Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää diabeetikkojen valitus lääkekulujen kasvusta

Vierailija
04.01.2017 |

Muitakin sairauksia sairastavat saavat maksaa itse lääkkeiden omavastuun lääkekattoon asti.
Suomessa kuitenkin on sekä toimiva korvausjärjestelmä, lääkekatto että mahdollisuus saada toimeentulotukea lääkekuluihin, jos itse ei pysty maksamaan.

Vinkujat perustevat diabeteksen erityisyyttä lääkkeettömyyden haitoilla, mutta hoitamattomana muutkin sairaudet (ms-tauti, reuma, verenpainesauraudet, sydänsairaudet, kilpirauhasongelmat) kyllä invalidisoivat ja aiheuttavat toimintakyvyn menetyksen.

Kommentit (170)

Vierailija
61/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1-tyypin diabetesta ei voi itse estää tulemasta ja ilman päivittäistä insuliinia se tappaa lähes välittömästi. On väärin että hyvinvointivaltiossa niin hengenvaarallisen taudin hoidosta joutuu maksamaan senttiäkään itse.

Insuliiniin saa edelleenkin sen 100% korvauksen.  Sitä ei oltu missään vaiheessa leikkaamassa.

Pudotus alempaan erityiskorvattavuusluokkaan (65%) koskee muita diabeteslääkkeitä kuin insuliinia. Sekin korvaus on enemmän kuin mitä monessa muussa hoitamattomana hengenvaarallisessa sairaudessa saa.

Vierailija
62/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalloinen lihavuus on perkeleen vaikea tila. Olen yrittänyt taistella sitä vastaan jo kauan ja minulla on 2 tyypin insuliinihoitoinen diabetes. Minulla pitäisi olla kaikki motivaatio laihduttamiseen, mutta en vaan onnistu. Osaatteko arvata yhtään miksi? Se on vaikeaa sen takia, että jos ruoasta on tullut erään sorttinen riippuvuus. Tiedättekö yhtään muuta riippuvuuden hoitoa, jossa kehotettaisiin että ota nyt vaan vähän sitä riippuvuuden aiheuttajaa. Huumeet ja alkoholin voi lopettaa, syömistä ei.

Sitä paitsi syömisen ja laihdutuksen hallinta on vähän niin kuin liikkuvan maalin kiinniottoa. Se mikä sopi 40kg ylipainoisena  ja vähällä liikunnalla, ei sovi 20kg laihempana enemmällä liikunnalla. Lisäksi keho pyrkii vastustamaan kaikkia olemassa olevaan tilaan tehtäviä muutoksia. Eli jos laihdut x määrän keho pyrkii palauttamaan normaalitilan eli x määrän takaisin. En sano etteikö laihdutus ole mahdollista vaan että se on aivan jumalattoman vaikea tehtävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1-tyypin diabetesta ei voi itse estää tulemasta ja ilman päivittäistä insuliinia se tappaa lähes välittömästi. On väärin että hyvinvointivaltiossa niin hengenvaarallisen taudin hoidosta joutuu maksamaan senttiäkään itse.

Insuliiniin saa edelleenkin sen 100% korvauksen.  Sitä ei oltu missään vaiheessa leikkaamassa.

Pudotus alempaan erityiskorvattavuusluokkaan (65%) koskee muita diabeteslääkkeitä kuin insuliinia. Sekin korvaus on enemmän kuin mitä monessa muussa hoitamattomana hengenvaarallisessa sairaudessa saa.

Tässä olet kyllä väärässä. Niihinkin liittyy omavastuu osuus joskin todella markinaalinen.

Vierailija
64/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onks joku tosiaan kokeillut vhh:ta nollahiilareilla? Oho. Siis mitä siinä sitten niinku syödään, jos hiilarit on kokonaan pois niin jäljelle jää vain proteiini ja rasva. Paljonko oli proden osuus ja paljon rasvan? Veikkaan että prodea aika paljon, koska rasvaa ei pysty syömään määräänsä enempää tai tuloksena on rasvaripuli. Ei o taidettu ihan olla kartalla, miten vhh toimii ja mitä siinä kannattais syödä.

