Tuleeko talon rakennuttaminen loppupeleissä halvemmaksi kuin osto?
Olen aina mieltänyt niin että uutta rakentaa vain ne joilla on vähän "enempi rahaa"..
Nyt kun noita vanhoja taloja katselee niin hinnat on aika poskettomat verrattuna kuntoon. Talo 200 000e ja monet vaatii melko isojakin remppoja siihen päälle Monissa myös ollut useampi omistaja, eli kaikista tee -se-itse rempoista ei ole edes mitään tietoa kuka tehnyt ja mitä ja miten. Lisäksi niissä on aina jonkinlainen home riski.
Uuden valmiin talon osto taas on melko kallista.
Kannattaisiko vaan tarttua härkää sarvista ja rakennuttaa tönö itse jollain pakettitalofirmalla, vaikka se teetättääkin vuodeksi hommaa itsellekkin jonkin verran?
Kommentit (43)
Maalla kannattaa ostaa asuttavan kuntoinen vanha, koska uuden rakentaminen maksaa teknisesti saman kuin kaupungissa. Koskaan ei kuitenkaan myydessä saa enää rakennuskustannuksiakaan takaisin.
Kaupungissa taas voi olla enempi toisinpäin. Tontin paikasta ja ympäristön arvostettavauudesta riippuen. Tosin jos haluaa hienon ja ison tontin niin melkein aina täytyy ostaa vanha, koska nykytontit on pieniä ja huonoja.
Ok kiitos vastauksista, ihan mielenkiintoista keskustelua :)
Oltaisiin rakennuttamassa taloa Turkuun tai johonkin kehyskuntaan. Eli ihan pieni pitäjä ei ole kyseessä. Tontti otettaisiin vuokralle kunnalta.
Periaatteessa haaveena olisi joku esim. Kastellin perus pakettitalo, vähäisillä muutoksilla. Maks. 100 neliötä. Puutalo, ei kivitaloa. Yksinkertainen malli ja yhdessä tasossa. Ei tarvitse olla marmoritasoja, mutta kodin sisustus on minulle kyllä tärkeää, eli oli talo vanha tai uusi, haluan ehdottomasti ennemmin tai myöhemmin esim. pinnat, keittiön, suihkuhuoneen jne laittaa omannäköiseksi. Pakettitalossa kyllä varmasti kelpuuttaisin ihan niistä vaihtoehdoista, mitä on vakiona tarjolla. Ei olla mitään remonttireiskoja, eli se itse remontoiti pikkuhiljaa ei ehkä meidän kohdalla ole järkevin vaihtoehto. Toki sitäkin on mietitty, koska rahaakin on rajallisesti.
Tiedän myös että avaimet käteen pakettitalossa päälle tulee vielä luvat, liittymät, maatyöt, täytöt, pihatyöt, talon maalaus yms. Mutta tuo minua ihmetytti, että joku kertoi ostaneen pakettitalon hintaan 170 000 (? olikohan oikea luku), mutta että lopulta talofirmalle maksettiin 230 000e? Miten se sitten on mahdollista? Olen ymmärtänyt että avaimet käteen- ratkaisussa talopaketin hinta on se vakio mikä on sovittu muutostöiden jälkeen, eli kun sopimus on tehty niin hinta pitää eikä nouse mielivaltaisesti... ? :o
Et ole tainnut tajuta miten ALV toimii... Sillä ei nyt ole varsinaisti merkitystä maksaako se yritys sen ALVin vai ei. Jos maksaa, niin se vähentää sen sitten ALV tilityksestä omasta myynnistään. Lopulta siis talopaketin ostaja maksaa 24% ALVia siitä koko talosta, eli niistä materiaaleista JA työstä.