Miksi oletetaan, että lihavat haluavat seurustella toisten lihavien kanssa?
Itsellänikin on vähän tuota vatsaa, mutta ihannenaiseni on silti hyvin siro ja hoikka, ja sellaisten kanssa olen lähinnä seurustellutkin. Sama kuin olettaisi, että insinöörit haluavat seurustella vain toisten insinöörien kanssa.
Kommentit (219)
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen että heidän elämäntyylinsä on samankaltainen.. Röhnötetään sohvalla ja mussutetaan. Hoikkien ja aktiivisten taas on samanlainen keskenään.
Missä maailmankaikkeudessa sä oikein elät, jos siellä kaikki hoikat on aktiivisia ja sporttisia?
Kyllä mä tiedän useita hoikkia, jotka röhnöttää sohvalla ja mussuttaa ja sitten taas ylipainoisia, jotka käyvät salilla ja urheilevat useita kertoja viikossa.
No yleensä oletan että kauniit/komeat ihmiset seurustelevat suunnilleen tasoistensa kanssa mutta eipä näinkään aina ole :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen että heidän elämäntyylinsä on samankaltainen.. Röhnötetään sohvalla ja mussutetaan. Hoikkien ja aktiivisten taas on samanlainen keskenään.
Missä maailmankaikkeudessa sä oikein elät, jos siellä kaikki hoikat on aktiivisia ja sporttisia?
Kyllä mä tiedän useita hoikkia, jotka röhnöttää sohvalla ja mussuttaa ja sitten taas ylipainoisia, jotka käyvät salilla ja urheilevat useita kertoja viikossa.
Huoh. No kyllä se nyt vaan yleensä kertoo elämäntyylistä, että miltä näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki näitäkin on, mutta nämä sohvalla röhnöttävät laihat eivät mussuta enempää kuin kuluttavat ja vastaavasti nämä urheilevat ylipainoiset syövät koko ajan enemmän kuin kuluttavat. Siksi paino pysyy samana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tosissasi väität että paino määrittelee ihmisen elämäntyylin?
En ole tuo edellisen viestin kirjoittaja, mutta enemmän mua kiinnostaisi tietää, miten ihmeessä voit ajatella niin, että paino ei määrittäisi sitä, miten ihminen syö ja liikkuu. Jos saa ruoassaan kaloreita enemmän kuin niitä kuluttaa, niin ylimääräinen energia varastoituu rasvana, eli paino lisääntyy. Se on juuri näin yksinkertaista. M.O.T.
Minä en taas ole ihminen jolle vastasit, mutta ihmisen paino kertoo vain ja ainostaan sen miten hän on aiemmin syönyt. Se ei kerro mitään hänen tämän hetkisestä ruokavaliostaan, koska paino ei putoa sillä hetkellä kun ihminen muuttaa elintapojaan. Liikunnalla taas on painoon melko pieni vaikutus. Liikkuvakin ihminen lihoo, jos syö liikaa. Ruokavalio on olleellisin.
Ei ole. Oleellisin on se millaiset suolistobakteerit sinulla on, sitten tulee hormonaaliset tekijät ja lopuksi ruokavalio, joka ruokkii suolistobakteereita. Ihminen, joka tarkkailee syömistään, on mielisairas, sillä syöminen on autonominen tapahtuma. Syy ei ole yksilön, vaan yhteiskunnan.
Syy on yhteiskunnan, kun oma käsi avaa jääkapin oven ja lappaa liikaa ruokaa suusta alas? Päivän paras.
Onhan se. Mikäli ruoka tehdään tarkoituksella huumeeksi, tai kuten Coca-Cola, jossa on diureettia ja sokeria, eli mitä enemmän juot kokista, sitä janoisempi olet, niin se on yhteiskunnan vika. Mutta kun puolet alle 40-vuotiaista ovat mielisairaita, niin eihän se mene heidän tietoisuuteensa, eihän?
Ja se Cokis on elämälle välttämätön ravintoaine, jota on pakko juoda? Kyllä se on ihan oma valinta.
Eli ne lapset, jotka litkii kokista, energiajuomia jne ovat tehneet ihan itse tietoisen valinnan? Vai ovatko he mainonnan eli yhteiskunnan uhreja?
No se on totta, että lapset on sikäli eri asia, että lapsi ei voi samalla tavalla olla vastuussa omista valinnoistaan. Lasten kohdalla päävastuu on vanhemmilla. Ei yhteiskunnalla. Aikuisella ihmisellä on kuitenkin aina itsellään vastuu itsestään ja valinnoistaan.
Eli se lapsi joka on pentuna syötetty hiljaiseksi, palkittu sokerilla ja rasvalla ja opetettu että syömisestä tulee hyvä olo on 18 vuotta täytettyään itse vastuussa lihavuudestaan? Että vitun läski, mitäs oot läski?
Se 18v. ei ole vastuussa siitä, että hänet on lapsena lihotettu, mutta hän ON vastuussa siitä miten elää elämänsä siitä eteenpäin. Eli jatkaako herkkujen vetämistä vai muuttaako elintapansa terveellisempään suuntaan. Jos se ex 18v vielä 50 vuotiaana itsee, etten voi laihtua, kun olin lapsena lihava, niin kyllä se on ihan omaa syytä.
Totta mutta jos on ollut koko elämänsä lihava sitä niinkuin tottuu siihen norsun vartaloon ja pitää sitä normaalina. Vihasi sitä sitten tai ei. Ei tavallaan edes tajua, että voisi olla jotain muutakin. Jos on edes joskus ollut hoikka, niin vertailukohtaa ja perspektiiviä on paljon enemmän.
Mikä on ikäraja niille, jotka on syötetty lapsena lihaviksi että saa vielä olla ylipainoa? Jos 18-vuotiaana ottaa vastuun omasta elämästään ja aloittaa terveelliset elintavat. Kuinka nopeasti tän vitun läskin pitää saada ne ylimääräiset kilot pois? Paljonko pitää painon pudota kuukaudessa/viikossa/päivässä ? Onko 19v ikään mennessä oltava normaalipainoinen?
- lihavat ovat insuliini- ja leptiiniresistenttejä, patologia ruokavalioa (lapsuudessa aloitettu fruktoosin syöttäminen jne)
- liikaa eritetty insuliini nappaa verenkierrosta liikaa verensokeria talteen, eli glukoosia rasvavarastoihin, jolloin aivot luulevat, että ihminen on aliravittu (insuliini osallistuu verensokerin homeostaasin säätelyyn vähentämällä verensokerin määrää, eli käskee insuliinireseptorin omaavat solut vastaanottamaan ylimääräisen energian eri muodoissaan)
- verensokerin laskiessa, kilpirauhanen ohjaa soluja kuluttamaan vähemmän energiaa (alkusyy liikaa eritetty insuliini)
- kilpirauhasen ohjatessa energiankulutuksen alas, ihmisestä tulee väsynyt ja aikaansaamaton, koska aivot kertovat, että olet nälkäinen ja ei pidä liikkua, koska liikunta kuluttaa energiaa.
Laskennallisesti: 2000 kcal riittää siihen, että olet energinen ja et liho. Mikäli sinuun pumpataan lisää insuliinia (insuliiniresistenssi) sisäisesti tai ulkoisesti, insuliini vähentää verenkierrosta glukoosia (verensokeria). Käytettäväksi jää 1600 kcal ja 400 kcal menee rasvasolukkoon. Aivot huutavat lisää energiaa, kilpirauhanen ohjaa kulutusta pienemmälle ja olet nälkäinen. Syöt lisää 400 kcal verran, josta taas liika insuliini nappaa energiaa rasvasolukkoon ja kierre vain jatkuu. Syöt minkä verran tahansa, et tahdo tulla kylläiseksi.
Tässä pääpiirteittäin mekanismit, joilla lihavat, eli leptiini- ja insuliiniresistentit lihavat ovat väsyneitä ja lihovat aina vain lisää. Lihavuuden syy ei siis ole psykologinen, vaan puhtaasti biokemiallinen.
Kitudieetillä ja kovalla liikunnalla saa aikaan samanlaisen ongelman, jonka purkaminen on lähes mahdotonta. Kaksoistutkimusten perusteella yksikin kitudieetti kytkee energian säästöön tarkoitetut geenit päälle, eivätkä ne palaudu normaaliksi vaikka ruokavaliosta saadun energian määrä palautuisikin. Tässä on mekanismi sille, miksi laihdutuskuurit yleensä johtavat pysyvään painonnousuun.
Kilpirauhasen vajaatoiminnan lisääntyminen korreloi dieetti-innostuksen lisääntymiseen. Mahtaisikohan tässä olla myös kausaliteetti?
Näitä kommentteja lukemalla huomaa, että läskit ovat vähän niinkuin narkkarit. Valheita valheiden perään ja kama (ruoka) menee kaiken edelle.
Vierailija kirjoitti:
Näitä kommentteja lukemalla huomaa, että läskit ovat vähän niinkuin narkkarit. Valheita valheiden perään ja kama (ruoka) menee kaiken edelle.
Samoja mekanismejahan niissä molemmissa on. Mutta oletko itse vetänyt lapsesta saakka heroiiniä ja päässyt siitä eroon sillä, että muut sinulle vittuilivat? Tai tunnetko yhtään alkkaria, joka olisi lopettanut dokaamisen muiden mielipiteiden johdosta?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ikäraja niille, jotka on syötetty lapsena lihaviksi että saa vielä olla ylipainoa? Jos 18-vuotiaana ottaa vastuun omasta elämästään ja aloittaa terveelliset elintavat. Kuinka nopeasti tän vitun läskin pitää saada ne ylimääräiset kilot pois? Paljonko pitää painon pudota kuukaudessa/viikossa/päivässä ? Onko 19v ikään mennessä oltava normaalipainoinen?
yhtä nopeasti kuin työttömän on löydettävä töitä ennen kuin puoliso jättää. Ja sen eteen on panostettava aamusta iltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoja mekanismejahan niissä molemmissa on. Mutta oletko itse vetänyt lapsesta saakka heroiiniä ja päässyt siitä eroon sillä, että muut sinulle vittuilivat? Tai tunnetko yhtään alkkaria, joka olisi lopettanut dokaamisen muiden mielipiteiden johdosta?
En, olen kyllä lopettanut tupakoinnin että jotain kokemusta on riippuvuuksista. Vaikka ihmeen helppoa sekin kyllä oli.
Nykyajan villitys, että hoikkuus on haluttavaa ja merkitsee terveyttä. Sata vuotta taaksepäin ja runsasmuotoinen nainen katsottiin terveeksi, haluttavaksi ja kyvykkääksi lisääntyä. Nykyiset tikun ohuet ja luut törröttävät fitness pimut olisivat olleet kauhistus, sairaita. Joku päivä taas tämäkin kauneusihanne kääntyy toistenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan villitys, että hoikkuus on haluttavaa ja merkitsee terveyttä. Sata vuotta taaksepäin ja runsasmuotoinen nainen katsottiin terveeksi, haluttavaksi ja kyvykkääksi lisääntyä. Nykyiset tikun ohuet ja luut törröttävät fitness pimut olisivat olleet kauhistus, sairaita. Joku päivä taas tämäkin kauneusihanne kääntyy toistenpäin.
Öh fitness pimut tikun ohuita? Eivät kuule taida olla, se on vaan lihasta eikä läskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, olen kyllä lopettanut tupakoinnin että jotain kokemusta on riippuvuuksista. Vaikka ihmeen helppoa sekin kyllä oli.
Tupakoinnin lopettaminen on lastenleikkiä verrattuna laihduttamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. No kyllä se nyt vaan yleensä kertoo elämäntyylistä, että miltä näyttää.
Tämä on eugeniikkaa. Sama kuin se, että kuvittelet voivasi tehdä ihmisestä diagnoosin pelkän tekstin perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on busineksestä, ei muusta. Fitnespimut ovat useammin mielisairaita kuin lihavat. Sitä vain ei kerrota julkisuuteen, koska totuus vähentäisi myyntiä. Lihavien kustannuksella elää todella hirveä määrä laihoja. Mikäli lihavuus aidosti hoidettaisiin, jäisi todella moni laiha ilman töitä ja lisätuloja.
Lihavuuden lisäksi pariutumiseen vaikuttaa lompsan lihavuus.
Insinööri voi mukavasti tarjota hoitsulle tai perusasteen opettajalle voita leivän päälle.
Sisäinen kauneus, ulkoinen kauneus ja lompakon kauneus.
Miksi se on niin vaikea jollakin jättää vaan ne herkut ostamatta ja vähentää annoskokoa? Ei ole mitään rakettitiedettä. Kromitabletteja pahimpaan makeanhimoon.
Vierailija kirjoitti:
Lihavuuden lisäksi pariutumiseen vaikuttaa lompsan lihavuus.
Insinööri voi mukavasti tarjota hoitsulle tai perusasteen opettajalle voita leivän päälle.
Lompsan paksuus menee lihavuuden yli. Ehkä se onkin niin, että pariutunut lihava on aina oltava rikas, mutta pariutunut laiha on yleensä persaukinen?
Tai sitten sanotaan "kyllä sinä voit syödä, olet niin hoikka!" voin mutta miksi söisin väkisin kun ei tee mieli??