Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Päivölä on niin jumalattoman kallis?

Vierailija
04.01.2017 |

Satojen eurojen kuukausimaksut laittaa nuoret eriarvoiseen asemaan. Maksamalla saa muota selvästi paremman koulutuksen ja vähävaraiset joutuu tyytymään perinteiseen lukioon lyhyellä matematiikalla sillä graafinen laskin on pakollinen pitkässä.

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Päivolässä voi suorittaa kursseja jotka sitten yliopistossa hyväksytään suoritetuksi sellaisenaan? Se halventaa yliopistoaikaa.

Vierailija
42/76 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös Päivolässä voi suorittaa kursseja jotka sitten yliopistossa hyväksytään suoritetuksi sellaisenaan? Se halventaa yliopistoaikaa.

Kyllä siellä halukkaat/innokkaat jotain yliopiston kursseja suorittelee. Tosin olen ymmärtänyt että tätä harrastettaisiin muissakin lukiossa ainakin jonkin verran.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpahan tuo on, verrattuna ulkomailla opiskeluun - ja täyshoitokin vielä. Älkää vinkuko!

Vierailija
44/76 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt oikeasti. Mitä Päivölästä saa mitä normilukiosta jää paitsi? Miksi maksaisi 300 euroa/kk opetuksesta?

Tuossa moni näyttää jo kertoneen monia etuja, mutta verkostoitumista ei ole vielä taidettu mainita kuin rivien välissä.

Sen lisäksi että oppii tuntemaan sekä oman vuosikurssinsa, tutuksi tulevat myös edellinen ja seuraava vuosikurssi. Lisäksi entiset oppilaat pitävät hekin yhteyttä ja ovat yleensä valmiita auttamaan nuorempaa polvea. Heistä voi olla apua esimerkiksi silloin, kun aloitetaan yliopistossa tai etsitään töitä. Vanhoja päivöläläisiä on arviolta noin 400, jos vuosikurssin koko on noin 20 ja matematiikkalinja on ollut olemassa hieman yli 20 vuotta.

Peruskoulussa yksin jääneelle nörtille Päivölä voi hyvin olla se paikka, jossa saa ensimmäisen kerran kavereita, joista voi tulla elinikäisiä ystäviä. Se on iso asia sekä heille itselleen että myös yhteiskunnalle.

Ainoa asia, joka minua harmittaa Päivölässä on se, että sitä ei ollut silloin, kun minä kävin kävin lukiota. Sen perusteella, mitä minä Päivölästä tiedän, se olisi ollut kuin räätälöity minulle. 

Vierailija
45/76 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asuu pääkaupunkiseudulla, niin esim. Ressu, Etis ja Olarin datalinja ovat varmasti vähintään yhtä hyviä vaihtoehtoja kuin Päivölä. (Tyttäreni muuten kävi Ressun eikä haitannut yhtään, että hän ostaa suurimman osan vaatteistaan kirpparilta eikä meikkaa.)

Minun tyttäreni kävi vielä yläasteen keskustakoulua, jonne oli meiltä kotoa 15 min kävelymatka. Mutta sitten kun tuli lukion valinta eteen, niin eihän niitä nörtille sopivia vaihtoehtoja ollut kuin Olari ja Maunula, molemmat ikävän 45-50 minuutin matkan takana. Päivölän monien muiden hyvien puolien lisäksi yksi suuri houkutin oli lyhyt koulumatka (kun avaat aamulla silmäsi sängyssä, olet jo perillä!) ja myös se, että tunnit alkavat vasta klo 9. Hyvin riittää kun herää kasilta, lompsii puoli yhdeksältä valmiiseen aamiaispöytään ja sieltä suoraan tunnille. 

Garderobi meni meidän neidillä aikalailla uusiksi ja kouluvaatteita piti ostaa ihan urakalla. Siinä missä kouluvaatteet oli ennen niitä siistimpiä vaatteita, joilla kehtaisi töihinkin mennä, niin nyt ne on verkkareita ja huppareita. Päivölässä pukeutuminen on varsin rentoa ja saunan jälkeiselle iltatunnille ei ole ollenkaan tavatonta ilmestyä kylpytakissa tai pyjamassa. 

Pääkaupunkiseudulla lukiolaisten koulumatkat voivat todella viedä paljon aikaa. Tytär varasi joka päivä koulumatkaan tunnin, jotta varmasti ehti. Se merkitsi sitä, että herätys oli viimeistään 6.15. Päivölässä saa nukkua kaksi tuntia pidempään ja se on paljon teineille, joilla muutenkin vuorokausirytmi tuppaa viivästymään.

Vierailija
46/76 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sitten kun tuli lukion valinta eteen, niin eihän niitä nörtille sopivia vaihtoehtoja ollut kuin Olari ja Maunula, molemmat ikävän 45-50 minuutin matkan takana. [/quote]

Maunula on hyvä, Olarista en tiedä, kun se on niin toivottoman kaukana. 

Olisikohan ollut niin, että Maunulan matematiikkalinjan ja Päivölän matematiikkalinjan taustalta löytyvät osittain samat ihmiset. Molemmilla taitaa olla ikää noin 20 vuotta.

Vierailija
47/76 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako tästä väitteestä tarkempia tietoja?

Vierailija
48/76 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako tästä väitteestä tarkempia tietoja?

Nykyään todella yksilökohtaista, riippuu kiinnostuksesta, pienellä joukolla yksilöllisyys on helppoa. Tarkempia tietoja saakin parhaiten kysymällä suoraan - tästä asiasta mieluiten puhelimella. Yhteystieto löytyy matematiikkalinja.fi:stä.

Vierailija
49/76 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa kun ei teini saa omaa huonetta, varsinkin kun on kotona jo vauvasta saakka saanut olla omassa, yksityisessä huoneessaan.

Vierailija
50/76 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvoin ei lapsineron perheessä ole varaa graafiseen laskimeen. Matemaattinen älykkyys periytyy vahvasti. Eihän tuonne muutenkaan kävellä kuin hollitupaan, joten ulkopuolelle jäävät löhes kaikki, jos parikymmentä oppilasta vuodessa pääsee sisään.

Pojan luokka tilasi yhdessä  funktiolaskimet. Hinta oli 13 euroa. Netissä yksittäin olisi maksanut 14 euroa plus postimaksu.

Vierailija
51/76 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tehokas somemainos

Vierailija
52/76 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalaa kun ei teini saa omaa huonetta, varsinkin kun on kotona jo vauvasta saakka saanut olla omassa, yksityisessä huoneessaan.

Tätä voi pitää jopa kasvatuksellisena etuna. Pääsee yhden vuoden ajan kokeilemaan, mitä se on kun asuu kämppiksen kanssa ja joutuu ottamaan toisenkin huomioon. Toisekseen, ei ne päivöliinit siellä omassa huoneessa paljonkaan hengaa. Siellä on paljon yhteisiä oleskelutiloja, jossa hengaavat isommissa ryhmissä ja kun iltatunnit loppuvat klo 21 (ja joskus sen päälle on vielä saunavuoro), niin siellä omassa huoneessa käydään lähinnä nukkumassa.

Sinne Päivölään ei hakeuduta fasiliteettien takia. Majoitustilat ovat varsin simppelit, elleivät jopa karut. Ne vetovoimatekijät on jotain ihan muuta.

Olarissa kun käytiin tutustumassa, niin joka puolelta paistoi kyllä se, että rahaa on. Heillä on ilmeisesti paremmat yrityssponsorit ja ehkä varakkaat espoolaiset vanhemmatkin heruttavat sinne rahaa. 

Minä pidän plussana myös sitä, että Päivölässä asuessaan nuoret tutustuvat uusiin aikuisiin, joilla on pitkä kokemus nuorten kanssa toimimisesta. Vaikka kyseessä ei ole mikään nuorisokoti, niin tuo koululla asuminen tekee sen, että matematiikkalinjan rehtorista ja hänen puolisostaan tulee ikään kuin varaäiti ja varaisä näille nuorille sen kahden vuoden ajaksi, jonka he Päivölässä viettävät. Itse pidän hyvänä, että nuorella on muitakin luottoaikuisia kuin omat vanhemmat. 

Vierailija
53/76 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika tehokas somemainos

En tiedä onko tämä välttämättä oikea foorumi tavoittaa nuoria. 

Olen kyllä kuullut sellaistakin tapahtuneen, että nuori olisi halunnut Päivölään, mutta vanhemmat eivät ole suostuneet maksamaan. En pysty tätä mitenkään ymmärtämään, kun monet harrastuksetkin maksavat enemmän vuositasolla.

Itse arvostan hyvää koulutusta sen verran, että tuo 300€/kk ei aiheuttanut mitään nikottelua. Peruskoulu oli toki halvempi, vain 670€/vuosi, mutta sillä sai vain yhden aterian arkipäivisin. Päivölässä nuoret ruokitaan aamusta iltaan, myös viikonloppuisin.

Vierailija
54/76 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika tehokas somemainos

Olen kyllä kuullut sellaistakin tapahtuneen, että nuori olisi halunnut Päivölään, mutta vanhemmat eivät ole suostuneet maksamaan. En pysty tätä mitenkään ymmärtämään, kun monet harrastuksetkin maksavat enemmän vuositasolla.

Itse arvostan hyvää koulutusta sen verran, että tuo 300€/kk ei aiheuttanut mitään nikottelua. Peruskoulu oli toki halvempi, vain 670€/vuosi, mutta sillä sai vain yhden aterian arkipäivisin. Päivölässä nuoret ruokitaan aamusta iltaan, myös viikonloppuisin.

Ja sitten on aina tietysti ne perheet jotka ei oikeasti pysty maksamaan tuollaisia rahoja.

Vierailija
55/76 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika tehokas somemainos

Ja sitten on aina tietysti ne perheet jotka ei oikeasti pysty maksamaan tuollaisia rahoja.

Jos lapsella on kykyjä ja todellista halua päästä Päivölään, voisi yrittää kysyä, onko maksuun mahdollista saada yhteiskunnan tukea. Tai voisiko joltain säätiöltä saada stipendin, joka kattaisi ainakin osan kuluista. Soita sinne Päivölään ja kysy, osaisivatko neuvoa, jos sinulla on oikeasti lapsi, joka haluaisi Päivölään, mutta teillä ei ole varaa.

Ei tavallinenkaan lukio ole ilmainen, sillä sielläkin kirjat ja tietokoneet on ostettava itse. 

Vierailija
56/76 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika tehokas somemainos

Jos lapsella on kykyjä ja todellista halua päästä Päivölään, voisi yrittää kysyä, onko maksuun mahdollista saada yhteiskunnan tukea. Tai voisiko joltain säätiöltä saada stipendin, joka kattaisi ainakin osan kuluista. Soita sinne Päivölään ja kysy, osaisivatko neuvoa, jos sinulla on oikeasti lapsi, joka haluaisi Päivölään, mutta teillä ei ole varaa.

Ei tavallinenkaan lukio ole ilmainen, sillä sielläkin kirjat ja tietokoneet on ostettava itse. 

Ja silti täälläkin näke välillä trolleja jotka väittää että tavallinenkin lukio on perheelle liian kallis :D

Vierailija
57/76 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki kaikki nuoret eivät myöskään ole ehkä sellaisia, että kestävät tuon Päivölän intensiivisyyden ja kommuunin. Voi olla, että vanhemmat ajattelevat tätäkin, kun epäröivät Päivölään päästämistä. Sukulaisia on opiskellut matematiikkalinjalla ja ovat olleet tyytyväisiä, mutta ei se ihan helppoa ole. On myös nuoria, jotka ikävöivät perhettä, lemmikkieläimiä jne. Eivät ne 15-16 -vuotiaat nyt ihan hirveän kypsiä vielä ole.

Vierailija
58/76 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki kaikki nuoret eivät myöskään ole ehkä sellaisia, että kestävät tuon Päivölän intensiivisyyden ja kommuunin. Voi olla, että vanhemmat ajattelevat tätäkin, kun epäröivät Päivölään päästämistä. Sukulaisia on opiskellut matematiikkalinjalla ja ovat olleet tyytyväisiä, mutta ei se ihan helppoa ole. On myös nuoria, jotka ikävöivät perhettä, lemmikkieläimiä jne. Eivät ne 15-16 -vuotiaat nyt ihan hirveän kypsiä vielä ole.

Juuri tuosta syystä siellä on tutustumisviikonloppu, jonka aikana pääsee vähän jyvälle, mistä on kyse. Sen jälkeen on vielä kesälukukausi, jonka aikana voi vielä miettiä, sopeutuuko Päivölään. Jos sisäoppilaitoselämä tuntuu liian raskaalta, ehtii vielä muuttaa suunnitelmiaan.

Kannattaa mennä tutustumisviikonloppuun. Siellä on samalla infotilaisuus vanhemmille.

Vierailija
59/76 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitaanko Päivölään graafinen laskin?

Vierailija
60/76 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up