Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Finnairin purseri vastaa ikuisuuskysymykseen selkänojan kallistamisesta taka-asentoon

Vierailija
08.01.2017 |

Näin kertoi minulle Finnairilla reilut 15 vuotta matkustamohenkilökunnan jäsenenä toiminut henkilö:

Kaikilla on oikeus laittaa selkänoja ala-asentoon, paitsi tosiaan nousu, lasku ja ruokailut. Ensin tietysti pyritään riitatilanteissa siirtämään asiakas pois takaa, jos tilaa on, mutta voihan takana oleva asiakas myös siirtää selkänojaa taaksepäin. Näissä tilanteissa, jossa valittava asiakas istuu sillä tavoin, että selkänojaa ei saa alas, etummainen asiakas ei voi laittaa penkkiä ihan ala-asentoon. Näitä paikkoja on tosi vähän ja usein penkkiä saa kuitenkin joka paikalla laskettua hiukan taaksepäin. Voidaan määrätä vain nousussa, laskussa ja ruokailussa.

Eli josko tämä nyt lopettaisi muutamien uunojen väitteet siitä, että takana istuva asiakas saisi matkustamohenkilökunnan MÄÄRÄÄMÄÄN edessä istuvaa vetämään selkänoja takaisin etuasentoon. :D

Kommentit (65)

21/65 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviin tapoihin kuuluu, että istuinta ei lasketa taka-asentoon.

Juristit voivat ottaa kantaa, mihin on oikeus jne.

Mitenkäs muuten nukut yölennolla?

Minä nukun istuma-asennossa, voisit kokeilla sinäkin.

Miten nouset seisomaan esim .essassa käyntiä varten kun sylissä on toisen matkustajan sänky? Voisiko esim purseri vastata tähän?

Tää on helppo. Otat kengät pois, nouset seisomaan omalle istuimellesi (kengät olet viskonut keskikäytävälle odottamaan jalkoihin laittamista), otat tukea kallistetusta selkänojasta ja kipität omalta penkkiriviltäsi pois käsinojien päältä. Kengät toki voi jalassakin pitää, jos ei haittaa seisoa niiden kanssa omalla istuimella.

Vierailija
22/65 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mielipiteeni: selkeästi yö/nukkuma-aikaan voi laskea vähän, paitsi jos takana joku todella pitkä ihminen. Muina aikoina noja ylös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu kertoo minusta lähinnä sen, että on länsimaisilla ihmisillä asiat todella hyvin, kun mokomasta pitää kiukutella ja vääntää kättä. Voi hyvää päivää. Penkin kallistelijoista ei ole itsellä ollut koskaan mitään ongelmaa. Ainoa epämiellyttävä tilanne koko 30-vuotisen matkustushistorian aikana on ollut vieruspenkeillä istunut kiimainen pariskunta, jotka runkkasivat toisiaan koko matkan Helsingistä Lontooseen. Julkinen paneminen varmaan kiihotti entisestään

Mikä siinä muuten on, että lentokone nostaa ihmisissä nämä alkeelliset apinan ominaisuudet esille? Juna tai bussi on ihan sama asia. Ei niiden osalta riidellä penkin kallistelusta tai nussita tuntemattoman vierustoverin nähden.

Vierailija
24/65 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma mielipiteeni: selkeästi yö/nukkuma-aikaan voi laskea vähän, paitsi jos takana joku todella pitkä ihminen. Muina aikoina noja ylös.

Kuulostaa enemmän sen pitkän ihmisen ongelmalta. Ne pitkät ihmiset kun voivat ostaa sellaisen 50 euroa maksavan varauloskäyntipaikan tai 70 euroa maksavan premium economy -paikan, jos tuntevat olevansa liian pitkiä normipenkkiin. Itse maksan aina jommasta kummasta, vaikka en ole mikään erityisen pitkä (178 cm).

Vierailija
25/65 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi myös tilan puutteessa painaa päänsä oikein hiukset levitellen siihen eteen painettua selkänojaa vasten.

Siinä sitten ynisten hieroa päätään edessä istuvan takaraivoa vasten ja todeta, että nythän mä saankin vallan hyvän asennon tälleen etukenossa, miten en ole aiemmin keksinyt.

Sitten voi jossakin vaiheessa tokaista mukamas puoli-kuiskaten perheenjäsenelle, että muistuta muuten, että ostetaan tuolla perillä heti ne myrkkyshampoot uusintakäsittelyä varten, ettei saivareet ehdi kuoriutua. Kun nyt on niin hyvä, eikä kutise yhtään.

Voi olla ettei edestä enää nojaillakaan yhtä antaumuksella taaksepäin..

Vierailija
26/65 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nouset seisomaan esim .essassa käyntiä varten kun sylissä on toisen matkustajan sänky? Voisiko esim purseri vastata tähän?

Tää on helppo. Otat kengät pois, nouset seisomaan omalle istuimellesi (kengät olet viskonut keskikäytävälle odottamaan jalkoihin laittamista), otat tukea kallistetusta selkänojasta ja kipität omalta penkkiriviltäsi pois käsinojien päältä. Kengät toki voi jalassakin pitää, jos ei haittaa seisoa niiden kanssa omalla istuimella.

Mitenkäs se seisomaannousu istuimelle onnistuu kun sylissä on edelleenkin se toisen matkustajan sänky?

Vierailija
27/65 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä joku ei saa unen päästä kiinni, vaan haluaisi lukea kirjaa. Ei ole kovinkaan kiva pitää käsiä ja kirjaa ylhäällä, koska on joutunut laskemaan istuimen ala-asentoon.

Minulla ei henk.koht. ole ollut ongelmia edessä istuvien takia, mutta osaan silti ajatella asiaa muidenkin näkökulmasta.

Vierailija
28/65 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minua muuten haittaa alaslaskettu istuin muuta kuin ruokailun aikana, koska silloin ei todellakaan pysty kunnolla syömään. Olen yrittänyt. Edessä oleva ei suostunut nostamaan istuinta eikä lentoemäntäkään puuttunut asiaan, vaikka näki, ettei tila riitä.

Siitä voisi ihan kuuluttaa, että pyydettäisiin nostamaan istuimet ruokailun ajaksi ylös.

Kyllähän tuohon toki puututaan ja yleensä kuulutetaankin.

En ole vuosiin kuullut tuollaista kuulutusta enää. Muistan kyllä, kun siitä ennen aina mainittiin, että ruokailun ajaksi istuimet ylös.

Nyt ei edes lentoemäntä enää puutu asiaan, ja olen matkustellut paljon Finnairilla. On erittäin vaikeaa syödä, jos edessä oleva istuin on makuuasennossa.

Vierailija
29/65 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs se seisomaannousu istuimelle onnistuu kun sylissä on edelleenkin se toisen matkustajan sänky?

Taidat olla sairaalloisen ylipainoinen henkilö. Varmasti sinulle lentomatkustus on muutenkin aika haastavaa tässä tapauksessa. Normaalipainoiselta onnistuu kyllä.

Vierailija
30/65 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa enemmän sen pitkän ihmisen ongelmalta. Ne pitkät ihmiset kun voivat ostaa sellaisen 50 euroa maksavan varauloskäyntipaikan tai 70 euroa maksavan premium economy -paikan, jos tuntevat olevansa liian pitkiä normipenkkiin. Itse maksan aina jommasta kummasta, vaikka en ole mikään erityisen pitkä (178 cm).

Olen samaa mieltä. Junassakin makuuvaunupaikka maksaa enemmän.

Vierailija
31/65 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

K

Taidat olla sairaalloisen ylipainoinen henkilö. Varmasti sinulle lentomatkustus on muutenkin aika haastavaa tässä tapauksessa. Normaalipainoiselta onnistuu kyllä.[

quote]

En ole ylipainoinen. Painan 44 kg, mutta en ole mikään akrobaatti.

Vierailija
32/65 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minkä hemmetin takia niistä penkeistä edes tehdään liikkuvia jos sitä ei muka saisi kallistaa. Järki käteen nyt.

Säätö onkin turha ja siitä pitäisi luopua kokonaan. Jos penkisä on säätö, niin penkkirivien pitäisi silloin olla harvemmassa, jotta taakse jää enemmän tilaaa. Tai sitten säätö voisi toimia niin että säätäjä menettää itse oman jalkatilansa, eikä valtaa takana istuvan tilaa.

Vierailija
33/65 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

K

Taidat olla sairaalloisen ylipainoinen henkilö. Varmasti sinulle lentomatkustus on muutenkin aika haastavaa tässä tapauksessa. Normaalipainoiselta onnistuu kyllä.[

quote]

Taisi jäädä ykkönen pois edestä. Ne penkit eivät mene niin pitkälle taakse että olisivat sänkynä sylissä. Ellei ole todella isomahainen henkilö.

Vierailija
34/65 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina voi myös tilan puutteessa painaa päänsä oikein hiukset levitellen siihen eteen painettua selkänojaa vasten.

Siinä sitten ynisten hieroa päätään edessä istuvan takaraivoa vasten ja todeta, että nythän mä saankin vallan hyvän asennon tälleen etukenossa, miten en ole aiemmin keksinyt.

Sitten voi jossakin vaiheessa tokaista mukamas puoli-kuiskaten perheenjäsenelle, että muistuta muuten, että ostetaan tuolla perillä heti ne myrkkyshampoot uusintakäsittelyä varten, ettei saivareet ehdi kuoriutua. Kun nyt on niin hyvä, eikä kutise yhtään.

Pffft, kivat fantasiat. 😂

Vierailija
35/65 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas se nähtiin että suurin osa suomalaisista on todella typeriä moukkia, itsekkäitä "mulla on OIKEUS"-ihmisiä. Sääli. Uhmassaan on pakko kaataa se istuin, koska on OIKEUS. 

Itse en koskaan kallista istuinta jos takana on joku. En siksi, koska se on takana olevalle todella epämiellyttävää.

Minä olen pitkäsäärinen nainen ja on todella hankala istua normipaikalla. Aina ei saa (työnantaja ei maksa bisnesluokkaa) exit-paikkaa, joten on pakko yrittää selvitä jalkojen kanssa. Moukkia kyllä riittää, istuin kallistetaan niin että en kerta kaikkiaan pysty istumaan paikallani. Tai pystyn, jalat käytävällä tai hyvin leveässä haara-asennossa. 

Vierailija
36/65 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

K

Tää on helppo. Otat kengät pois, nouset seisomaan omalle istuimellesi (kengät olet viskonut keskikäytävälle odottamaan jalkoihin laittamista), otat tukea kallistetusta selkänojasta ja kipität omalta penkkiriviltäsi pois käsinojien päältä. Kengät toki voi

jalassakin pitää, jos ei haittaa seisoa niiden kanssa omalla istuimella.

Mitenkäs se seisomaannousu istuimelle onnistuu kun sylissä on edelleenkin se toisen

matkustajan sänky?

Taidat olla sairaalloisen ylipainoinen henkilö. Varmasti sinulle lentomatkustus on

muutenkin aika haastavaa tässä tapauksessa. Normaalipainoiselta onnistuu kyllä.[

quote]

Taisi jäädä ykkönen pois edestä. Ne penkit eivät mene niin pitkälle taakse että olisivat

sänkynä sylissä. Ellei ole todella isomahainen henkilö.[/quote

Ei todellakaan jäänyt ykköstä edestä. Et ole tainnut lentokoneessa koskaan käynytkään jos et tiedä kuinka ahtaita ne ovat.

Vierailija
37/65 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas se nähtiin että suurin osa suomalaisista on todella typeriä moukkia, itsekkäitä "mulla on OIKEUS"-ihmisiä. Sääli. Uhmassaan on pakko kaataa se istuin, koska on OIKEUS. 

Itse en koskaan kallista istuinta jos takana on joku. En siksi, koska se on takana olevalle todella epämiellyttävää.

Minä olen pitkäsäärinen nainen ja on todella hankala istua normipaikalla. Aina ei saa (työnantaja ei maksa bisnesluokkaa) exit-paikkaa, joten on pakko yrittää selvitä jalkojen kanssa. Moukkia kyllä riittää, istuin kallistetaan niin että en kerta kaikkiaan pysty istumaan paikallani. Tai pystyn, jalat käytävällä tai hyvin leveässä haara-asennossa. 

Se on sinun valintasi olla kallistamatta.

Vierailija
38/65 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkäreisinen vai -säärinen? En oikein ymmärrä, miten pitkät sääret vaikeuttaisi lentokoneessa istumista. Ne koivet kun voi vielä työntää edessä istuvan penkin alle. Niitä polvia ei kannata tarkoituksella tunkea siihen edessä olevan penkin selkänojaan. T: 187 cm eikä ongelmia istumisessa

Vierailija
39/65 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja... Tervetuloa todelliseen maailmaan, jossa tuollaista ei tapahdu muualla kuin sinun pääsi sisäisissä kuvitelmissa. Lentokoneessa puolikuiskaten? Hierot päätä edessä istuvan takaraivoa vasten? Huh huh...

Vierailija
40/65 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläköhän joku tämänkin jälkeen väittää, että matkustamohenkilökunta nostattaa penkin takana istuvan vaatiessa? :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi