Onpas inhottava tuo punkkien aiheuttama allergia, lihan lisäksi joutuu luopumaan maitotuotteistakin (HS)
https://www.hs.fi/tiede/art-2000012206142.htm
Punkin purema voi aiheuttaa alfa-gal-allergian, joka tekee lihasta ja jopa maitotuotteista vaarallisia.
Merit sai allergian diagnoosin kärsittyään ensin vuosia selittämättömistä oireista.
Erikoislääkäri Johanna Mandelin HUSista kertoo, ettei alfa-gal-allergian yleisyyttä Suomessa tiedetä.
Kommentit (25)
Ruotsalaisen professori Marianne van Hagen ryhmä havaitsi, että 5,9 prosenttia väestöstä tutkituista 24-vuotiaista ruotsalaisista oli herkistynyt alfa-galille.
Vois kuvitella että Suomessa samaa luokkaa
Jotkut kasvissyöjät sanoneet että saavat huonon olon eläinperäisestä ruuasta. Voihan olla jopa tuo taustalla?
Olen alkanut inhota mökkielämää punkkien vuoksi
Alkaa kuulostamaan suunnitelmalta. Miten saada lihansyönti ja lihateollisuus alas....keinohan se tuokin.
Kukaan ei pakota syömään lihaa. Punkkisyyni kannattaa tehdä joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa kuulostamaan suunnitelmalta. Miten saada lihansyönti ja lihateollisuus alas....keinohan se tuokin.
Eihän tuo estä kaiken lihan syöntiä, vain nisäkkäiden ja joillain myös maitotuotteiden. Haastateltu henkilökin söi edelleen kalaa ja lintueläinten lihaa.
Kuulostaa tosi ikävältä allergialta. Aika ruokailua rajoittava.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas olen lakannut täysin kulkemasta heinikoissa, pusikoissa ja lihvikoissa.
On muitakin ruoka-allergioita joita ei tunneta yleisesti. Esimerkiksi vehnän syöminen ja liikunta voi aiheuttaa anafylaksiatason oireet. Kyse on ns. vehnärasitusanafylaksiasta.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei pakota syömään lihaa. Punkkisyyni kannattaa tehdä joka päivä.
Alfa-gal-allergiassa kyse ei ole omasta valinnasta. Oma eettinen valinta on täysin eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Ilman punaista lihaa, possua, lammasta ja riistaa pysyy kyllä varmaan hengissä kanalla ja kalalla, jos niistä tykkää. Kasvissyönti lienee turvallista.
- A-luokan lihansyöjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on lihvikko?
Nisäkäsliha ja maitotuotteet pois ruokavaliosta.
Eihän tuo ole sen kummallisempi asia kuin jättää alkoholi ja tupakka pois.
Olen alkanut pikkuhiljaa tulla siihen tulokseen, että ei kannata lukea uutisia liikaa. Kannattaa elää ja tehdä vain. Uutiset vievät synkkyyteen ja toimintakyvyttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut kasvissyöjät sanoneet että saavat huonon olon eläinperäisestä ruuasta. Voihan olla jopa tuo taustalla?
Vaikea sanoa kun asia ei liene kovin tutkittua, ainakaan toistaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen alkanut pikkuhiljaa tulla siihen tulokseen, että ei kannata lukea uutisia liikaa. Kannattaa elää ja tehdä vain. Uutiset vievät synkkyyteen ja toimintakyvyttömäksi.
Ja niiden mukaan kaikki kaikki kiva on aina kiellettyä eikä kukaan osaa tehdä mitään oikein: "Oletko aina tehnyt sitä ja tätä ja tuota ja vaikka mitä ihan väärin?"
Vierailija kirjoitti:
Meillä ongelma ratkaistiin niin, että naapurin mökkitontille vedettiin kunnon kerros napalmia. Kyllä lähti punkit hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman punaista lihaa, possua, lammasta ja riistaa pysyy kyllä varmaan hengissä kanalla ja kalalla, jos niistä tykkää. Kasvissyönti lienee turvallista.
- A-luokan lihansyöjä
Pysyy. Varmasti.
Mutta nämä ovat niitä juttuja, joiden rajoittavuutta ei ymmärrä ennenkuin asia osuu omalle kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on lihvikko?
Hiukan päätä pidempää pajukkoa tai koivikkoa, harvempaa kasvustoa kuin pusikko joka on vaikeammin läpikuljettavissa. Sanaa käytetään ainakin Pirkanmaalla.
Linkki uusiks
https://www.hs.fi/tiede/art-2000012206142.html