2017 laihduttajat, pistetäänkö ketju pystyyn?
Noniin, eli te joilla tarkoitus laihtua, pistetäänkö ketjua kasaan jossa voidaan tsempata ja tukea toisiamme? :)
-164cm/79kg
Kommentit (897)
Vierailija kirjoitti:
Ekat kaks viikkoa meni tosi hyvin, painoa lähti ja huomasin että osa vaatteistakin on löystynyt. Nyt sitten viikonlopusta lähtien on mennyt huonosti, on tullut syötyä epäsäännöllisesti ja epäterveellisesti. Jääkaapissa kyllä olis ainekset terveellisiin aamu- ja iltapaloihin, mutta silti on tullut syötyä jotain muuta. Puuro ei maistu, rahka ei maistu, ruisleipä ei maistu. Mieli huutaa jotain rasvaista mättöä :( Viikonloppuna sorruinkin rasvaiseen pikaruokaan, sen jälkeen oon onneksi syönyt terveellistä kotiruokaa mutta iltapalaksi esim nuudeleita ja aamulla ei yleensä mitään. Jotenkin pitäisi saada itsensä takaisin ruotuun, koska huomaan jo nyt että olo on huono kun on mättänyt rasvaa, sokeria ja hiilareita ähkyyn asti.
Ja ennen kuin kukaan sanoo että olisin syönyt liian vähän tms, niin olen kuuliaisesti täyttänyt syömiset Sulamoon ja ollut joka päivä tavoitteessa. Silti tuntuu että kroppa ja mieli oikein huutaa jotain mahdollisimman suolaista ja rasvaista.
Mun oma kokemus on, että just tuossa parin viikon kohdalla alkaa iskeä sellainen epämääräinen suolaisen ja rasvaisen ruoan kaipuu. Ikään kuin olisi ollut nälkä tosi pitkään ja kroppa haluaisi täyttää sitä kalorivajetta mahdollisimman tehokkaasti.
Ihmiset ovat erilaisia, mutta mulla auttoi se, että pidin huolta suolan saannista, maustoin ehkä ruokia pikkuisen suolaisimmiksi kuin muuten, minkä lisäksi yritin syödä kunnolla proteiinia. (Mulla proteiini pitää nälkää kaikkein parhaiten.) Rasvaakaan en vältellyt, mutta päiväkalorien rajoissa ei voinut hirveästi lisätäkään. Pikku hiljaa tuo olotila tasaantui.
Pikaruoka ym. ei mulla ole myöskään mitenkään pannassa, mutta tietysti se rajoittaa sitten muuta syömistä. Joskus on vain sellainen olo, että tekee mieli vaikka sitä hampurilaisateriaa, ja voi olla järkevämpi syödä se ja päästä siitä himosta kerralla yli kuin että miettisi asiaa viikon ja lopulta sortuisi johonkin älyttömään mättämiseen. Ja toisaalta mun syömisongelmat liittyvät makeaan eikä suolaiseen, joten pystyn syömään sen yhen aterian ilman, että siitä tulisi mitään tapaa.
Täällä on ollut vähän tasaisempaa syömistä pari viikkoa. Ainoastaan muuttuneet työajat ovat tulleet ongelmaksi, lounaan ja iltapäiväkahvin jälkeen jää liian pitkä väli ennen kuin pääsen kotiin syömään ja nälkäisenä kioskin edessä bussia odotellessa on joka päivä ihan järkyttävä makeanhimo, enkä jaksa joka päivä muutenkin väsyneenä sellaista turhaa taistelua itsensä kanssa.
Mutta tässä on se positiivinen puoli, että huomaan osaavani tunnistaa, että milloin makeanhimo johtuu vain nälästä, ja tiedän sen menevän ohi kunhan saan ruokaa. Paremmat ruokailutottumukset ja säännöllisempi rytmi selvästi vaikuttaa.
Liikunnankin suhteen työajat ovat vähän ongelmallisia. Nyt aloin kokeilla, että teen neljän kerran sijaan kaksi pitempää salikertaa, joihin yhdistän aiemmin eri päivinä tekemäni ylävartalo- ja alavartalopainotteiset harjoitukset. Ja lisäksi viikonloppuna yksi pitempi aerobinen. En vain tiedä, että onko terveyden kannalta huono juttu, jos liikunta ei tule viitenä kertana viikossa vaan tuolla tavalla pitemmissä pätkissä. Ainakin motivaatiota se helpottaa kun ei tarvitse psyykata itseään liikkeelle joka kerta.
Huomenta! +100g eilisestä, argh! Alkaa olla huumori koetuksella kun paino vaan nousee. Eilen en kyllä saanut juotua läheskään tarpeeksi vettä, yritän korjata tuon asian tänään. Muutenkin aion vetää normaalia tiukemman päivän syömisien suhteen, jos huomenna ei ole painon suunta kääntynyt niin sitten pitää miettiä ruokavaliota uusiksi.
Tiedän, että tää näyttää näin kirjoitettuna tosi lapsellista kitinältä kun kyse on sadasta grammasta, mutta en voi mitään että kiukuttaa. Reilussa viikossa +1.4kg vaikka olen vastustanut kaikkia kiusauksia (paitsi viime perjantain sidukat, mutta ne tuskin enää vaikuttaa). Nyt pitäis vaan ottaa lunkisti ja uskoa siihen että tilanne korjautuu. Mussa on aina ollut sitä vikaa, että kaiken pitäisi tapahtua HETI, tai mieluiten jo eilen ;) Se ei ole yhtään hyvä asenne laihdutukseen, tiedostan tämän toki itsekin.
En tiedä miksi aina avaudun tänne kaiken kansan luettavaksi, mutta jotenkin pitää jonnekin saada purkaa tuntemuksia. Niin hyvä kuin huonojakin. Toivoisin vaan, että kohta saisin tulla tänne kertomaan mukavaakin kuulumisia, eikä jatkuvaa valittamista. En oikeesti ole tällainen vikisijä, vannon ;) Teille on vaan ollut niin helppo purkaa sydäntä.
Raksu
Tsemppiä laihdutuksen kanssa ihrapallot. Jos motivaatio loppuu muistakaa vain katsoa peiliin.
Minäkin taidan laittaa lusikkani (dieetti)soppaan roskaruoan osalta. Pizzaa on kerran dieetin aikana tehnyt mieli. Pyysin miestä tekemään "pizzaa" ruisleipäpohjalle. Tomaattipyreetä, oreganoa, sieniä yms. kasviksia ja VÄHÄN juustoa pinnalle. Ihan meni pizzasta, oli terveellistä ja himo lähti. Toisen kerran teki mieli mäkkäriateriaa joten söin happy mealin. Siinä pitäisi olla alle 500 kaloria joten yksi happy meal ei todellakaan dieettiäni kaada.
Karkinhimoon minulla on kaapissa pussi pähkinöitä ja lidlin salmiakkisammakoita. Imeksin yhden sammakon ja himo on poissa. Ensin yritän kyllä syödä mandariinin ja juon lasin vettä. Menkkojen aikaan imeksin varmaan viisi sammakkoa, nyt ei viikkoon ole mennyt yhtään. Minä en oikein usko tähän linjaan että kieltäydytään kaikesta tiukasti, hitsi vie mikä repsahdus tulisi itselleni ainakin lopuksi, sellaiset ruokaorgiat että voi morjens :D
-Fatso
Aikaisemmin pohdin sitä, kuinka usein kannattaa pumppiohjelmaa vaihtaa. Aikani pohdittuani eri puolen tunnin pumppien välillä päätin kokeilla 1h pumppia ja sehän oli tosi hyvä!
Hyvät biisit, eikä loppunut jaksaminen kesken. Olen joskus käynyt tunnin ohjatuissa pumpeissa ja olen sen verran kilpailuhenkinen, että sen tunnin jälkeen olen ollut ihan loppu ja oksennus ihan lähellä. Taidan nyt kokeilla vaihtaa tuon puolen tunnin tuohon tuntiin :)
Tässä linkki videoon, jos jota kuta kiinnostaa myös tehdä kotona https://www.youtube.com/watch?v=zU_0XrdO3wo
Eilen söin aamupalaksi mantelileivän, lounaaksi salaattia, kypsennettyjä kasviksia, vähän fetaa ja kananmunaa paistettuna. Päivälliseksi salaattia, keitettyä kukkakaalia ja lihapullia. Iltapalaksi porkkanaa, kukkakaalia, omenaa ja dippiä.
-Katri-
Tämän aamun mittauksen jälkeen on ihan hyvä fiilis, sentään oli parin viikon aikana vähän lähtenyt ihraa ympäri kehoa. Koko tammikuun aikana on nyt lähtenyt lantiolta 5cm, vyötäröltä myös 5cm ja reidestä 4cm. Rintakehän ympärys ei ole muuttunut, mikä on tyypillistä mun kaltaiselle päärynävartalolle - rintakehässä kun ei niin paljoa ylimääräistä edes ole. Tästä on hyvä jatkaa!
Tällä hetkellä tuntuu siltä että proteiinia pitäisi lisätä ruokavalioon kun kroppa tuntuu vähän väsähtäneeltä. Mieli on pirteä mutta lenkillä jalka ei nouse yhtä kepeästi kuin ennen. Olen luopunut vegaanipainotteisesta ruokavaliosta ja siirtynyt kasvispainotteiseen, joten nyt aion lisätä mm. munia ja rahkaa ruokavalioon. Ajoittain aion syödä myös kanaa/kalaa jos tuntuu siltä että lisäprotskua vielä tarvitaan. Kyllä tämä tästä ja kun kuitenkin mitat ovat pienenemään päin niin nyt keskityn siihen että lisäilen ja poistan ruoka-aineita sen mukaan miltä kropassa tuntuu. Tällä hetkellä mm. pastan ja vehnän syönti ja makeat juomat on minimissä niistä tulevan turpean olon vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämän aamun mittauksen jälkeen on ihan hyvä fiilis, sentään oli parin viikon aikana vähän lähtenyt ihraa ympäri kehoa. Koko tammikuun aikana on nyt lähtenyt lantiolta 5cm, vyötäröltä myös 5cm ja reidestä 4cm. Rintakehän ympärys ei ole muuttunut, mikä on tyypillistä mun kaltaiselle päärynävartalolle - rintakehässä kun ei niin paljoa ylimääräistä edes ole. Tästä on hyvä jatkaa!
Tällä hetkellä tuntuu siltä että proteiinia pitäisi lisätä ruokavalioon kun kroppa tuntuu vähän väsähtäneeltä. Mieli on pirteä mutta lenkillä jalka ei nouse yhtä kepeästi kuin ennen. Olen luopunut vegaanipainotteisesta ruokavaliosta ja siirtynyt kasvispainotteiseen, joten nyt aion lisätä mm. munia ja rahkaa ruokavalioon. Ajoittain aion syödä myös kanaa/kalaa jos tuntuu siltä että lisäprotskua vielä tarvitaan. Kyllä tämä tästä ja kun kuitenkin mitat ovat pienenemään päin niin nyt keskityn siihen että lisäilen ja poistan ruoka-aineita sen mukaan miltä kropassa tuntuu. Tällä hetkellä mm. pastan ja vehnän syönti ja makeat juomat on minimissä niistä tulevan turpean olon vuoksi.
Äh, nimimerkki unohtui taas laittaa eli Alma tässä kirjoittaa :)
Päivä pysyi aika mukavasti kuosissa:
Aamulla 2 keitettyä kananmunaa
Lounas kasvispihviä, proteiinipastaa ja iso kasa salaattia
Välipala puolikas sämpylä kalkkunaleikkeellä ja omena
Iltaruokana riisiä kanaa ja kasviksia
Liikuntaa tuli lumitöissä, lisäksi yhteensä liki 2h kävelyä ja aika raaka kovan sykkeen treeni :)
Huvin vuoksi kävin äsken puntarilla, näytti liki samaa kuin aamulla. Yön aikana yleensä tulee pudotusta n. kilon verran, joten aamupaino tulee olemaan alempi kuin tänään. Vihdoinkin!
Raksu
Heh, noi Katrin hurjat treeniohjelmat ovat jo kateutta herättäviä. Itse sain tänään illalla itseni salille vetämään vähän aerobista, mutta muuten on ollut motivaatio vähän hukassa. Silti hyviä valintoja on ollut enemmän kuin huonoja, esim jaksoin näin myöhään vielä tehdä itselleni kananrintaa ja paistetttua kesäkurpitsaa sekä täytetyn herkkusienen. Aterioiden skippaaminen ei kokemuksen perusteella nimittäin toimi, rytmi on pidettävä ja kuitua saatava. Perjantain kunniaksi annan itselleni luvan myös pariin lasillilseen Proseccoa, ettei ole pelkkää kieltäytymistä tämä elämä.
Balin-matkaan on tasan 10 viikkoa, mikä ehkä auttaa pysymään ruodussa. Toivottavasti. Olisi aika mahtavaa saada siinä ajassa 10 kiloa pois, silloin olisin jo huomattavan ylipainon BMI:n alla. Lopullinen päämääräni on 65 kiloa, mikä on normaalipainoindeksin yläraja.
PekkaJärvinen kirjoitti:
Käyttäjä3501 kirjoitti:
Tsemppiä laihdutuksen kanssa ihrapallot. Jos motivaatio loppuu muistakaa vain katsoa peiliin.
Kaltaisenne ihrakasat kyllä saisivatkin laihduttaa. Olen kyllästynyt näkemään kaltaisianne ihrapalloja kadulla. Hävettää katsoa. Voiko se olla niin vaikeaa olla tunkematta sitä ruokaa suuhuun aina mahdollisuuden tullessa. Aika hankkia jotain sisältöä elämään.
Hehe. Et taida olla mikään järjen jättiläinen. Kannattaisiko ehkä lukea ketjun otsikko?
vierailija kirjoitti:
Aikaisemmin pohdin sitä, kuinka usein kannattaa pumppiohjelmaa vaihtaa. Aikani pohdittuani eri puolen tunnin pumppien välillä päätin kokeilla 1h pumppia ja sehän oli tosi hyvä!
Hyvät biisit, eikä loppunut jaksaminen kesken. Olen joskus käynyt tunnin ohjatuissa pumpeissa ja olen sen verran kilpailuhenkinen, että sen tunnin jälkeen olen ollut ihan loppu ja oksennus ihan lähellä. Taidan nyt kokeilla vaihtaa tuon puolen tunnin tuohon tuntiin :)
Tässä linkki videoon, jos jota kuta kiinnostaa myös tehdä kotona https://www.youtube.com/watch?v=zU_0XrdO3wo
Eilen söin aamupalaksi mantelileivän, lounaaksi salaattia, kypsennettyjä kasviksia, vähän fetaa ja kananmunaa paistettuna. Päivälliseksi salaattia, keitettyä kukkakaalia ja lihapullia. Iltapalaksi porkkanaa, kukkakaalia, omenaa ja dippiä.
-Katri-
Onko sulla siis kotona levytanko ja -painot? Mistä olet hankkinut?
Huomenta! Aamupaino tasan 65kg eli -700g eilisestä :) sen verran hyvä fiilis, että tänään tuskin tulee olemaan ongelmia vaikka pitää käydä yksillä synttäreilläkin. Kakku on nyt helppo jättää väliin!
Tuo Katrin laittama pumppiohjelma on kyllä hyvä! Selkeästi neuvotaan oikea tekniikka niin aloittelijatkin saa turvallisen treenin. Itse tykkään kovasti pumpista :) Oon harrastanut sitä kohta 10 vuotta enkä varmaan kyllästy ikinä. Mulla on kans vahva kilpailuvietti, joten ryhmäliikuntatunnilla saan itsestäni eniten irti. Kotona oon aika laiska treenaan mitään, ja siinä vaiheessa kun alkaa tuntua pahalta niin tulee helpommin lopetettua kun ei ole ryhmäpainetta. Mutta pumppi on kyllä se laji jolla on helppo aloittaa ryhmäliikunta, painoja säätämällä tunti on just sopiva niin aloittelijalle kuin konkarillekin. Rohkeasti kokeilemaan kaikki joita alkoi kiinnostamaan!
Mukavaa viikonloppua ketjulaisille!
Raksu
vierailija kirjoitti:
-Katri-
Kilpailuhenkinen pumppitunnilla? Miten ryhmäliikuntatunnilla ollaan kilpailuhenkisiä, tölläätkö muiden suorituksia siinä samassa vai? :D
Ja hei, missä Joanna on kun ei oo kuulunut mitään??
Raksu
Vierailija kirjoitti:
vierailija kirjoitti:
-Katri-
Kilpailuhenkinen pumppitunnilla? Miten ryhmäliikuntatunnilla ollaan kilpailuhenkisiä, tölläätkö muiden suorituksia siinä samassa vai? :D
No kyllä tulee katsottua että mitä muut laittaa tankoon :D Seinäthän on vuorattu peileillä niin ei oikein voi välttää näkemästä.
Raksu
Mä taas treenaan parhaiten kotona, en jaksa lähteä mihinkään ja toisekseen salilla vain hävettää kun ne muut on niin upeita...
Kotitreeniin suosittelen erityisesti Fitnessblenderin Youtube-kanavaa - ihan kuin olisi oma PT, niin hyvin he ohjaavat :).
Paino junnailee 65.5-66.0 välillä, mutta kun muistaa, että kuukausi sitten luvussa oli koko ajan 2+ kiloa lisää, on helppo hymyillä vaikka matkaa on vielä viitisen kiloa. Nuo ylikilot tulivat 4kk aikana niin ei kai ne 4 viikossa lähdekään.
Aamupalaksi juuri puolikas verigreippi, turkkilaista ja kahvi maidolla. Liikuntana tulen tekemään tämän:
- todella hauska yläkroppatreeni, jossa ei toistet samaa liikettä kertaakaan. 40 minuuttia hujahtaa ohi :).T. 162cm/nyt 65.5/pudotus 2.5kg
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla siis kotona levytanko ja -painot? Mistä olet hankkinut?
Painot olen ostanut Hong Kong-tavaratalosta. Ostin myös jumppamaton. Ebaysta tilasin steppilaudan, mutta se ei ole kovin hyvä, koska on muutaman sentin liian lyhyt.
http://www.hongkong.fi/fi/vapaa-aika-ja-lelut/vapaa-aika/kuntoilu/kahva…
Ja kilpailuhenkisyys tulee esim. ryhmäliikuntatunneilla niin, että jos vieruskaveri heittää isommat painot tankoon, niin ei sitä kovin helposti itse nöyrry ja laita pienempää. Kotona jumpatessa taas kirjaan kaikki painot paperille ja koitan aina lisätä niitä heti kun mahdollista ja välillä vähän kokeeksikin edes sille yhdelle kerralle, vaikka tiedän ettei niiden kanssa vielä välttämättä sujuisikaan.
Teen myös silloin tällöin edellisen kirjoittajan mainitsemaa Fitnessblenderin kahvakuulajumppaa. Heiltä löytyy Youtubesta paljon tosi hyviä videoita. Olen itsekin sellainen, että teen mielummin kotona, koska ainahan sitä sen verran on aikaa. 15min, 30min, sen verran ehtii aina jossain välissä ainakin. Salilla kävin vuosia kyllä, mutta viimeisen vuoden aikana täytyi karsia opiskelujen takia kaikki menot minimiin ja tuli huomattua, että kotona tekee oikein hyvin moniakin erilaisia jumppia. Plus aamulla ei tarvitse välittää kuinka räjähtäneen näköinen on, kun omassa olkkarissa tai makkarissa yksin hikoilee.
Paino oli aikaisemmin viikolla vähemmän, nyt taas noussut, mutta todennäköisesti se johtuu siitä, että olen tehnyt pari päivää putkeen liikuntaa. Pitää punnita välipäivän jälkeen oikea paino. Vyötäröstä lähti kuitenkin tällä viikolla 0,5cm! 5viikossa on siis lähtenyt 2,5cm, vyötärönympärys nyt 72,5. Hyvinkin saatan päästä siihen tavoittelemaani 69cm ympärykseen 12viikon aikana :)
-Katri-
Rakas, sinusta on tullut pullukka kirjoitti:
Ja hei, missä Joanna on kun ei oo kuulunut mitään??
Raksu
Kyllä mä täällä vielä olen! Ollaan oltu tämä viikko reissussa, joten tulen kertomaan maanantaina kuulumisia :)
- Joanna
Minä käytän myös Sulamoa :)
Tänään liikuntaa 1h, Bodypumppi ja -balance :) Molemmat liikuntaelämykset tarjosi Youtube.
Eilen söin aamupalaksi mantelileivän salaatilla ja meetvurstisiivulla.
Lounaaksi fetasalaattia ja paistettua kanamunaa.
Päivälliseksi keitettyjä kasviksia, salaattia ja kanaa.
Iltapalaksi pari omenaa, porkkana ja kukkakaalia kermaviilidipillä :)
Mulla kanssa rasvaton ruokavalio aiheuttaa helposti repsumisia, mieli huutaa makkaraa ja vaikka mitä. Ajatuksissa pyörii ruoka, mutta kaurapuuro ja rahka tökkii. Nyt olen ollut melkein viikon ilman leipää, puuroa tms ja ajatuksissa ei pyöri ruoka. Sulamon mukaan hiilareita tulee keskimäärin 68g/vrk.
-Katri-