sata vuotta sitten, koska rokotteita ei ollut. Esimerkiksi lavantauti, hinkuyskä, tulirokko, tuberkuloosi, polio.
Onpa tosiaan hankala tilanne. Itse olen myös rokotusvastainen, ja yleisesti lääketiedevastainen, mutta mulla on helppoa siksi että ei ole lapsia...
Rokottaminen ei ole sellainen asia joka olisi pakollista, joten ei siihen sinänsä ketään voi painostaa. Mutta tuossa lapsen tapauksessa ongelma on se, että kyllähän isä on ihan yhtä lailla vanhempi kuin äitikin ja hänellä pitäisi olla samanlainen päätösvalta asiassa kuin äidilläkin. Silti asia on sen luontoinen että päätös on joko-tai, ei voi tehdä kompromisseja juurikaan, ellei sitten rokotusvastainen puoliso suostu esim. siihen että tietyt tärkeimmät rokotukset annetaan.