Synnytyksestä 4vrk, kännykkä piippaa koko ajan ja ihmisiä tuppaisi kylään
Synnytyksestä tosiaan on 4 vuorokautta ja vasta tänään kotiuduimme sairaalasta. Koko helvetin sairaalassoloajan kännykkä piippaa taukoamatta. Onnittelut vielä ihan ok, ne ehtii kuitata myöhemminkin. Mutta mikä ihmisiä vaivaa nykypäivänä kun tuntuu ettei mitään malttia ole ja edes synnytys ei oikeuta vetäytymään omaan rauhaan kännykkäaikakautena? Koko ajan näemmä oletetaan olevan tavoitettavissa ja valmiina selostamaan kuulumisia. Kauhea määrä sukulaisia ja kavereita (siis äitejä itsekin monet!) laittaa kilometrin mittaista viestiä monta kertaa päivässä ja kyselevät vointeja, yksityiskohtia, miten meni, kauanko kesti, miten se ja tämä hoitui, miten imetys, entäs repesitkö, tuliko tikkejä, kuinka puudutukset, onko maito noussut ja sitten se ärsyttävin, koska saa tulla pientä nuuhkimaan?!??? ARGH.
Eihän niihin pakko ole vastat ja en suurimpaan osaan vastaakaan, mutta se poikii vaan muutaman tunnin päästä uutta viestiä...mahdoitko saada viestin? Onhan kaikki hyvin kun huomaan,että viesti luettu muttet vastaa?! Tarkistan vaan, että olettehan kunnossa? Pitäiskö tässä jo huolestua, meinaan kun et vastaa??? Niin osaatko jo sanoa koska saa tulla katsomaan? Onko ok jos tullaan koko perhe parin päivän päästä? Ihanaa olisi mahdollisimman pian nähdä vauva, voi että. Oltaisiin tulossa huomenna kylään, onko ok? Tuntuu, että se pieni hetki kun en imetä tai hoida vauvaa, ei tosiaan koskaan kulu lepoon ja toipumisen, vaan vierailijoiden torjumiseen.
Ihmiset hyvät! Antakaa nyt helvetti sentään tuoreelle äidille, vanhemmille, vauvalle tai perheelle rauha edes ensin itse tutustua toisiinsa ennen kuin änkeätte osingoille. Se, että synnytysreissulla vilkaisee kännykästä viestit/kuittaa ne luetuksi ei tarkoita, että haluaisi tai edes ehtisi roikkua linjoilla antamassa raporttia taukoamatta. Kännykkä on minulla mukana vain, jotta saan lähinnä vanhemmilleni tiedon vauvan syntymästä ja että saan miehen tarvittaessa kiinni myös yöaikaan.
Ja en todella kaipaa meille kummin kaimoja kylään ensimmäiseen pariin viikkoon. Kummit ja isovanhemmat joten kuten vielä kestää, mutta älkää muut tuppautuko. Ei todela tee mieli kestitä nyt yhtään ketään kun maito kastelee paidat, rinnat tursuaa ja pursuaa liiveistä, naama on turvonnut ja pöhöttynyt, veri noruu ja hulahtelee, mitkään vaatteet ei mahdu päälle ja itkettää kun nännit tuntuu melkein hiertyvän irti vauvan imiessä. Eppari kirvelee, kävely on kuin ankalla... uskokaa jo etten halua tänne ketään tätä näkyä toljottamaan, en jaksa vieraita varten nyt siistiytyä. haluan olla RAUHASSA.
Kommentit (39)
Oli sulla aikaa kirjoittaa toi eepos tänne niin etköhän kerkeisi vastata niihin viesteihinkin. Vastaa jokaiseen että tervetuloa käymään kahden viikon päästä lauantaina klo16-17.
Niin.. no jollakin sentään on kiinnostuneita ympärillä. Minä leivoin pullaa pakkaseen raskaana ollessani, eipä ollut kävijöitä.
Eikös täällä joku valittanut kun sitä toisen ja kolmannen syntymää ei kukaan huomioinut mitenkään.
Kannattaa muistaa että kun tarpeeksi vittuilee kavereille niin sitten kun tarvitsisi apua ei kukaan auta.
Ei hän sun tarvii mitään romaania kirjoittaa. Kirjoitat että kaikki kunnossa. Vähän väsynyt olet ja tutututte vauvaan ja keräilette voimia. Ilmoittelen kun voi tulla pistäytymään. Ja tämän sitten kopsaat kaikkiin vastaukseksi.
Ymmärrän hyvin. Kai sun täytyy vain suoraan sanoa, että kiitos viestistä. Kaikki ok. Totuttelemme nyt rauhassa vauva-arkeen ja otamme vieraita vastaan sitten parin-kolmen viikon päästä. Palataan asiaan.
Laita ryhmäviesti kaikille , että kutsut sitten kun teille sopii ja jaksat vieraita hyysätä.
Vierailija kirjoitti:
ja jos ei kysy sit itketään... kokemusta siitäkin
Kysy mitä? Kyläilemään pääsyä vai?
Kai sitä nyt on kohtelias välimuotokin näiden kahden välillä. Esim. vinkiksi tulevaan, vaikkapa näin:
"Paljon onnea pienestä tytöstä, ihana uutinen (tai jos kuva mukana niin vaikka voi mainita että suloinen vauva)! Toivottavasti kaikki meni hyvin ja molemmilla on vointi hyvä! Ihania vauva-arjen ensihetkistä koko perheelle. Ilmoitelkaa kun olette pääseet arkeen kiinni ja vieraat ovat tervetulleita, tullaan sitten vauvaa katsomaan. Mikollekin terveisiä ja välitä onnittelut!"
On epäkohteliasta ja suorastaan törppöä tungetella ja kutsua itse itsensä kylään perheeseen, johon on juuri syntynyt uusi pieni ihminen ja koko arki ilman vieraitakin poikkeustilassa. Ja tottakai vanhemmat voivat sanoa, että nyt ei sovi ja ehdottaa myöhempää ajankohtaa, mutta kun niitä viestejä kirjoittaa monta päivässä, alkaa ärsyttää jatkuva kännykkä kädessä oleminen kun haluaisi vain keskittyä siihen uuteen tulokkaaseen ja omaan perheeseen, uuteen tilanteeseen ja nauttia kaikessa rauhassa ilman velvollisuutta koko ajan vastailla jollekin jotain.
No minua ei kävijät oo haitannu, vastannu vain että kunhan ette odota kestitystä ja käytte pikaiseen.
Ei loukkaantuneita. Ja kiva saada viestejävälittäviltä kavereilta. Koita itse ymmärtää, että tarkoittavat hyvää, ei muille välttämättä ole noin hankalaa vastata viesteihin kuin sinulla.
Onnea vauvasta, laita ryhmäviesti että kaipaatte aluksi rauhaa, palaat asiaan kunha saatte homman pyörimään.
Ei kaikesta tartte närkästyä
No nìn Lammas osaatko sanoa oman mielipiteesi? Jos et niin tee omat johtopäätöksesi.
Tuttu sai vauvan. Tiedotti siitä tekstarilla, facessa ja instassa, laittoi blogiinsa kuvan pienestä jalasta. Varsinainen mediatapaus. Ja blogissa samanlainen litania kuin ap:lla eli älkää kiusatko viesteillä, ilmoitetaan kyllä, jos joskus vielä halutaan ketään muuta nähdä. Laitoin lyhyen onnittelun, en kysellyt edes sitä, koska voi tulla käymään.
1.5 kk myöhemmin sain vihaisen viestin siitä, miten vauvan saanut unohdetaan kokonaan yksin, kukaan ei ota yhteyttä, kukaan ei halua auttaa. Elämä on yhtä helvettiä, kun ystävät ei halua olla ystäviä. Seinät kaatuvat päälle eikä kukaan kysy, miten jaksetaan.
No voi voi.
Ei mulla ainakaan ole ystäviä niin paljon että olisi kyselyitä liiaksi asti. Mitäpä siellä sairaalassakaan muuta kuin pääasiassa makoilua, mulla ainakin tuli tylsää. Ja kotonakin meni lepäillessä suurin osa aikaa, en minä mitään kotitöitä tehnyt, imetin vauvoja vuorotellen ja vaihtelin vaippaa välillä, mies teki sit muuta. Ei kukaan tuppautunut kyllään ennen aikojaan, äitini olen aina halunnutkin käymään kun vauvat on olleet pieniä. Samalla tavalla on systerin luona äiti ollut aina auttamassa, minä asun aika kaukana joten viimeksikin kun systeri sai lapsen näin sen muutaman viikon ikäisenä ihan vaan sen takia kun mulla sattui olemaan työmatka samalle paikkakunnalle niin kysyin että voinko piipahtaa, ei tosiaan menty koko perhe, ja koko sen ajan kun olin siellä kylässä pidin vauvaa sylissä niin että systeri sai tehtyä mitä nyt halusikin tehdä.
Ai kamala. Ja mua kun ärsytti jo se, että favekaveri jonka kanssa en ole oikeastaan missään tekemisissä kysyi viestillä että onko meille tulossa vauva, ilmeisesti jossain samassa kirpparyhmässä. Miksi minun pitäisi hänelle siihen viestiin vastata kun ei olla muutenkaan tekemisissä :O
Kyseessä juurikin kummin kaima :D
Laita ap faceen tervehdys, että kaikki meni hyvin ja toivotte nyt rauhaa
Vierailija kirjoitti:
Ap on aika kermaperse vinkuja.
olipa taas todella asiallinen ja aikuismainen kommentti. Jos ulosantisi on pelkkää omaa pahanolon levittämistä, olisit mieluummin hiljaa.
Ja koska ollaan Suomalaisia, ei voida sanoa suoraan että nyt tarvit aikaa perheen kesken ja toipuessa. Mua vitutti sama asia, kun kaverin kaveritkin oli kokoajan nokka pitkällä koska saa tulla MUTTA KOSKA OSAAN PUHUA sanon että ei ihan hetkeen oteta vieraita vastaan, vaan nautitaan ensihetkistä ihan perheen kesken. Mikä ihmisiä vaivaa, selän takana puhutaan paskaa mutta suoraan ei voi nätisti sanoa.
Blaa, blaa. Blaa. Puhelimen voi sulkea tai laittaa äänettömälle. Turha ärsyyntyä, oma moka kun sitä pitää jatkuvasti kytätä!
Ymmärrän ap:ta vaikka ei onneksi noin ajattelemattomia ihmisiä lähipiirissä ole. Tai no, oli tiettyjä sukulaisia joilta saatoin odottaa mutta ilmoitin jo hyvissä ajoin etukäteen etten halua ketään synnärille katsomaan meitä. Ilmoitamme itse kun haluamme vieraita. Tavallaan onni oli että vauva sai infektion ja saimme luvan kanssa sanoa että vauvan pitää ensin tottua kodin bakteerikantaan ennen kuin sinne ryntää ulkopuolisia.
Voin vain kuvitella ap tuollaisen tilanteen. Äiti on tosi herkillä synnytyksen jälkeen eikä mikään ylimääräinen stressintuoja ole silloin millään tavalla hyväksi. Sanot nyt napakasti mutta ystävällisesti vaikka facessa julkisesti että kiitos onnitteluista, keskitymme nyt vauvaan. Ilmoitat kun voi tulla kylään.
Vierailija kirjoitti:
Ja koska ollaan Suomalaisia, ei voida sanoa suoraan että nyt tarvit aikaa perheen kesken ja toipuessa. Mua vitutti sama asia, kun kaverin kaveritkin oli kokoajan nokka pitkällä koska saa tulla MUTTA KOSKA OSAAN PUHUA sanon että ei ihan hetkeen oteta vieraita vastaan, vaan nautitaan ensihetkistä ihan perheen kesken. Mikä ihmisiä vaivaa, selän takana puhutaan paskaa mutta suoraan ei voi nätisti sanoa.
Mistä sait käsityksen etten olisi ihan nätisti sanonutkin? Sehän tässä juuri riepoo, että en haluaisi silti olla töykeä ja pahoittaa ystävien, kavereiden ja sukulaisten mieltä kuittaamalla kysymykset kommentoimatta yhtään mitään tai töksäyttämällä suurin piirtein vain, että lopettakaa, halutaan olla nyt rauhassa. Siksi se stressaakin. Ja en jaksaisi kuitenkaan tilittää joka taholle litaniaa miten meni. Ja jos ei vastaa, puskee uutta viestiä. Jos vastaa, innostuvat vaan entisestään ja saisi aloittaa ihan reaaliaikaisen chatin lisäkymysten tulviessa.
Antaisitte nyt vain olla rauhassa. Onnitelkaa ja antakaa sen jälkeen rauha toipua. Jos pelkäätte, että minä tai ystävänne vetää herneen nenään jos ette heti ilmoita, että haluatte nähdä, laittakaa mielenrauhanne vuoksi vaikka, että ilmoitelkaa kun sopii tulla käymään. Varmasti kutsumme teidät, mutta sitten kun olemme rauhassa hengähtäneet, toipuneet ja kotiutuneet. Ei ole kiva nähdä kivuliaana, väsyneenä ja ärtyneenä siitä, että vauva-arki ei pääse kunnolla muiden takia alkamaankaan kun majatalon varauskirja täyttyisi sitä mukaan kun edelliset tuppautujat saa ohjattua ovesta ulos.......
Vierailija kirjoitti:
Blaa, blaa. Blaa. Puhelimen voi sulkea tai laittaa äänettömälle. Turha ärsyyntyä, oma moka kun sitä pitää jatkuvasti kytätä!
Taidat olla niitä lukutaidottomia peruskoulusta elämäänkouluun putkahtaneita reppanoita, joista on viime aikoina uutisoitu. Luitko ajatuksella ap:n viestin? Vilkaisepa uudemman kerran mitä siinä sanottiin viesteistä. Ongelma ei ollut siinä, että pitäisi jatkuavsti kännykkää vilkuilla tai viestien häiritsevissä merkkiäänissä.
Aloitusviestin peukkujen määrä kertoo hyvin tilanteesta :D. Suurin osa ymmärtää yskän, mutta aina on se kourallinen ääliöitä, jotka kuvittelevat olevansa niitä spesiaalikeissejä ja toivottuja vieraita, kaikkialle ja aina, tilanteesta riippumatta. Koska minä, minä ja minun haluamiseni, viis siitä miten muut asian kokevat.
ja jos ei kysy sit itketään... kokemusta siitäkin