Pääseekö yli 40v kahvilaan töihin?
Minulla ei ole koulutusta. Oppimisvaikeuttakin on mikä onkin se syy, että koulutus on jäänyt hankkimatta. Asemani työmarkkinoilla ei siis ole hyvä. Nykyään on hyvin vähän töitä, joihin ei vaadita tutkintoa ja joita kaltaiseni voisi tehdä. Tiedän, että ketjukahviloihin, esimerkiksi Espresso House ja vastaavat, palkataan myös ilman koulutusta ja kokemusta alalta, työhön perehdytetään työpaikalla. Siksi olen ajatellut hakea töitä näistä. Hygieniapassi minulla on, sehän yleensä vaaditaan. Mutta onko minulla mitään mahdollisuuksia kun olen jo keski-ikäinen? En ole ikinä nähnyt näissä kahviloissa muita kuin hyvin nuoria työntekijöitä. Työpaikkailmoituksissa ei asiaa tietenkään mainita, mutta onko se käytännössä niin, että vain nuoria otetaan töihin tällaisiin paikkoihin?
Kommentit (13)
Hyvin epätodennäköistä että pääsisit kahvilaan töihin noilla spekseillä.
En käsitä tällaisia avauksia. Mitä häviät, jos haet vaan??
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voit päästä. Monessa kahvilassa varttunut emäntä 👍
Tarkoitinkin näitä ketjukahviloita. Muunlaisissa paikoissa olen nähnyt vanhempiakin töissä, mutta olen huomannut, että muihin kuin ketjujen kahviloihin vaaditaan jotain koulutusta tai kokemusta alalta.
Vierailija kirjoitti:
No en sinänsä mitään, mutta pelkään itseni nolaamista. Ja kyllähän minä nolaan itseni jos haen töitä paikasta, jossa on "kirjoittamaton sääntö", että se on vain nuorille. Varmaan tämä on hölmö ajattelutapa, mutta olen ollut elämässäni naurun alaisena niin usein, että en voi olla miettimättä sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en sinänsä mitään, mutta pelkään itseni nolaamista. Ja kyllähän minä nolaan itseni jos haen töitä paikasta, jossa on "kirjoittamaton sääntö", että se on vain nuorille. Varmaan tämä on hölmö ajattelutapa, mutta olen ollut elämässäni naurun alaisena niin usein, että en voi olla miettimättä sellaista.
Ei ole mitään kirjoittamatonta sääntöä tuollaisissa töissä,juuri tuollaisiin hakee vielä paljon vanhempia kuin sinä.
Mikäli asia riippuisi minusta, niin ei pääsisi ainakaan asiakaspalveluun. Ehkä johonkin keittiötehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitinkin näitä ketjukahviloita. Muunlaisissa paikoissa olen nähnyt vanhempiakin töissä, mutta olen huomannut, että muihin kuin ketjujen kahviloihin vaaditaan jotain koulutusta tai kokemusta alalta.
Kahvilaan koulutus joo varmaan vähintään professori pitää olla että osaa tehdä kahvilassa niin vaikeita töitä.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli asia riippuisi minusta, niin ei pääsisi ainakaan asiakaspalveluun. Ehkä johonkin keittiötehtäviin.
Haluaisitko perustella vastaustasi? Ulkonäkösyistä, nuorekas imago on tärkeä kahvilalle? Vai ajatteletko, että oppimisvaikeuksista kärsivä ihminen ei osaa kohteliaita käytöstapoja eli ei siksi sovellu asiakaspalveluun? Joku muu syy, mikä?
En kysy tätä riitaa haastaakseni, vaan haluaisin tietää tämän siitä syystä, että se voisi auttaa minua työnhaussa jos ymmärrän, että mitkä ovat niitä asioita, joiden vuoksi minua voidaan karsastaa jo ennen minun tapaamistani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvilaan koulutus joo varmaan vähintään professori pitää olla että osaa tehdä kahvilassa niin vaikeita töitä.
Ravintola-alan koulutusta niissä usein vaaditaan. Ei kaikissa, mutta monissa.
Kahviloihin on nykyään satoja tai tuhansia hakijoita joilla on tradenomin koulutus
Vierailija kirjoitti:
Kahviloihin on nykyään satoja tai tuhansia hakijoita joilla on tradenomin koulutus
Eikö työhön siis pääse enää vähemmällä koulutuksella? Luulisi, että tradenomi yrittäisi siinä työssä jatkuvasti vaihtaa työpaikkaa enemmän koulutustaan vastaavaan ja paremmin palkattuun, kun taas vähemmän koulutetusta voisi saada erittäin sitoutuneen työntekijän. Mutta työnantaja ei taida ajatella näin, vaan otetaan aina ennemmin se tradenomi.