Asioita joita ette ymmärrä elokuvissa, sarjoissa jne.
Katselen sitä Apulanta-elokuvaa ja ihmettelen miksi siinä on suomalainen vaihto-oppilas joka puhuu englantia ja suomea sekaisin?
Kommentit (412)
Melko yleinen mikä häiritsee on juurikin se puhelun lopetus. Epäkohteliasta vain lopettaa puhelu ilman mitään lopputervehdystä. Harvemmin kukaan oikeassa elämässä lopettaa puhelun ilman ennakkovaroitusta.
A: "Monelta tulet kotiin?"
B: "Kuudelta"
A: "Okei. Mitä haluat syödä ruoaksi?"
B: "Vaikka lasagnea"
*KLIK*
Tuo aksentilla englannin puhuminen on aina yhtä huvittavaa. Esim. Geishan muistelmat -elokuvassa kaikki puhuvat alleviivatulla muka-japanilaisella korostuksella enkkua, että pöljät amerikkalaiset varmasti ymmärtävät, että nyt ei ollakaan Amuricassa. Toisaalta tapahtumien sijainti ei kuitenkaan ole ihan niin tärkeää, että oltaisiin todella vaivauduttu etsimään japanilaisia näyttelijöitä, vaan lähes kaikki ovat kiinalaisia tai muualta Aasiasta, sitä samaahan se kaikki amerikkalaisille on.
TV-sarjoissa, kuten Salatut Elämät, kaikilla on aina aamuisin älyttömän paljon aikaa. Kukaan ei säntäile minuuttiaikataululla puolipukeissa pitkin kämppää ryystäen kahvia ja laittaen tukkaa samaan aikaan*. Ollaan jo täysissä pukeissa, tukka ja meikit laitettuna, piipahdetaan kahvilassa tai istuskellaan kotona aamupalapöydässä (ja siihen pöytäänhän on kauniisti katettu lautaset ja lasit, leivät, leikkeleet yms.), ja vaihdetaan kuulumisia kunnes yhtäkkiä todetaan, kuin hetken mielijohteesta, "Pitää lähteä kouluun/töihin". En hetkeäkään usko, että esim. joku teini vapaaehtoisesti herää aamulla niin aikaisin, että on tuollaista luppoaikaa ennen kouluun lähtöä.
*poikkeuksena se, kun on nukahtanut salarakkaan luokse ja nyt on kiire työtapaamiseen/viemään lasta hoitoon/piiloon salarakkaan perheeltä.
Minua on aina häirinnyt se, että päähenkilöt huutavat asiansa, jopa keskellä yötä asunnossaan, eikä kukaan koskaan valita metelistä. Päähenkilöt huutavat ravintoloissa toisilleen, eikä kukaan kiinnitä huomiota, ellei se erityisesti kuulu juoneen. Frendeissä ja Frasierissa ihmiset puhuvat henkilökohtaisia keskusteluja kovaan ääneen, muiden ollessa parin metrin päässä, eikä kukaan kuule. Ellei erikseen kuulu juoneen, kukaan ei kiinnitä huomiota kovaääniseen keskusteluun.
Toi Criminal Mindsin data-analyytikko on kyllä paras. Sekunti ja kaivaa mystisistä kannoista tosiaan vaikka asunnon kauppakirjan vuodelta 1970. Käsittämättömän nopeat haut vanhoistakin asioista ja jokainen lehtileikekin löytyy digitoituna. Vau.
Hauskaa on myös, että murhaaja ei koskaan juokse henkensä hädässä vaan liikkuu hallitusti, kun pakenija taas juoksee henki salpautuneena ponnistuksesta ja silti häviää juoksukisan. Ja tottakai, pakeneminen tapahtuu aina yläkertaan ja pahis herää kerran vielä teilauksen jälkeen. Luonnollisesti murhattava kääntää makaavalle pahikselle selkänsä haliakseen koiraansa/puolisoaan/lastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi panon jälkeen ei peseydytä? Vedetään vaan housut tyytyväisenä takaisin jalkaan ja mennään nukkumaan yms.
Niin tai lähdetään pelkässä mekossa painelemaan kotiin vaikka juuri on harrastettu seksiä ilman kortsua. Eli mitään mälliä ei muka valu mihinkään!
Eihän se sperma valukkaan! Ihan siellä pimpissä se pysyy sisällä. Aika lorttopimppi saa olla jos sperma valuu pois sisältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi panon jälkeen ei peseydytä? Vedetään vaan housut tyytyväisenä takaisin jalkaan ja mennään nukkumaan yms.
Niin tai lähdetään pelkässä mekossa painelemaan kotiin vaikka juuri on harrastettu seksiä ilman kortsua. Eli mitään mälliä ei muka valu mihinkään!
Eihän se sperma valukkaan! Ihan siellä pimpissä se pysyy sisällä. Aika lorttopimppi saa olla jos sperma valuu pois sisältä.
Ei, kyllä sieltä valuu nesteet pois – jos ei valuisi, emättimen täytyisi olla niin tiukka että se olisi käytännössä jo kokonaan umpinainen. Mieti esim. kuukautisiakin, sieltä ne vaan vuotaa vaikka kuinka yrittäisi supistaa lihaksia.
Seksin jälkeen nainen hiippailee kämpässä pukeutuneena miehen kauluspaitaan, joka sopivasti peittää takapuolen.
Kukaan ei koskaan jää lukitsemaan auton ovia.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen niin kyllästynyt leffoihin ja sarjoihin että luen nykyisin kirjoja tai katson dokumentteja. En tajua miten jotkut kuvittelevat sarjojen ja leffojen olevan sitä todellista elämää. Leffat ja sarjat ovat nykyisin vain lähinnä tiettyjen tavaramerkkien myynninedistämisjuttuja enkä minä halua tuhlata aikaani sellaisten katsomiseen. Manolo Blahnik, anyone?
Tuohan kertoo vain sinun leffavalinnoistasi. Minä en ainakaan muista esim viimeisen kuukauden aikana nähneeni yhtäkään tavaramerkkiä leffoissa tai sarjoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä varten sinä luulet, että menkkojen aikana jokainen nainen käyttää tamponia tai terveyssidettä?
Vierailija kirjoitti:
Ridge ja Taylor on ranskaksi jotenkin aika paljon elegantimpia :¨D
Olinkin jo unohtanut, kuinka kaunis Hunter Tylo oli, ennen kuin meni pilaamaan kasvonsa!
Vanhemmat kantaa sylissään isoja taaperoita ja leikki-ikäisiä kaikkialle. Välillä lapset voidaan laskea leikkikehään tai matkasänkyyn, jossa ne viihtyy tyyliin yhtä lelua natustaen ja aikuiset saa puhua rauhassa.
Englanninkielisissä elokuvissa ja tv-sarjoissa ulkomaalaiset henkilöhahmot puhuvat aina täydellistä englantia, hallitsevat kieliopin, kielelle tyypilliset ilmaisut ja heillä on laaja sanavarasto. Aksentti on kuitenkin vahva. Kun hahmon ulkomaalaisuutta halutaan jossakin juonenkäänteessä korostaa, tämä aiemmin sivistyssanoja ja sanontoja sujuvasti käyttänyt henkilö yhtäkkiä alkaa takellella eikä tiedä jotain yksinkertaista sanaa: "mikä se sana olla englanniksi....aaa, se olla haarukka".
Kuka tahansa osaa ajaa autoa/ käyttää asetta/ratsastaa tms vähän leffan luonteesta riippuen
Hevoset hirnuvat vähän väliä ja aina suut kiinni
Lemmikkejä ei tarvitse juurikaan hoitaa, koiraa ehkä ulkoilutetaan joskus.
Kun umpihumalaisen hahmon pitää "sober up", tämä juo kupillisen kahvia ja on aivan selvä. Krapulasta ei ole tietoakaan.
Synnytys alkaa aina niin, että naisen jalkovälistä hulahtaa vettä lattialle jossain julkisessa paikassa, ja tämä huutaa "my water just broke".
Ennen seksiä nainen käy vaihtamassa vessassa yöpaidan päälle ("I'll slip into something more comfortable"). Mies odottaa sängyllä istuen tavallisissa vaatteissa. Suudellaan hetki ja sitten naisen juuri päälle pukema yöpaita riisutaan. Miksi se piti välissä laittaa päälle, jos tiedossa oli, että kohta sekstaillaan? Yhdyntä tapahtuu niin, että mies kiipeää naisen päälle ja alkaa nytkyttää. Kondomia ei tarvitse laittaa eikä penistä tarvitse ohjata koskaan kädellä.
Vierailija kirjoitti:
Toi Criminal Mindsin data-analyytikko on kyllä paras. Sekunti ja kaivaa mystisistä kannoista tosiaan vaikka asunnon kauppakirjan vuodelta 1970. Käsittämättömän nopeat haut vanhoistakin asioista ja jokainen lehtileikekin löytyy digitoituna. Vau.
Huvuttavaa on myös kun ryhmä menee murhapaikalle, kykenevät he päättelemään yhdellä silmäyksella vaikka ja mitä. "Murhaaja on selkeästi vasenkätinen ja mies, veriroiskeista päätellen," "veripisarat ovat osittain kaakkoon päin, joten murhaajalla on vaikea äitisuhde ja masentunut hamsteri".
Ei siinä, hyvä sarja muutoin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku ehkä tämän jo mainitsikin, mutta häiritsee kun ihan laadukkaissakin elokuvissa ja sarjoissa kanniskellaan selvästi tyhjää matkalaukkua.
Tää muuten pännii oikeasti! :D Mä noita muita leffakliseitä lueskelin, että mut noinhan kuuluukin jo tehdä.
Raavas mies kantaa muuttolaatikoita tai matkalaukkuja, pikkasen liian keveesti nostelee, kun on täysin tyhjiä. Ärh.Emmerdalesta Aaron käy Ranskassa, sillä oli siellä se jalkapalloileva homokaveri, johon Jacksonin jälkeen tutustui. Lontoossa käy Moiran porukka, kun tyttäret muutti sinne. Myös Viv oli ahkera Lontoossa kävijä, hän kun oli sieltä kotosin ja kavereita sieltä (pari piipahti sarjassakin). Mä olen juurikin emmerdalessa tykännyt, että välilllää otetaan puheeksi entiset hahmot ja se muulla eletty elämä. Muissa sarjoissa ei niinkään käydä entistä elämää läpi.
Huvittavaa on se, että yksi tulee kukkoilemaan kylään ja hetken päästä muuttaa perhe perässä. Sellainen pehmeä lasku hahmojen elämään.Eihän sarjoissa yhtä hahmoa seurata 24/7. Voihan niillä juttua olla eksistäkin, muttei just sillä hetkellä, kun puhutaan vaikka autokorjaamoyrittäjän peräpukamista.
Niin, tarkoitinkin entisestä elämästä puhumisessa lähinnä sitä, kun joku esimerkiksi kertoo rakastuneensa tai oppineensa virheistään tms, kun siellä aina sanotaan, että "en ole koskaan rakastanut ketään näin" tai "olen tehnyt paljon virheitä elämässäni, mutta tämä on isoin", mutta siinä yhteydessä sitten unohtuukin sanoa, että "niin, rakastinhan minä silloin sitä x:ääkin aika lailla ja oli kuitenkin noin 10 vuotta pidempi suhde kuin tämänhetkinen" ja "murhasinhan minä muuten sen yhden tyypin kidutettuani häntä muutaman viikon, mutta kyllä tämä kännipano on kuitenkin paljon pahempi juttu".
Vielä yksi juttu... Joidenkin leffojen ja sarjojen taivasalle sijoittuvissa kohtauksissa on yöaikaan ihan yhtä paljon valoa kuin päivisinkin, mutta se on väriltään sinistä tai harmaanvalkoista. Kuu mukamas valaisee yhtä tehokkaasti ja läpikotaisesti kuin porottava aurinkokin, vaikkei täysikuuta välttämättä edes näy kohtauksessa. Usein näkee selkeästi, että kyseessä on ns. amerikkalainen yö -kikka, jossa päiväotoksen päälle pannaan filtteri, joka muuttaa valon ja värit "yömäisemmäksi". Oli käytössä erityisesti vanhoissa mustavalkoisissa Hollywood-leffoissa, mutta vielä nykyäänkin näitä tuntuu näkevän!
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset kuolee aina silmät kiinni?
Ei kaikki. Kovat äijät kuolevat silmät auki.
Mä olen niin kyllästynyt leffoihin ja sarjoihin että luen nykyisin kirjoja tai katson dokumentteja. En tajua miten jotkut kuvittelevat sarjojen ja leffojen olevan sitä todellista elämää. Leffat ja sarjat ovat nykyisin vain lähinnä tiettyjen tavaramerkkien myynninedistämisjuttuja enkä minä halua tuhlata aikaani sellaisten katsomiseen. Manolo Blahnik, anyone?