Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytys ilman kivunlievitystä?

Vierailija
06.01.2017 |

Mikä on tämä ihme trendi, joka ainakin somessa leviää, kun tuoreet vanhemmat hehkuttavat kuinka sisulla synnytytettiin ilman kivunlievitystä? Tätä sitten kommentoidaan ihaillen ja olen huomannut, että varsinkin isät pitävät tätä suoritusta jotenkin erityisen hienona. Tyyliin mainitaan joka kohdassa, miten urhea vaimo taisteli synnytyksen ilman epiduraaleja sun muuta, ei meinannut sairaalan henkilökuntakaan uskoa sitä sisua.

Siis millä tavalla ilman kivunlievitystä synnyttäminen on jotenkin parempi vaihtoehto kuin kipulääkkeiden kanssa? Eikö tätä nimenomaan korostanut hiljattain joku kätilökin, ettei synnytyksessä jaeta tyylipisteitä, vain lopputulos merkitsee?

Onko tässä kyse jostain duudsonmaidesta itsensä haastamisesta vai mistä.. Nykyisin kivunlievitys kun on vieläpä niin turvallista, ettei siitä ole haittaa lapselle.

Kommentit (138)

Vierailija
21/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oot ap tosiaan nuori mies, aiotko sitten omaa vaimoa haukkua jos aikoo luomuna synnyttää. Meinaan että ihmettelet miehiä jotka vaimoaan kehuvat tästä.. ole tukena, miten ikinä synnytys meneekään. Mulle oli oman miehen tuki kullanarvoinen luomusynnytyksessä.

16

Vierailija
22/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka olette synnyttäneet luomuna? Onko teillä käynnistetty synnytys? Minulla takana sektio, vesien menolla normaalisti alkanut (jossa otin epiduraalin kun 10h kärvistelin ja vain 4cm auki -> lepoa -> oksitosiinilla 6h vauva maailmaan) sekä paljon yliaikaiseksi mennyt käynnistetty (meno oli huomattavasti rajumpaa ja epäilen ettei siitä kukaan ilman puudutusta olisi selvinnyt, kätilö suorastaan kyseli koko ajan milloin laitetaan)

Ainut toive mikä minulla sektion jälkeen on ollut on edelleen tämän neljännen kohdalla vain alatiesynnytys. Tarpeeksi luonnollista ja ihanaa minulle 😉 Nytkin on verenpaineiden vuoksi edessä ennen laskettua käynnistys.. voi kunpa saisin terveen vauvan alakautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka olette synnyttäneet luomuna? Onko teillä käynnistetty synnytys? Minulla takana sektio, vesien menolla normaalisti alkanut (jossa otin epiduraalin kun 10h kärvistelin ja vain 4cm auki -> lepoa -> oksitosiinilla 6h vauva maailmaan) sekä paljon yliaikaiseksi mennyt käynnistetty (meno oli huomattavasti rajumpaa ja epäilen ettei siitä kukaan ilman puudutusta olisi selvinnyt, kätilö suorastaan kyseli koko ajan milloin laitetaan)

Ainut toive mikä minulla sektion jälkeen on ollut on edelleen tämän neljännen kohdalla vain alatiesynnytys. Tarpeeksi luonnollista ja ihanaa minulle 😉 Nytkin on verenpaineiden vuoksi edessä ennen laskettua käynnistys.. voi kunpa saisin terveen vauvan alakautta.

Mulla ensimmäinen synnytys oli käynnistetty, mutta supistukset eivät ehtineet kovin kivuliaiksi. Kätilö tilasi epiduraalin, en osannut ensisynnyttäjänä sanoa vastaan. Synnytys lähes pysähtyi epiduraalin jälkeen.

Toinen synnytys alkoi vesien menolla ja eteni tosi rajusti. (Vesien menosta vauvan syntymään 3,5 h). Silloin ei ollut epiduraalia.

Vierailija
24/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 3 lasta synnyttänyt ilman kivunlievitystä. Voin sanoa, ettei ne mitään helppoja olleet. Jos vain on mahdollista saada ottakaa.👍

Vierailija
25/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 3 lasta synnyttänyt ilman kivunlievitystä. Voin sanoa, ettei ne mitään helppoja olleet. Jos vain on mahdollista saada ottakaa.👍

Oman kokemukseni mukaan taas synnytyksen helppous/vaikeus ei ole kivuista kiinni. Just oli Ylellä juttua siitä, miten kätilöt toivovat, että synnytykseen valmistuttaisiin, että olisi tietoa synnytyksen kulusta ja siitä, miten itsekin lievittää kipua (vaikka valitsisi kivunlievityksen, sen kivun kanssa kuitenkin todennäköisesti ollaan tuntikausia). Nykyään synnytysvalmennus on kuitenkin niin olematonta, että kaikki tieto pitää hankkia melkeinpä itse.

Mihin tahansa valintaan synnytyksessä päätyykin, mä antaisin toisen neuvon: menkää synnytykseen avoimin mielin ja opetelkaa sitä hengitystä ja liikkeellä helpottamista. Sitä tarvitaan joka tapauksessa, vaikka ottaisikin epiduraalin. Ja epiduraali on ihan hyvä valinta, mutta se kannattaa myös muistaa, että se heikentää supistuksia ja monessa tapauksessa pidentää synnytystä. Lisäksi voi käydä niin, että se viekin vain osan kivuista (niin kuin mulla), mutta sitä jäljelle jäävää kipua ei oikein pääse helpottamaan, kun pitää maata.

Vierailija
26/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus niin vaan käy että vauva hulahtaa maailmaan ennen kuin kivunlievitystä ehditään antaa. Minä ehdin tokassa synnytyksessä imaista ilokaasua muutaman supistuksen ajan ja vauva tuli jo. En näe mitään eroa ensimmäisen synnytykseni ja tokan välillä vaikka ekassa sain kaikki mahdolliset kivunlievitykset, mutta vauvaa odoteltiinkin yli vuorokausi. Tokan lapsen syntymä kesti kolme tuntia, juuri ja juuri ehdin synnytyssaliin kun piti alkaa ponnistamaan. Sanoisin että enemmän se vuorokausi oli taistelua ja sisua.

Vierailija
27/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oot ap tosiaan nuori mies, aiotko sitten omaa vaimoa haukkua jos aikoo luomuna synnyttää. Meinaan että ihmettelet miehiä jotka vaimoaan kehuvat tästä.. ole tukena, miten ikinä synnytys meneekään. Mulle oli oman miehen tuki kullanarvoinen luomusynnytyksessä.

16

Mistä ihmeestä olet saanut käsityksen, että haukkuisin yhtään ketään, varsinkaan synnyttävää naista? Vai onko tässäkin niin, että se koira älähtää johon kalikka kalahtaa..

Jos vaimoni haluaisi synnyttää ilman kivunlievitystä niin tottakai tukisin hänen päätöstään, jos se olisi myös kätilön suosittelema päätös. Mutta jos hän haluaisi siitä varta vasten kertoa kaikille ja korostaa asiaa, pitäisin tätä hieman outona ja varmasti keskustelisimme asiasta. Ja mitään "plussapisteitä" minulta ei luomusynnytyksestä heruisi, ainut asia millä on merkitystä on se lopputulos.

Ap

Vierailija
28/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nyt ap olet linjoilla, voitko sanoa, että asia ei kenties ollutkaan ihan niin kuin ajattelit? Koetko oppineesi jotain uutta?

Vierailija
29/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

16

Mistä ihmeestä olet saanut käsityksen, että haukkuisin yhtään ketään, varsinkaan synnyttävää naista? Vai onko tässäkin niin, että se koira älähtää johon kalikka kalahtaa..

Jos vaimoni haluaisi synnyttää ilman kivunlievitystä niin tottakai tukisin hänen päätöstään, jos se olisi myös kätilön suosittelema päätös. Mutta jos hän haluaisi siitä varta vasten kertoa kaikille ja korostaa asiaa, pitäisin tätä hieman outona ja varmasti keskustelisimme asiasta. Ja mitään "plussapisteitä" minulta ei luomusynnytyksestä heruisi, ainut asia millä on merkitystä on se lopputulos.

Ap

Mä voin synnyttäneenä äitinä sanoa, että sillä, miten synnytys menee, on todellakin merkitystä, ei pelkällä lopputuloksella. Mä olin ensimmäisen, huonosti menneen synnytyksen jälkeen tietenkin fyysisesti huonossa kunnossa, mutta myös henkisesti. Synnytyksen jälkeen tuntui, niin kuin olisin ollut kasa irtonaisia osia, jotka paiskattiin sängyn pohjalle. Siitä piti sitten alkaa keräillä itseään. TOisella kerralla (joka muuten oli luomusynnytys) tuntui siltä, että olen itse omalla toiminnallani saanut aikaan jotain mahtavaa ja oli tosi hyvä ja energinen olo (vaikka hb oli siinä 90). 

Vierailija
30/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivunlievitys on niin yksilöllinen juttu, ettei toisten valintoja oikein voi arvostella.

Nykyään kai on enemmän tietoa puudutteiden vaikuksesta synnytykseen, kuin vielä joitain vuosia sitten.

Synnytin kaksi lasta ilokaasulla. Se sopi minulle. Pelkään piikkejä ja toivoin synnytyksen etenevän rivakasti. Jos olisin arvioinut kivuttomuuden näitä seikkoja tärkeämmäksi, olisin varmaan toivonut epiduraalia. En siis ole duudsonmainen sankariäiti, tein vaan omat valintani. Enkä tietenkään tuomitse toisin valinneita. Jokainen synnyttäjä on kovan homman tehnyt!

Vierailija
31/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa lehden kolumnistin "Joukolatar" synnytyskertomus.

Vierailija
32/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipu ei jalosta ketään, mutta olen kyllä kuusi synnyttänyt luomuna. Syykin on ollut enemmän vauvasta ja synnytyksien vauhdista johtuva, ei minun ideologian.. Joka kerta olen puudutuksia pyydellyt ja aina saanut saman vastauksen, ei. Vauvat ovat selvinneet ja minäkin, mutta enpä voi mitenkään kehua kokemusta. 

Vierailija
33/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi otat tämän noin henkilökohtaisesti? Ei tässä kukaan ole väittänyt, että synnytys ilman kivunlievitystä olisi jotenkin väärin, vaan on kyselty syitä siihen. Eikä alkuperäisessä viestissä edes ollut pääpointti itse synnytyksessä, jokainen tehköön kuten haluaa, vaan siinä miten (ja minkä takia) asialla kehuskellaan. Siis mikä on se syy, että ilman kivunlievitystä synnyttäminen on monen mielestä niin paljon parempi tapa, että siitä jaksetaan kohkata somessa. Jos tähän oikeasti on joku selvä lääketieteellinen syy niin ymmärrän asian, mutta kätilöiden mukaan näin ei ole.

Kenen kätilöiden? Puudutusaineet kulkeutuvat vauvalle siinä missä muutkin myrkyt, joita moni pyrkii koko raskauden ajan välttämään (esim. alkoholi). Lisäksi ne heikentävät supistuksia, mikä hidastaa synnytystä, mikä ei ole vauvalle hyväksi. Myös synnytysasento määräytyy sillä hetkellä, kun puudutteen saa, ja puoli-istuvassa/makuuasennossa lantio ei pääse avautumaan yhtä hyvin kuin muissa asennoissa.

Vierailija
34/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut että synnytykset venyvät nykyisin huomattavasti pidemmiksi kivunlievitysten takia koska ne heikentävät supistuksia. Supistusten kuuluu sattua ihan siitä syystä että ne saavat naisen ponnistamaan oikeina hetkinä oikealla voimakkuudella. Synnytysten pituuden venyminen ei ole koskaan lapsen etu.

Hidastaako ilokaasukin synnytystä tai lämpötyyny selässä?

Minulla synnytys (avautumisvaihe) venyi ja venyi.. kivunlievityksenä ilokaasu ja lämpö... synnytys eteni vasta kun sain ensimmäisen epiduraalin.. en kuitenkaan osaa ajatella että olisin jotenkin vahingoittanut lastani vaikka en heti epiduraalia ottanutkaan kun sitä minulle tarjottiin. Kun synnytystä oli kestänyt sen kokmisenkymmentä tuntia ajattelin että minun on saatava levätä hetki, että jaksan ponnistaa ja pyysin kivunlievitystä.

Vierailija
35/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut että synnytykset venyvät nykyisin huomattavasti pidemmiksi kivunlievitysten takia koska ne heikentävät supistuksia. Supistusten kuuluu sattua ihan siitä syystä että ne saavat naisen ponnistamaan oikeina hetkinä oikealla voimakkuudella. Synnytysten pituuden venyminen ei ole koskaan lapsen etu.

Minulla synnytys (avautumisvaihe) venyi ja venyi.. kivunlievityksenä ilokaasu ja lämpö... synnytys eteni vasta kun sain ensimmäisen epiduraalin.. en kuitenkaan osaa ajatella että olisin jotenkin vahingoittanut lastani vaikka en heti epiduraalia ottanutkaan kun sitä minulle tarjottiin. Kun synnytystä oli kestänyt sen kokmisenkymmentä tuntia ajattelin että minun on saatava levätä hetki, että jaksan ponnistaa ja pyysin kivunlievitystä.

Kivunlievityksellä taidettiin nyt kuitenkin viitata tuossa lääketieteelliseen kivunlievitykseen, minkä varmasti itsekin ymmärsit.

Vierailija
36/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 2/4 synnyttänyt ilman kivunlievitystä. Voin sanoa, että ne ilman synnytykset olivat parempia. Jäi paljon paremmat muistot. Viimeiseen otin oikein selkärankapuudutteen ja olin sekaisin kuin seinäkello. Ja synnytin aivan liian nopeasti, vauva kärsi.

Vierailija
37/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus näin jutun, jossa verrattiin, että se kipu vastaa useampaa samanaikaista luunmurtumaa, että kyllä se kanttia vaatii suoriutua synnytyksestä ilman epiduraalia yms. Siitä suorituksesta saa olla ylpeä, siitä saa tuntea voimaantuvansa ja taivastella oman tai puolisonsa kehon ihmeellisyyttä, miten hurjaan suoritukseen se kykeneekään. Itse viimeisimmän pakon edessä ilman kivunlievityksiä maailmaan ponnistanut ja en tottavie toiste haluaisi kokea. En kuitenkaan haluaisi epiduraalisynnytystäkään uusiksi ottaa, mutta sellaisen kohdunkaulanpuudutuksella ja synnytyslaululla hoidetun voisin vielä kokea. Yhtä oikeaa tapaa ei ole, syntymä on aina ihmeellinen asia ja lopputulos on tärkein. Tulee se lapsi maailmaan luomuna, sektiolla tai kivunlievityksin, niin siitä saa iloita, ylpeillä ja olla onnellinen juuri sillä tavalla, miten itse kokee parhaimmaksi.

Vierailija
38/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivunlievityksellä taidettiin nyt kuitenkin viitata tuossa lääketieteelliseen kivunlievitykseen, minkä varmasti itsekin ymmärsit.

Juu kyllä ymmärsin, minun olisi pitänyt kysyä ehkä toisin. Tarkoitin siis niin, että olisiko avautuminen nopeampaa jos mitään kivunlievitystä ei käytettäisi (lääkkeellisiä tai lääkkeettömiä), onko se itse kipu nopeuttava asia ?

Vierailija
39/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä asiassa vertailu on täysin järjetöntä, koska kipu sen ajallinen kesto sekä sietokyky vaihtelee niin rajusti. On ihan eriasia jos avautumisvaihe kestää pari tuntia kuin jos sitä pitää kestää tuntitolkulla tiheillä supistuksilla. Samoin joillain kipu voi olla hallittavissa joillain se vie järjen.

Olin itse valmistutunut synnytykseen, käynyt äitiysjoogassa ja tutustunut kivunhallinnan menetelmiin, mutta ilman lääkkeellistä kivunlievitystä en olisi pärjännyt, koska supistukset oli rajuja ja niiden välillä ei käytännössä ollut välejä. Tuota sain kokeilla parin tunnin ajan ja se riitti. Epiduraarin jälkeen olo oli jälleen inhimillinen.

Vierailija
40/138 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt yhden lapsen. Naistenklinikalle mentiin klo 9.00 ja klo 13.00 oli lapsi syntynyt. Epiduraali annettiin liian myöhään ja se ei vaikuttanut.

Supistukset olivat sellaisia hyökyaaltoja, että vieläkin muistan kivun, joka oli sellaista kuin rekan alle olisi jäänyt. Lääkäri totesi jälkikäteen, että rankkaa menoa, mutta yleensä silloin synnytys kestää lyhyemmän aikaa.

Ei tullut toista lasta meidän perheeseen, mutta tiedän toisenlaisiakin synnytyskertomuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi