Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytys ilman kivunlievitystä?

Vierailija
06.01.2017 |

Mikä on tämä ihme trendi, joka ainakin somessa leviää, kun tuoreet vanhemmat hehkuttavat kuinka sisulla synnytytettiin ilman kivunlievitystä? Tätä sitten kommentoidaan ihaillen ja olen huomannut, että varsinkin isät pitävät tätä suoritusta jotenkin erityisen hienona. Tyyliin mainitaan joka kohdassa, miten urhea vaimo taisteli synnytyksen ilman epiduraaleja sun muuta, ei meinannut sairaalan henkilökuntakaan uskoa sitä sisua.

Siis millä tavalla ilman kivunlievitystä synnyttäminen on jotenkin parempi vaihtoehto kuin kipulääkkeiden kanssa? Eikö tätä nimenomaan korostanut hiljattain joku kätilökin, ettei synnytyksessä jaeta tyylipisteitä, vain lopputulos merkitsee?

Onko tässä kyse jostain duudsonmaidesta itsensä haastamisesta vai mistä.. Nykyisin kivunlievitys kun on vieläpä niin turvallista, ettei siitä ole haittaa lapselle.

Kommentit (138)

Vierailija
41/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse selvisin hengittämällä, rentouttamalla kehon ja leuan. Se oli paljon parempaa kuin kova puudute ja kanttuvei.

Vierailija
42/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kipu ei jalosta ketään, mutta olen kyllä kuusi synnyttänyt luomuna. Syykin on ollut enemmän vauvasta ja synnytyksien vauhdista johtuva, ei minun ideologian.. Joka kerta olen puudutuksia pyydellyt ja aina saanut saman vastauksen, ei. Vauvat ovat selvinneet ja minäkin, mutta enpä voi mitenkään kehua kokemusta. 

Samat mietteet täällä. Kaksi olen synnyttänyt ja ilman mitään kivunlievityksiä ym. Yksinkertaisesti synnytykset olleet niin nopeita, että mitään puudutteita ei vain ole enää suostuneet antamaan. Hyvä kun ees sairaalaan ehditty ennen ponnistusvaihdetta. Toivon kuitenkin, että tämä kolmas syntyisi myös nopeasti ja ilman puudutteita. Tiedän siitä selviäväni, jos synnytys on nopea, kun kipu lakkaa heti vauvan ollessa ulkona. Jos taas on pitkä niin haluan kyllä kivunlievityksiä. Yleensä noissa vaan mennään tilanteen mukaan. Jokainen tyylillään :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi synnytystä.

Ekassa epiduraali, olo oli kuin enkelillä pilven päällä, lapsi syntyi kiireettä, nukuin pitkät pätkät kunnes tuli ponnistuksen aika. 10 pisteen terhakka vauva tuli. 

Tokassa ei kerenneet mitään lievityksiä tulla antamaan kun oli tupa täynnä muitakin synnyttäjiä. Hirveellä ryskeellä, kivulla ja jatkuvilla supistuksilla ängettiin sit vauva ulos (miehen sormia rutistin niin, et se pelkäs et ne murtuu, johon totesin vaan et ei kiinnosta, niin paljon sattu) kipuasteikolla 1-10 kun kipu on jotain ylimaallista 14 niin mitä sille voi? ei auta mikään, niillä mennään :(. Lapsi syntyi sinisenä ja velttona.

Mulla ei ole mitään näyttämisen tarvetta, enkä tunne paremmuutta kivun kärsimisestä. Kaikki kokee kivun eri tavalla, toisille se on jotenkin hieno elämää aikaansaava elämys, toisille kipu on vain kipua. Jokainen myös on yksilö, oma äiti on pullauttanut meidät sisarukset kaikki parilla työnnöllä ilman verta ja hikeä.

Vierailija
44/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta ihan luomuna. Ei mikään pröystäilyn aihe vaan en vaan tarvinnut, edes Panadol ei käynyt mielessä.

Vierailija
45/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut että synnytykset venyvät nykyisin huomattavasti pidemmiksi kivunlievitysten takia koska ne heikentävät supistuksia. Supistusten kuuluu sattua ihan siitä syystä että ne saavat naisen ponnistamaan oikeina hetkinä oikealla voimakkuudella. Synnytysten pituuden venyminen ei ole koskaan lapsen etu.

Hidastaako ilokaasukin synnytystä tai lämpötyyny selässä?

Minulla synnytys (avautumisvaihe) venyi ja venyi.. kivunlievityksenä ilokaasu ja lämpö... synnytys eteni vasta kun sain ensimmäisen epiduraalin.. en kuitenkaan osaa ajatella että olisin jotenkin vahingoittanut lastani vaikka en heti epiduraalia ottanutkaan kun sitä minulle tarjottiin. Kun synnytystä oli kestänyt sen kokmisenkymmentä tuntia ajattelin että minun on saatava levätä hetki, että jaksan ponnistaa ja pyysin kivunlievitystä.

Kivunlievityksellä taidettiin nyt kuitenkin viitata tuossa lääketieteelliseen kivunlievitykseen, minkä varmasti itsekin ymmärsit.

Juu kyllä ymmärsin, minun olisi pitänyt kysyä ehkä toisin. Tarkoitin siis niin, että olisiko avautuminen nopeampaa jos mitään kivunlievitystä ei käytettäisi (lääkkeellisiä tai lääkkeettömiä), onko se itse kipu nopeuttava asia ?

Se riippuu aivan synnytyksestä. Epiduraali hidastaa avautumisvaihetta, sen takia sen kanssa laitetaan oksitosiinitippa. Myös makuuasento hidastaa avautumista. Mutta jos synnyttäjä jännittää, se voi tietenkin nopeuttaakin avautumista.

Vierailija
46/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa nämä "ensimmäinen synnytys epiduraalilla kesti vaikka kuinka kauan, seuraavat ilman ja tulivat nopeasti". No tietenkin. Ensisynnytys on yleensäkin hidas verrattuna seuraaviin, ero mitataan usein tunneissa.

Sitkeässä elää myös kätilöiden keskuudessa myytti, että eppari lopettaa supistukset. Monesti nähdään esim se, että kun synnyttäjä saa kivunlievityksen -> rentoutuu -> kohdunsuu aukeaa paremmin. Olen mm anestesiologin ja synnytyslääkärin kanssa asiasta jutellut ja he ovat eri mieltä myytin kanssa.

Verensokerin lasku ja sen mittaaminen + nosto tehdään kaikilta vauvoilta, ei vain niiltä joiden äideille annettu kivunlievitystä. Verensokeria laskee esim äidin raskauden aikaiset korkeat verensokeri, lapsen pienipainoisuus yms.

Vierailija
47/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä villitys? Minä en ole ainakaan huomannut tuollaista, nimenomaan nykyään synnytetään kaikilla mahdollisilla puudutteilla tai suunnitellulla sektiolla, yhtäkään "luomusynnyttäjää" en tiedä.

Vierailija
48/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa nämä "ensimmäinen synnytys epiduraalilla kesti vaikka kuinka kauan, seuraavat ilman ja tulivat nopeasti". No tietenkin. Ensisynnytys on yleensäkin hidas verrattuna seuraaviin, ero mitataan usein tunneissa.

Sitkeässä elää myös kätilöiden keskuudessa myytti, että eppari lopettaa supistukset. Monesti nähdään esim se, että kun synnyttäjä saa kivunlievityksen -> rentoutuu -> kohdunsuu aukeaa paremmin. Olen mm anestesiologin ja synnytyslääkärin kanssa asiasta jutellut ja he ovat eri mieltä myytin kanssa.

Verensokerin lasku ja sen mittaaminen + nosto tehdään kaikilta vauvoilta, ei vain niiltä joiden äideille annettu kivunlievitystä. Verensokeria laskee esim äidin raskauden aikaiset korkeat verensokeri, lapsen pienipainoisuus yms.

Totta kai ensimmäinen synnytys kestää kauan, mutta multa epiduraali lähes lopetti supistukset. Jos epiduraalilla ei ole supistuksia heikentävää vaikutusta, miksi sen kanssa sitten sinun mielestäsi annetaan oksitosiinitippa?

Vierailija
49/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää ihan tuollaiset idiootit. Minulle kätilö sanoi että puudutus on lähes pakollinen ja heillä tekee pahaa se jos joku ei halua mitään puudutteita. Idiootti täytyy olla jos haluaa tietoisesti kärsiä, siinähän sitten kärsivät onneksi meille järkeville on tarjolla loistavia kivunlievityksiä!

Vierailija
50/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta taas tuntuu että sektiot on nykyään villitys. Ihan sama se on miten synnyttää, tärkeintä on lopputulos että äiti ja vauva on terveitä tuli se sitten alakautta tai leikkauksella!

Vierailija
51/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten joskus kun itse synnytän niin todellakin vaadin aivan kaikki mahdolliset kivunlievitykset, olen jopa suunnitellut sektiota koska olen synnytyspelkoinen ja sehän on diagnoosi.

Vierailija
52/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää ihan tuollaiset idiootit. Minulle kätilö sanoi että puudutus on lähes pakollinen ja heillä tekee pahaa se jos joku ei halua mitään puudutteita. Idiootti täytyy olla jos haluaa tietoisesti kärsiä, siinähän sitten kärsivät onneksi meille järkeville on tarjolla loistavia kivunlievityksiä!

Ei ole puudute pakollinen. Jos kätilö ei kestä katsoa synnytyskipuja, hän on väärässä ammatissa. Sinä näet maailman jotenkin yksioikoisesti: kipu-> kärsimys. Minä näen eri tavalla, ja siksi koin kivun ihan eri tavalla. Mä tiesin, että kipu on kohta ohi ja osasin myös helpottaa kipua liikkeen ja hengityksen avulla. Miksi sinä kutsut minua sen takia idiootiksi? Puudutteet vaikuttavat synnytyksen kulkuun, eivätkä kaikki halua koea niitä vaikutuksia.

Vierailija
53/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epiduraali on kertakaikkisen mahtava keksintö. Kaksi synnytystä takana epiduraalilla ja oli niin kivuttomat ja positiiviset kokemukset, molemmat synnytykset! Aivan uskomatonta tavaraa se Epiduraali, toimi minulla aivan täydellisesti enkä kahden synnytyksen jälkeen edes tiedä millaista synnytyskipu on! :)

Vierailija
54/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai ensimmäinen synnytys kestää kauan, mutta multa epiduraali lähes lopetti supistukset. Jos epiduraalilla ei ole supistuksia heikentävää vaikutusta, miksi sen kanssa sitten sinun mielestäsi annetaan oksitosiinitippa?

Kaikille ei laiteta. Oksitosiini nyt voidaan laittaa missä vaiheessa tahansa, jos supistukset ovat muuten heikot.

Vierailija
55/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole puudute pakollinen. Jos kätilö ei kestä katsoa synnytyskipuja, hän on väärässä ammatissa. Sinä näet maailman jotenkin yksioikoisesti: kipu-> kärsimys. Minä näen eri tavalla, ja siksi koin kivun ihan eri tavalla. Mä tiesin, että kipu on kohta ohi ja osasin myös helpottaa kipua liikkeen ja hengityksen avulla. Miksi sinä kutsut minua sen takia idiootiksi? Puudutteet vaikuttavat synnytyksen kulkuun, eivätkä kaikki halua koea niitä vaikutuksia.

No minä en ikimaailmassa lähtisi synnyttämään tietoisesti ilman puudutteita, kyllä siinä idiootti pitää olla :D

Vierailija
56/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti te järkevät ette siis voi koskaan joutua tilanteeseen, jossa puudutusta ei ehditä antaa?

Vierailija
57/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jos joskus hankin lapsia niin synnytän sektiolla aivan kuten oma äitinikin. Myös siskoni synnytti sektiolla sekä kaksi serkkuani. Pelkästään positiivisia kokemuksia.

Vierailija
58/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Onneksi olen saanut kokea ihania kiireettömiä synnytyksiä luonnollisilla kivunlievityksillä pikkusairaalassa. Sittemmin jouduin isoon sairaalaan liukuhihna synnyttämään puolipakko kivunlievityksillä.

Anteeksi vain, mutta eron huomaa lapsissakin..

Vierailija
59/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten joskus kun itse synnytän niin todellakin vaadin aivan kaikki mahdolliset kivunlievitykset, olen jopa suunnitellut sektiota koska olen synnytyspelkoinen ja sehän on diagnoosi.

"Haluan sektion, koska pelkään kipua." Lykkyä pyttyyn vaan sitten sektion jälkeenkin!

Vierailija
60/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on helppo puhua ihmisen, jolla ei synnytyksessä ole ollut mitään ongelmia. Joillakin ponnistusvaihe saattaa kestää tuntikausia, saattaa tulla repeämät peräaukkoon asti, vauvan pää saattaa olla hieman kertynyt niin, että se painaa hermoihin yms. Kipuja ja kärsimyksiäkin kun on erilaisia samassa tapahtumassakin.

Turhaan ylipäänsä luomusynnyttäjät kruunujaan kiillottavat. Se on yksi kärpäsen pieru, ottaako epiduraalin vai ei. Terveen ja onnellisen lapsen kasvatus vasta alkaa syntymän jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä