Autoihmiset; onko fiksumpaa 20 pakkasilla antaa kylmän auton olla vai käynnistää ja ajella tunnin verran, ts. kumpi edesauttaa enemmän akun kestoon?
Minulla seisoo auto kylmässä, ei mahdollisuutta lämmitystolpan käyttöön. Mietin tässä, että kannattaako auto käydä käynnistämässä kylmiltään ja ajella sillä jonkin aikaa vai kuluttaako kylmäkäynnistys autoa niin paljon, että edes 30min-60min ajot eivät edesauta akun kestoa? Tulisiko pikemminkin antaa auton vain seisoa nämä kovat pakkaset (muutama päivä) ja toivoa, että akku riittäisi niiden yli.
Kommentit (23)
Jos ei ole pakko käyttää autoa, niin pitäisin ruudussa. Mikäli auto on lumen peitossa, niin se vähän "lämmittää" koria ja moottoria.
Ei kunnossaoleva akku tyhjene itsestään pakkasen vuoksi. Jos sinun tarvitsee lähteä johonkin niin ei muuta kuin auto käyntiin ja annat käydä jonkun 5min vähintään ennen ajoon lähtöä moottorin hyvinvoinnin takia.
Jos ei tarvitse niin ei sitä tarvitse turhaankaan käydä ajelemassa, sitäpaitsi akun lataamista varten ei tarvitse AJAA missään, annat vaan käydä parkkipaikalla tunnin-pari jos akkua pitää ladata. Nykyisten autojen isotehoiset generaattorit pitää täyden latausjännitteen jo tyhjäkäyntikierroksilla vaikka olisi kuormitustakin päällä, akku ei lataannu yhtään nopeampaa ajamalla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuollaisia kannattaisi miettiä? Itse ainakin ajan pakkasista riippumatta ne matkat jotka täytyy, eli työ- ja kauppareissut. Akku kestää sen minkä kestää. Aina on kestänyt siihen asti että olen muuten päättänyt vaihtaa auton uudempaan. Ja aina on kotoa lähtiessä kylmäkäynnistys, kun 4 h kadunvarsipaikkojen varassa Helsingissä elelen.
Mietin tätä siksi, että minulla ei nyt lähipäivinä ole pakottavaa tarvetta käyttää autoa. Haluaisin kuitenkin ennakoida tulevaa, että auto vielä käynnistyy kun sitä myöhemmin tarvitsen. Siksi mietin, että olisiko nyt syytä lähteä pienelle ajelulle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuollaisia kannattaisi miettiä? Itse ainakin ajan pakkasista riippumatta ne matkat jotka täytyy, eli työ- ja kauppareissut. Akku kestää sen minkä kestää. Aina on kestänyt siihen asti että olen muuten päättänyt vaihtaa auton uudempaan. Ja aina on kotoa lähtiessä kylmäkäynnistys, kun 4 h kadunvarsipaikkojen varassa Helsingissä elelen.
Mietin tätä siksi, että minulla ei nyt lähipäivinä ole pakottavaa tarvetta käyttää autoa. Haluaisin kuitenkin ennakoida tulevaa, että auto vielä käynnistyy kun sitä myöhemmin tarvitsen. Siksi mietin, että olisiko nyt syytä lähteä pienelle ajelulle.
Ap
Ei tarvitse, ei nuo akut nykyisin itsestään sillä tavalla tyhjene. Jos nyt tyyliin koko talven seisotat, sitten voi olla ihan hyvä välillä ajaa, mutta ei esim. viikon tai parin takia.
Kylmä akku antaa huonommin virtaa ja myös latautuu huonommin kuin lämmin. Vanhemmissa autoissa akun irrottaminen ja vienti lämpimään ja mieluiten vielä lataukseen on kylmällä käyttökelpoinen vaihtoehto, mutta uudemmissa sähköjärjestelmään voi tulla häiriöitä.
Kannattaa hankkia starttiavustin/apukäynnistin eli tuontapainen:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/455521/JumpStart-apukaynnistinvara-akku
Vierailija kirjoitti:
Kylmä akku antaa huonommin virtaa ja myös latautuu huonommin kuin lämmin. Vanhemmissa autoissa akun irrottaminen ja vienti lämpimään ja mieluiten vielä lataukseen on kylmällä käyttökelpoinen vaihtoehto, mutta uudemmissa sähköjärjestelmään voi tulla häiriöitä.
Kannattaa hankkia starttiavustin/apukäynnistin eli tuontapainen:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/455521/JumpStart-apukaynnistinvara-akku
Ei kannata hankkia tuollaista. Jos autosta on akku tyhjä ja on kova pakkanen niin tuollaisella muutaman kympin apukäynnistimellä se ei käyntiin lähde, etenkään jos on diesel. Ja etenkin kun se apukäynnistin on lojunut jossain komerossa pari vuotta odottamassa tarvetta niin sen akut on syväpurkautunut ja pilalla.
Tuollaisella alkaa jo ehkä tapahtumaan: http://www.motonet.fi/fi/tuote/455603/MTX-Automotive-apukaynnistin-1224V
Mutta kannattaa se apukäynnistimeen menevä raha mielummin sijoittaa uuteen akkuun ettei sitä apukäynnistintä tarvitse ollenkaan. Tietysti eri asia jos sille apukäynnistimelle on säännöllisesti tarvetta, esimerkiksi maatilalla jossa on erilaisia koneita ym., mutta normaali henkilöautoilijalle aika turha kapine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylmä akku antaa huonommin virtaa ja myös latautuu huonommin kuin lämmin. Vanhemmissa autoissa akun irrottaminen ja vienti lämpimään ja mieluiten vielä lataukseen on kylmällä käyttökelpoinen vaihtoehto, mutta uudemmissa sähköjärjestelmään voi tulla häiriöitä.
Kannattaa hankkia starttiavustin/apukäynnistin eli tuontapainen:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/455521/JumpStart-apukaynnistinvara-akkuEi kannata hankkia tuollaista. Jos autosta on akku tyhjä ja on kova pakkanen niin tuollaisella muutaman kympin apukäynnistimellä se ei käyntiin lähde, etenkään jos on diesel. Ja etenkin kun se apukäynnistin on lojunut jossain komerossa pari vuotta odottamassa tarvetta niin sen akut on syväpurkautunut ja pilalla.
Tuollaisella alkaa jo ehkä tapahtumaan: http://www.motonet.fi/fi/tuote/455603/MTX-Automotive-apukaynnistin-1224V
Mutta kannattaa se apukäynnistimeen menevä raha mielummin sijoittaa uuteen akkuun ettei sitä apukäynnistintä tarvitse ollenkaan. Tietysti eri asia jos sille apukäynnistimelle on säännöllisesti tarvetta, esimerkiksi maatilalla jossa on erilaisia koneita ym., mutta normaali henkilöautoilijalle aika turha kapine.
Onhan se niinkin. Pari juttua kuitenkin.
• Jos ostaa uuden akun ajatuksella, että vaihtaa sen itse silloin, kun vanha ei jaksa käynnistää, vaihdon yhteydessä jännite katkeaa ja auto saattaa siitä tykätä huonoa.
• Uutta akkua voi käyttää myös starttiapuna, jollion sitä säilytetään mieluiten lämpimässä ja ylläpitolataillaan ajoittain. Tarvittaessa sitten käynnistyskaapeleilla kytketään se auton akun rinnalle käynnistysavuksi. Sitten kun vanha akku kokonaan korkkaa, voi uudemman vaihdattaa/vaihtaa tilalle.
• En nimenomaisesti suositellut tuota muutaman kympin boosteria vaan "tuontapaista".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylmä akku antaa huonommin virtaa ja myös latautuu huonommin kuin lämmin. Vanhemmissa autoissa akun irrottaminen ja vienti lämpimään ja mieluiten vielä lataukseen on kylmällä käyttökelpoinen vaihtoehto, mutta uudemmissa sähköjärjestelmään voi tulla häiriöitä.
Kannattaa hankkia starttiavustin/apukäynnistin eli tuontapainen:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/455521/JumpStart-apukaynnistinvara-akkuEi kannata hankkia tuollaista. Jos autosta on akku tyhjä ja on kova pakkanen niin tuollaisella muutaman kympin apukäynnistimellä se ei käyntiin lähde, etenkään jos on diesel. Ja etenkin kun se apukäynnistin on lojunut jossain komerossa pari vuotta odottamassa tarvetta niin sen akut on syväpurkautunut ja pilalla.
Tuollaisella alkaa jo ehkä tapahtumaan: http://www.motonet.fi/fi/tuote/455603/MTX-Automotive-apukaynnistin-1224V
Mutta kannattaa se apukäynnistimeen menevä raha mielummin sijoittaa uuteen akkuun ettei sitä apukäynnistintä tarvitse ollenkaan. Tietysti eri asia jos sille apukäynnistimelle on säännöllisesti tarvetta, esimerkiksi maatilalla jossa on erilaisia koneita ym., mutta normaali henkilöautoilijalle aika turha kapine.
.
Onhan se niinkin. Pari juttua kuitenkin.
• Jos ostaa uuden akun ajatuksella, että vaihtaa sen itse silloin, kun vanha ei jaksa käynnistää, vaihdon yhteydessä jännite katkeaa ja auto saattaa siitä tykätä huonoa.
• Uutta akkua voi käyttää myös starttiapuna, jollion sitä säilytetään mieluiten lämpimässä ja ylläpitolataillaan ajoittain. Tarvittaessa sitten käynnistyskaapeleilla kytketään se auton akun rinnalle käynnistysavuksi. Sitten kun vanha akku kokonaan korkkaa, voi uudemman vaihdattaa/vaihtaa tilalle.
• En nimenomaisesti suositellut tuota muutaman kympin boosteria vaan "tuontapaista".
Prkl noita linkkejä kun sotkevat rakenteen.
Tekisin näin: Jos on suht lähellä kauppoja, joissa ilmainen lämmin parkkihalli, menisin sinne muutamaksi tunniksi, jolloin auto saisi sulaa rauhassa.
Käynnistyksen jälkeen autolla kannattaa lähteä mahdollisimman nopeasti ajamaan. Vaihtelevat kierrokset ja kuormitus saavat moottorin käyntilämpötilaan nopeammin kuin tyhjäkäynnillä pitäminen.
Kannattaa tehdä niin, että käynnistää auton ja sen jälkeen alkaa putsailemaan lumia auton päältä. Samalla kun putsaat lumia, auto kerkeää lämmittää mahdollista penkinlämmitintä ja takalasinlämmitintä, ja näkyvyys sekä mukavuus paranee.
Kun lumet on putsattu niin samantien liikkeelle. Kun moottorin lämpö on alhainen välttäisin liian kovia kierroksia ja liian kovaa rasitusta. Kerran yhdestä autostani napsahti keinuvipu poikki moottorista kun rupesin revittelemään kylmällä koneella.
Fiksuinta: Aja lähimpään esim. Motonettiin ja osta uusi akku
Vierailija kirjoitti:
Käynnistyksen jälkeen autolla kannattaa lähteä mahdollisimman nopeasti ajamaan. Vaihtelevat kierrokset ja kuormitus saavat moottorin käyntilämpötilaan nopeammin kuin tyhjäkäynnillä pitäminen.
Kannattaa tehdä niin, että käynnistää auton ja sen jälkeen alkaa putsailemaan lumia auton päältä. Samalla kun putsaat lumia, auto kerkeää lämmittää mahdollista penkinlämmitintä ja takalasinlämmitintä, ja näkyvyys sekä mukavuus paranee.
Kun lumet on putsattu niin samantien liikkeelle. Kun moottorin lämpö on alhainen välttäisin liian kovia kierroksia ja liian kovaa rasitusta. Kerran yhdestä autostani napsahti keinuvipu poikki moottorista kun rupesin revittelemään kylmällä koneella.
Minä käytän kyllä kovalla pakkasella kylmäkäynnistyksen jälkeen 10-15min jos pääsen helposti sisälle odottamaan että auto lämpenee. Jos en niin silloinkaan en todellakaan koske kaasupolkimeen ennenkuin on ainakin 5min käynyt ja kierrokset laskeneet lähemmäs normaalia tyhjäkäyntiä.
Kun lähtee ajamaan niin kyllähän siinä äkkiä kiihdyttäessä kierrokset käy esim. kolmessa tonnissa ja ylikin, ei todellakaan ole hyväksi jos moottori on vaikka alle minuutti sitten käynnistetty kovasta pakkasesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylmä akku antaa huonommin virtaa ja myös latautuu huonommin kuin lämmin. Vanhemmissa autoissa akun irrottaminen ja vienti lämpimään ja mieluiten vielä lataukseen on kylmällä käyttökelpoinen vaihtoehto, mutta uudemmissa sähköjärjestelmään voi tulla häiriöitä.
Kannattaa hankkia starttiavustin/apukäynnistin eli tuontapainen:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/455521/JumpStart-apukaynnistinvara-akkuEi kannata hankkia tuollaista. Jos autosta on akku tyhjä ja on kova pakkanen niin tuollaisella muutaman kympin apukäynnistimellä se ei käyntiin lähde, etenkään jos on diesel. Ja etenkin kun se apukäynnistin on lojunut jossain komerossa pari vuotta odottamassa tarvetta niin sen akut on syväpurkautunut ja pilalla.
Tuollaisella alkaa jo ehkä tapahtumaan: http://www.motonet.fi/fi/tuote/455603/MTX-Automotive-apukaynnistin-1224V
Mutta kannattaa se apukäynnistimeen menevä raha mielummin sijoittaa uuteen akkuun ettei sitä apukäynnistintä tarvitse ollenkaan. Tietysti eri asia jos sille apukäynnistimelle on säännöllisesti tarvetta, esimerkiksi maatilalla jossa on erilaisia koneita ym., mutta normaali henkilöautoilijalle aika turha kapine.
