Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuleeko talon rakennuttaminen loppupeleissä halvemmaksi kuin osto?

Etelä-suomi
04.01.2017 |

Olen aina mieltänyt niin että uutta rakentaa vain ne joilla on vähän "enempi rahaa"..

Nyt kun noita vanhoja taloja katselee niin hinnat on aika poskettomat verrattuna kuntoon. Talo 200 000e ja monet vaatii melko isojakin remppoja siihen päälle Monissa myös ollut useampi omistaja, eli kaikista tee -se-itse rempoista ei ole edes mitään tietoa kuka tehnyt ja mitä ja miten. Lisäksi niissä on aina jonkinlainen home riski.

Uuden valmiin talon osto taas on melko kallista.

Kannattaisiko vaan tarttua härkää sarvista ja rakennuttaa tönö itse jollain pakettitalofirmalla, vaikka se teetättääkin vuodeksi hommaa itsellekkin jonkin verran?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyrkkisääntö on, että jos et itse tee mitään niin talon hinnaksi tulee lähes sama, kuin jos joku toinen rakennuttaisi talon sinulle.

Ja mitä vanhempiin taloihin tulee, niin lue vaikka muutama kirja talonrakentamisesta, jonka jälkeen tiedät tavanomaisimmat konnankoukut joihin kiinnittää huomiota.

Järkevintä on rakentaa/rakennuttaa itse uusi talo. Kannattaa tehdä itse kaikki ns. helpot työt ja käyttää ammattilaisia aikaa vievissä ja haastavissa töissä. Työt kannattaa tilata tuntitöinä siten, että olet itse mukana työmaalla. Aikaa kannattaa käyttää työn valvomiseen, se maksaa itsensä takaisin! 

Vierailija
2/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

uusi järkevän kokoinen talo järkevällä rakenneratkaisulla ja talotekniikalla pk-seudulla maksaa vähintään 400.000e. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos otat talopaketin mahdollisimman halvalla, valvomatta itse töitä, niin väittäisin homeriskin olevan suurempi kuin vanhoissa taloissa...

Vierailija
4/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me rakennutettiin. Samoihin hintoihin meni kun jos olis vanhan ostanut ja rempannut. Vanhassa pelotti yllätykset näkyvien remonttien lisäksi. Toki pihapiiri olisi voinut olla vanhassa kivempi nyt ollaan kaupungin vuokratontilla.

Saatiin kuitenkin juuri meidän näköinen talo mieleisellä pohjalla.

Vierailija
5/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin monta riippuvaa ja vaikuttavaa tekijää ettei voi ihan varmaks sanoo. Tontti, materiaalit, oma työ, neuvottelutaidot, jne.

Vierailija
6/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, paljonko ymmärrätte rakentamisesta ja paljonko pystytte itse osallistumaan.

Vierailija
7/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee. Varsinkin jos olette maltillisia ettekä intoudu tekemään liian isoa, ja keittiöön kaikkia herkkuja Ja vanhasta remppaamalla ei ikinä tule uutta. Älkää säästäkö vastaavassa työnjohtajassa, se on teidän oma etu.

Terveisiä rakennusvalvonnasta.

Vierailija
8/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rakensin paritalon 80- luvulla. Työ oli rankkaa, ja sitä on paljon. Otin runkovalmiin paketin, jonka pystyttämiseen meni kolme päivää. Hommaa on valtavasti, ennenkuin maan tasolla edes näkyy mitää. Sisähommissa on sitten hommaa vielä enemmän.

Muutamia ohjeita. Älä tee itse alussa kaikkea mahdollista. Minäkin opettelin ja tein laudoitusta ja muurausta ilman kokemusta. Ammattimies tekee hommia nelinkertaisella nopeudella. Älä tuhlaa voimia alussa.

Siivoustyötä ja tavaroiden kuljetusta on paljon, ja sitä ei kannata ulkoistaa. Projektipäällikkötyötä ei saa ulkoistaa. Rakentajan tärkein työkalu on puhelin.

Homeongelmat eivät usein johdu itse rakentamisesta. Suurimmat ongelmat aikaisemmin olivat maan alle rakentaminen, väärät rakenteet kuten valesokkelit ja tasakatot ja ennen kaikkea väärä rakennuspaikka ja veden virtaukset ja niiden poisto. Paljon voi vaikuttaa, kun rakentaa maan pinnalle ja paikkaan jossa vesi kulkee aina taosta poispäin.

Vierailija
9/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä, paljonko ymmärrätte rakentamisesta ja paljonko pystytte itse osallistumaan.

Ei paljon mitään ja ajateltiin ottaa avaimet käteen paketti tai korkeintaan viittä vaille valmis. Tiedän että avaimet käteenkin vaihtoehdossa joutuu tekemään jotakin ihan itse, yksi kaveriperhe rakennuttaa näin juuri.

Olen myös ymmärtänyt että isoilla talopakettifirmoilla on niin isot volyymit ja tehokas tuotanto, että itse tekemällä ja kilpailuttamalla et juurikaan tee säästöä, etenkään jos laskee omalle työlle hintaa. Se oma tekeminen on kuitenkin noviisina niin hidasta... mieluummin tekee sitten vaikka lisäduunia omalla alalla sillä ajalla ja tienaaextraa taloa varten.

Hyvä vinkki kuitenkin tuo talonrakennuskirjojen lukeminen etukäteen. Auttais sekin valvontahommissa.

Pääkaupunkiseudulla ei asuta onneksi. Isossa kaupungissa kuitenkin.

Vierailija
10/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinaiset työt voi suosiolla jättää ammattilaisille. Älä tee itse mitään, kun asia ei ole mitään tietoa ja kokemusta. Meinaan, että ei kannata esim. perustuksia valaa itse, jos pitää AV:lta tulla kyselemään miten sen tehdään.

Vierailija
11/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinaiset työt voi suosiolla jättää ammattilaisille. Älä tee itse mitään, kun asia ei ole mitään tietoa ja kokemusta. Meinaan, että ei kannata esim. perustuksia valaa itse, jos pitää AV:lta tulla kyselemään miten sen tehdään.

Joo no en meinannutkaan :,D

Vierailija
12/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vertailukohta on 10v takaa, joten asiat ovat saattaneet toki muuttua, mutta ei tule halvemmaksi. Ostettiin talo Espoosta (300m2 + 1000m2 tontti) ja rempattiin se täysin sisältä (siis keittiö, sauna, kylppärit kaikki pinnat jne). Sukulainen osti tontin Tuusulasta, 190m2 valmistalopaketti ja 500m2 tontti. Hintalappu täsmälleen sama molemmissa.   

Vierailija
13/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aivan taatusti on asiat muuttuneet kymmenessä vuodessa...

Lisäksi noin ei voi verrata, kaikki riippuu niin esim materiaalivalinnoissa, niihin saa uppomaan mitä tahansa kuun ja taivaan väliltä.

Vierailija
14/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vertailukohta on 10v takaa, joten asiat ovat saattaneet toki muuttua, mutta ei tule halvemmaksi. Ostettiin talo Espoosta (300m2 + 1000m2 tontti) ja rempattiin se täysin sisältä (siis keittiö, sauna, kylppärit kaikki pinnat jne). Sukulainen osti tontin Tuusulasta, 190m2 valmistalopaketti ja 500m2 tontti. Hintalappu täsmälleen sama molemmissa.   

Vanhoissa taloissa maksaa tontti tai tarkemminkin sen sijainti. Ainahan voit alkaa rakentamaan Kellokoskelle, mutta logistisesti se ei välttämättä ole paras ratkaisu. Se on tietenkin henkilökohtainen asia paljonko sijaintia arvostaa.

Vierailija
15/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aapeeee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei paljon mitään ja ajateltiin ottaa avaimet käteen paketti tai korkeintaan viittä vaille valmis. Tiedän että avaimet käteenkin vaihtoehdossa joutuu tekemään jotakin ihan itse, yksi kaveriperhe rakennuttaa näin juuri.

Olen myös ymmärtänyt että isoilla talopakettifirmoilla on niin isot volyymit ja tehokas tuotanto, että itse tekemällä ja kilpailuttamalla et juurikaan tee säästöä, etenkään jos laskee omalle työlle hintaa. Se oma tekeminen on kuitenkin noviisina niin hidasta... mieluummin tekee sitten vaikka lisäduunia omalla alalla sillä ajalla ja tienaaextraa taloa varten.

Hyvä vinkki kuitenkin tuo talonrakennuskirjojen lukeminen etukäteen. Auttais sekin valvontahommissa.

Aivan totta, että talofirmat saa materiaalit paljon halvemmalla kuin itse ostamalla. Talofirmat ei maksa edes alvia. Sinä kun meet rautakauppaan, niin joka hintaan tulee 24% alvi päälle.

Eli halvimmalla saa, jos tinkaa hullun lailla (ja pitkän ajan) muutaman firman kanssa että mihin hintaan ne teille talon tekisi... Ja se pitää siinä vaiheessa olla niin hyvin suunniteltu, ettei muutoksia enää tehdä, koska se valittu talofirma pyytää niistä hirveän hinnan... Me rakennettiin itse, talo valmistui 6/2015. Tehtiin melkein kaikki itse ja silti tuli maksamaan pihoineen 240 000. Olen miettinyt, että oltaiskohan sittenkin saatu talofirmalta siihen hintaan, jos oltais vaan pyydetty tarjousta avaimét käteen. (Mies halusi tehdä itse kun luuli sillä tavalla säästävänsä).

Vierailija
16/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu ihan täysin siitä, millaisen asumisen tason haluaa. Jos kaikkien pintojen ym. pitää olla uutta, vanhan remppaaminen tulee varmasti yhtä kalliiksi kuin uuden rakennuttaminen. Jos taas on tyytyväinen vähän kulahtaneempaan ja remppailee pikkuhiljaa itse, saattaa vanhan ostamalla säästää pitkän pennin.

Itselläni ei olisi koskaan ollut varaa rakennuttaa 120 m2 omakotitaloa, joten ostin edullisen vanhan. On tietysti vähän rasittavaa asua rempan keskellä, mutta teen aina yhden alueen kerrallaan ja sitten taas huilataan hyvä tovi ennen seuraavan rempan aloittamista. Myöskin rempan suunnittelu on mielestäni helpompaa, kun sitä voi tehdä ajan kanssa  - keksii parhaat ja kustannustehokkaimmat ratkaisut sekä löytää parhaat tekijät, kun ei hötkyile, vaan perehtyy asiaan rauhassa ja keskustelee eri asiantuntijoiden kanssa. 

Remppailusta ja erityisesti suunnittelusta on tullut vähän niin kuin harrastus, joka antaa mukavasti sisältöä elämään :-)

Vierailija
17/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

2014 Oulun rakennusvalvonnasta sanottiin meille kaikille, jotka oli juuri tontin saaneet ja aloittamassa projektia, että harkitkaa tarkkaan kannattaako rakennuttaa itse. Kehottivat tutkimaan myynnissä olevat valmiit talot (ja silloin oli paljon ihan muutaman vuoden vanhojakin ja uusia taloja myynnissä), koska "yhtä kalliiksi tulee rakennuttaa kun ostaa näitä myynnissä olevia". Eli myynnissä olevista ei pyydetty liikaa. Me rakensimme silti uuden, koska olin jo 15 vuotta etsinyt meille sopivaa, löytämättä. 

Vierailija
18/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhoissa taloissa maksaa tontti tai tarkemminkin sen sijainti. Ainahan voit alkaa rakentamaan Kellokoskelle, mutta logistisesti se ei välttämättä ole paras ratkaisu. Se on tietenkin henkilökohtainen asia paljonko sijaintia arvostaa.

Tontin lisäksi, vanhassa talossa on jo valmiina kunnallistekniikka, sähkö- ja vesiliittymät ja niidenkin arvo on merkittävä. Sähköliittymäkin kaupungista riippuen on lähes 10.000€ arvoinen.

Vierailija
19/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2014 Oulun rakennusvalvonnasta sanottiin meille kaikille, jotka oli juuri tontin saaneet ja aloittamassa projektia, että harkitkaa tarkkaan kannattaako rakennuttaa itse. Kehottivat tutkimaan myynnissä olevat valmiit talot (ja silloin oli paljon ihan muutaman vuoden vanhojakin ja uusia taloja myynnissä), koska "yhtä kalliiksi tulee rakennuttaa kun ostaa näitä myynnissä olevia". Eli myynnissä olevista ei pyydetty liikaa. Me rakensimme silti uuden, koska olin jo 15 vuotta etsinyt meille sopivaa, löytämättä. 

Nyt on pakko kysyä, asuitteko 15 vuotta vuokralla? Jos, niin eipä kannattanut tuo veto. Ei myöskään lainan kannalta, jos tämä 15 vuotta ovat vuodet 2000 -2015.

Vierailija
20/43 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aapeeee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan totta, että talofirmat saa materiaalit paljon halvemmalla kuin itse ostamalla. Talofirmat ei maksa edes alvia. Sinä kun meet rautakauppaan, niin joka hintaan tulee 24% alvi päälle.

Eli halvimmalla saa, jos tinkaa hullun lailla (ja pitkän ajan) muutaman firman kanssa että mihin hintaan ne teille talon tekisi... Ja se pitää siinä vaiheessa olla niin hyvin suunniteltu, ettei muutoksia enää tehdä, koska se valittu talofirma pyytää niistä hirveän hinnan... Me rakennettiin itse, talo valmistui 6/2015. Tehtiin melkein kaikki itse ja silti tuli maksamaan pihoineen 240 000. Olen miettinyt, että oltaiskohan sittenkin saatu talofirmalta siihen hintaan, jos oltais vaan pyydetty tarjousta avaimét käteen. (Mies halusi tehdä itse kun luuli sillä tavalla säästävänsä).

Mistä lähtien talofirmat lopettivat ALV maksut ja vähennykset?