Vilan myyjän, onko ihan oikeasti pakko tuputtaa
Kiertelin kauppoja tänään ja pitkästä aikaa viitsin poiketa Vilaan. Olin toiveikas, että siitä tuputusmyynnistä olisi jo luovuttu, mutta mitä vielä, meno oli entistä pahempi. Otin läheltä ulko-ovea paidan, jota halusin sovittaa ja silmäilin löytyisikö muuta sovitettavaa. Tässä vaiheessa myyjä hyökkää päälle ja kyselee, huomasinko sen mekon, joka oli kädessä pitämänä paidan edessä. Kerron, että en. Myyjä hehkuttaa, että se on tuo raidallinen. Kerron, että en pidä raidoista. Myyjä kysyy, että kiinnostaisiko joku muu väri. Vastaan, että ei ja voisin katsella ihan rauhassa mitä täältä vielä löytyy.
Vajaa minuutti myöhemmin myyjä juoksee perään ja esittelee jotain takkia, koska se nyt vaan on tosi kiva ja tykätty. Kerron, että ei se ei nyt oikein ole mieluinen ja tähän myyjä tuhahtelee, että eikö, se kun on todella suosittu malli. Mulle riitti tässä vaiheessa. Tyrkkäsin paidan, jota halusin sovittaa, myyjälle ja totesin, että kerran tää on niin vaikeeta niin olkoon.
Kumpa Vilan johtoporras ymmrärtäisi, että asiakkaat haluavat ostosrauhaa, eivät väkisin tupustusta
Kommentit (303)
Vierailija kirjoitti:
Jos bongaan Vilasta tai mistä vaan liikkeestä jonkun kivan vaatteen ja olen menossa sitä katsomaan, mutta jostain pomppaa myyjä hehkuttamaan kyseistä vaatetta että miten tuo paita tuossa on i-ha-na, niin se vaate jää kyllä rekkiin ja tilaan sen vaikka sitten netistä. En halua antaa myyjälle sitä luulemisen iloa, että ostaminen olisi ollut hänen ansiotaan.
Tuotakaan en oikein tajua, että tuotteen ihanaksi kehuminen olisi jotain hyvää myyntityötä :D
Kun itse alottaisin asiallisesti, että voinko auttaa ja etsitkö ihan tietynlaista vaatetta yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on vila?
Halpisvaatemerkki. Niillä on omia myymälöitä.
Halpisvaate? Mielestäni normaalihintaisia, H&M ja Gina ovat niitä oikeita "halpismyymälöitä".
No, minä olenkin opiskelija. Mutta ihan mielenkiinnosta, jos Vilan vaatteet kerran ovat halpoja, niin mitkä liikkeet sitten mielestänne myyvät normaalihinnoin?
Et ole tosissasi? On näköjään ihmisten käsitys vaatteiden ja varmaan muidenkin tavaroiden hinnoista todella vääristynyt kiina-hintaisten ketjuliikkeiden myötä. Ei ihme kun kaikki kotimainen ja eurooppalainen tuotanto kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on vila?
Halpisvaatemerkki. Niillä on omia myymälöitä.
Halpisvaate? Mielestäni normaalihintaisia, H&M ja Gina ovat niitä oikeita "halpismyymälöitä".
No, minä olenkin opiskelija. Mutta ihan mielenkiinnosta, jos Vilan vaatteet kerran ovat halpoja, niin mitkä liikkeet sitten mielestänne myyvät normaalihinnoin?
Samaa pohdin. Varmaan Stockmann? Sieltä minulla ei ole varaa ostaa edes hanskoja.
Niin varmaan. Et vain halua maksaa sitä hintaa mitä Stockmann pyytää esim kotimaisen Sauson hanskoista, vaikka varaa olisi. H&Mstä saa sopivaan hintaan, eikö niin?
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin vaatemyyjä, ja palvelen asiakkaita niin kuin haluaisin minua palveltavan. Kysyn asiallisesti, etsiikö asiakas jotain tiettyä, ja jos etsii niin tottakai autan. Jos asiakas sanookin, että haluaa katsella vain, sanon vain että "katsele rauhassa, ja kysäse jos jotain tulee" ja hymyilen. Uskon että ujoimpiakaan/asiakaspalvelija-inhoajia ei tuo haittaa.
Tuohon on hyvää palvelua ja tuollaisessa liikkeessä asioin mielelläni. Vilan tapauksessa tästä ei ole kyse, vaan vaikka kuinka monta kertaa tahansa asiakas kertoo, että haluaisi katsella rauhassa niin tätä ei saa tehdä vaan myyjä on jatkuvasti esittelemässä jotain muuta
Kerran olin shoppailemassa ostamassa huivia joka oli just sillon trendikäs monissa maissa mutta Suomeen trendi tuli vähän myöhemmin.. no oletin että monet ketjuliikkeet silti myisi niitä joten menin Vilan liikkeeseen kysymään ja voi sen myyjän ilmettä kun asiakas lähestyi ensin häntä, ajatteli varmaan että olin tullut ostmaan koko kaupan. Sitä huivia niillä ei ollut mutta yritti tuputtaa vaikka mitä muuta :D
Kun vastaa myyjälle, että haluaa vain katsella, miksi vastaa "katsele rauhassa ja kysele jos tarvitset apua". Pelkkä "ole hyvä" riittäisi. Totta helkutissa osaan ja älyän pyytää apua jos tarvitsen. Aivan kuin jos myyjä jättäisi tuon turhan loppu rimpsun pois, pyörisin itseni ympärillä hädissäni enkä osaisi kysyä tarvitsemaani???
Haluan kulkea kaupoissa rauhassa vailla keskusteluja myyjän kanssa. Osaan valita tuotteen josta olen kiinnostunut, mennä sovistuskoppiin sekä kassalle jos on tarvis. Luulisi että minulla on siihen oikeus ilman että joudun viihdyttämään myyjää tai muutenkaan keskustelemaan jos en halua.
Useasti käännyn ovella näiden yli innokkaiden vuoksi. Hei hei myyjä, kuten Holopainen sanoisi.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku linkata tämän keskustelun Vilan palautemeiliin?
Ja kertoa vastauksen meillekin? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku linkata tämän keskustelun Vilan palautemeiliin?
Ja kertoa vastauksen meillekin? :)
Minäpä kerron jos vaivautuvat vastaamaan! Voi olla että viestin vastaanottanut asiakaspalvelija hautaa sen syvälle ettei vaan saa itse haukkuja :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ketju ois kyllä hyvää luettavaa Vilan johdolle.
Täällä oli taannoin ihan myös vastaava todella pitkä ketju. Muistaakseni se myös linkitettiin sinne.
Tuntuu, että Vilan myyjien ammattitaito on jotenkin tosi heikolla tasolla, käyttäytyminen on todella päälle liimattua. Toisaalta moni näistä myyjistä on nuoria, osalla ehkä eka myyntityö kyseessä. Ymmärrän senkin, että tekopirteyden taustalla saattaa olla nämä älyttömät tulostavoitteet. Olisi kiva päästä seuraamaan Vilan koulutus- tai perehdytystilaisuuksia. :D Rekrytoinnissa varmaan aika tarkasti speksattu minkä tyyppistä henkilöitä haetaan myyjiksi. Joka tapauksessa aggressiivinen myynti ei todellakaan sovi Suomen markkinoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ketju ois kyllä hyvää luettavaa Vilan johdolle.
Täällä oli taannoin ihan myös vastaava todella pitkä ketju. Muistaakseni se myös linkitettiin sinne.
Tuntuu, että Vilan myyjien ammattitaito on jotenkin tosi heikolla tasolla, käyttäytyminen on todella päälle liimattua. Toisaalta moni näistä myyjistä on nuoria, osalla ehkä eka myyntityö kyseessä. Ymmärrän senkin, että tekopirteyden taustalla saattaa olla nämä älyttömät tulostavoitteet. Olisi kiva päästä seuraamaan Vilan koulutus- tai perehdytystilaisuuksia. :D Rekrytoinnissa varmaan aika tarkasti speksattu minkä tyyppistä henkilöitä haetaan myyjiksi. Joka tapauksessa aggressiivinen myynti ei todellakaan sovi Suomen markkinoille.
Se unohtui mainita, että minä linkkasin sen aiemman ketjun Vilalle. Ei tullut vastausta, en sitä tosin edes odottanutkaan.
"Etsitkö jotain tiettyä" -kysymys ärsyttää. Tuokaa tuoli, niin alan kuvailemaan tarkkaan, millaista etsin. Tulee piiitkä sepustus. Myyjä ilmoittaa, että joko heillä on tai ei ole sellaista myymälässä. Ellei ole, niin lähden pois. Kätevää, ettei edes tarvitse kuljeskella myymälässä, säästyy heräteostoksiltakin.
Vierailija kirjoitti:
Kun vastaa myyjälle, että haluaa vain katsella, miksi vastaa "katsele rauhassa ja kysele jos tarvitset apua". Pelkkä "ole hyvä" riittäisi. Totta helkutissa osaan ja älyän pyytää apua jos tarvitsen. Aivan kuin jos myyjä jättäisi tuon turhan loppu rimpsun pois, pyörisin itseni ympärillä hädissäni enkä osaisi kysyä tarvitsemaani???
Haluan kulkea kaupoissa rauhassa vailla keskusteluja myyjän kanssa. Osaan valita tuotteen josta olen kiinnostunut, mennä sovistuskoppiin sekä kassalle jos on tarvis. Luulisi että minulla on siihen oikeus ilman että joudun viihdyttämään myyjää tai muutenkaan keskustelemaan jos en halua.
Useasti käännyn ovella näiden yli innokkaiden vuoksi. Hei hei myyjä, kuten Holopainen sanoisi.
Kuten kirjoitinkin niin palvelen asiakkaita niin kuin haluaisin että minua palvellaan. En ole ajatusten lukija, jotkut suuttuvat siitä että myyjä tervehtii ja katsoo silmiin. Sitten on asiakkaita joita ei ole tarpeeksi palveltu. Sitten on asiakkaita joista huomaa että ovat niin ujoja, joten olen ajatellut että "pohjustan" asiakkaalle että on uskalias kysymään jos tarvitsee jotain. Ei se ole niin vaikeaa vastata sen jälkeen "Kiitos". Silloin jätän rauhaan. PLUS monilla työnantaja velvoittaa että vuoropuhelu ei mene näin:
Myyjä: Hei, voinko auttaa?
Asiakas: Ei, katselen vain.
Myyjä: Ole hyvä.
Meillä työnantaja haluaa että asiakkaille ollaan ns. tuttavallisia, ja pyritään olemaan ystävällisiä ja että asiakkaat tuntevat olonsa tervetulleeksi. Jos sinua ahdistaa muutama lause vaihtaa myyjän kanssa, voit tästälähin kulkea vaikka lappu otsalla jossa lukee "KESKUSTELU KANSSANI KIELLETTY".
Itse en juuri Vilassa käy, kun en sieltä mitään löydä. Mutta työpaikkoja katselen päivittäin ja oman kaupungin Vilaan haetaan usein työntekijöitä... Vrt muiden vaatekauppojen ei ilmeisesti tarvitse edes hakea julkisesti, kun tulokkaita on muutenkin.. Eli eipä näytä työntekijätkään viihtyvän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten kirjoitinkin niin palvelen asiakkaita niin kuin haluaisin että minua palvellaan. En ole ajatusten lukija, jotkut suuttuvat siitä että myyjä tervehtii ja katsoo silmiin. Sitten on asiakkaita joita ei ole tarpeeksi palveltu. Sitten on asiakkaita joista huomaa että ovat niin ujoja, joten olen ajatellut että "pohjustan" asiakkaalle että on uskalias kysymään jos tarvitsee jotain. Ei se ole niin vaikeaa vastata sen jälkeen "Kiitos". Silloin jätän rauhaan. PLUS monilla työnantaja velvoittaa että vuoropuhelu ei mene näin:
Myyjä: Hei, voinko auttaa?Asiakas: Ei, katselen vain.
Meillä työnantaja haluaa että asiakkaille ollaan ns. tuttavallisia, ja pyritään olemaan ystävällisiä ja että asiakkaat tuntevat olonsa tervetulleeksi. Jos sinua ahdistaa muutama lause vaihtaa myyjän kanssa, voit tästälähin kulkea vaikka lappu otsalla jossa lukee "KESKUSTELU KANSSANI KIELLETTY".
Teille on siis ok, että jos asiakas kertoo haluavansa katsella tuotteita itse, niin hän todellakin saa rauhassa katsoa tuotteita itse?
Ai, mä taas tykkään käydä Vilassa koska he osaavat suositella ja etsiä minulle sopivia vaatteita :)
Tulosta tekevän myyjän työ ei ole helppoa. Siihen tarvitaan ihan omanlaisensa persoona ja " luonnonlahjakkuus" joka osaa myydä niin ettei asiakas edes huomaa että hänelle myydään.
Tyrkyttäminen, tekopirteys ja tyhjänpäiväinen kotkottaminen on osaamattomuutta. Pelisilmää tarvitaan. Asiakkaista aistii nopeasti haluavatko he katsella rauhassa vai kaipaavatko showmeininkiä. On myös ujoja asiakkaita jotka lämpeävät hiljalleen kun ei hyökkää päälle vaan esittelee pari tuotetta ja antaa asiakkaan tutkia itsekseen. Ei myöskään pidä pakottaa asiakasta puhumaan valtavalla kysymysryöpyllä.
Pitää aistia fiilis ja sitten esim. kertoa jostain tuotteesta painostamatta. Olen tehnyt ihan uskomattomia kauppoja, sillä että pyrin olemaan luonnollinen, rauhallinen ja tarvittaessa sanavalmis ja perillä tuotteista joita myyn. Kuitenkin asiakkaan kuulostelutaito on tärkein. En pidä aggressiivisista myyjistä joten en palvele omia asiakkaitanikaan siten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyjä: Hei, voinko auttaa?Asiakas: Ei, katselen vain.
Teille on siis ok, että jos asiakas kertoo haluavansa katsella tuotteita itse, niin hän todellakin saa rauhassa katsoa tuotteita itse?
Tottakai on ok :D. En tuputa asiakkaille vaatteita, vaan kerron että olen hänen käytettävissään jos jotain tulee. Miksi se on niin suuri kynnys? Olen myyjä, minulle maksetaan siitä että palvelen asiakkaita ja myyn tietysti mahdollisimman paljon liikkeemme tuotteita. Minä tykkään jos minulle jossain myyjä sanoo että rohkeasti vain nykäisemään hihasta jos jotain tulee, niin olen ajatellut että ehkä minä voin sanoa sen myös omille asiakkailleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on vila?
Miksi paljon miinuksia?
Rehellisyyden nimissä sanon ettei tämä Vila (kauppa?) sano minulle yhtään mitään,en ole koskaan kuullutkaan.
Minä olen ollut siinä uskossa, että se on vaatemerkki, ja jotenkin liittyy villapaitoihin? Onkin näköjään sitten Vila -kauppojakin olemassa. Ja asun Hki keskusta :D.
Kuljen näköjään laput silmillä.
Mutta hyvä kun täällä varoitellaan, en siis astu kauppaan sisään :).
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, järkyttävää tuputtamista. Sääli, sillä pidän vilan vaatteista. Jos kierrätte vilan myyjien takia (syystäkin) niin mistä ostatte vaatteenne? En ole oikein korvaavaa löytänyt.
Kirpputorilta.
Mulla yleensä toimii kaikissa vaateliikkeissä, jos haluan vain katsella, sanon myyjälle että "katselen vain MUTTA kysyn heti jos tarvitsen jotain!" Veikkaan että kun kerron pyytäväni kyllä apua jos sitä kaipaan jättää minut ainakin joksikin aikaa rauhaan :)
Olen itsekin vaatemyyjä, ja palvelen asiakkaita niin kuin haluaisin minua palveltavan. Kysyn asiallisesti, etsiikö asiakas jotain tiettyä, ja jos etsii niin tottakai autan. Jos asiakas sanookin, että haluaa katsella vain, sanon vain että "katsele rauhassa, ja kysäse jos jotain tulee" ja hymyilen. Uskon että ujoimpiakaan/asiakaspalvelija-inhoajia ei tuo haittaa.