Ei kukaan noudata vhh:ta nollahiilareilla. Suurin osuus syödystä ruuasta on kasviksia ja marjoja, proteiinit sitten tarpeen mukaan (ei liikaa), energia saadaan rasvasta.

Ei kun mä tarkotan nyt tota yhtä tossa pitkässä lainausrimpsussa, mihin en viittiny kommentoida kun heillä näytti olevan hyvä riita menossa keskenään. Siinä joku sanoi, että oli jollain kokeiltu nollahiilareilla. Itse tiedän kyllä miten vhh toimii, kun olen ollut lchf:llä ja nyttemmin od:lla jo monta vuotta. Mutta osu vaan silmään se nollahiilari ja väitettiin sitten ettei normalisoinu verensokeria, no ei tietenkään voi normalisoida jos prodea tulee hillittömästi koska ei rasvaakaan varmaan syöty.

Vierailija
65/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabetesliitto saa runsasta sponsorointia lääketeollisuudesta.Sen kyllä huomaa näistä "ammattilaisten" vastauksista.

Vierailija
66/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä haluan jatkuvasta näön heikkenemisestä johtuen säännöllisesti uusittavat silmälasini hintaan 4,5e, koska en ole mitenkään toimintakykyinen ilman! Kakkostyypin diabeetikko pärjää varmasti paremmin ilman lääkkeitä kun minä selviäisin ilman laseja -11 näöllä ja pahalla hajataitolla!!!1

Vierailija
67/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tääll yksi jolla astma, reuma ja kilpirauhasen vajaatoiminta :D astmaan en kyllä ole tarvinnut lääkkeitä vuosiin.

Vierailija
68/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se korvaavuus mene juuri karkeasti ottaen sen suhteen, meneekö ilman lääkettä henki vai ei.

En ole diabeetikko, joten haluaisin kuulla, tarjoaako lääkäri ravintohoitoa vai lääkehoitoa. Ainakin tuntemilleni kolesterolipotilaille on tyrkytetty lääkkeitä kovin herkästi ratkaisuksi ongelmaan.

Jos kakkosdiabeetikko saa amputaation tai silmävamman sivutuotteena, hoitokustannukset räjähtivät käsiin lääkekorvaukseen verrattuna.

Lääkärien täydennyskoulutuksen hoitaa lääketeollisuus.Siitä voit päätellä puhutaanko ruokavaliosta saati lisäravinteista mitään.

Vierailija
69/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onks joku tosiaan kokeillut vhh:ta nollahiilareilla? Oho. Siis mitä siinä sitten niinku syödään, jos hiilarit on kokonaan pois niin jäljelle jää vain proteiini ja rasva. Paljonko oli proden osuus ja paljon rasvan? Veikkaan että prodea aika paljon, koska rasvaa ei pysty syömään määräänsä enempää tai tuloksena on rasvaripuli. Ei o taidettu ihan olla kartalla, miten vhh toimii ja mitä siinä kannattais syödä.

Ei kukaan noudata vhh:ta nollahiilareilla. Suurin osuus syödystä ruuasta on kasviksia ja marjoja, proteiinit sitten tarpeen mukaan (ei liikaa), energia saadaan rasvasta.

Ei kun mä tarkotan nyt tota yhtä tossa pitkässä lainausrimpsussa, mihin en viittiny kommentoida kun heillä näytti olevan hyvä riita menossa keskenään. Siinä joku sanoi, että oli jollain kokeiltu nollahiilareilla. Itse tiedän kyllä miten vhh toimii, kun olen ollut lchf:llä ja nyttemmin od:lla jo monta vuotta. Mutta osu vaan silmään se nollahiilari ja väitettiin sitten ettei normalisoinu verensokeria, no ei tietenkään voi normalisoida jos prodea tulee hillittömästi koska ei rasvaakaan varmaan syöty.

Ai jaa, no hukkaan meni mun sepustus :)  Mä kans vähän ihmettelin kyseisen "ammattilaisen" vhh:ta.

Vierailija
70/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykköstyyppi pitäisi ehdottomasti olla täysin korvattava lääkevalmisteiden osalta. Samoin alaikäisille myös kakkostyyppi. 

Aikuisille elintasoläskeille kakkostyyppi saisi olla kalliimpikin, voisi vähän motivoida pitämään itsestään huolta. Olen itse todella lihava, mutta verensokeriarvot ym. normaalit vaikka olen herkutellut kamalasti; aika paljon saa siis laiminlyödä itseään että sairastuu!

Mielenterveyslääkkeet pitäisi mielestäni korvata automaattisesti jossei kokonaan, niin ylemmän erityiskorvattavuuden mukaan. Se vasta kalliiksi tulee, jos mielenterveydeltään järkkynyt ihminen ei syö lääkkeitään!

Vierailija
71/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ykköstä on pakko hoitaa lääkkeillä, toki myös liikunta ja ruokavalio pitää olla mukana.

Mut ykköstä ei voi koskaan parantaa, eikä ilman insuliinia voi elää. Kakkonen voi lieventyä tai jopa parantua kokonaan ruokavaliolla ja liikunnalla.

Vierailija
72/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kakkostyypin diabetes sitten ole lisääntynyt muissa maissa, joissa ylipaino on lisääntynyt, onko se vain suomalainen ilmiö? Käsittääkseni kyllä Suomessakin toitotetaan, että ylipaino on riskitekijä kakkostyypin diabetekselle, mutta täällä joidenkin mukaan asian edessä ollaan ihan ymmällään, eikä tiedetä, mistä voi johtua? Jos suomalaiset saataisiin normaalipainoisiksi, eikö sillä olisi vaikutusta kakkostyypin diabeteksen määrään? Eri asia sitten on, miten sitä painoa saisi alemmaksi ja mikä olisi hyvä ruokavalio verensokerin tasapainon kannalta. Olen jonkin verran lukenut karppauksesta ja käsi sydämellä sanon, että voin itse paremmin (mm. selvästi vähemmän äkillisiä "pakko saada jotain ruokaa, ihan sama mitä"-kohtauksia), kun syön "hiilaritietoisesti". En rohkene pitää itseäni karppaajana, siksi paljon hiilareita silti menee, mutta mitä olen kuullut diabeetikoille suositellusta virallisterveellisestä ruokavaliosta, se on kyllä todella hiilaripitoinen. Tietysti on aina näitä tapauksia, jotka lihovat jonkin lääkkeen takia, jotka sairastuvat diabetekseen normaalipainoisina jne. jne., mutta ihan kansanterveydellisellä tasolla luulen, että huomio kannattaisi kiinnittää siihen ylipainoon. Ja siihen, miten se ihan käytännössä saataisiin laskemaan!

Vierailija
73/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kaikki maksavat vähän, voidaan lääkekuluja kompensoida sitä eniten tarvitseville.

Vierailija
74/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiseni on ollut hieman ylipainoinen vaikka liikkuu ja syö kohtuullisesti, pienikin pyöreys altistaa, lisäksi vielä perintötekijät. On myös muita sairauksia ja ikää sen verran, ettei mihinkään himotreeneihin edes pystyisi. Ei voi ihmistä välttämättä syyllistää omasta diabeteksestään.

Vierailija
75/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valita. Vaihdoin 150 euron lääkkeen 3euron metforeemiin.

Vierailija
76/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Diabetesliitto saa runsasta sponsorointia lääketeollisuudesta.Sen kyllä huomaa näistä "ammattilaisten" vastauksista.

Ja diabetesliiton ohjeistamalla ruokavaliolla ei tosiaankaan parane kukaan (viljaa, perunaa, maitotuotteita). Maatalouden edistäjilläkin taitaa olla sormensa pelissä :\

Vierailija
77/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan mieheni kanssa molemmat kroonisesti sairaita.

Miehelläni on 1-tyypin diabetes ja hän kuolisi ilman insuliinia.

Minulla on reuma ja endometrioosi, täysin paskoja sairauksia, mutta minä en kuole ilman lääkkeitä. Eli mielestäni mieheni lääkkeistä tulisi saada paremmat korvaukset kun minun lääkkeistäni.

Vierailija
78/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli kesä häissä näitä huomiohakuisia oikuttelemassa ruoka valionsa kanssa. Olisi pitänyt olla sitä ja tätä erikoisuutta tarjolla. Tuotiin lopulta keittiöstä eri lautasella samaa ruokaa kuin oli tarjolla muillekkin ja söivät kun sanottiin että on sokeritautiselle sopivaa. Oltiin sitten niin sokeritautisia että.

Vierailija
79/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa on logiikka kyllä hakusessa.

Alkuperäinen pointti oli (ehkä), onko oikein, että yksi sairaus on erityisasemassa.

Ehkä kolmessa viestissä on pohdittu tätä asiaa. Muuten on pohdiskeltu esim.sitä, onko diabeetikko syyllinen sairauteensa, millaisella ruokavaliolla sairautta voisi hoitaa ja pitäisikö kaikki lääkkeet korvata 100% (millä rahalla?!)

Vierailija
80/170 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin haluan migreeni, astma ja reumalääkkeeni ilmaiseksi, haluan maksaa vain tuon 4,5/3kk kuin diabeetikotkin! Lisää hirveästi työkykyäni.

Juuri näin. Minulla on erittäin paha migreeni ja minulla menee Kela korvauskatto rikki 3 kuukaudessa. Sen lisäksi joudun syömään lääkkeitä johon ei saa mitään Kela korvauksia.

Minäkin haluan alle vitosella 3 kuukauden lääkkeet.

Sinun sairautesi eivät aiheuta välitöntä hengenvaaraa jos lääke jää ottamatta. Kerkiät hyvin hakemaan taloudelliseen tilanteeseesi helpotusta anomalla toimeentulotukea. Silloin kun sairauksien vuoksi tulleet kustannukset ja kulut aiheuttavat vajeen tai muutoin heikko tulotasosi aiheuttaa normivajeen niin voit hakea toimeentulotukea, kuten kuka tahansa muukin Suomalainen. Silloin saat kaikki lääkkeet kunnan maksamana.

Eipä taida kuitenkaan sairaudet olla aiheuttanut sinulle vajetta? Voit toki hakea myös vammaistukea tai eläkkeensaajan hoitotukea balansoimaan sairauden aiheuttamia kustannuksia. Tuen määrän ja oikeuden tukeen ratkaisee Kela.

Siitä vaan hakemaan! Kyllä Suomessa huolehditaan siitä, että voit hankkia lääkkeesi ja käydä lääkärissä. Toimeentulotukeen saa päätöksen n.viikossa eikä noihin sairauksiin siinä ajassa menehdy. Voit myös tuolle väliajalle hakea diakonista akuuttia apua tai pyytää mahdollisesti jopa lääkenäytteitä lääkäriltäsi. Voit myös saada maksusitoumuksen toimeentulotukena apteekkiin.

Nämä toki varmaan tiedätkin mikäli olet varaton ja oikeasti tarvitset taloudellista tukea lääkkeiden ostamiseen.

Muussa tapauksessa valittaminen on vain valittamisen iloa.

En ota kantaa alkuperäiseen kysymykseen, mutta ajattelin tarkentaa, että ainakin eläkkeensaajan hoitotuen myöntämisperusteet ovat Kelassa hiljattain muuttuneet. Viimeisimmässä hoitotukipäätöksessä minulle nimittäin ilmoitettiin, ettei tukea myönnetä enää pelkästään kustannusten perusteella. Myös toimintakyvyn täytyy olla merkittävästi huonontunut, siis niin, että tarvitset viikoittaista apua omissa henkilölohtaisissa toimissasi. En tiedä, koskeeko uusi linjaus myös muita vammaisetuuksia. Sosiaalitoimesta voi toki hakea hakea tukea kalliisiin lääkekustannuksiin. Tosin tuen saaminen sieltä ei aina ole itsestäänselvyys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän