Ärsyttää diabeetikkojen valitus lääkekulujen kasvusta
Muitakin sairauksia sairastavat saavat maksaa itse lääkkeiden omavastuun lääkekattoon asti.
Suomessa kuitenkin on sekä toimiva korvausjärjestelmä, lääkekatto että mahdollisuus saada toimeentulotukea lääkekuluihin, jos itse ei pysty maksamaan.
Vinkujat perustevat diabeteksen erityisyyttä lääkkeettömyyden haitoilla, mutta hoitamattomana muutkin sairaudet (ms-tauti, reuma, verenpainesauraudet, sydänsairaudet, kilpirauhasongelmat) kyllä invalidisoivat ja aiheuttavat toimintakyvyn menetyksen.
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Tämän hallituksen aikana ehditään alentaa monen muunkin lääkkeen korvattavuutta. Melkoisen järkyttävää politiikkaa, koska lääkkeiden suurkuluttajia ovat ne, joilla muutenkin on pienet tulot.
Toisaalla poistettiin makeisvero. Mitä järkeä?
Eu pakotti poistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kakkostyypin diabetesta pystyy hoitamaan ruokavaliolla. Useimmat eivät kuitenkaan halua sitä tehdä.
Höpöhöpö. Ruokavalio tukee hoitoa mutta ei paranna tautia.
Ei mainittu parantumista, koita ymmärtää lukemasi. Ruokavaliolla pääsee lääkkeettömäksi.
Jotkut pääsevät, jotkut eivät. Diabetes on hyvin yksilöllinen sairaus ja sitä on eri tasoa eri ihmisillä.
Ne pääsevät, jotka haluavat. Suurin osa diabeetikoista eivät edes halua hoitaa sairauttaan ruokavaliolla.
Päivän suurin valhe. Minä tunnen työni puolesta montakin diabeetikkoa (myös niitä kakkostyyppiläisiä, sekä kolmosia (googlaa)), joilla ruokavaliohoito ei auttanut sokereihin yhtään. Kalliit tablettilääkkeet ja pistettävät ei-insuliinit (esim Victoza) auttavat kyllä, mutta nyt joutuvat siirtymään insuliiniin, joka maksaa valtiolle enemmän kuin nuo muut lääkkeet. Ja sitten on vielä ne, jotka eivät siirry edes siihen insuliiniin, vaan lopettavat lääkkeiden käytön, kun rahat ei riitä enää hallituksen ahneuden takia lääkkeisiin. Nämä saavat dabeteksen liitännäissairauksia, jotka taas maksavat valtiolle enemmän kuin ne lääkkeet.
Hoidan nivelpsorin lääkkeettömästi. Ruokavaliomuutos oli iso prosessi ja otti aikaa, mutta kannatti :)
Valmistan päivittäin vihermehua 0,8-1l ja juon sen päivän aikana. Käytän siihen mm. varsiselleriä, tuoretta inkivääriä ja kurkumaa.
Suurimmaksi osaksi raakaruokaa ja paljon kasviksia.
Kakkostyypin diabeteksessa geeneillä on merkitystä. Toki hyvillä elintavoilla voi ehkäistä ja vähentää riskiä ja ainakin viivästyttää sairastumista useimmissa tapauksissa, mutta jos riittävän huonot geenit on onnistunut saamaan, niin diabetesriski on hyvin suuri elintavoista huolimatta. Ykköstyypin diabetes taas on vain harvoin perinnöllinen.
Ongelma tässä korvausten alentamissessa on se, että kakkostyypin diabetes koskettaa huomattavan suurta määrää ihmisiä ja useimmat näistä ovat vähävaraisia. Lisäksi kakkostyypin diabetes voi olla pitkään lähes oireeton. Tästä syystä monet jättävät lääkkeet nyt ostamatta tai ainakin pienentävät annoksia, mikä luultavasti johtaa vakavien liitännäissairauksien ( sydän- ja verisuonitaudit, kuoliot .....) määrän kasvuun, mikä pitkällä aikavälillä kasvattaa sairaanhoidonkustannuksia. Onko yhteiskunnalla varaa tähän oikeasti?
Tietysti kaikkein parasta olisi, jos ihmiset alkaisivat syömään terveellisesti ja liikkumaan, jolloin diabetes 2:seen sairastuneiden määrät laskisivat ja ne jotka sairastuisivat olisivat parempi kuntoisia ja tarvitsivat vähemmän lääkkeitä. Mutta ei kai kukaan usko tällaiseen utopiaan.
Vierailija kirjoitti:
Muitakin sairauksia sairastavat saavat maksaa itse lääkkeiden omavastuun lääkekattoon asti.
Suomessa kuitenkin on sekä toimiva korvausjärjestelmä, lääkekatto että mahdollisuus saada toimeentulotukea lääkekuluihin, jos itse ei pysty maksamaan.Vinkujat perustevat diabeteksen erityisyyttä lääkkeettömyyden haitoilla, mutta hoitamattomana muutkin sairaudet (ms-tauti, reuma, verenpainesauraudet, sydänsairaudet, kilpirauhasongelmat) kyllä invalidisoivat ja aiheuttavat toimintakyvyn menetyksen.
Yksinkertaisuuden multihuipentuma!
Sairasta itse pahaa lapsuusiän reumaa, kilpparin toimintahäiriötä, fibroa ja pustulaarista palmoplantaaria. Näihin on lääkkeet, mutta jos joku päivä lääke jäisi ottamatta niin en siihen kuolisi.
Olen kuitenkin myös diabeetikko ja tiedän, että jos lääke jäisi ottamatta, ei laskisi vain toimintakyky vaan lähtisi henki.
Kakkosdiabetes on lähes aina itse aiheutettu joten ei sitä valtion tarvitse maksaa.Minulle riitti laihdutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kakkostyypin diabetesta pystyy hoitamaan ruokavaliolla. Useimmat eivät kuitenkaan halua sitä tehdä.
Ei mainittu parantumista, koita ymmärtää lukemasi. Ruokavaliolla pääsee lääkkeettömäksi.
Jotkut pääsevät, jotkut eivät. Diabetes on hyvin yksilöllinen sairaus ja sitä on eri tasoa eri ihmisillä.
Ne pääsevät, jotka haluavat. Suurin osa diabeetikoista eivät edes halua hoitaa sairauttaan ruokavaliolla.
Päivän suurin valhe. Minä tunnen työni puolesta montakin diabeetikkoa (myös niitä kakkostyyppiläisiä, sekä kolmosia (googlaa)), joilla ruokavaliohoito ei auttanut sokereihin yhtään. Kalliit tablettilääkkeet ja pistettävät ei-insuliinit (esim Victoza) auttavat kyllä, mutta nyt joutuvat siirtymään insuliiniin, joka maksaa valtiolle enemmän kuin nuo muut lääkkeet. Ja sitten on vielä ne, jotka eivät siirry edes siihen insuliiniin, vaan lopettavat lääkkeiden käytön, kun rahat ei riitä enää hallituksen ahneuden takia lääkkeisiin. Nämä saavat dabeteksen liitännäissairauksia, jotka taas maksavat valtiolle enemmän kuin ne lääkkeet.
Haluaisin niin tietää millainen ruokavalio oli, joka ei auttanut sokereihin yhtään.
Oliko ruokavalio esim. viljaton?
Eli monisairas nro 28, kaikkiin hengenvaarallisiin sairauksiin otettavien lääkkeiden pitäisi olla ilmaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ei paranna kun ainoa syy lähes aina on lihavuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kuitenkin on sekä toimiva korvausjärjestelmä, lääkekatto että mahdollisuus saada toimeentulotukea lääkekuluihin, jos itse ei pysty maksamaan.Vinkujat perustevat diabeteksen erityisyyttä lääkkeettömyyden haitoilla, mutta hoitamattomana muutkin sairaudet (ms-tauti, reuma, verenpainesauraudet, sydänsairaudet, kilpirauhasongelmat) kyllä invalidisoivat ja aiheuttavat toimintakyvyn menetyksen.
Yksinkertaisuuden multihuipentuma!
Sairastan itse pahaa lapsuusiän reumaa, kilpparin toimintahäiriötä, fibroa ja pustulaarista palmoplantaaria. Näihin on lääkkeet, mutta jos joku päivä lääke jäisi ottamatta niin en siihen kuolisi.
Olen kuitenkin myös diabeetikko ja tiedän, että jos lääke jäisi ottamatta, ei laskisi vain toimintakyky vaan lähtisi henki.
Mitä siellä alapeukutat kun ihan faktaa puhun. Verensokeri nousee ilman perusinsuliinia, vaikka olisit syömättä mitään. Joidenkin kroppa kestää kauemmin korkeita arvoja, toisille myrkytystila voi tulla äkkiäkin. Happomyrkytys voi kehittyä jopa 2.5 tunnissa ja se on hengenvaarallinen tila.
Voi että te taas jaksatte olla kateellisia ja meuhkata asiaa tuntemattoman varmuudella. Eivät sairaat ole niitä tautejaan itselleen tilanneet, vaan kyllä ne yleensä tulevat pyytämättä, tilaamatta ja yllätyksenä kuin entisen ministerin paperit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se lihavuus johtuu väärästä ravinnosta, joka sen diabeteksen aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli monisairas nro 28, kaikkiin hengenvaarallisiin sairauksiin otettavien lääkkeiden pitäisi olla ilmaisia?
Ainakin maksimikorvattavia ja nyt puhun sairauksista joissa se yksikin ottamatta jäänyt lääke aiheuttaa välittömän hengenvaaran.
Joukossa on paljon pieniä lapsiakin eikä heidän tulevaisuus ja henki saa olla kiinni perheen varallisuudesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin niin tietää millainen ruokavalio oli, joka ei auttanut sokereihin yhtään.
Oliko ruokavalio esim. viljaton?
Oli. VHH/Atkins (molempia kokeiltiin). Edes 0-hiilareilla sokeriarvot ei parantuneet eikä paino pudonnut. Luehan maksan osuudesta sokeriarvojen korkeana pysymisestä ja proteiinien (liiallisten) aiheuttamasta verensokerin noususta.
Vain yksi potilaani onnistui saamaan ruokavaliollaan sokerit normaaleiksi, mutta hänellä olikin vasta diabeteksen esiaste. Ruokavalio oli Välimerellinen, ja sai sillä painoakin alas. Toki myös lisäsi liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Hoidan nivelpsorin lääkkeettömästi. Ruokavaliomuutos oli iso prosessi ja otti aikaa, mutta kannatti :)
Valmistan päivittäin vihermehua 0,8-1l ja juon sen päivän aikana. Käytän siihen mm. varsiselleriä, tuoretta inkivääriä ja kurkumaa.
Suurimmaksi osaksi raakaruokaa ja paljon kasviksia.
Laitatko yhden päivän ruokavaliosi esimerkkinä?
Kauanko olit k.o. ruokavaliolla, ennenkuin sait tuloksia?
Olen nivelpsoriaatikko myös ja kokeillut erilaisis ruokavalioita, enkä ole mistään saanut vähäisintäkään apua. Olen tosin luopunut aina kokeilusta 3-4 viikln päästä, kun en ole huomannut mitään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä kuin ap. Minkä takia diabeetikot olisivat erityisempiä kuin jonkun muun sairauden omaavat? Sitäpaitsi eikö insuliini edelleen pysy erityiskorvattavuuden piirissä. Myöntäkää ihmiset nyt, että iso osa (ei kaikki tietenkään) 2-tyypin diabeetikoista, on edesauttanut sairauden puhkeamista. Ei se muuten olisi noin räjähdysmäisesti kasvanut. Minä en halua veronmaksajana maksaa kokonaan heidän lääkkeitään. Jos vaikka jokunen alkaisi kiinnittämään huomiota elintapoihinsa lääkkeen hinnan nousun takia. Liian helppoa vaan napsia lääkkeitä, eikä itse vastata omasta elintavastaan.
Tässä olisikin tutkimuksen paikka. Mistä syystä diabetes on räjähtänyt, miksi juuri Suomessa. Ei asiaa auta yksilöiden syyttely, ongelma on kansanterveydellinen.
Ihan ohiksena, myös kilpirauhassairauksien määrä on lisääntynyt rajusti. Syytä ei tiedetä, arvailuja vain: Tshernobyl, jojo-laihdutus, seleenin puute etc.
Kyllähän sitä tutkitaan koko ajan hyvinkin laajalla rintamalla. Mielenkiintoinen löytö on esimerkiksi se, että Vietnamista (70-luvulla?) tulleilla venepakolaisilla on nykyään yhtä paljon kakkostyypin diabetesta kuin muillakin suomalaisilla. Syy ei siis ole geneettinen. Vastaavasti Venäjän rajan toisella puolella Karjalassa ei vastaavaa määrää sairastuneita ole.
Lihavuus ja D-vitamiinin puute ovat perussyyt,muu on harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikään valhe. Suurin osa diabeetikoista eivät halua noudattaa sellaista ruokavaliota, jolla diabeteksen saa pysymään kurissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se lihavuus johtuu väärästä ravinnosta, joka sen diabeteksen aiheuttaa.
Sinä se sitten olet tehnyt läpimurron ja keksinyt diabeteksen puhkeamisen syyn! Onneksi olkoon! Lääkörit ja tutkijat ovat tehneet tämän eteen vuosia töitä eivätkä ole parannuskeinoa saati diabeteksen sairastumisen yhtä ja ainoaa syytä löytäneet.
Yhden tutkimuksen mukaan diabeteksen aiheuttaa virus. Tämä selittäisi toki sen yleisyyden paikoin. Ykköstyypin diabeteksen syntyyn ei ole ruokavaliolla yhteyttä.
Enää tosin ei tarvitse tutkimustyötä tehdä kun av-mamma tietää. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko ruokavalio esim. viljaton?Oli. VHH/Atkins (molempia kokeiltiin). Edes 0-hiilareilla sokeriarvot ei parantuneet eikä paino pudonnut. Luehan maksan osuudesta sokeriarvojen korkeana pysymisestä ja proteiinien (liiallisten) aiheuttamasta verensokerin noususta.
Vain yksi potilaani onnistui saamaan ruokavaliollaan sokerit normaaleiksi, mutta hänellä olikin vasta diabeteksen esiaste. Ruokavalio oli Välimerellinen, ja sai sillä painoakin alas. Toki myös lisäsi liikuntaa.
Jos ei paino putoa silloin diabeteksen syy on lihavuus.
Kyllä kakkonen voi tulla normipainoisellekin. Ei ylipaino ole diabeteksen välitön syy. Ruokavaliohoito käy myös laihoille.