Vaimoni on hurahtanut rokotusvastaisuuteen, kuinka puhua hänelle järkeä?
Ikävä tilanne. Vaimo on peloteltu puolikuoliaaksi jossain fb-ryhmässä, ja nyt hän ei haluaisi antaa rokotuttaa vauvaamme ollenkaan. Olen yrittänyt lempeästi mutta päättäväisesti puhua hänelle järkeä, ei auta. Neuvolan terveydenhoitajaa ja lääkäriä hän ei myöskään usko. Mitä tehdä?
Kommentit (317)
Tässä näkee taas, kun itseään älykkäänä pitävä maallikko rupeaa lääkäriksi joidenkin nettijuttujen perusteella. Ovat totta tai sitten eivät.
Yksi kunnon tuberkuloositapaus koululuokassa vaikkapa virkistää jo kummasti koko yhteisöä. Ei ihan pieni asia. Tulee pitkät seurannat ja kaikki ravaavat keuhkokuvissa pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on niiiin korruptoitunut maa, että ei sitä äkikseltään uskoisi. Raha määrää enemmän kun mikä on hyväksi ihmiselle. Lukekaa ja perehtykää asioihin! Se on aivopestynä hyvä tuudittautua ja uskoa kaikki mitä lääkärit yms sanoo rokotuksista. Lääkäreitä koulutetaan lääkefirmojen tuella. Tosi raivostuttavaa lukea, että rokotteet sitä ja tätä kun ei tiedetä oikeesti faktoja. Poliokin oli häviämässä jo itsestään kun ruvettiin kiinnittämään huomiota yleiseen hygieniaan, viemäröintiin, ruoan laatuun ja yleiseen terveyteen. Sit keksitiiin viime tingassa rokote ja woohoo rokotteen takia polio hävis. Lukekaa ja ottakaa oikeasti selvää asioista.
Ja mitä tulee vauvoihin niin kannattaa imettää...silloin vauva saa vasta-aineita tauteja vastaan..ei tarvihe rokottaa.
Edelleen...lukekaa lukekaa lukekaa asioista! Älkää pelkästään uskoko mitä teille sanotaan.
Sinun(kaan) viestissäsi ei ollut mitään vakuuttavia perusteita, esim. lähteitä väitteillesi. Miksi uskoisin sinua, kun itse kehotat olemaan uskomatta mitä meille sanotaan. Tässä keskustelussa vakuuttavinta on ollut video vauvan hinkuyskästä, ja sen jäljeen olen entistä vakuuttuneempi, että päätös rokottaa oli aivan oikea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on niiiin korruptoitunut maa, että ei sitä äkikseltään uskoisi. Raha määrää enemmän kun mikä on hyväksi ihmiselle. Lukekaa ja perehtykää asioihin! Se on aivopestynä hyvä tuudittautua ja uskoa kaikki mitä lääkärit yms sanoo rokotuksista. Lääkäreitä koulutetaan lääkefirmojen tuella. Tosi raivostuttavaa lukea, että rokotteet sitä ja tätä kun ei tiedetä oikeesti faktoja. Poliokin oli häviämässä jo itsestään kun ruvettiin kiinnittämään huomiota yleiseen hygieniaan, viemäröintiin, ruoan laatuun ja yleiseen terveyteen. Sit keksitiiin viime tingassa rokote ja woohoo rokotteen takia polio hävis. Lukekaa ja ottakaa oikeasti selvää asioista.
Ja mitä tulee vauvoihin niin kannattaa imettää...silloin vauva saa vasta-aineita tauteja vastaan..ei tarvihe rokottaa.
Edelleen...lukekaa lukekaa lukekaa asioista! Älkää pelkästään uskoko mitä teille sanotaan.Sinun(kaan) viestissäsi ei ollut mitään vakuuttavia perusteita, esim. lähteitä väitteillesi. Miksi uskoisin sinua, kun itse kehotat olemaan uskomatta mitä meille sanotaan. Tässä keskustelussa vakuuttavinta on ollut video vauvan hinkuyskästä, ja sen jäljeen olen entistä vakuuttuneempi, että päätös rokottaa oli aivan oikea.
Tuolla perusteella ei kukaan uskalla elää. Moni ihminen pelkää saavansa kaikki sairaudet jos lukee esimerkiksi lääkärikirjaa. Tätä kutsutaan hypokondriaksi. Aikuisuus on sitä, että osaa tehdä valistuneita päätöksiä itsenäisesti sen tiedon varassa, minkä uskoo olevan oikein. Jokaisella ihmisellä on päässään skeema, jota ihminen vertaa uuteen tietoon ja sitten tekee päätelmiään (vrt. Piaget, Erik H. Erikson jne).
Tärkeintä on tuottaa tietoa, mutta sitä ei saa iskostaa (indoktrinoida, vrt. John Dewey) kenenkään päähän ja suurin virhe on pelotella. Antakaa ihmisten olla aikuisia ja älkää syyllistäkö niitä, jotka rokottavat tai eivät rokota. Se on heidän valistunut päätöksensä.
Vierailija kirjoitti:
Kukahan idiootti on muuten alunperin edes keksinyt ruveta suonensisäisesti myrkyttämään ihmisiä ja puhumaan siitä Rokotteena - ja kaiken tämän pskan lammaslauma on vielä hyväksynyt enempää kyseenalaistamatta. Ja kun tiede kehittyy ja ihmiset ovat fiksumpia ja ainakin niillä ihmisillä on mahdollisuus hakea tietoa asioista niin edelleen se lammaslauma jatkaa kulkuaan samaan suuntaan. On se jännä miten tyhmä ihminen on vaikka kaikki se tieto olis käden ulottuvilla.
Tässä sulle se idiootti, jonka vuoksi isorokko on hävitetty myöskin maailmasta...maailmanlaajuisella rokotusohjelmalla.....
Rokotuksen keksijänä pidetään englantilaista Edward Jenneriä. Jenner huomasi, että karjanhoitajat sairastuivat harvoin isorokkoon, ja arveli, että karjanhoitajien saama lehmärokkotartunta suojeli heitä sairastumiselta. Jenner julkaisi tuloksensa vuonna 1798 ja ehdotti, että lehmärokkoa käytettäisiin isorokon ehkäisyssä. Jennerin menetelmä on käytössä lähes sellaisenaan edelleenkin.
Vierailija kirjoitti:
Se on heidän valistunut päätöksensä.
Tässä kysymyksessä valistunut päätös edellyttää todennäköisyyksien ymmärtämistä. Jos ei ymmärrä todennäköisyyksiä, päätös ei ole valistunut.
Tärkeää on ymmärtää, että vaikka sikaflunssarokote oli vain huijaus, jonka haitoista maksamme vielä pitkään, kaikki rokotteet eivät sitä ole.
Itselläni oli lähipiirissä yksi hyvin voimakkaasti rokotusvastainen henkilö, joka puhui väsyksiin asti rokotteiden haitoista ensimmäisen lapseni ollessa vastasyntynyt. Tietysti se vaikutti minuun, ja aloin pelätä ottaa rokotteita lapselleni. Etsin paljon tietoa aiheesta, ja harkitsinkin vaihtoehtoa jättää lapsi rokottamatta. Molemmat vaihtoehdot pelottivat, mutta lopulta pelko siitä, että lapseni sairastuisi vakavaan tautiin, joka olisi ollut estettävissä rokotteella, oli suurempi. En olisi kestänyt sitä syyllisyyttä, jos lapseni olisi sairastunut vakavasti minun toimintani vuoksi. Myös ajatus siitä, että joutuisin elämään siinä pelossa, että lapseni saa jostain tartunnan, tuntui raskaalta. Päätin siis rokotuttaa lapseni, enkä ole katunut hetkeäkään. Tosin rota-rokotetta kumpikaan lapsistani ei saanut.
Ap, vaimoasi ohjaa nyt pelko rokotteiden kuvitelluista vaaroista. Kysy häneltä, pystyisikö hän elämään pelkäämättä vaarallisia tauteja, jos lasta ei rokoteta? Mikä stressi siitä jatkuvasta pelosta ja huolesta seuraa? Itse ainakin pystyn elämään paljon rennommin, kun ei tarvitse jatkuvasti olla miettimässä vaaranpaikkoja, missä lapsi voisi mahdollisesti saada tartunnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hieno keskustelu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimosi on fiksu. Ota itsekin asioista selvää, äläkä ole viranomaisten ja lääketeollisuuden aivopesemä lammas. Haluatko että lapsestasi tulee esim. autisti? Älkää ainakaan missään nimessä antako lastenne tai itsenne ottaa rokotteita jotka sisältävät elohopeaa tai alumiinia edes pienen määrän. Pyytäkää rokotteet lisäaineettomina. Jos sellaista ei ole tarjolla, niin sitten kannattaa olla kokonaan ilman.
Älä sinä sitten tule vaatimaan tai anelemaan mitään lääketieteellistä hoitoa. Kuten jos sairastut sepelvaltimotautiin tai sydämeesi tulee muuta vikaa. ÄLÄ koitakkaan päästä sydänleikkaukseen. Jos sairastut syöpään niin muista kieltäytyä hoidosta. JOS joudut onnettomuuteen muista ETTET pyydä kipulääkitystä missään tilanteessa.
Kun ne kaikki on sitä suurta pahaa lääketeollisuutta.
Kertoo aika paljon, että asialliseen kommenttiin tulee tuollainen mielisairaan huutoa oleva vastaus, joka saa kaksi kannatusta mutta ei yhtään vastustusta.
Oikeasti: joka kerta kun näillä palstoilla käy, miettii ketä ja millaisia ovat tyypit, jotka näille kirjoittavat. Vain korkeintaan 1/20 vaikuttaa edes sen verran normaalilta, että voisi olettaa itse selviävän arjestaan. Kun nyt oletettavasti kaikki eivät kuitenkaan ole alle 14-vuotiaita, vaikka tietämys ja kyvykkyys kommunikaatioon viittaa jopa nuorempaan.
Jollain tavalla valaisevia ovat langat, joissa kysellään psyykelääkeiden käytöstä. Selviää, että yksi jos toinen kirjoittelija niitä tosiaan napsii naamaansa. Väkistenkin syntyy vaikutelma, että ei niistä kyllä paljon apua ole.
No jaa. Tarpeetonta kärjistämistä ja halveeraamista. Eiköhän suurin osa psyykenlääkkeistä ole esim.masennukseen tai paniikkihäiriöön määrättyjä, eivätkä mitään psykoosilääkkeitä. Olen itse tällä hetkellä masennuslääkistyksellä, eikä järjenjuoksussani ole mitään vikaa. Hyvin pärjään arjessanikin nyt, kun aivojen kemiallinen tilanne on tasapainotettu, aiemmin jaksaminen kyllä oli kyllä huonoa.
Siitä kyllä olen samaa mieltä, että täällä näkee kaikenlaista outoa ja huolestuttavaa.
Olet siis yksi noin puolesta miljoonasta ihmisestä. Mihin perustat aivojen kemiallisen tilanteen väittämän? Phizerin mainokseen vai tieteeseen?
Hmm. Oletko itse tutkija ? (Minä olen.) Miksi oletat, että lääkefirmat eivät käyttäisi hyväkseen nimenomaan tieteen parasta tietoa? Jopa niillä olisi huono bisnesvaisto jolleivat niin tekisi. Ja jos vihjaat jotenkin, että nuo lääkkeet perustuisivat esim.pelkkään placeboon (jokainen lääke perustuu osaksi myös siihen), niin mikä siinä olisi ongelma? Sehän olisi ihan mainio tilanne. Masennuslääkkeiden tehon olen todennut elämässäni kahteen otteeseen, koska minulla on nuoresta ollut masennustaipumusta. Ne tekevät oloni sellaiseksi, mikä se on ilman useimmiten, eli silloin kun minulla ei ole masennusvaihetta. Siis normaaliksi.
Minkähän takia minun masennuslääkkeiden käyttöni sinua kiinnostaa?
Tässäkin asiassa toimii Prisma-testi. Montako rokotteiden vammauttamaa lasta tulee Prismassa vastaan? Minäkin olen 40 vuotta jo elänyt ja aika monta lasta tavannut enkä muista ainuttakaan muksua joka olisi rokotteista jotenkin kärsinyt lieviä hetkellisiä haittoja enempää (tyyliin päivän kipeä käsi), tuttavapiirissä ja laajemmin. Täälläkin olen palstaillut kymmenisen vuotta ja missä on aloitukset siitä että lapsi vammautui rokotteesta? Yhden käden sormilla voi laskea ne joissa on edes tullut vastaan jotain tällaista, ja eri asia on onko ne luotettavasti edes rokotteen aiheuttamia asioita. Kun rokotuksen otto ei tautien puhkeamista pysty estämään. Mutta siis eihän tällä äitien palstalla edes millään tavalla ole arkikokemuksena se että lapset saavat rokotteista jotain haittoja. Edes niitä lieviä, puhumattakaan vakavista.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin asiassa toimii Prisma-testi. Montako rokotteiden vammauttamaa lasta tulee Prismassa vastaan? Minäkin olen 40 vuotta jo elänyt ja aika monta lasta tavannut enkä muista ainuttakaan muksua joka olisi rokotteista jotenkin kärsinyt lieviä hetkellisiä haittoja enempää (tyyliin päivän kipeä käsi), tuttavapiirissä ja laajemmin. Täälläkin olen palstaillut kymmenisen vuotta ja missä on aloitukset siitä että lapsi vammautui rokotteesta? Yhden käden sormilla voi laskea ne joissa on edes tullut vastaan jotain tällaista, ja eri asia on onko ne luotettavasti edes rokotteen aiheuttamia asioita. Kun rokotuksen otto ei tautien puhkeamista pysty estämään. Mutta siis eihän tällä äitien palstalla edes millään tavalla ole arkikokemuksena se että lapset saavat rokotteista jotain haittoja. Edes niitä lieviä, puhumattakaan vakavista.
Toi Prisma-testi on kyllä höperöintä, mitä olen aikoihin kuullut :D
Ne vammautuneet/sairastuneet/kuolleet tuskin kävelee Prismassa sua vastaan kaulassaan kyltti, jossa lukee "vammauduin rokotteesta". Prismassa harvoin näkee syvästi kehitysvammaisia tai juuri leikattuja ihmisiä tai vaikeasti dementoituneita vanhuksia. Eikö niitäkään ole olemassa?
Näytä vaimollesi se kuva mikä kiertää facebookkia. Siinä on tekstinä jotenkin näin, että kaikkia lapsia ei tarvitse rokottaa vaan vain ne jotka haluat pitää.
Prismatesti ei tarkoita sitä että täytyisi edes mennä Prismaan, vaan sitä että missä ovat arjessa ne kaikki valtavat määrät rokotteista haittoja saaneita lapsia oikein? En tiedä yhtäkään. Eikä edes vauva.fi:n äitipalstalla käytännössä koskaan keskustella siitä että jonkun lapsi olisi saanut rokotteesta haitan. Muistan että olisin ihan pari kertaa nähnyt tällaisen aloituksen jossa asiasta spekuloitaisiin koko sinä aikana kun lapseni ovat kasvaneet vauvasta esiteiniyteen ja olen valitettavasti roikkunut täällä melko säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Prismatesti ei tarkoita sitä että täytyisi edes mennä Prismaan, vaan sitä että missä ovat arjessa ne kaikki valtavat määrät rokotteista haittoja saaneita lapsia oikein? En tiedä yhtäkään. Eikä edes vauva.fi:n äitipalstalla käytännössä koskaan keskustella siitä että jonkun lapsi olisi saanut rokotteesta haitan. Muistan että olisin ihan pari kertaa nähnyt tällaisen aloituksen jossa asiasta spekuloitaisiin koko sinä aikana kun lapseni ovat kasvaneet vauvasta esiteiniyteen ja olen valitettavasti roikkunut täällä melko säännöllisesti.
No olen itse saanut rokotteesta hankalia oireita, pahimpana koukistunut käsi, joka oli kaksi viikkoa täysin käyttökelvoton ja todella todella kipeä. Tämän jälkeen alkoi käden kuntoutus ja noin neljän kuukauden kuntoutuksen jälkeen käsi oli vihdoin täysin toimiva. En toki vammautunut loppuelämäkseni, mutta haitta oli mielestäni kuitenkin kohtuuttoman suuri. Enkä kulje siellä Prismassa asiaa mainostaen :) Tämä nyt vain yhtenä esimerkkinä.
Vierailija kirjoitti:
Tuberkuloosi on hyvä esimerkki taudista, joka on saatu kuriin rokotuksilla. Ei ole montaakaan vuosikymmentä siitä, kun tämä kyseinen tauti tappoi ihmisiä runsain mitoin. Ilman näitä meidän rokotteita saattaisi näidenkin rokotusvastaisten vanhemmat olla kuolleet kyseisiin tauteihin, eikä näitäkään olisi syntynyt tänne vastustamaan rokotuksia, jotka ovat ehkä mahdollistaneet sekä heidän omansa ja vanhempiansa elämän..
Tubirokotus Calmette-rokotus poistettiin haittojen takia. Miten selität tän, ei ole tubia pahemmin enää... silloin tällöin epidemia, silti ei rokotetta Suomalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuberkuloosi on hyvä esimerkki taudista, joka on saatu kuriin rokotuksilla. Ei ole montaakaan vuosikymmentä siitä, kun tämä kyseinen tauti tappoi ihmisiä runsain mitoin. Ilman näitä meidän rokotteita saattaisi näidenkin rokotusvastaisten vanhemmat olla kuolleet kyseisiin tauteihin, eikä näitäkään olisi syntynyt tänne vastustamaan rokotuksia, jotka ovat ehkä mahdollistaneet sekä heidän omansa ja vanhempiansa elämän..
Tubirokotus Calmette-rokotus poistettiin haittojen takia. Miten selität tän, ei ole tubia pahemmin enää... silloin tällöin epidemia, silti ei rokotetta Suomalaisille.
Riskiryhmään kuuluvat lapset saa kyllä halutessaan rokotettua. Jos siis matkustelee riskimaissa. Olisiko siinä selitys?
Olen itse "alan ihmisiä" ja sanon aina vanhemmille että paniikin ja pelon vallassa ei mielestäni pidä tehdä päätöksiä puolesta taikka vastaan. Jäniksen selässä kun ei kuitenkaan olla ja rokotusohjelman voi aloittaa koska tahansa. Tärkeintä pienen ihmisen elämässä kuitenkin on se, että vanhemmat tukevat toisiaan ja he saavat kokea olevansa rakkaudellisessa ilmapiirissä. Auttaisiko teitä se, että ottaisitte jonkin keskenään sopiminen aikalisän ja mietitte asiaa jonkin ajan päästä ja unohtaisitte koko homman hetkeksi? Saisitte molemmat rauhassa nauttia siitä ihmeellisestä ajasta joka ei tämän lapsen kanssa tule enää takaisin.
Vastakkainasettelu on kurjaa ja kuten joku sanoi, varsinkin tässä asiassa kun ei ole samallatavoin kompromissiin mahdollisuutta.
Mutta kuten sanottu, älkää antako tälläisen asian tulla väliinne. Selkeästi molemmat haluatte lapsenne parasta, siitä varmasti voi olla yhtä mieltä. Kun molemmat hyväksytte sen voi asiasta aikanaan olla helpompaa keskustella.
Tutustukaa molemmat avoimesti toistenne argumentteihin ja ymmärryksiin, toivottavasti pääsette lopulta yhteisymmärryksessä jonkinlaiseen ratkaisuun. Viisas ammattilainen olisi tässäkin tukenanne.
Terv. Terkkatäti