Onhan se niinkin. Pari juttua kuitenkin.
• Jos ostaa uuden akun ajatuksella, että vaihtaa sen itse silloin, kun vanha ei jaksa käynnistää, vaihdon yhteydessä jännite katkeaa ja auto saattaa siitä tykätä huonoa.
• Uutta akkua voi käyttää myös starttiapuna, jollion sitä säilytetään mieluiten lämpimässä ja ylläpitolataillaan ajoittain. Tarvittaessa sitten käynnistyskaapeleilla kytketään se auton akun rinnalle käynnistysavuksi. Sitten kun vanha akku kokonaan korkkaa, voi uudemman vaihdattaa/vaihtaa tilalle.
• En nimenomaisesti suositellut tuota muutaman kympin boosteria vaan "tuontapaista".
Uutta akkua ei kannata ostaa "varastoon" ja sitä on turha säilyttää sisällä käynnistysapuna, ihan samalla tavalla se vanhentuu kuin olisi autossa.
Mielummin vaihtaa sen uuden sinne autoon heti ja ottaa _vanhan_ sisälle käynnistysavuksi. Vanha akku joka ei pakkasessa jaksa antaa starttivirtaa, voi toimia vielä ihan hyvin käynnistysapuna kun sen pitää sisällä lämpimässä ja lataa välillä.
Minulle kävi viime talvena niin että toisen auton varmaan 10 vuotta vanha akku ei yhtenä pakkaspäivänä enää jaksanut vaan startti pyörähti puoli kierrosta ja sitten oli pimeää ja hiljaista. Minulla oli sisällä kaksi vanhaa akkua jotka olen poistanut autoista huonoina ja joskus ladannut, toinen niistä jaksoi antaa sen verran apuvirtaa että auto lähti käymään ja ei muuta kuin heti uutta akkua hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuollaisia kannattaisi miettiä? Itse ainakin ajan pakkasista riippumatta ne matkat jotka täytyy, eli työ- ja kauppareissut. Akku kestää sen minkä kestää. Aina on kestänyt siihen asti että olen muuten päättänyt vaihtaa auton uudempaan. Ja aina on kotoa lähtiessä kylmäkäynnistys, kun 4 h kadunvarsipaikkojen varassa Helsingissä elelen.
Siis sulla ei ole tallia/parkkipaikkaa vaan 4 tunnin välein käyt vaihtamassa auton paikkaa/ lisäämässä aikaa? Aina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuollaisia kannattaisi miettiä? Itse ainakin ajan pakkasista riippumatta ne matkat jotka täytyy, eli työ- ja kauppareissut. Akku kestää sen minkä kestää. Aina on kestänyt siihen asti että olen muuten päättänyt vaihtaa auton uudempaan. Ja aina on kotoa lähtiessä kylmäkäynnistys, kun 4 h kadunvarsipaikkojen varassa Helsingissä elelen.
Siis sulla ei ole tallia/parkkipaikkaa vaan 4 tunnin välein käyt vaihtamassa auton paikkaa/ lisäämässä aikaa? Aina?
Ei se 4h välttämättä ole voimassa kuin esim. arkipäivisin jolloin autoa saa pitää pidempäänkin parkissa esim. yöllä tai viikonloppuna.
Ei sillä autolla kannata huvikseen lähteä kovalla pakkasella ajelemaan, kova rasite monellekin paikalle, siis tarkoitan ettei pelkän akun vuoksi kannata suhaamaan lähteä.
Ehjä akku pitää kyllä virran pakkasellakin. Aika uusia akku, mikäli pakkasessa kyykkää.
Autoissa on ns. lepovirrankulutusta, joten akku kyllä voi tyhjentyä ns. itsestäänkin ja ei sitten pakkasessa enää anna riittävästi virtaa. Itselläni on joskus kylmässä jäänyt käynnistymättä, mutta sitten lataamisen jälkeen on toiminut vielä pitkään.
Akun käynnistysavun/varavirtalähteen säilytys? Voiko tuota säilytellä autossa, kun auto kuitenkin pakkasessa ulkona. Tyhjeneekö heti tai hajoittaako pakkanen laitteen?
Miksi tuollaisia kannattaisi miettiä? Itse ainakin ajan pakkasista riippumatta ne matkat jotka täytyy, eli työ- ja kauppareissut. Akku kestää sen minkä kestää. Aina on kestänyt siihen asti että olen muuten päättänyt vaihtaa auton uudempaan. Ja aina on kotoa lähtiessä kylmäkäynnistys, kun 4 h kadunvarsipaikkojen varassa Helsingissä elelen.