Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytyksestä 4vrk, kännykkä piippaa koko ajan ja ihmisiä tuppaisi kylään

Vierailija
06.01.2017 |

Synnytyksestä tosiaan on 4 vuorokautta ja vasta tänään kotiuduimme sairaalasta. Koko helvetin sairaalassoloajan kännykkä piippaa taukoamatta. Onnittelut vielä ihan ok, ne ehtii kuitata myöhemminkin. Mutta mikä ihmisiä vaivaa nykypäivänä kun tuntuu ettei mitään malttia ole ja edes synnytys ei oikeuta vetäytymään omaan rauhaan kännykkäaikakautena? Koko ajan näemmä oletetaan olevan tavoitettavissa ja valmiina selostamaan kuulumisia. Kauhea määrä sukulaisia ja kavereita (siis äitejä itsekin monet!) laittaa kilometrin mittaista viestiä monta kertaa päivässä ja kyselevät vointeja, yksityiskohtia, miten meni, kauanko kesti, miten se ja tämä hoitui, miten imetys, entäs repesitkö, tuliko tikkejä, kuinka puudutukset, onko maito noussut ja sitten se ärsyttävin, koska saa tulla pientä nuuhkimaan?!??? ARGH.

Eihän niihin pakko ole vastat ja en suurimpaan osaan vastaakaan, mutta se poikii vaan muutaman tunnin päästä uutta viestiä...mahdoitko saada viestin? Onhan kaikki hyvin kun huomaan,että viesti luettu muttet vastaa?! Tarkistan vaan, että olettehan kunnossa? Pitäiskö tässä jo huolestua, meinaan kun et vastaa??? Niin osaatko jo sanoa koska saa tulla katsomaan? Onko ok jos tullaan koko perhe parin päivän päästä? Ihanaa olisi mahdollisimman pian nähdä vauva, voi että. Oltaisiin tulossa huomenna kylään, onko ok? Tuntuu, että se pieni hetki kun en imetä tai hoida vauvaa, ei tosiaan koskaan kulu lepoon ja toipumisen, vaan vierailijoiden torjumiseen.

Ihmiset hyvät! Antakaa nyt helvetti sentään tuoreelle äidille, vanhemmille, vauvalle tai perheelle rauha edes ensin itse tutustua toisiinsa ennen kuin änkeätte osingoille. Se, että synnytysreissulla vilkaisee kännykästä viestit/kuittaa ne luetuksi ei tarkoita, että haluaisi tai edes ehtisi roikkua linjoilla antamassa raporttia taukoamatta. Kännykkä on minulla mukana vain, jotta saan lähinnä vanhemmilleni tiedon vauvan syntymästä ja että saan miehen tarvittaessa kiinni myös yöaikaan.

Ja en todella kaipaa meille kummin kaimoja kylään ensimmäiseen pariin viikkoon. Kummit ja isovanhemmat joten kuten vielä kestää, mutta älkää muut tuppautuko. Ei todela tee mieli kestitä nyt yhtään ketään kun maito kastelee paidat, rinnat tursuaa ja pursuaa liiveistä, naama on turvonnut ja pöhöttynyt, veri noruu ja hulahtelee, mitkään vaatteet ei mahdu päälle ja itkettää kun nännit tuntuu melkein hiertyvän irti vauvan imiessä. Eppari kirvelee, kävely on kuin ankalla... uskokaa jo etten halua tänne ketään tätä näkyä toljottamaan, en jaksa vieraita varten nyt siistiytyä. haluan olla RAUHASSA.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarinan opetus: kun joku tuttu saa vauvan, lopeta yhteydenpito. Kyllä hän itse tiedottaa, koska taas haluaa viestitellä. Ei soittoja, meilejä, tekstareita, käyntejä. Olkaa kuin häntä ei enää olisi.

Vierailija
22/39 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sitä puhelinta pakko jatkuvasti kytätä? Minä en ainakaan mistän viestipommituksesta häiriinny, koska luen viestejä silloin, kun mulla on siihen sopivaa aikaa, mikä on pari kertaa päivässä. 

Mielestäni tuo "jättäkää rauhaan" ei ole kovin hyvä eikä yleispätevä neuvo, koska ihmiset ovat erilaisia myös synnytyslaitoksella, toiset kaipaavat rauhaa, toiset vieraita ja huomiota. 

Olet todella onnekas, kun ympärilläsi on paljon ihmisiä, joita vauvasi syntymä kiinnostaa. Se ei todellakaan ole itsestäänselvyys. Tässä ketjussa on jo monta vinkkiä, miten voit viestit kohteliaasti kuitata. Käytä siihen 10-15 minuuttia aikaa, sitten voit taas olla vaikkapa vuorokauden rauhassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä vinkunaa. Meillä hoidettiin homma niin, että laitettiin Facebookiin tiedote että vauva on syntynyt, kaikki hyvin, nyt vetäydytään pariksi viikoksi kotiin pesimään. Kavereille onnitteluviesteihin vastauksen yhteydessä kerrottiin, että kutsutaan ihmisiä kylään pikkuhiljaa oman jaksamisen mukaan. Kaikille tuli hyvässä hengessä selväksi, että kutsu tulee jossain vaiheessa.

Vierailija
24/39 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsytti vain se, kun jotkut pällit notkui meillä 3h sitä vauvaa katsomassa. En tykkää imettää vieraiden nähden, joten kiva siinä sitten istua koko ilta yksin vauvan kanssa makkarissa imettämässä, kun sehän syö koko ajan. Jos olis ollut omia sukulaisia, niin olisin käskenyt häipymään, mutta olivat miehen puolelta eikä sekään mitään tajua sanoa.

Vierailija
25/39 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kyllä näin tautisena aikana tulisi mielenkään pakkautua vastasyntynyttä katsomaan, ihan antaisin kotoutua rauhassa ja vähän kasvaa ettei pieni saa heti jotain pöpöä.

Vierailija
26/39 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ottanu jotain hyviä ystäviä käymään, mutta oon aina sanonut että keitän sitten kahvit vaan. Kaikki sen on ymmärtänyt ja tuonut sitten jotain tuliaista kahvipöytään.

Ainut mikä mua vähän ärsytti oli se kun miehen ystävät vaimoineen yritti päästä kylään ja en tuntenut niitä miehen ystäviä lähes ollenkaan ja vaimoja vielä vähemmän.

Sanoinkin miehelleni, että en halua tänne nyt ketään jota en tunne, kun olin vielä tosi kipeänä.

Onneksi mies ymmärsi.

On se oikeasti kivempaa olla edes vähän tälläytynyt kun vieraita tulee, kuin tosiaan maitoa tursuavana ja pimppi tikattuna jossai mamma mekossa 😂

Vierailija
27/39 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä oli sama ongelma ku poika synty. Eräskin kummi raahasi isänsä mukaan katsomaan vauvaa enkä ollut hänen isäänsä koskaan ennen tavannu. Lopulta vaa pistin kaikille viestin ettei tarvi tulla käymää etten mie vaa jaksa. Useimmat suuttu eikä tajunnu kuinka väsyny olin jo valmiiksi ja sitten pitäisi vieraitaki kestitä..

Synnärillä oli vielä helppoa ku sanoin vaa hoitajille ettei päästä huoneeseeni ketään joka kyselee minusta ja olinpaikastani.

Vierailija
28/39 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesintärauha pitää antaa. On tosi itsekästä tupata heti vauvan syntymän jälkeen häntä katsomaan.

Vierailija
29/39 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dont worry. Kun saatte toisen, porukka hädin tuskin noteeraa. Ja kun tulee kolmas, ne ehdottelee jo ehkäisyä.

Vierailija
30/39 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä meille sitten vain tuli keskimääräistä enemmän viestejä jos muut eivät kerran koe rasitteeksi kysymysten tulvaa. Ehkä arviolta 50 ihmistä laittoi onnittelut ja suurin osa kyseli kaikenlaista vauvaan ja synnytykseen liittyen, joka kuittaukseen vielä pukkasi lisäviestejä. Kyllä koen sen rasittavaksi ja harmittaa joko jättää kuittaamatta ja antaa töykeä vaikutelma, tai vastata ja käyttää siihen ne pienet vapaat hetket kun ehtisi itse hengähtää ja levätä. Meillä ainakin vauva huusi sairaalassa yötä päivää ja samaten naapurin vauva. Kauhea kakofonia koko ajan, hoitajia ramppasi jomman kumman asioilla jatkuvasti, naapurissa ravasi vierailijoita pitkin päivää kun sisarukset olivat trevetulleita koko päiväksi... Käytännössä en edes koko neljään päivään nukkunut kuin tunnin siellä täällä. Ehkä siksi jotenkin korostui se kaipuu siihen pieneen rauhalliseen hiljaiseen hetkeen,omaan aikaan ja lepoon, ilman ketään ja ilman mitään "rästihommia".

Vierailija
31/39 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kamala. Ja mua kun ärsytti jo se, että favekaveri jonka kanssa en ole oikeastaan missään tekemisissä kysyi viestillä että onko meille tulossa vauva, ilmeisesti jossain samassa kirpparyhmässä. Miksi minun pitäisi hänelle siihen viestiin vastata kun ei olla muutenkaan tekemisissä :O

Kyseessä juurikin kummin kaima :D

Laita ap faceen tervehdys, että kaikki meni hyvin ja toivotte nyt rauhaa

Kavereita kuitenkin olette facessa? Jos et halua puhua ja jutella näiden juurikin kummin kaimojen kanssa, miksi pidät kavereissa? En ymmärrä.

Vierailija
32/39 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli sulla aikaa kirjoittaa toi eepos tänne niin etköhän kerkeisi vastata niihin viesteihinkin. Vastaa jokaiseen että tervetuloa käymään kahden viikon päästä lauantaina klo16-17.

Toivottavasti tämä oli typo. Tarkoitit kai "kahden kuukauden"?

Vierailija
33/39 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetus niille tilannetajuttomille tunareille:

Laita onnistteluviesti, se kuuluu kohteliaisiin käytöstapoihin. Mutta älä aloita mitään pitkää vuoropuhelua ja kyselyä viestitse, niihin on piinaa vastailla toipilaana ja väsyneenä. Maltat varmasti odottaa siihen, että näette ihan kasvokkain sukulaisesi/ystäväsi kanssa ja silloin voinet kysyä tarkemmin jos koet, että sinun on välttämätöntä tietää repeämistä ja jälkivuodosta.

Itse arvostaisin enemmän muuten vanhan ajan tapaa lähettää erityisesti sukulaisperheelle ihan postitse se onnittelukortti mieluummin kuin viestillä, jäisi vauvallekin muistoksi. Ennen oli simppelimpää, posti toi onnittelukortteja pienokaisen syntymän johdosta, ne ilahduttivat ja koristivat tovin ikkunalaudalla, mutta eivät vaatineet mitään jatkotoimia tai välitöntä reagointia :)

Vierailija
34/39 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä anoppi oli viime viikolla tunkemassa synnytyssaliin jo vauvaa katsomaan :D Hoitajat olivat käännyttäneet kärkkyjän sitten pois. Olen aina pitänyt sitä eukkoa rasittavana, mutta tämä oli kyllä jo piste i:n päälle.

35/39 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon et v*tuttaa, tärkeintä nyt on että saatte rauhassa totutella uuteen arkeen. Voit laittaa vaikka ryhmäviestin uteliaille, että asia on nyt näin, sinä ja vauva tarvitsette aikaa tutustua, rauhaa ja lepoa. Vauvaa pääsee kyllä katsomaan sitten kun voitte paremmin ja jaksatte ottaa vieraita vastaan. Kaikkea hyvää ap ja onnittelut 💗

Vierailija
36/39 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuuhkiiko joku oikeasti niitä vauvoja? Minusta ne haisevat lähinnä puklulta ja paskalta, vaikka tiedän kyllä väitettävän, että vauvat tuoksuvat hyvältä.

Ja vaikkeivat vauvat haisisikaan pahalta, niin haluaako joku todella nähdä vauvan vain päästäkseen haistelemaan sitä? Tapaavatko nämä ihmiset muitakin ihmisiä vain päästäkseen nuuhkimaan heidän parfyymejaan ja ominaistuoksujaan?

Jotenkin vitutaa tollainen ajattelu, että vauva on jotain kaikille yhteistä riistaa ja kuin joku esine, jolla ei ole ihmisille yleensä kuuluvia "yksityisyyden" rajoja.

Vierailija
37/39 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä meille sitten vain tuli keskimääräistä enemmän viestejä jos muut eivät kerran koe rasitteeksi kysymysten tulvaa. Ehkä arviolta 50 ihmistä laittoi onnittelut ja suurin osa kyseli kaikenlaista vauvaan ja synnytykseen liittyen, joka kuittaukseen vielä pukkasi lisäviestejä. Kyllä koen sen rasittavaksi ja harmittaa joko jättää kuittaamatta ja antaa töykeä vaikutelma, tai vastata ja käyttää siihen ne pienet vapaat hetket kun ehtisi itse hengähtää ja levätä. Meillä ainakin vauva huusi sairaalassa yötä päivää ja samaten naapurin vauva. Kauhea kakofonia koko ajan, hoitajia ramppasi jomman kumman asioilla jatkuvasti, naapurissa ravasi vierailijoita pitkin päivää kun sisarukset olivat trevetulleita koko päiväksi... Käytännössä en edes koko neljään päivään nukkunut kuin tunnin siellä täällä. Ehkä siksi jotenkin korostui se kaipuu siihen pieneen rauhalliseen hiljaiseen hetkeen,omaan aikaan ja lepoon, ilman ketään ja ilman mitään "rästihommia".

Mä en ymmärrä, että miten noin monta ihmistä edes tietää vauvan syntymästä? Miksi pitää ilmoittaa noin  monelle, jos kerta ei halua tiedusteluita? Tai siis miten uutinen on edes levinnyt noin laajalle? Ei kai sitä pidä johonkin someen heti laittaa, et on lapsi syntynyt tai ilmoittaa muutenkaan muille kuin kaikista läheisimmille ja heille sanoa ettei juorua eteenpäin. 

Mun lapsen syntymästä sai tietää n. 10 henkilöä, mutta ainoastaan neljältä tuli kyselyitä, eli äitini, 2 siskoa ja miehen äiti. Ja sairaalaan tuli vauvaa katsomaan 3 sukulaista. Kotiin tuli vasta n. kuukauden päästä syntymästä muutama kaveri. 

Mutta toisaalta, en edes tunne 50 ihmistä niin läheisesti, että senkään takia ei olisi voinut noin moni kyselyitä tehdä.

Vierailija
38/39 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan kanssa sitä on niin herkillä :'D toinen kun syntyi niin olin heti synnytyksen jälkeen aivan normaali oma itseni. Kyläilijätkin oli ihan fine. Paitsi jotkut ärsyttävät sukulaiset joiden vierailut nyt muutenkin rasittavia.

Vierailija
39/39 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten noin laaja piiri tietää syntymästä...?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi