Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Finnairin purseri vastaa ikuisuuskysymykseen selkänojan kallistamisesta taka-asentoon

Vierailija
08.01.2017 |

Näin kertoi minulle Finnairilla reilut 15 vuotta matkustamohenkilökunnan jäsenenä toiminut henkilö:

Kaikilla on oikeus laittaa selkänoja ala-asentoon, paitsi tosiaan nousu, lasku ja ruokailut. Ensin tietysti pyritään riitatilanteissa siirtämään asiakas pois takaa, jos tilaa on, mutta voihan takana oleva asiakas myös siirtää selkänojaa taaksepäin. Näissä tilanteissa, jossa valittava asiakas istuu sillä tavoin, että selkänojaa ei saa alas, etummainen asiakas ei voi laittaa penkkiä ihan ala-asentoon. Näitä paikkoja on tosi vähän ja usein penkkiä saa kuitenkin joka paikalla laskettua hiukan taaksepäin. Voidaan määrätä vain nousussa, laskussa ja ruokailussa.

Eli josko tämä nyt lopettaisi muutamien uunojen väitteet siitä, että takana istuva asiakas saisi matkustamohenkilökunnan MÄÄRÄÄMÄÄN edessä istuvaa vetämään selkänoja takaisin etuasentoon. :D

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläköhän joku tämänkin jälkeen väittää, että matkustamohenkilökunta nostattaa penkin takana istuvan vaatiessa? :)

Sellaista on usein tapahtunut, en nyt muista millä kaikilla lentoyhtiöillä. Riippuu varmaan siitäkin kuinka kohteliaasti lentoemännältä pyytää.

Vierailija
42/65 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläköhän joku tämänkin jälkeen väittää, että matkustamohenkilökunta nostattaa penkin takana istuvan vaatiessa? :)

Sellaista on usein tapahtunut, en nyt muista millä kaikilla lentoyhtiöillä. Riippuu varmaan siitäkin kuinka kohteliaasti lentoemännältä pyytää.

Enpä usko. Lentoemäntä voi nimenomaan pyytää tai kysyä edessä istuvalta, mutta ei varmasti aleta käskyttää matkustajia muuten kuin nousun, laskun ja ruokailujen aikana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua tätä kallistuskeskustelua, eihän se penkki edes kallistu kuin 5cm, jos sitäkään...

Vierailija
44/65 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni selkänojan kaato-ominaisuuden voisi poistaa kokonaan tai ainakin rajoittaa melko lieväksi.

Vierailija
45/65 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni selkänojan kaato-ominaisuuden voisi poistaa kokonaan tai ainakin rajoittaa melko lieväksi.

Sisäisillä lennoilla tuo voisi olla aika hyvä idea. Nehän lennetään yleensä samoilla pikkukoneilla.

Vierailija
46/65 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviin tapoihin kuuluu, että istuinta ei lasketa taka-asentoon.

Juristit voivat ottaa kantaa, mihin on oikeus jne.

Tällainen aivan mitätön "ongelma" ei yhtäkään juristia kiinnosta.

Vierailija
47/65 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millähän nää kieltäjät perustelee sen että penkeissä on säätömahdollisuus olemassa?

Tilavamman paikan saa rahalla ostettua, jos on ajoissa liikkeellä.

Tosin jos lisätilaa tarvitsee esim. sylivauvan takia, siellä tilavammalla paikalla ei kuitenkaan saa istua.

Vierailija
48/65 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lennänköhän kokonaan eri koneilla kuin tämän(kin) keskustelun ihmiset. Ne istuimethan menee taaksepäin muutaman sentin, eikä pöytä liiku mukana. Minulla ei ole ollut mitään ongelmaa siitä jos edessäistuvalla on penkki taka-asennossa. Ehkä tämä on joku periaatekysymys, jos oikein ajattelee sen häiritseväksi niin alkaa tuntuakin siltä, että edessä oleva on omassa sylissä. 

Itse laitan penkin yleensä taaksepäin jos nukun - sillä muutamalla sentillä on kyllä iso merkitys nukkumisasentoon, minulla ainakin netkahtaa pää eteenpäin jos yritän nukkua etuasennossa. Yleensä kyllä nukun vain yölennoilla, ja melkein poikkeuksetta takanakin nukutaan samaan aikaan. 

Vierailija
49/65 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millähän nää kieltäjät perustelee sen että penkeissä on säätömahdollisuus olemassa?

Tilavamman paikan saa rahalla ostettua, jos on ajoissa liikkeellä.

Tosin jos lisätilaa tarvitsee esim. sylivauvan takia, siellä tilavammalla paikalla ei kuitenkaan saa istua.

Premium economy tai business. Lisäksi hätäpoistumisrivin keskipaikat on vauvaperheille. Tämä siis laajarunkokoneissa.

Vierailija
50/65 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
51/65 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuota tarvitse erikseen edes kysellä, ainahan ne lennoilla kuuluttaa noustessa ja laskeutuessa että penkit yläasentoon, tästä voi päätellä, että selkänojan saa laskea alas, ei ole missään kielletty.

Ainoa mikä itseäni on tympäissyt sen selkänojan kansa on se, että jos on ruuat siinä tarjottimella ja edessä oleva puljaa jotain selkänojansa kanssa, niin on äkkiä kahvit tai muut juomat sylissä. Ainakin tuntuu siltä, onko kenellekkään käynyt niin?

Vierailija
52/65 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka lentohenkilökunta puuttuisikin selkänojan kallistamiseen, niin kyllä hekin ratkaisee tilanteen aina sen mukaan kenelle siitä on eniten etua. Jos joku alkaa vinkumaan siitä, että selkänojani on alhaalla, kerron vain nyyhkytarinan siitä, miten selkäni kipeytyy suorassa istuma-asennossa siitä huolimatta, että on useasti leikattu. Eipä siinä voi enää kukaan vaatia yhtään mitään ja saan nukkua mukavammassa asennossa jatkossakin.

Minusta aika itsekästä takanaistuvalta muutenkin alkaa vinkumaan tuollaisesta, kun jollakin voi olla ihan oikea syy laskea se selkänoja. Jos vain purisi hammasta ja kestäisi?

Vierailija
53/65 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Mun edessä ollut yritti tuota nyyhkytarinaa, minä taas kerroin, että minun on pakko päästä käymään vessassa tiuhaan (raskaana). Vapaita paikkoja ei ollut, joten purseri vain totesi nyyhkijälle, että joko vaihtaa itse paikkaa (minä olin käytäväpaikalla juuri tiheiden vessakäyntien takia) tai "puree hammasta ja kestää". No, toope ei halunnut siirtyä ja yritti vielä pari kertaa kallistaa nojansa. Lentoemäntä paikalle, ja lopulta toope kiroillen vaihtoi paikkaa meidän taakse. Siellä tosin oli seinä vastassa :D (kukaan muu ei suostunut vaihtamaan toopen kanssa paikkaa, kuin takarivin yksin matkustanut hlö.

Ps. Otsikossa on virhe, purseri ei ole varsinainen arvonimi, vaan lentoemäntä tai stuertti, joka on sillä lennolla matkustamon pomo. Seuraavalla lennolla saattaa olla "vain" stuertti tai lentoemäntä.

Vierailija
54/65 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lennänköhän kokonaan eri koneilla kuin tämän(kin) keskustelun ihmiset. Ne istuimethan menee taaksepäin muutaman sentin, eikä pöytä liiku mukana. Minulla ei ole ollut mitään ongelmaa siitä jos edessäistuvalla on penkki taka-asennossa. Ehkä tämä on joku periaatekysymys, jos oikein ajattelee sen häiritseväksi niin alkaa tuntuakin siltä, että edessä oleva on omassa sylissä. 

Itse laitan penkin yleensä taaksepäin jos nukun - sillä muutamalla sentillä on kyllä iso merkitys nukkumisasentoon, minulla ainakin netkahtaa pää eteenpäin jos yritän nukkua etuasennossa. Yleensä kyllä nukun vain yölennoilla, ja melkein poikkeuksetta takanakin nukutaan samaan aikaan. 

Just olin rupeamassa kirjoittamaan samaa asiaa. En ole koskaan ollut lentokoneessa jossa pöytä liikkuisi kun istuinta kallistetaan ja aina olen mahtunut poistumaan paikaltani vaikka etummainen penkki olisi kallistettuna. Olen lentänyt yli kahdenkymmenen eri lentoyhtiön koneilla kahdenkymmenen vuoden aikana eikä mitään ongelmia ole koskaan ollut.

Yleinen käytäntö "maailmalla" on, että penkit kallistetaan yölennolle kun valot sammutetaan, päivälennoilla penkkejä ei kallisteta. Onko nuo marmattajat jotain kerran vuodessa teneriffalla lomalennolla lentäjiä vai mitä ihmettä?

Vierailija
55/65 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Err, Et ole lentänyt TAP Portugalilla. Yölennot HKI-Lissabon ja takaisin, ei kukaan kallistanut penkkejä. Lennolla suomalaisia ja portugalilaisia lähinnä. Lentojen kellonajat (ainakin keväällä, en tiedä ovatko muuttuneet) olivat HKI-Lissabon: lähtö vähän vaille 5 aamulla, perillä 8 aikaan aamulla; Lissabon-HKI: lähtö puoli kymmenen aikoihin illalla, perillä 4 aamulla.

Ja kyllä valot oli koneesta pari tuntia pois päältä Lissabonin suuntaan menossa ja moni näytti nukkuvan. En tiedä oliko kone täynnä kohteliaita normaaleja ihmisiä vai eikö penkkejä vain voinut kallistaa.

BTW, nyt jo on pari yhtiötä ottaneet käyttöön penkit, jotka Finskikin voisi ottaa käyttöönsä: kallistaessa penkin istuinosa liukuu eteenpäin, joten kallistaja vie tilaa vain itseltään. Taisi olla ainakin Emiratesilla tai vastaavalla saman alueen firmalla.

Vierailija
56/65 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuollaisten asioiden ja "itkevien" aikuisten (vauva terrori keskustelu) vuoksi en matkusta lentokoneella kuin vain pakosta.

Junaan pätee suurinpiirtein samat asiat.

Menen siis autollani.

Kiitti vinkistä... perun lentolippuni ja lähden Australiaan autolla.

Vierailija
57/65 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Err, Et ole lentänyt TAP Portugalilla. Yölennot HKI-Lissabon ja takaisin, ei kukaan kallistanut penkkejä. Lennolla suomalaisia ja portugalilaisia lähinnä. Lentojen kellonajat (ainakin keväällä, en tiedä ovatko muuttuneet) olivat HKI-Lissabon: lähtö vähän vaille 5 aamulla, perillä 8 aikaan aamulla; Lissabon-HKI: lähtö puoli kymmenen aikoihin illalla, perillä 4 aamulla.

Ja kyllä valot oli koneesta pari tuntia pois päältä Lissabonin suuntaan menossa ja moni näytti nukkuvan. En tiedä oliko kone täynnä kohteliaita normaaleja ihmisiä vai eikö penkkejä vain voinut kallistaa.

BTW, nyt jo on pari yhtiötä ottaneet käyttöön penkit, jotka Finskikin voisi ottaa käyttöönsä: kallistaessa penkin istuinosa liukuu eteenpäin, joten kallistaja vie tilaa vain itseltään. Taisi olla ainakin Emiratesilla tai vastaavalla saman alueen firmalla.

TAPilla olen lentänyt Lissabonista Rio de Janeiroon ja silloin kyllä penkit laskettiin ihan normaalisti. Tuo HEL-LIS -lento on niin lyhyt ettei sitä ole tarkoitettu nukkumiseen.

Vierailija
58/65 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli edessäistuva laskee istuimensa selkänojan äkkinäisesti alas, ottamatta huomioon, että sinulla hänen takanaan selkänojaan kiinnitetyllä tasolla on katettuna ruoka/ruokajuoma/kuuma kahvi/tai jotain muuta nestepitoista, niin tuleehan siinä pieni paniikki johtuen siitä kun tuntuu, että kaikki tarjottimella oleva kaatuu suoraan päälle. 

Neuvon yhden konstin jolla saattaa olla vaikutusta siihen, että pian selkänoja nousee yhtä kiivaasti kun on laskeutunut.  Ryhdy yskimään oikein kovaa ja ryit niin kuin limaklimpit olisivat ihan kohta putoamassa edessä olevan (lähes sylissäsi) makaavan naamalle 😪. Yski, ryki, räki ja niistä voimakkaasti.  Toimii melko hyvin, ellei makailija ole sammunut siihen paikkaan ahmittuaan omat safkat ja juomat kitaansa. 

Vierailija
59/65 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas se nähtiin että suurin osa suomalaisista on todella typeriä moukkia, itsekkäitä "mulla on OIKEUS"-ihmisiä. Sääli. Uhmassaan on pakko kaataa se istuin, koska on OIKEUS. 

Itse en koskaan kallista istuinta jos takana on joku. En siksi, koska se on takana olevalle todella epämiellyttävää.

Minä olen pitkäsäärinen nainen ja on todella hankala istua normipaikalla. Aina ei saa (työnantaja ei maksa bisnesluokkaa) exit-paikkaa, joten on pakko yrittää selvitä jalkojen kanssa. Moukkia kyllä riittää, istuin kallistetaan niin että en kerta kaikkiaan pysty istumaan paikallani. Tai pystyn, jalat käytävällä tai hyvin leveässä haara-asennossa. 

Pitkäreisinen vai -säärinen? En oikein ymmärrä, miten pitkät sääret vaikeuttaisi lentokoneessa istumista. Ne koivet kun voi vielä työntää edessä istuvan penkin alle. Niitä polvia ei kannata tarkoituksella tunkea siihen edessä olevan penkin selkänojaan. T: 187 cm eikä ongelmia istumisessa

Olen 180cm ja viimeksi lentäessäni totesin, ettei jalkoja saa välttämättä edessä istuvan penkin alle. Riippuu lentokoneesta millä välistyksellä penkkirivit ovat ja viimeksi oli jotenkin extralyhyt välistys, sillä olisin saanut jalat penkin alle vain jos olisin taittanut polviani ns. taaksepäin, mikä ei tosiaankaan tunnu hyvältä polvissa.

Vierailija
60/65 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tämä ongelma tullut silloin kun penkkirivejä tiivistettiin ja myöhemmin vieläkin tiivistettiin, jotta mahtui mahdollisimman paljon matkatoimistojen pakettimatkalle lähtijöitä koneeseen.  Mahdottoman halvoiksi tinkatut hinnat, -Finnairin vastine-  tarjolla mahdottoman ahtaat paikat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän