2017 laihduttajat, pistetäänkö ketju pystyyn?
Noniin, eli te joilla tarkoitus laihtua, pistetäänkö ketjua kasaan jossa voidaan tsempata ja tukea toisiamme? :)
-164cm/79kg
Kommentit (897)
Edelleen mukana! Laihdutan maltillisesti, herkut ja leipä on pois ruokavaliosta ollu koko alkuvuoden. Tämän vuoden puolella bmi 24,1 --> 21,8. Tavoitteena bmi 19,9 eli 53kg. Senttejä on kyllä lähteny mukavasti, ja tulokset antaa lisää motivaatiota :) syön kuitenki ihan normiruokaa, mutta napostelut hoidan porkkanalla, lantulla, tomaateilla jne. Täytyy pitää homma mielekkäänä, ettei into lopahda heti! Samalla reseptilla laihdutettu yhteensä 22kg, mutta "nälkä" kasvaa syödessä ja tavoitepaino tuppaa karkaamaan alemmas. Ei siis mihinkään anorektisiin mittoihin toki, mutta kun tää käy niin iisisti ja vaivattomasti niin miksi tyytyä ihan hyvään, kun voi saada paremman ;)
Maanantai päivää!
18 viikkoa kevennystä takana ja paino junnaa. Tai oikeastaan viimeisen kahden viikon saldona on +400g. Eli kokonaispudotus vuoden alusta on tällä hetkellä 6,2kg.
Tällaista tämä on ollut koko ajan, ei tasaista pudotusta vaan kaava on se, että pari viikkoa painon junnaamista ja sitten reilumpi kertapudotus seuraavana viikkona. Ärsyttävää.
Ei ole helppoa läskin karistus ympäriltä! Olen syönyt niin, että voisin kuvitella syöväni niin aina. Eli en ole ollut kitukuurilla. Siksi hidas pudotus. Mutta siltikin tympii. En voi olla nälässä, kun harrastan aktiivisesti liikuntaa ja työkin on keskittymistä vaativaa. Mutta siltikin tällä hetkellä painon pudotus vaivaa mieltä, kun tuntuu että aika loppuu kesken. Kesäloman alkuun on vajaa kuusi viikkoa ja pudotettavaa oli alun perin suunnitelman mukaan 10kg. Vielä olisi tavoitteeseen matkaa melkein neljä kiloa. Tällä pudotusvauhdilla vaikea saada tavoitetta täyteen, enkä halua hetkellistä feikkipudotusta jollakin kitukuurilla.
No, tämä ei ole nyt varsinaisesti mikään huippuongelma, mutta katsotaan miten eukon käy :)
N49, 162cm ja 59,8kg
Viikko 19 takana ja pudotusta -600g. Kokonaispudotus nyt 6,8kg.
Mennyt viikko on ollut fyysisesti hankala, stressimaha vaivaa ja maha on ollut aika ajoin kipeä enkä ole ihan normaalisti pystynyt syömään ja harrastamaan liikuntaa. Siitä ehkä tuo reilumpi viikkopudotuskin.
Joutessani laitan tähän sellaisen normi arkipäivän ruokailuni.
Klo 6.30 aamupala; lautasellinen tattaripuuroa mustikoiden kanssa
Klo 7.45 kuppi maitokahvia
Klo 10 pikku kipollinen rasvatonta + maustamatonta jugurttia ja mustikoita
Klo 13 iso annos vihersalaattia ja normi kotiruokaa, esim. riisiä ja broilerikastiketta(omat eväät töissä)
Klo 15.30 appelsiini
Klo 16.30 maitokahvia ja leipää kinkulla, juustolla ja kurkulla
Klo 20 tattaripuuroa, joukossa avokado, chian siemeniä, mustikoita
Jos joku ihmettelee tuota mustikoiden määrää, niin minulla on pakkasessa hurja määrä mustikoita :D
Aamupalan ja lounaan välinen aika on mielestäni liian pitkä ja joskus vielä pidempikin, enkä aina edes pääse ennen sitä ottamaan mitään välipalaa. Johtuu työstäni ja sen luonteesta. Monesti on kyllä kiljuva nälkä lounaaseen mennessä.
Hyvää Vappua kaikille!
N49, 162cm ja 59,2kg
Stressivatsaa voisi helpottaa maituotuotteiden poisjättäminen vaikka kuukaudeksi.
Onpa ketju hiljentynyt... Ovatko kaikki muut päässeet tavoitteeseensa, vai onko tullut mutkia matkaan?
Heippa taasen!
Huomasin, että olen parissa aiemmassa postauksessa sekoillut takana olevien kevennettyjen viikkojen kanssa. Kerran viikossa olen tänne päivittänyt lukemia. Nyt on siis oikeasti, kun vuoden alusta lähtee katsomaan, vasta viikko 18 takana. (Edellisessa siis laitoin jo vko 19 takana...hups! :)
Ilokseni viikkopudotus on -500g, vaikka olen flunssan takia päässyt huonosti liikkumaan. Joten kokonaispudotus on nyt 7,3 kg. Jeeee!!
Itseasiassa nyt on takana jo kaksi fyysisesti hankalaa viikkoa, en ole ollut terveenä ja syömiset ovat olleet hyvin epäsäännöllisiä. En ole herkutellut, mutta kasvisten, smoothien ja muiden terveellisten ruokien osuus on ollut vähäinen oman huonon jaksamisen takia.
Tänään saan pyörän huollosta ja tarkoitus on taas alkaa pyöräilemään työmatkat ainakin parina päivänä viikossa. Jahka vointi alkaa tuntua normaalilta. Työmatkani pituus on niin huima, että sen polkemiseen menee reilu tunti suuntaansa. Ihan kivaa vaihtelua sisätila spinningiin.
Kevät terkuin!
N49, 162cm ja 58,7kg
Kevennysviikkoja 20 takana. Kahden hyvin sujuneen kevennysviikon jälkeen on nyt sitten vuorossa takapakkia +300g. Tällaistahan tämä on ollutkin, kaksi askelta eteenpäin ja sitten yksi taakse :)
Kokonaispudotus on nyt tasan 7kg. Äitienpäivä on mennyt aika lailla herkuttelujen merkeissä. Ravintolassa syöntiä pitkän kaavan mukaan, kotona kakkua ja muita herkkuja.. en ole halunnut juhlapäivää latistaa omalla laihdutuksellani.
No takaisin ruotuun, matkaa on vielä edessä päin!
Olisi kiva kun joku mukin tästä ketjusta kävisi välillä kertomassa kuulumisiaan!
N49, 162cm ja 59kg
Kesä saapuu ja tavoitteesta puuttuu vielä reilu kaksi kiloa.. Nyt takana 21 viikkoa kevennystä ja viikon pudotus on -500g. Kokonaispudotus vuoden alusta 7,5kg.
Alan olla aika tyytyväinen ulkomuotooni, massun päällä on vielä turhaa pehmeyttä. Sinänsä hassua miten rasvakin kertyy eri ihmisille luonnostaan eri paikkoihin. Minä kuulun valitettavasti niihin joiden ylimääräinen ja se sitkein rasva on keskivartalossa :( Ylävartaloon olen tyytyväinen, lihaksisto erottuu ihan mukavasti. Kuten myös vyötäröstä alaspäin olen hyvin tyytyväinen; lantioni on tosin kapea, mutta pepun isot lihakset ovat hyvän kokoiset ja suuntautuvat taaksepäin. MUTTA se keskivartalo.. rakenteeltani olen vyötäröstä leveä. Selkälihakseni ja vinot vatsalihakset tekevät vyötäröstä onneksi sivustakatsottuna litteän, mutta edestäpäin katsottuna leveän eli minulta puuttuu se naisellinen kapea uuma. Siksi haluaisin pudottaa painoani vielä vähän, jotta vyötäröäni entisestään leventävä rasva lähtisi pois.
Varmasti hirveää nillitystä monen mielestä, mutta näin sitä on kriittinen omaa vartaloaan kohtaan. Olen sovitellut ja käyttänytkin jo monen vuoden takaisia kivoja kesähousujani ja shortseja eli ne sopivat jo päälleni. Siitä olen tyytyväinen, mutta eivät ne vielä ole ihan niin väljiä kuin joskus olivat..
Tämä ketju on näköjään mennyt minun yksinpuheluksi, mutta ei se mitään, sillä tämän avulla olen osittain onnistunut painonpudotus tavoitteessani, on ikään kuin tilivelvollinen jollekin :D
Kesää kohti!
N49, 162cm ja 58,5kg (lähtöpaino vuoden alussa 66kg)
Olisi mukavaa jakaa jotain onnistumisen kokemuksia tänne, mutta omalla kohdalla näyttää, että 5:2 tai 6:1 on lähinnä kokeilua, ei kunnon muutosta.
Minulle tuli toukokuussa tauko paastopäivien pitämiseen, olen pitänyt niitä vapaapäivinä ja sitten tuli ensin muutamat juhlat ja kävin reissussa ja lopputulos, että paastopäivien pitämättömyys jäi päälle. Tänään taas mennään ekaa paastopäivää pitkästä aikaa. Kuten aiemmin taisin kirjoittaa, paastopäivien pitäminen teki hyvää myös, koska tuli omistauduttua rauhoittumiselle ja rauhalliselle tekemiselle.
Aerobinen kunto on hieman parantunut, tämä toki ei liity painonhallinta-asioihin, mutta jos jaksan alkaa juosta pitempiä lenkkejä, se tietysti ehkä vähän auttaa painonhallintaan ja moneen asiaan. Palautumiseni on selvästi hitaampaa. Viimeksi juoksin 6 km ja se tuntui heti paljon jaloissa.
Jos listataan paastoilun saldoja, niin vaikka laihtumiseen se ei ole johtnutkaan kohdallani, niin jotain hyvää silti. Olen huomannut, että kestän paremmin nälkää. Perusongelmiani paastoilu ei toki poista: arkeni on erittäin stressaavaa ja vuorotyöstä palautuminen vaikeuttaa asioita vielä entisestään. Voin rentoutumisen vuoksi juoda vaikka kolme siideri joku vapaailta ja siihen päälle jotain hyvää ruokaa, ja ylimääräisten kalorien saanti on taattu.:) Tuntuu, että vapailla ei ole energiaa hakea toista työtä, joka stressaisi vähemmän ja muutenkin kuluttaisi vähemmän.
Lisbeth
Minäkin päivitän kuulumisia vaikka ketju kuoleentunut lähes kokonaan.
Aamulla pitkästä aikaa puntarilla, tämän 4.5kk aikana on lähtenyt 4.5kg eli vauhti ei ole päätä huimannut, Mutta edelleenkään mulla ei ole kiire ;) Tässä varressa nuo hiljalleen pudotetut kilot (= pääosin siis rasvaa) kuitenkin huomaa joten nykyään jo kohtuu mukava katsoa peiliin.
Alkuvuodesta ostin alennusmyynnistä kesämekon, ja nytpä se mahtuu päälle, tosi kiva fiilis! Tavoitteena ois vielä pari-kolme kiloa pudotella pois, yleensä mulla kesällä tippuukin paino helpommin kun on pirteämmällä mielellä ja kiva liikkua ulkona. Ja jos on kuuma niin ruokahalua ei juurikaan ole joten sekin auttaa. No, niitä helteistä saadaan kyllä vielä odotella tänne pohjoiseen, mutta jospa se kesä kuitenkin tulisi :)
Tsemppiä kaikille ketjulaisille, oli sitten onnistumisia tai oppimista tämä alkuvuosi!
Raksu
22 kevennysviikkoa takana ja fiilikset ovat tosi hyvät! Viikon pudotus on pitkästä aikaa huimat -800g, liekö loppukiriä..? Eli kokonaispudotus on nyt 8,3kg.
Käväisin juuri kehonkoostumusmittauksessa ja ihan hyvältä vaikutti tilanteeni. Kehoni on suht tasapainossa lihaksiston ja rasvan suhteen. Rasvaprosenttini on 26,3%. Mittauksen mukaan ideaalipainoni on 56,4kg. Jos haluaisin viilata kehoni täysin ideaaliksi olisi minun poltettava rasvaa kaksi kiloa ja lisättävä lihasmassaa 0,5kg. Siis tämän easyway.fi kehonkoostumusmittauksen mukaan. Ei kuulosta enää tässä tilanteessa ollenkaan pahalta :)
Tänään jumpalla oikeastaan hämmästyin peilikuvastani kuinka kehoni on muuttunut. Näytin hyvältä; sopivasti lihasta ja kiinteyttä vartalossani. Vaikka olen viisikymppinen akka, niin eipähän tarvitse hävetä siltikään nuorten mimmien vieressä :D Niin se vain on, että tyytyväisyys omaan ulkomuotoon antaa itsevarmuutta ja hyvää mieltä.
Minun tänne raportointi alkaa olla viimeisiä kertoja sillä siirryn kohta kesälomalle kesämökilleni, eikä siellä ole vaakaa! :) Ehkä kuitenkin palaan vielä tänne kerran, juuri ennen kuin lähden lomalle, kertomaan viimeisimmät kuulumiset.
Lomaa kohden keventynein mielin (ja vartaloin) !
N49, 162cm ja 57,7kg
Täällä on ollut aika vaikea kevät. Jonnekin maaliskuulle sinnittelin ja pudotin muutaman kilon, mutta sitten iski väsymys ja ensin jäi liikkuminen lähes kokonaan ja sen jälkeen alkoi ruokavaliokin lipsua. Ehkä iski vähän itsetyytyväisyys, kun ns. tavoitepainoon oli eka kertaa alle 5 kiloa ja se tuntui jo itsessään tosi isolta saavutukselta. Alunperin kun kyse oli noin 30 kilon pudotustavoitteesta, mihin verrattuna tuo viimeinen 5 olisi ollut vain sellainen mitätön pikku määrä. Mutta havahduin parantamaan tapojani, kun repsahdus oli edennyt siihen, että tavoitepaino oli jälleen selvästi yli 5 kilon päässä.
Nyt vihdoin on alkanut taas liikkuminen ja parempi ruoka tuntua mielekkäältä ja paino on jälleen laskusuunnassa ja tällä tai ensi viikolla pitäisi olla taas tuon 5 kilon paremmalla puolen. Harmittaa vain, kun ajattelin olevani normaalipainossa kesäkuun alussa, mutta nyt se on edelleen monen kilon päässä. Ilman tuota repsahdusta olisin nyt normaalipainoinen (eka kertaa aikuisiällä!), ja siitä olisi vain pieni matka varsinaiseen tavoitteeseen.
Pitkä laihdutus on kyllä jo takana, ja on oikeastaan ihme, että melkein pari vuotta sujui ilman sen kummempaa repsahdusvaihetta. (Pari suunniteltua joulutaukoa tässä on kyllä ollut.) Viime aikojen takkuilu on saanut ymmärtämään paremmin sitä, että moni ihminen tosiaan helposti lihoo takaisin. Eli vaikka normaalipainoon ja sen jälkeen tavoitepainoon pääsisikin, niin ei laihdutuksen loppu ei tarkoita, että ruokavalion tarkkailu olisi lopussa. Siinä mielessä pitää ehkä yrittää muuttaa vähän asennettakin, että ei ole mitään yhtä kilorajaa, vaan pitäisi päästä kokonaisvaltaisempaan elämäntapaan. Se tuntuu vain aika raskaalta ajatukselta.
Maaliin päästy!!
Aloittaessani kevennystä 1.1.17 päätin, että kesälomani alku on maali johon tähtään. Tavoitteenani oli pudottaa painoa n.10kg eli päästä siihen kokoon jossa olin kolme vuotta sitten.
Nyt faktat kehiin: Lähtöpaino 66kg
Viimeisen viikon pudotus -600g
Paino nyt 57,1kg
Kokonaispudotus 8,9kg
Painoa olen pudottanut jättämällä herkut pois ja lisäämällä liikuntaa. En ole laskenut kaloreita enkä välttänyt erityisesti joitain tiettyjä ruoka-aineita. Ainoastaan rasvan ja sokerin määrää ravinnossani olen vähentänyt huimasti. Ruokavalioni motto on ollut: syö vain silloin kun on nälkä ja syö kohtuudella. Tästä on helppo jatkaa eteenpäin; minun ei tarvitse muuttaa ruokailussani mitään. Ainoastaan jos haluan pysäyttää painon putoamisen, niin voin aika ajoin herkutella kohtuudella. Esim. menneellä viikolla olin kahtena päivänä mm. ylioppilasjuhlissa ja valmistujaisissa ja niissä herkuttelin pöydän antimilla ja siltikin viikon pudotus oli -600g.
Liikunta ja sen lisääminen ovat olleet avainasemassa minun kevennyksessäni. Teen kestävyyttä lisäävää liikuntaa, joka myös kuluttaa rasvoja. Kun olen pyöräillyt töihin ja takaisin yhteensä pari tuntia , niin sen päivän kalorit jäävät aivan varmasti miinukselle vaikka söisi normaalisti.
Lihasmassan ylläpitäminen olisi minun ikäiselle naiselle ja miksei nuoremmillekin tärkeää. Todennäköisesti teetän kuntosaliohjelman jota alan noudattamaan. Easyway.fi kehonkoostumusmittauksen mukaan tarvitsisin lisää lihasta. Ikääntyminen vähentää automaattisesti lihasmassan osuutta vuosittain, jos ei toimi sen ylläpitämiseksi.
Ihmiset ovat alkaneet huomata painoni pudotuksen. Olen saanut ihan kivoja kommentteja. Nyt tajuan miten turvoksissa olin vuodenvaihteessa. On helppo sulkea silmänsä ja uskotella itselleen, että muutama kilo sinne tai tänne eivät näy missään. Kyllä näkyy. Vaatteet kiristävät, olo on turvokkeinen, naama leviää ja silmäpussit pullottavat, sormukset eivät mahdu sormiin ja vatsamakkara kiristää farkkujen kaulusta. Tuota olotilaan en halua takaisin! Nyt on hyvä, vaikka kilon jäinkin tavoitteestani :)
Mutta taival ei pääty tähän, terveellisempi elämä jatkuu. Saattaa olla, että palailen aika ajoin raportoimaan tänne tilannettani. En tiedä lukeeko näitä enää kukaan, mutta minulle tämän päiväkirjan pitäminen on auttanut kevennyksessäni!
Hyvää kesää kaikille!
N49, 162cm ja 57,1kg
Minä ainakin luin :-) itse vasta aloitin pari viikkoa sitten kun olin päästänyt jojoiluni taas siihen pisteeseen että kolmessa vuodessa paino noussut iltatöiden myötä 15 kiloa. Siitä olen nyt karistanut 5 kiloa nutraamalla, ja tarkotus olis jatkaa siitä tarkalla ruokavaliolla loppuun asti, ja pysyä siinä. Näistä viesteistä saa hyvää tsemppienergiaa :-)
Loppuvuonna pitää tiristää vielä ainakin 10 kg. Työ jatkuu. Viikottaiset paastopäivät apuna.
Täällä lähtömitat oli vielä heinäkuussa 165cm/66kg.
Tänään 165cm/59kg \0/
Hiton hyvä fiilis, pakko sanoa.
Liikuntaa harrastan pitkien kävelylenkkien muodossa ja ruoissa suosin kasviksia. Ei naposteluja, joskaan ei mitään ehdoton ei -meininkiä. Yhden kerran ostin kotiin pullia ja syötiin lapsen kanssa niitä, yhden kerran söin jätskiä kun oltiin vierailulla.
Eli näinkin voi tehdä, kunhan osaa kohtuullistaa.
Moikka moikka! Tässä taannoin valitin salaatin puputtamisesta väkisin, mutta kiitokset vinkeistä uunissa tehdyistä vihanneksista yms vinkeistä. Oon alkanut myös tehdä itse quacamoolee ja salsaa salaatin päälle "kostukkeeksi" :) homma rullaa raikkaana eteenpäin! Vaikka vaaka näyttää + viime punnitukseen nähden, senttejä on silti lähtenyt :) ja hamppareista pysynyt erossa :) T.hampparityttö