Tuleeko talon rakennuttaminen loppupeleissä halvemmaksi kuin osto?
Olen aina mieltänyt niin että uutta rakentaa vain ne joilla on vähän "enempi rahaa"..
Nyt kun noita vanhoja taloja katselee niin hinnat on aika poskettomat verrattuna kuntoon. Talo 200 000e ja monet vaatii melko isojakin remppoja siihen päälle Monissa myös ollut useampi omistaja, eli kaikista tee -se-itse rempoista ei ole edes mitään tietoa kuka tehnyt ja mitä ja miten. Lisäksi niissä on aina jonkinlainen home riski.
Uuden valmiin talon osto taas on melko kallista.
Kannattaisiko vaan tarttua härkää sarvista ja rakennuttaa tönö itse jollain pakettitalofirmalla, vaikka se teetättääkin vuodeksi hommaa itsellekkin jonkin verran?
Kommentit (43)
Me rakennutetaan talo, n. 140m2 ja Oulun seudulla. 300 000e ollaan varattu, oletus on että budjetissa pysytään. Ei oo halpaa talon rakentaminen, varsinkaan ku joku muu sen tekee. Meillä ei ole aikaa eikä mahdollisuutta rakentaa itse (lapset ja työ), jotain pikku pikkuhommia on otettu, että vähän säästää. Ois ostettu valmis talo, mutta muutetaan niin pienelle paikkakunnalle ettei sieltä oo löytyny parin vuoden aikana yhtään sopivaa.. Hakusessa siis oli suht uusi omakotitalo tiettyine kriteerineen.
Tulee kalliimmaksi rakentaa uusi, tietysti. Jos aiot asua lopun elämää niin mikä jottei, jos ehkä aiot muuttaa jossain vaiheessa niin arvo tulee alas, jolloin ei kannata.
Itse en rakennuttaisi. Jos olisi taitoa ja halua, niin rakentaminen voisi olla järkevää, säästää työkulut.
Ostaisin valmiin, noin 10 vuotta vanhan.
Rakentaminen / rakennuttaminen on usein se kallein ratkaisu. Me rakennutimme viime vuonna talon, ostimme talopaketin ja sisätöihin palkkasimme erikseen timpurit. Itse talopaketti (sisustusvalmiina) oli noin 160 000, mutta lopulta maksoimme talotehtaalle 230 000 €. Autokatos ja varasto oli 30 000, perustuksien lisähinta 30 000 (jäykistetty palkki + ontelot) ja muutokset päälle.
Maatyöt ja perustuksethan eivät juuri koskaan kuulu paketin hintaan, vaikka olisi "avaimet käteen". Joten kaivuut, sorat, louhinnat, paalutukset, maanajot, jätemaksut ym. maksoivat yhteensä 75 000 €.
Luvat, valvojan palkkiot, liittymät ym. maksoivat 13 000 €.
Kalliimpi lämmitysjärjestelmä (pakettiin kuului suora sähkö, jota ei kannata ottaa) maksoi 10 000 €.
Sisätyöt tarvikkeineen maksoivat 60 000 € ja sain ostaa ne tukkuhinnoin.
Ulkomaalaus maksoi maaleineen 6 000 €
Piha on vielä tekemättä.
Nämä siis yhteensä 394 000 €. Lisäksi tontti 100 000 €.
Huomioikaa siis että on paljon asioita, jotka eivät talopakettiin kuulu. Ja juuri tuo lämmitys on usein suora sähkö, ja se tulee ajan myötä todella kalliiksi, kannattaa investoida maalämpöön tai ilma-vesilämpöpumppuun. Ja takka hormeineen on sellaiset 10 000 €, harvoin kuuluu mihinkään pakettiin.
Rakentamiskustannukset on 1/3 talon hinnasta eli kolmasosan voi säästää jos tekee kaiken itse. Tosin monet työt on luvanvaraisia eikä niitä saa itse mennä tekemään. Säästöä saa paljon jos hommaa tarvikkeet huutokaupoista ja muista poistomyynneistä. Siihen tarvitaan kyllä aikaa ja joku varasto.
Ja nro 24 on itse rakennusinsinööri, joka sai tarvikkeet edullisesti työn kautta.
Ei aina. Jos rakennat kalliille tontille perus Älvärin, menetät vain rahaa.
Sen sijaan kohtuuhintaiselle tontille tilava hyvinsuunniteltu talo tulee valmista halvemmaksi. Esim meidän talomme myyntihinta on vieläkin n 700k€ mutta rakennuskustannukset tontteineen 500k€ pk seudulla.
Tai puutalo 150m2 jonka tontti on n 100k€ ja rakennuskustannukset 300k€ - siitä voi saada omansa pois eli n 400k€ kehyskunnassa.
Katselin juuri myytäviä taloja - ihan ok, mutta kaikissa joutuisi siirtämään seiniä, muuttamaan keittiötä, uusimaan pintoja joten jos myyntihinta on vaikka 450k€ ja siihen laittaa 100k€ remppaan sitä ei saa koskaan takaisin. Ongelma valmiissa talossa on juuri se ettei se koskaan ole täydellinen, itselle suunniteltu sensijaan on.
Rakennettiin /rakennutettiin 2v sitten 125 neliön ok talo. Nyt voin sanoa että tuli halvemmaksi kuin vanhan ostaminen ainakin täällä missä asutaan. Pieni kasvava kunta Pohjanmaalla kaupungin vieressä. Mutta ottakaa huomioon että tontit maksaa kaupungeissa järkyttävän paljon, kymmeniä-jopa 100 000. Meillä ei olisi ollut varaa ostaa tonttia kaupungista. Tonttimme maksoi alle 7000. Koko talonrakentaminen maksoi noin 240 000. Tehtiin itse ilmastoinnin asennus (mies on iv mies) seinien pinnat, laminaattien asennus, ulko- ja sisämaalaukset ja listat. Ei pihistelty pinnoissa eikä keittiössä eikä kyllä muuallakaan.
Aapeeee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, paljonko ymmärrätte rakentamisesta ja paljonko pystytte itse osallistumaan.
Ei paljon mitään ja ajateltiin ottaa avaimet käteen paketti tai korkeintaan viittä vaille valmis. Tiedän että avaimet käteenkin vaihtoehdossa joutuu tekemään jotakin ihan itse, yksi kaveriperhe rakennuttaa näin juuri.
Olen myös ymmärtänyt että isoilla talopakettifirmoilla on niin isot volyymit ja tehokas tuotanto, että itse tekemällä ja kilpailuttamalla et juurikaan tee säästöä, etenkään jos laskee omalle työlle hintaa. Se oma tekeminen on kuitenkin noviisina niin hidasta... mieluummin tekee sitten vaikka lisäduunia omalla alalla sillä ajalla ja tienaaextraa taloa varten.
Hyvä vinkki kuitenkin tuo talonrakennuskirjojen lukeminen etukäteen. Auttais sekin valvontahommissa.
Pääkaupunkiseudulla ei asuta onneksi. Isossa kaupungissa kuitenkin.
Kannattaa kyllä palkata ammattilainen valvojaksi...
Jos on itsellä kädentaitoja, niin silloin vanhan remppaaminen on ihan hyvä vaihtoehto. Mun sukulaispariskunta osti lähes purkukuntoisen talon tontin hinnalla. Myivät sen hyväkuntoisen hinnalla sitten kun tuli aika vaihtaa paikkakuntaa työn vuoksi. Mutta remontti kesti yli 10 vuotta. Kävivät hakemassa milloin mitäkin, mm. wc:n kaakelit tekivät rikkimenneistä kaakeleista, joita saivat pilkkahintaan. Taitavina tekivät niistä kivan taulumaisen kuvion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos otat talopaketin mahdollisimman halvalla, valvomatta itse töitä, niin väittäisin homeriskin olevan suurempi kuin vanhoissa taloissa...
No riippuu kuinka vanhoissa taloissa, mutta jos on kyse alle 20v talosta niin olen kuullut samansuuntaista raksapiireistä. Uusissa enempi ongelmia.
