Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

0 Joulukuun Tähtöset viikkoon 20 0

12.05.2008 |

Alotin meille uuden viikkopinon uuden viikon kunniaksi :)

Hirvittävä määrä pahoitteluja ja suuria virtuaalihaleja viuhalle, iiiikille ja maamuskalle.. Niin kurjia uutisia, ettei niiitä oikein edes käsitä :( Koittakaa jaksaa, ajan kanssa sitten helpottaa - varmasti. Onnea jatkoon, ja ootte AINA tervetulleita kertomaan ja katsomaan kuulumisia tänne meidän joulukuisiin e Sitten, kun on taas voimia!

.:Nar:. 8+2

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
21.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mussunmuulle hirveesti haleja ja tsemppiä jatkoon!!! Ikävää kun näin pääsi nyt käymään... =(

Oma napa: Kävin eilen np-ultrassa, pienellä oli hirvee hikka eikä millään meinannu muutenkaan kääntyä niin, että ois saanu niskaturvotusta mitattua. No, lopulta sekin onnistui, 1mm turvotusta, eli aikas normaali kuulemma. Tarkemmin selviää kahen viikon sisään, mut aika luottavaisin mielin olen nyt. Jalastakin otettiin oma kuva, kun sitä niin nätisti esitteli, pituutta tennarilla tällähetkellä 12,1mm!!! =D Ei sit muutaku villasukkaa kutomaan, ei tarvi paljon lankaa tuhlata... Niin ja laskettuaika oli ultran mukaan 1.12, epäiltiin ultraajan kans, että toi neuvoloissa käytössä oleva laskuri ei välttämättä ota huomioon karkauspäivää, joten sillä se näytti 30.11.

Olo alkaa olla jo parempi, ei enää niin öllötä, mut väsyttää kyllä edelleenkin... Kohta täytyis lähtä töihin, mut ei kyllä kiinnosta pätkääkään. Painoa ei ole tullut kuin n. kilo, eli ihan aikataulussa ollaan sen kans. Nyt yritän pitää painon kurissa, kun ekalta tosiaan nousi yli 30kg paino raskauden aikana.

Kantrimaria rv 12+2 (vissiin, edelleenkään en saa laskettua noita päiviä kohilleen...)

Vierailija
62/77 |
21.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mussunmuulle hirveesti haleja ja tsemppiä jatkoon!!! Ikävää kun näin pääsi nyt käymään... =(

Oma napa: Kävin eilen np-ultrassa, pienellä oli hirvee hikka eikä millään meinannu muutenkaan kääntyä niin, että ois saanu niskaturvotusta mitattua. No, lopulta sekin onnistui, 1mm turvotusta, eli aikas normaali kuulemma. Tarkemmin selviää kahen viikon sisään, mut aika luottavaisin mielin olen nyt. Jalastakin otettiin oma kuva, kun sitä niin nätisti esitteli, pituutta tennarilla tällähetkellä 12,1mm!!! =D Ei sit muutaku villasukkaa kutomaan, ei tarvi paljon lankaa tuhlata... Niin ja laskettuaika oli ultran mukaan 1.12, epäiltiin ultraajan kans, että toi neuvoloissa käytössä oleva laskuri ei välttämättä ota huomioon karkauspäivää, joten sillä se näytti 30.11.

Olo alkaa olla jo parempi, ei enää niin öllötä, mut väsyttää kyllä edelleenkin... Kohta täytyis lähtä töihin, mut ei kyllä kiinnosta pätkääkään. Painoa ei ole tullut kuin n. kilo, eli ihan aikataulussa ollaan sen kans. Nyt yritän pitää painon kurissa, kun ekalta tosiaan nousi yli 30kg paino raskauden aikana.

Kantrimaria rv 12+2 (vissiin, edelleenkään en saa laskettua noita päiviä kohilleen...)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
21.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti alkuun isot pahoittelut ja lohtuhalit Mussunmuulle! Todella surullista ja epäreilua!

Onneksi kuitenkin hyviäkin ultrakuulumisia oli monilla, ainakin Kivi, Sasa, Kantrimaria ja Kapa. Äitipolin ultra on 5.6. eli siihen asti täällä kärvistellään epätietoisuudessa; olihan varhaisultrassa kaikki hyvin muttakuka tietää, mitä tällä välin on tapahtunut...

Meille ei sen ihmeempää tänne, oma väsymys ja kuvotus vaivaavat edelleen mutta ehkä vähän vähenemään päin kuitenkin.

Äh, oli tarkoitus kirjoittaa vaikka mitä, mutta nyt tuo esikko hepuloi siihen malliin että on pakko mennä testaamaan, olisiko vaikka nälkä vai mitä mesoaa. Palaan toiste...

64/77 |
21.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mussunmuulle halaus ja voimia näihin aikoihin, on tosi raskaita.

Eilen oli mulla eka neuvola. Meinasin nukkua pommiin, kun olin lopettanut töissä valvomisen edellisenä yönä ja nukkua puksutin sitten 14h putkeen ja heräsin 5 vaille neuvola-ajan. Soitin miehelle joka odotti autolla neuvolan pihassa, että tuu äkkiä hakeen. Raahauduin sinne ihan räjähtäneenä, mutten myöhästynyt kun 2min. Että uni yllätti odottajan....

Vuohenjuustoa voi käsittääkseni syödä, jos se on tehty pastöroidustä maidosta. Kysyin juuri eilen neuvolassa fetajuustosta ja se täti kerto just näin. Jos pakkauselosteessa lukee raaka-aineena maito tai kerma, ei voi syödä. Jos lukee pastöroitu maito tai vastaavasti kerma, voi syödä. Uskon että koskee vuohenjuustoa. Vaikea sana tuo pastöroimaton...

Neuvolassa LA vaihdettiin 30.12, eli nyt olis 8+1.

Petyin, kun kuulin, etä meidän kunta tarjoaa vain ja ainoastaan yhden ultran, saa päättää itse koska on. Täti suositteli tietysti rakenneultraa vkolle 20. Mieskin sanoi, että kiva kun ne sanoo siinä vaiheessa että täältä on tulossa 6-päinen lohikäärme....En ollut ihan samaa mieltä, mutta ymmärsin kyllä mitä ukko tarkotti, kun itsestä tuntu ihan samalta. Siis saan nähdä vauvasta vilauksen vasta elokuun puolessa välissä. Onko muilla kunnilla samanlainen käytäntö?????

65/77 |
21.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin niin tohkeissani tosta ultra asiasta, että unohtu osa viestistä. Siispä, näyttääkö ne siellä np-ultrassa muutakin kun sen poimun, kuunteleeko sydänääniä ja saako kuvaa itselle??? Mua jäi niin harmittaan, että tosiaan näkisin vasta tulokkaan elokuun puolen välin paikkeilla.... Ajateltiin miehen kanssa, että voishan sinne sitten omakustanteisesti mennä, edes sen takia. Oliko se niin että np-ultra ois hyvä olla joskus 12 vkolla???

Muutetaan tohon 1/2h kävelymatkan päähän kesäkuun lopussa joskus, ja luulin automaattisesti, että neuvolakin pysyy samana, kun on niin lähellä. Mutta harmi vaan se muuttuu toiseen neuvolaan sitten. No ei voi mitään. Palvelut kyllä siellä uudessakin neuvolassa samat, ei yhtään enempää etuja tietenkään kun sama kunta...

Vierailija
66/77 |
21.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista pastöroiduista (kieltämättä vaikea sana, meniköhän lie oikein!) maitotuotteista piti kommentoida, että mulle terkka sanoi että uht-tuotteita, eli iskukuumennettuja saa myös käyttää, vaikka niissä ei tuota pastöroitu- sanaa olekaan. Monet kermavalmisteet ja hyla-tuotteet tuntuu olevan uht-käsitelty ja se merkintä saattaa olla vaikka pakkauksen päällä eikä normaalissa tuoteselosteluettelossa.

Meillä oli ensimmäinen lääkärikäynti, ja sydänäänet kuuluivat pienen hakemisen jälkeen. Tuntui tosi hyvältä! En tiedä pääseekö meidän kunnassa useampaan ultraan, mutta meille terkka taisi varata sen raskausviikolle 14. Ei millään jaksaisi odottaa. Tietääkö muuten kukaan saako nykyään jo valita itse neuvolansa missä käy, vai vaihteleeko sekin käytäntö kunnittain? En nimittäin ole hirveän innostunut siitä neuvolasta jonka piiriin osoitteen perusteella kuulun, ja sitäpaitsi toinen neuvola olisi paljon lähempänä.

Himotuksista oli keskustelua. Mulla ne vaihtelee niin kuin muutamalla muullakin niin, että parina päivänä pitää ehdottomasti saada vaikka jugurttia ja sitten se alkaa etoa hirveästi. (anteeksi kun en muista nimimerkkejä, mutta nämä sivut latautuu niin hitaasti etten viitsi kelata taaksepäin tarkistaakseni) Makea ei uponnut vähän aikaa sitten ollenkaan, mutta nyt jo menee harmillisen hyvin alas suklaapatukat. Kahvi on minullakin jäänyt kokonaan ihan vahingossa. Nyt himottaa eniten ihan tavallinen ruisleipä.

Vierailija
67/77 |
21.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottavaa tää sivujen toimimattomuus! Ei paljon ole viitsinyt yrittää kirjoitella kun ei edes viestien lukeminen meinaa onnistua. Onneksi nyt taas pari päivää on näyttänyt lupaavammalta, välillä kun ei odotus -puolen viestejä löydy yhtään. Jospa nää pikkuhiljaa alkais toimia normaalisti.

Surullisia uutisia on monella ollut, jaksamista kaikille ja sydämestäni toivon parempaa onnea seuraavalle yritykselle!

Itse jännitin tämän aamuista np-ultraa ihan kamalasti, edellisessä raskaudessa kun kuultiin huonot uutiset siellä. Myös edellisessä raskaudessa oli varhaisultrassa rv 6-7 kaikki kunnossa mutta np-ultrassa tosiaan sitten selvisi että kasvu oli loppunut rv 8 eikä sykettä löytynyt. Ei paljon siis tälläkään kertaa varhaisultran hyvät uutiset helpottaneet jännitystä.

Tänään onneksi kaikki oli kunnossa ja pikkuinen, lähes neljäsenttinen kirppu siellä köllötteli selällään, pikku jalat ja kädet vaan viuhtoivat kun ultraaja herätteli mittauksia varten. :) Mitoiltaan vastasi rv 10+6 ja edellisen ultran perusteella nyt olis 10+4. Turvotuskin oli vain 0,8. Ihanaa kun kaikki oli kunnossa!

Olen yrittänyt suhtautua tähän masuvauvaan vielä mahdollisimman viileästi ja asiallisesti, että selviäisin paremmin mahdollisesta keskenmenosta, mutta nyt tyyppi näytti kyllä niin söpöltä että kuvia on pitänyt tiirailla jo useampaan otteeseen tänään... Jotenkin siinä ultrakuvassa tuommoinen ihan pienikin näyttää jo niin oikealta vauvalta, asento ja liikkeet jne. Toivottavasti vaan saadaan pieni joulukäärö ehjänä kotiin! :)

Mullekin on jäänyt vähän epäselväksi suositukset juustojen osalta... Neuvolasta saadussa paperissa lukee vältettävissä "pastöroimattomasta maidosta valmistetut juustot ja pehmeät juustot (esim. home ja tuorejuusto)" . Eli onko aurajuustokin siis vältettävä? Listeriabakteeri kuitenkin tuhoutuu yli 70asteen kuumennuksessa, eli homejuusto esim. pizzassa olis siis ok vai?

Olen kerran syönyt kotipizzan pizzaa aurajuustolla juurikin siinä uskossa että ainakin kuumennettuna on sallittua...

Mullakin on ollut raejuusto, maksamakkara (onneksi yksi leipä per päivä riitti), suolakurkku, pihvi ja ties mitä muita himoja, jotka aina loppuvat yhtä nopeasti kuin alkoivatkin. No tuo raejuusto on kyllä säilynyt tasaisena. Se on samalla raikasta ja kylmää mutta ei kuitenkaan mitään makeaa tai muuten huonoa "rakennusainetta" vauvalle, eli ihan hyvä himo sinänsä.

Pahoinvointi on vähän helpottanut, vieläkin tulee heikko ja etova olo jos olen syömättä liian pitkään, mutta olo ei mene ihan niin huonoksi kuin vielä viikko - kaksi sitten. Varmaan se pahoinvoinnin huippu meni jo ja nyt on siltä osin helpot ajat tulossa. Kiva, kuten joku muukin kirjoitti, pahoinvointi helteellä on jo tuplarankkaa kidutusta. :D

Lähden tästä iltakävelylle hyvien ultrakuulumisten piristämänä, kunhan saadaan esikoinen nukkumaan. Hyviä vointeja kaikille!

Vierailija
68/77 |
21.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tuolla meidän neuvolassa töissä muita kuin mahtavan mukavia immeisiä. Ensimmäisellä käynnillä oli sijainen terveydenhoitajana, joka oli aivan ihanan lämminhenkinen ihminen. Onneksi tämä oma hoitaja on vähintään yhtä ihana ihminen. Lääkärikin oli todella todella mukava. :) Kuunneltiin sydänääniä ja kertaalleen ne kuultiinkin, mutta niin epäselvästi, että lääkäri halusi vielä ultralla varmistaa ja kaikki oli hyvin. Tällä kertaa sintti ei liikuskellut yhtä vilkkaasti kuin ensimmäisellä kerralla, mutta kunnon potkun antoi kun ultrattiin, kai vastalauseena kun hänen rauhaansa häirittiin. :) Laskettu aika on sitten lääkärinkin mukaan 6.12, eikä 8.12 niin kuin aluksi luulin.

Pahoinvointi on helpottanut, mutta vielä on rinnat kipeänä. Ja välillä väsyttää niin vietävästi, ei tosin enää niin paljon kuin vielä pari päivää sitten.

010308 ja rv 11+4

Vierailija
69/77 |
21.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt palasin hetkeksi kun sain nakitettua miehelle jätkän iltaruuan :D. Taitavat tosiaan nuo hampaat vaivata hirmuisesti, koska syöminen on nykyään yhtä taistoa ja itkustelua. Maitoakaan ei tahdo mennä enää juur mitään. Kohtahan sitä saa tavallista maitoa ruveta kokeilemaan, katsotaan maistuisiko se paremmin.

Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista Tyhjäsylille! Minä myös jännitän tulevaa ultraa tuosta ihan samasta syystä, kun ei vielä pysty tuntemaan liikkeitä tai mitään, ei voi yhtään tietää mitä sen kahdeksannen viikon jälkeen on masussa tapahtunut (varhaisultrassa siis kävin 7+3). Ihanaa, että Haa2 sai kuulla sydänäänet! Tässä alussa niitä tosiaan joutuu joskus vähän hakemaan, ja aina se on yhtä pelottavaa kyllä. Neuvolan valinnasta en tiedä, olen vaan käynyt tässä meidän lähimmässä, jonka piiriin kuulun. Jos sulla on joku toinen lähempänä kuin se johon kuuluisit, voisit varmaan siihen vedoten pyytää saada vaihtaa neuvolaa? Oletan, että asia selviää jos soitat haluamaasi neuvolaan?

Omituista Nudivas, ettei teillä ole kuin yksi ultra. Saatan muistaa väärin mutta muistelen silti, että koko maassa oltaisiin siirrytty (tai ainakin siirtymässä) kahden ultran käytäntöön. Joillakin kunnilla on ollutkin vaikeuksia taata ne kaikille, ehkä teillä on sitten just tämä tilanne? Luulen, että itse menisin vastaavassa tilanteessa omin päin nyt varhaisultraan, en haluaisi jäädä odottamaan raskauden puoliväliin asti tietoa, onko siellä ketään ja onko kaikki kunnossa. Sitä niskapoimuakin voinee yksityinenkin mittailla (jos haluatte siis, kaikkihan eivät sitä edes halua), rakenneultra sitten kunnan piikkiin.

Juustokeskusteluun vielä: meillä neuvolalistassa lukee, että vältettäviä ovat kaikki pastöroimattomasta maidosta tehdyt tuotteet, erityisesti home- ja tuorejuustot. Kuitenkin kypsyttäminenhän yleensä tekee juustosta varsin turvallisen, joten olen ainakin itse syönyt ihan huoletta tässä ja edellisraskaudessa kypsytettyjä juustoja, vaikka paketissa ei lukisikaan ainesosana pastöroitu maito, samoin kuin kypsytetyistä juustoista tehtyjä sulatejuustoja (esim. Koskenlaskija valmistetaan emmentalista). Niin ja kyllä, ruuassa homejuustoakin voi vapaasti syödä, jos ruoka siis on kypsennettyä. Laitan muuten loppuun vielä linkin Valion sivuille, sieltä löytyy listeria-asiaa.

t. Gnatte 9+1 ja Pikkupeikkolainen (toivottavasti)

[http://www.valio.fi/portal/page/portal/Valio/Pa...|http://www.valio.fi/portal/page/portal/Valio/Palaute/Usein_kysytyt_kysy…]

Vierailija
70/77 |
21.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näky tulleen toi aamullinen viesti sit kolmena kappaleena, vaikka ensin en meinannu saaha sitä millään lähtemään!!!! Ärsyttää todella sivujen toimimattomuus, mutta jospa se tästä pikkuhiljaa...

