Työllistymissuunnitelma 2017 - työkkäri voi määrätä mihin vain noudattamatta yhdessä työttömän kanssa tehtyä työllistymissuunnitelmaa
Maan hallitus ja eduskunnan enemmistö toivottavat Kelan välityksellä kaikille maamme työttömille ikävää uutta vuotta. Työttömyysturvaan tulee paljon muutoksia ja karenssien määrä tulee lisääntymään.
Työttömien velvollisuutta hakea tarjottua työtä ja velvollisuutta osallistua aktiivitoimenpiteisiin tiukennetaan.
Korvaukseton määräaika eli niin sanottu karenssi voi seurata myös sellaisesta palvelun laiminlyönnistä, josta ei ole sovittu TE-toimiston kanssa tehtävässä työllistymissuunnitelmassa.
Avataanpa vähän näitä terveisiä. Hallituksen esityksessä 210/2016 käytetään huomattavasti palstatilaa työllistymissuunnitelman selostamiseen ja perustellaan sanktioita tilanteissa, joissa työtön kieltäytyy suunnitelman laadinnasta tai laiminlyö sen noudattamisen. Sitten koko suunnitelman merkitys mitätöidään. Työllistymisuunnitelmahan on se yhteinen sopimus, joka laaditaan työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumisen yhteydessä ja jota aika ajoin tarkistetaan. Ensi vuonna sitä tarkistetaan kolmen kuukauden välein pidettävissä haastatteluissa.
Tähän asti työllistymissuunnitelma on velvoittanut molempia osapuolia, mutta jatkossa se velvoittaa vain työtöntä. Tähän asti suunnitelmaan kirjatun toimenpiteen on pitänyt olla työllistymistä edistävää, mutta jatkossa ei enää tarvitse. Velvoittavaa toimenpidettä ei tarvitse kirjata suunnitelmaan ollenkaan, vaan se voi tulla ihan puskista.
TE-toimisto voi työllistymissuunnitelmasta piittaamatta määrätä työttömän ihan mihin tahansa toimenpiteeseen riippumatta siitä, onko sitä kirjattu yhteisesti sovittuun suunnitelmaan ja onko toimenpiteellä työllistymistä edistävää vaikutusta. Toimenpide voi olla vaikka kuntouttavaa kuviokelluntaa, mutta sinne on mentävä karenssin uhalla.
Hallituksen perustelujen mukaan muutosten tavoitteena on edistää työttömien työllistymistä tiukentamalla heidän velvollisuuttaan osallistua palveluihin. Tämä perustelujen kohta ei oikein aukene, sillä vaikea on kuvitella työttömän työllistyvän yhtään entistä paremmin sillä, että hänet velvoitetaan tietoisesti toimenpiteeseen, joka ihan lain perustelujen mukaan ei millään tavalla edistä hänen työllistymistään.
Hallitus olisi voinut sanoa suoraan, että työttömille halutaan antaa keppiä ja samalla lisätä karenssien määrää.
http://blogit.image.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2016/12/30/karenssip…
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Ja huom. jos tästä palvelusta ei ole sovittu työllistymissuunnitelmassa, niin siitä ei saa edes sitä 9 euron päiväkorvausta! Eli työkkärillä ei ole enää mitään syytä sopia mistään mitään, koska halvimmalla pääsee kun vain määrää työttömät siihen valmennusfirmaan, jonka omistajalta on tullut parhaat voitelut johtajille.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös perustelut sille, että miksi juuri kuntouttava työtoiminta auttaa virkamiesten mielestä niin hyvin työllistymään, mutta esimerkiksi oman ammattialan itse etsitty täydennyskoulutus ei missään nimessä...
Siitä vain jatko-opintoihin ja opintotuen piiriin. Asiahan ei Työkkärille siinä vaiheessa enää kuulu.
Musta kuviokellunta olis kivaa. Toivottavasti mulle määrätään.
Vierailija kirjoitti:
Ei helvetti... naurattais jos ei itkettäisi. Terv. Eräs työtön joka on pakotettu karenssin uhalla johonkin yli 50v tarkoitettuun infotilaisuuteen... tosin ikää mulla on vähän yli 40v...
Olisiko sinulla jotain tärkeämpää tekemistä kyseisenä päivänä vai mikä tuossa ahdistaa?
Vierailija kirjoitti:
Tuo tarkoittaa sitä, että vaikka et sopisi työllistymissuunnitelmassa, että olet valmis ilmaistöihin, niin sut voidaan sinne kuitenkin määrätä.
koska yhteiskunta on yksipuolisesti maksajan asemassa, yhteiskunta voi myös yksipuolisesti asettaa ehtoja maksamilleen rahoille.
Asiakas ilmoittautuu työttömäksi ja saadakseen työttömyysetuutta hän lupaa toimia lain ja asetusten mukaisesti. Harva työtön edes pohtii, että mitä tuli sovittua, kun painaa Oma asioinnissa Lähetä-nappia. Silti työtön tekee sopimuksen yhteiskunnan kanssa. Sopimuksista täytyy pitää kiinni, joten en ymmärrä tätä itkua, että joutuu ilmaistöihin. Ei joudu, koska ei ole pakko. Mutta jos ei halua työvoimapalveluja, ei pidä ilmoittautua työttömäksi. Vähän sama kuin ilmoittautuisi hammashoitajalle jonoon ja kun saa ajan niin inttää, että hammaskiveä ei saa poistaa.
Ainakin päiväkoteihin joudutaan palkkaamaan lisää pätevää henkilökuntaa työttömien lapsia varten 🙂.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei helvetti... naurattais jos ei itkettäisi. Terv. Eräs työtön joka on pakotettu karenssin uhalla johonkin yli 50v tarkoitettuun infotilaisuuteen... tosin ikää mulla on vähän yli 40v...
Olisiko sinulla jotain tärkeämpää tekemistä kyseisenä päivänä vai mikä tuossa ahdistaa?
Mitä järkeä on pakottaa osallistumaan tilaisuuteen, joka on suunnattu aivan muille ihmisille?
Olen kuullut että kulukorvausoikeutta ei ole tilanteessa missä työtön opiskelee työttömyystuella. Voidaan kysyä: Onko opiskelu työttömyystuella kannattavaa?
ap. Osoitatko vielä missä tässä poljetaan työttömän oikeuksia?
Joko olet tai et ole tytötön. Jos olet työtön ja valitset hakeutua työnhakijaksi, niin joudut noudattamaan niitä säännöksiä, jotka kulloinkin ovat voimassa ja sitä vastaan saat rahaa. Jos taas et halua ottaa tätä rahaa vastaan, kukaan ei pakota työtöntä mihinkään. On olemassa toimeentulotuki. Sitä saa hakea jos haluaa. Jos se ei riitä ja haluaa enemmän rahaa, pitää tehdä sen eteen jotain.
Vai ajatko nyt takaa sellaista yhteiskuntaa, jossa muut elättävät ja osa huilii lokkeillen loputtomasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on pakottaa osallistumaan tilaisuuteen, joka on suunnattu aivan muille ihmisille?
eiköhän se siellä tilaisuudessa sitten selviä. Ei kai esim 42 v ihminen ole niin täysin erilainen esim 51-vuotiaaseen verrattuna, ettei mitään tilaisuudessa kerrotusta voisi soveltaa itseensä jos haluaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joukossa työhaluttomia joten jotain täytyy tehdä. Aivan huikeeta akateeminen työttömyys. Nyt pojat hanskat heilumaan hallituksessa.
Joukossa on työhaluttomia, joten kaikki työttömät pitää laittaa kärsimään?
Mitenkäs erottelisit ne työhaluttomat siitä joukosta (siten että et saa syytettä syrjinnästä?)
Vtun urpo! Ei työkkäri voi määrätä mitään jos et kirjaudu työnhakijaksi, jolle maksetaan listoilla olemisesta. Kukaan ei pakota. Oma valinta. Ymmärrätkö? Ei ole pakko.
Saako sen karenssin aikana toimeentulotukea? Asumistuen kai ainakin saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko 50+ siis AIVAN MUITA IHMISIÄ kuin 40 - 50?
Tiedoksi vaan, että meidän työpaikalla 22v ja 63v tekevät samaa työtä ja syövät samassa ruokalassakin. Mitä järkeä on karsinoida ihmisiä iän perusteella?
Siis onko tuo pakko tai tuo aktivointisuunnitelma kaikille työttömille vai vain niille jotka on merkattu kuntouttavan työn alle? Mä nimittäin olen silleen inhottava tapaus että en ole pitkäaikaistyötön mutta saanut yli 300 päivää työmarkkinatukea. Kunnan työvoimavirkailija uhkaili mua aktivointi suunnitelmalla ja kuntouttavalla työllä. Mulle ei ole tehty mitään suunitelmaa koskaan.
Sanoin kunnan työvoimavirkailijalle että se ei voi laittaa mua mihinkään kuntoutukseen kun mulla ei oo mitään kuntoututettavaa. Tyyppi ei pystyny mulle perustelemaan miksi mun ois pitäny ruveta kuntouttavalle. Nyt oottelen niitä haastteluja. Mull on 0-soppari jonka tää kunnan henkilö ois halunu lakkauttaa. Eli mun ois pitäny sanoo siitä irti itseni. No sitte ois tullu ehkä karenssia. Töitä on taas keväällä ja kesällä.
Mä meinaa työllistää itseni mutta se ei näille käy. Ensin sivutyönä heti kun se on mahdollista korvauksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on pitää paikkoja tyhjinä, jos kyseisessä tilassa on esim 100 istumapaikkaa ja niitä yli 50- vuotiaita olisi tulossa esim vain 70 henkeä?
Vierailija kirjoitti:
Ainakin päiväkoteihin joudutaan palkkaamaan lisää pätevää henkilökuntaa työttömien lapsia varten 🙂.
Ei voi palkata, koska kunnilla niin tiukat säästöravoitteet. Mennään äärirajoilla, sijaisia ei saa palkata, henkilökunta uupuu ja saurauslomilla ollaan jatkuvasti. Todella moni hoitaja lähtenyt alalta pois. Tilanne räjähtää käsiin.
Ymmärtäisin tämän koukauksen työttömistä ja työhaluttomista työttömistä jos olisi työvoimapulaa. Mutta kun ei se auta yhtään hakeeko yhtä avoinna olevaa työpaikkaa 300 vai 1000 työtöntä kun yksi sen vain saa. Ja suurin osa työttömistä haluaisi kyllä sen paikan mutta kun työtä nyt ei vaan ole.
Ja ne jotka kadehtii työttömiä jatkuvasti voisivat irtisanoutua työstään jolloin joku onnekas työtön voisi päästä töihin ja tämä kade tyyppi pääsisi "nauttimaan työttömyydestä".
Itseäni ei tympäise työttömien koulutukset ja tilaisuudet jotka oikeasti auttavat työllistymisessä. Mutta esim turhat "näennäiset" koulutukset harmittavat omasta puolestani ja erityisesti yhteiskunnan puolesta koska nää tilaisuudet ei ole ilmaisia vaan maksavat yhteiskunnalle ja aikuiset leikkivät kuin lapset ilman että töitä tulee kellekään muulle kuin näiden kurssien pitäjille jne.
Ja joo onhan noita paikkoja auki mollissa. Mutta kyllä niihin suurimpaan osaan löytyykin tekijät. Ja jos ei löydy niin siihenkin on yleensä syynsä. Esim se yksi yrittäjä joka nosti ison huudon kun hänelle ei kukaan hakenut töihin. No ilmoituksessa kerrottiin että hän on tehnyt uuden nettiportaalin johon saisi tulla työkseen tulla myymään mainoksia. Työstä palkka tosin oli 0 euroa plus provikat tyyliin 20 prosenttia myymistään mainoksista. Eli eihän tuossa haettu oikeasti työntekijää vaan yrittäjää joka omalla riskilläkin lähtisi tekemään toiselle rahaa uudessa asiassa jossa ei vielä mitään valmista ja ei mitään takuuta minkäänlaisesta palkasta. Eihän tällaiseen voi lähteä jos pitää elää sillä palkalla jota ei välttämättä tule. Eli yrittäjän huonot puolet palkansaajana. Ei kiitos.
Onko tuo termi 'ilmaistyö' hieman harhaanjohtava, jos niiltä päiviltä saa sentään päivärahan, eli palkan?