Kaikilla talotoimittajilla ei taida vielä tosiaan olla esim. passiivitalotekniikka ihan hallussa. Aika karmeita tarinoita on lehdissäkin ollut.
Talon rakennutamisessa on eri tasoja. Kallein vaihtoehto on avaimet käteet talofirmalta esim. Kastelli, Älvbytalo, Teijotalo tai Desingtalo. Tosin näin tiedät tarkalleen mitä talo tulee maksamaan. Talopaketin voi tilata elementteina, suurelementteinä tai tontille tulee kasa mittaan tehtyjä puunpätkiä, joista rakennusporukka kokoaa talon. Kivitalo on aivan eri hintaluokassa kuin puutalo. Kivitalon hinta n. 20% kalliimpi. Eniten voi ehkä säästää sillä tavoin, että rakennusporukka tekee mahdollisimman paljon paikanpäällä taloa, tosin silloin rakenteet ovat koko ajan säälle alttiina. On myös riski, että rakennusporukka ei ole hyvä tai että se menee konkurssiin. Yhden talon rakentaneena ottaisin seuraavaksi suurelementtitalon tai avaimet käteen talon nimekkäältä ja maineen omaavalta isolta talopakettifirmalta.
Täällä keskustelussa on mukana Oulun pari vuotta vanhojen talojen hintataso. On totta, että muuttotappiokunnissa ja alueilla, jossa jokin iso työllistäjä on lähtenyt saa nyt muutaman vuoden vanhoja omakotitaloja suhteessa edullisesti. Tosin luulen, että ap ei asu tälaisessa paikassa, koska ko. Kaupungissä asuvat kyllä tietävät oman kotikaupunkinsa tilanteen.
Jos asuisin vaikkapa Espoossa niin ilman muuta rakentaisin! Mutta jossakin Perä-Seinäjoella ei varmasti kannata rakentaa! Ei ikinä saa omiaan pois jos yrittää myydä. Järki käteen ja muistaa että sijainti ratkaisee.
Suosittelisin myös esim. keittiön valinnassa noudattamaan sellaista hillittyä linjaa ettei käy Laura Voutilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Mun vertailukohta on 10v takaa, joten asiat ovat saattaneet toki muuttua, mutta ei tule halvemmaksi. Ostettiin talo Espoosta (300m2 + 1000m2 tontti) ja rempattiin se täysin sisältä (siis keittiö, sauna, kylppärit kaikki pinnat jne). Sukulainen osti tontin Tuusulasta, 190m2 valmistalopaketti ja 500m2 tontti. Hintalappu täsmälleen sama molemmissa.
No, tontti Tuusulasta maksaa tietysti aika paljon vähemmän kuin tontti Espoosta, joten tässä vertailtiin omenaa ja päärynää.
Vierailija kirjoitti:
Me rakennutetaan talo, n. 140m2 ja Oulun seudulla. 300 000e ollaan varattu, oletus on että budjetissa pysytään. Ei oo halpaa talon rakentaminen, varsinkaan ku joku muu sen tekee. Meillä ei ole aikaa eikä mahdollisuutta rakentaa itse (lapset ja työ), jotain pikku pikkuhommia on otettu, että vähän säästää. Ois ostettu valmis talo, mutta muutetaan niin pienelle paikkakunnalle ettei sieltä oo löytyny parin vuoden aikana yhtään sopivaa.. Hakusessa siis oli suht uusi omakotitalo tiettyine kriteerineen.
Pienillä paikkakunnilla valmiin talon osto ei usein ole vaihtoehto, koska siellä ei ole niitä talojakaan myytävänä.
Millekään muuttotappioalueelle ei kannata rakentaa taloa. Ainoastaan kasvavista kaupungeista saa omansa pois, jos talon joutuu myymään. Ja näitä kasvavia kaupunkeja ei ole monia.
Vierailija kirjoitti:
Aapeeee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, paljonko ymmärrätte rakentamisesta ja paljonko pystytte itse osallistumaan.
Ei paljon mitään ja ajateltiin ottaa avaimet käteen paketti tai korkeintaan viittä vaille valmis. Tiedän että avaimet käteenkin vaihtoehdossa joutuu tekemään jotakin ihan itse, yksi kaveriperhe rakennuttaa näin juuri.
Olen myös ymmärtänyt että isoilla talopakettifirmoilla on niin isot volyymit ja tehokas tuotanto, että itse tekemällä ja kilpailuttamalla et juurikaan tee säästöä, etenkään jos laskee omalle työlle hintaa. Se oma tekeminen on kuitenkin noviisina niin hidasta... mieluummin tekee sitten vaikka lisäduunia omalla alalla sillä ajalla ja tienaaextraa taloa varten.
Hyvä vinkki kuitenkin tuo talonrakennuskirjojen lukeminen etukäteen. Auttais sekin valvontahommissa.
Aivan totta, että talofirmat saa materiaalit paljon halvemmalla kuin itse ostamalla. Talofirmat ei maksa edes alvia. Sinä kun meet rautakauppaan, niin joka hintaan tulee 24% alvi päälle.
Eli halvimmalla saa, jos tinkaa hullun lailla (ja pitkän ajan) muutaman firman kanssa että mihin hintaan ne teille talon tekisi... Ja se pitää siinä vaiheessa olla niin hyvin suunniteltu, ettei muutoksia enää tehdä, koska se valittu talofirma pyytää niistä hirveän hinnan... Me rakennettiin itse, talo valmistui 6/2015. Tehtiin melkein kaikki itse ja silti tuli maksamaan pihoineen 240 000. Olen miettinyt, että oltaiskohan sittenkin saatu talofirmalta siihen hintaan, jos oltais vaan pyydetty tarjousta avaimét käteen. (Mies halusi tehdä itse kun luuli sillä tavalla säästävänsä).
Kyllä talopakettifirmat ja rakennusliikkeet ovat arvonlisävelvollisia, myös työn osuudesta eli palkkakuluihin lisätään alv. 24%.
Vierailija kirjoitti:
Aapeeee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan totta, että talofirmat saa materiaalit paljon halvemmalla kuin itse ostamalla. Talofirmat ei maksa edes alvia. Sinä kun meet rautakauppaan, niin joka hintaan tulee 24% alvi päälle.
Eli halvimmalla saa, jos tinkaa hullun lailla (ja pitkän ajan) muutaman firman kanssa että mihin hintaan ne teille talon tekisi... Ja se pitää siinä vaiheessa olla niin hyvin suunniteltu, ettei muutoksia enää tehdä, koska se valittu talofirma pyytää niistä hirveän hinnan... Me rakennettiin itse, talo valmistui 6/2015. Tehtiin melkein kaikki itse ja silti tuli maksamaan pihoineen 240 000. Olen miettinyt, että oltaiskohan sittenkin saatu talofirmalta siihen hintaan, jos oltais vaan pyydetty tarjousta avaimét käteen. (Mies halusi tehdä itse kun luuli sillä tavalla säästävänsä).
Kyllä talopakettifirmat ja rakennusliikkeet ovat arvonlisävelvollisia, myös työn osuudesta eli palkkakuluihin lisätään alv. 24%.
Ei tule halvemmaksi.
Syrjäseuduilla et saa edes omiasi takaisin jos myyt rakentamasi talon. Myynnissä olevat vanhemmat talot on edullisia.
Pk seudulla tontit on kalliita, rakennusmateriaalit kalliita, työ on kallista jne. Omasi saatat saada takaisin jos on hyvä talo halutulla alueella. Huonommalla alueella 50-100t tappiota myydessä on realismia. Kannattaa rakentaa vain jos haluaa itselleen erityistä: sijainnin, tontin tai itse talon. Pk-seudulla toki vanhemmatkin on kalliita, mutta samoihin menee uusikin talo. Esim 150t tontti ja 250t talo töineen on jo 400t, mutta kummoista pytinkiä et tuolla vielä saa rakennettua tänä päivänä..
No riippuu kuinka vanhoissa taloissa, mutta jos on kyse alle 20v talosta niin olen kuullut samansuuntaista raksapiireistä. Uusissa enempi ongelmia.