Millaisia ovat tuntemanne yli varojensa elävät ihmiset?
Vastavetona supersaidat-ketjulle. Säästeliäisyyttä on helppo pilkata, usein kuitenkin säästeliäät tulevat omillaan toimeen mikä on todella ihailtavaa tässä pikavippien luvatussa maassa. Nyt en tarkoita pihejä jotka elävät muiden kustannuksella vaan niitä jotka kärsivät säästeliäisyydestään vain itse, jos kärsivät.
Harvemmin puhutaan niistä jotka heittäytyvät muiden varaan, joko yksityisten ihmisten tai yhteiskunnan. Niistä joiden selitys holtittomalle rahankäytölle ja vastuuttomuudelle on "en vaan osaa käyttää rahaa" ilman että on edes halua opetella.
Minäpä aloitan: perhe jossa kolme lasta, isä duunari, äiti sairaseläkkeellä. Ennen sairastumista perheen menot mitoitettu yläkanttiin: omakotitalo, kesämökki, runsasta matkustelua. Nyt perheen äiti vuosia pois työelämästä mutta elintasosta ei haluta luopua.
Ostetaan velaksi, huijataan yhteiskunnalta ja hyvätekeväisyystahoilta tukia. Edelleen matkustetaan ja ostellaan, vedotaan sääliin ja ihmisten hyväntahtoisuuteen että saadaan ilmaiseksi asioita.
Kommentit (312)
Sain kirjeen jossa kerrotyiin tuleva eläkkeeni: hiukan vajaa 600€.
Norjasta ja Ruotsista tulee vähän lisää.
Että ihan varmasti minä tulen olemaan vaikeuksissa ja elämään yli varojeni.
Olen nyt 58v ja en tasan tule enää kauan töissä käymään.
Tunnen pari pienituloista naista, jotka ostavat jatkuvasti jotain pientä kivaa krääsää. Yhden nelikymppisen miehen ylivelkaantuminen johtuu myös holtittomasta ostelusta (ostaa kyllä arvokkaitakin juttuja) ja epärealistisista kuvitelmista siitä, että voi tienata bitcoineilla jne. kikkailuilla rahaa.
Nostetaanpa tämäkin ketju tuon "piheistä piheimmät" ketjun rinnalle.
Tiedän 2 nuorehkoa pariskuntaa, joilla pieniä lapsia ja vähän olen ihmetellyt, että millä rahalla oikein elävät, kun on isot talot, useampia autoja, veneet, asuntoauto, moottoripyörät jne. Ja kun vielä tiedän, että mitään perintörahoja ei ole käytössä ja keskituloisia ovat. Oikeastiko ovat vaan ottaneet velkaa karmeat määrät? Ja miten käy jos korot nousevat esim. prosentin?
Vierailija kirjoitti:
Joskus vuosia sitten kerroin vanhasta ex ystävästä, joka perheineen häpeilemättä otti vastaan mm. erään hyväntekekeväisyysjärjestön kustantamia ulkomaan lomamatkoja ”sairaille” ja ”varattomille” lapsille. Kyllä heillä muuten vaan oli varaa lähteä kuukaudeksi Yhdysvaltoihin lomalle ja uskalsivat lähettää ”vakavasti sairaan” tytön yksin koko kesäksi kielimatkalle toiselle puolelle eurooppaa. Ihan suoraan kusetuksella itselleen hankkivat noita etuuksia ja nykyäänkin kieroilevat tyttärelleen vaikka ja mitä muutakin kuin pelkkiä lomamatkoja.
En ole mihinkään ikinä lahjoittanut, kun sain tämän selville. Oikein oksettaa, kun televisiossa ruikutetaan rahaa, joka ei kuitenkaan mene sinne minne luvataan. En halua, että hyväntekeväisyyteen tarkoitetut rahat menevätkin ihan väärään kohteeseen.
Minäkin tiedän tämäntyyppisen perheen ja perheen isä käy ruokajonoissa hakemassa ruokaa, kun saa ilmaiseksi, niin toki pitää hakea. Kaikki perheen lapset ovat olleet vaihto-oppilaina ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Sain kirjeen jossa kerrotyiin tuleva eläkkeeni: hiukan vajaa 600€.
Norjasta ja Ruotsista tulee vähän lisää.
Että ihan varmasti minä tulen olemaan vaikeuksissa ja elämään yli varojeni.
Olen nyt 58v ja en tasan tule enää kauan töissä käymään.
Sulla on vielä 7 vuotta alimpaan eläkeikään ja siitä vielä voi reippaasti nostaa eläkettä, jos on pidempään töissä. Tottahan eläke jää matalaksi, jos on vaan osan työikäisistä vuosista töissä.
Mieheni veli.
Vaimo hyvätuloinen yrittäjä, lanko vaihtaa pari kertaa vuodessa työpaikkaa. Aina saa vähintään päällikkötason työn mutta aina niissä on "jotain vikaa", ei koskaan hänessä.
Kaiken täytyy olla brändituotteita, merkkivaatteita, shamppanjaa kuoharin tilalla, lomat kalliissa hotelleissa jne. Rahan pitää näkyä kaikessa.
Todellisuudessa on parikymmentä tonnia velkaa sedälleen mistä vaimo ei tiedä mitään (olisko lapsenruokkoja??) ja yritti saada meidät takaamaan vielä lisälainaakin.
Tietenkin kieltäydyimme ja toivomme että setäkin on saanut rahansa takaisin. Nyt ovat myymässä taloaan, ehkä saavat raha-asiat kohdalleen.
Emme ole juurikaan yhteydessä
Tarkastaako Hope ry. avunsaajien tulot ja varallisuuden? Vai jaetaanko apua kaikille, jotka kävelevät Hope ry:n ovesta sisään? Röyhkeimmät voivat hakea ilmaiset vaatteet, kengät ja harrastusvälineet. Ilmeisesti Hope ry. jakaa myös lahjakortteja kauppoihin?
Miten Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Pelastakaa Lapset ry. ja muut järjestöt toimivat?
Avustukset ja lahjoitukset pitää antaa vain heille, joille ne oikeasti kuuluvat! Ei hyvätuloisille, rikkaille ja varakkaille perijöille! Tulot ja varallisuus pitää tarkastaa. Pienituloinen ihminen voi olla myös varakas. Lapsiperhe asuu ilmaiseksi vanhemmilta tai rikkailta sukulaisilta perityssä omistusasunnossa. Silti ruikutetaan "köyhyyttä" ja kupataan jopa avustuksia eri tahoilta. Kaiken lisäksi alle kouluikäiset lapset hoidatetaan ilmaiseksi päiväkodissa ja isovanhemmilla.
Televisio-ohjelmassa Rikkaat ja rahattomat yksi rikas pariskunta haki ja sai ilmaista ruokaa HurstinAvun ruokajonosta. Onko HurstinAvussakaan mitään kontrollia, kenelle ilmaista ruokaa jaetaan?
Vierailija kirjoitti:
Tiedän erään joka myös käyttää hyväkseen kaikki hyväntekeväisyystahot mm.facebookryhmät ja Pelastakaa lapset ry, Hope ry. Lisäksi huijaa yhteiskunnan tukia minkä kerkiää.
Hänen takiaan en osallistu hyväntekeväisyyteen enää missään muodossa. En ota sitä riskiä että rahani päätyvät hänen kaltaisilleen.
Nostan tämän ketjun kun ärsyttää että vain pihiyttä pidetään pahana asiana. Entä ne jotka elävät yli varojensa ja kun omat on käytetty siirtyvät muiden kukkarolle. Itse tunnen erään joka pitää itseään suurpiirteisenä ja anteliaana ihmisenä, ongelma on siinä että toteuttaa itseään muiden rahoilla kun omat ovat jo menneet.
Tunnen perheen jossa molemmat vanhemmat ovat ns. kutsumusammatissa joilla ei kuitenkaan tienaa. Lapsia on useampi, on talo ja tarve matkustaa. Kaikkea halutaan yli sen mihin oikeasti on varaa. Isovanhemmat avustavat, sukulaisten mökkiä käytetään kuin omaa. Avustusjärjestöiltä haalitaan kaikki mikä irtoaa. Rahattomuutta valitetaan joka välissä vaikka kaiken ytimessä on pieleen mennyt ammatinvalinta ja kyvyttömyys ottaa vastuuta siitä.
Eräs tuttu valittaa rahapulaa vaikka elää yli varojensa koska omien sanojensa mukaan elämästä pitää nauttia eikä pihistellä. Ulottaa tämän ajattelunsa koskemaan myös muiden rahoja. Jos tästä huomauttaa saa osakseen ihmettelyä.
Ostellaan mitä huvittaa vaikka ei ole varaa, laskuja ei avata. Kerran ollut velkasaneerauksessa eikä mitään oppinut, sama meno heti uudelleen heti kun luottotiedot palasi. No ei ne kauan pysy.
Mitään lisätöitä ei tosiaan harkita, vaikka voisi tehdä.
Työttömän ja köyhän elämä on kurjaa ja tuet todella pienet. Helposti sitä elää yli varojensa kun kaikki on niin kallista, vaikka ihan perusjuttuihin vähät rahansa käyttää. Näissä ylivelkaantumiskeskusteluissa, pikavippien ottamisessa, maksuhäiriömerkinnöissä,ulosotossa jne. unohdetaan usein se, että tuet ovat niin pienet, että eläminen niillä on yksinkertaisesti mahdotonta. Lisäksi kaikki kallistuu ja lisää ongelmia. Kaikki ongelmiin joutuneet eivät ole joutuneet tähän omaa syytän, vaan ihan peruselämiseen rahat ovat kuluneet ja kaikesta turhasta luovuttu.
En tunne ketään ihmistä joka elää yli varojensa.
Vierailija kirjoitti:
Jos miettii millainen luonne näillä vastuuttomilla on niin usein kyky rationaalisen ajatteluun puuttuu ja syy-seuraussuhteita ei ymmärretä. Mielihyvän saamisen siirtäminen on vaikeaa, kaikki pitää saada heti.
Ei olla itse vastuussa elämästään, syy on muiden tai sitten "mä nyt vaan oon tälläinen enkä voi muuttaa itseäni". Monilla taustalla lapsuus jossa vanhemmilla samankaltaista problematiikkaa ja kyvyttömyyttä kasvattaa lapsiaan.
Niin, tai sitten kyse voi olla ihan oikeasta sairaudesta. Itsellä on useampi akateeminen tutkinto, vastuullinen työ, hyvä tulotaso ja elämä muutenkin mallillaan, mutta rahankäyttö ei meinaa pysyä hanskassa, koska olen ostoriippuvainen. Säästöjä ja sijoituksia löytyy, mutta luottokortit ovat tapissa ja osamaksuja nytkin useampi. Laskut sentään maksan ajallaan eikä pikavippejä ole onneksi tullut otettua.
Tämä on sinänsä hankala riippuvuus, että siinä missä rahapeleistä voi olla pelaamatta tai alkoholia juomatta, niin ostoksia on pakko tehdä ainakin joskus, ja se saattaa laukaista taas ostoskierteen. Taustalla on mm. lapsuuden traumoja, joita työstän terapiassa.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen perheen jossa molemmat vanhemmat ovat ns. kutsumusammatissa joilla ei kuitenkaan tienaa. Lapsia on useampi, on talo ja tarve matkustaa. Kaikkea halutaan yli sen mihin oikeasti on varaa. Isovanhemmat avustavat, sukulaisten mökkiä käytetään kuin omaa. Avustusjärjestöiltä haalitaan kaikki mikä irtoaa. Rahattomuutta valitetaan joka välissä vaikka kaiken ytimessä on pieleen mennyt ammatinvalinta ja kyvyttömyys ottaa vastuuta siitä.
En kyseenalaista kirjoittamaasi, mutta minua kiinnostaa tietää mitkä ammatit ovat kutsumusammatteja, joilla ei tienaa? Tarkoitatko valiteytavasti alipalkattuja ihmisille välttämättömiä ammatteja, kuten hoitajat (esim. sairaan-, lähi- ja lastenhoitajat), pelastushenkilökunnan edustajia, poliiseja vai mitä? Kyseenalaistan ylipäätään kutsumusammatti-termin, koska aika harvalla tässä maassa on varaa tehdä työtä vain kutsumuksesta. Itsensä ja perheen elättäminen asumisine ja muiden menoineen vaatii ihan aitoa palkkaa työstä vastineeksi. Kutsumus elättää harvaa ihmistä.
olen itse huono rahankäyttäjä. eli en saa säästöön mitään. olen herätys ostelija ja usein kaupassa tulee ostettua jotain ylimääräistä.
lapsuudessa ei juuri rahankäytöstä puhuttu mitään koska perhekkin oli köyhä. pidän osittain huonoa opetusta syynä siihen etten osannut nuorena suunnitella esim.jotain asunnon ostoa tms. sijoitusta elämään. kaikki meni mitä tuli esim.pienestä palkasta. velkoja en ole kuitenkaan uskaltanut hankkia ,onneksi. ihan asiaa oli ketjuissa, että tuhlaus on huono tapa myös ja parempia tapoja on käyttää rahaa.koulussa olis hyvä opettaa asioita rahan käytöstä ,myös auttaisi huono osaisia lapsia.
Minä itse. Tulot tippuivat työttömyyden myötä 500-700 e kuussa. Pinnistelen, mutta silti tuntuu ettei se reilu tonni riitä millään kuukautta. Vakuutukset irtisanomalla riittäisi paremmin, mutten haluaisi olla ilman vakuutuksia. Ruuasta pitäisi säästää. Onneksi uudet perunat hyviä ihan voin kanssakin ilman lisukkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyseenalaista kirjoittamaasi, mutta minua kiinnostaa tietää mitkä ammatit ovat kutsumusammatteja, joilla ei tienaa? Tarkoitatko valiteytavasti alipalkattuja ihmisille välttämättömiä ammatteja, kuten hoitajat (esim. sairaan-, lähi- ja lastenhoitajat), pelastushenkilökunnan edustajia, poliiseja vai mitä? Kyseenalaistan ylipäätään kutsumusammatti-termin, koska aika harvalla tässä maassa on varaa tehdä työtä vain kutsumuksesta. Itsensä ja perhe
Kutsumuksena voi olla esim. taiteenteko jolla harva tienaa sellaisia summia että tulee toimeen.
Tarkoitatko loisilla asuntosijoittajia? Jos kyllä, niin olen samaa mieltä. Yhdyssanojen kanssa sulla on kyllä hieman petrattavaa.
Aika monet "hyvin toimeentulevat" tai "varakkaat" kyllä kieltämättä tuntuvat elävän velkavankeudessa. Aika harvalla mun tutuista löytyisi heti vaikkapa 5000 euroa johonkin, vaan siihenkin pitäisi ottaa heti lainaa lainan päälle.