Meninkin aamulla sanomaan, ettei enää oo etonu, nyt nimittäin etoo ja rankasti. Oon yrittäny jotain pientä napostella, josko helpottais, mutta ei.

Mullakin huono nimimuisti, joten kommentoin yleisesti kaikille. Käsittääkseni melkein kaikki raskauden seurantaan liittyvät tutkimukset on kuntakohtaisia, joten ultria voidaan tarjota normitilanteessa joko yksi tai kaksi. Muistan että 9 vuotta sitten kävin pelkässä rakenneultrassa, koska silloin täällä ei muuta tarjottu, ellet kuulunut jonkinnäköiseen riskiryhmään (suvussa Down-lapsi, "iäkäs" odottaja, yms. yms.), jotta oisit päässyt np-ultraan. Nyt np-ultra tarjotaan täällä jokaiselle, samoin kuin rakenneultrakin. Rakenneultra mulla on heinäkuun lopussa.

Kauheen vaikee yrittää muistaa, mitä saa tai ei saa syödä, en nimittäin ollenkaan muistanut, ettei homejuustoakaan sais syödä... Otin eilen lounaaksi pizzan aurajuuston kera. Onneksi se nyt kuitenkin oli kuumennettu, mutta silti. Mitähän muuta olen mennyt syömään huomaamattani!

Toksoplasmoosi on myös alkanut mietityttämään, Meillä kun on kissa täällä pohjosessa (lähes karvaton katti Cornish Rex, täysin sisäkissa, mutta silti), minä kun olen ainoa, joka laatikkoa putsaa. Käytän kyllä joka kerta kumihanskoja, mut silti. Lisäksi katti nukkuu samassa sängyssä kanssani, joko peiton alla tai viereisellä tyynyllä (joskus änkeää samallekin tyynylle). Ennen joulukuuta vieroitetaan katti nukkumaan toisessa huoneessa kokonaan, saa siirtyä esikoisen kanssa samaan huoneeseen. Aluksi riittää kiitos minä, mies ja vauva samassa sängyssä. Vaikka eipä tuota oo esikoinenkaan nukkunu vauvana meidän välissä, paremmin tuhisi omassa sängyssään...

Vierailija
71/77 |
21.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen kävimme NP-ultrassa moikkaamassa vaavia. Kaikki oli pienellä kunnossa ja niskaturvotusta 1 mm. Kätilö sanoi, että nykyään eivät voi tuon mitan perusteella sanoa vielä mitään vaan verikokeen tuloksia pitää odottaa tässä nykyisessä yhdistelmäseulontamallissa. Minulle tuo alle 3 mm turvotus tuntui kuitenkin huojentavalta. Kätilö näytti myös vauvan nenäluun ja kertoi, että (muistaakseni) 60 %:lla down lapsista ei nenäluuta olisi.

Joku kyselikin mitä ko. ultrassa tehdään. Se varmasti vaihtelee ultraajasta riippuen, mutta meidän tapauksessa katsottiin ensin, että sydän lyö ja rakenteet vastaavat ylipäätään tätä kehitysvaihetta. Varpaat ja sormet sai jo laskettua vaikka luut ovatkin vielä niin hentoisia, että kuva oli hieman suttuinen siltä osin. Pään luita, ylä- ja alaleukaa katsottiin sekä kallon "keskisaumaa". Katsottiin myös, että suolisto ja mahalaukku ovat kohdillaan sekä virtsarakkokin löytyy. Nämä tietysti näkee huomattavasti tarkemmin rakenneultravaiheessa ja silloin tarkoituksena onkin tutkia asioita huomattavasti tarkemmin.

Vauvasta (tai pitäisi varmasti puhua sikiöstä, mutta nyt kun hänet näki niin se on heti meidän vauva eikä mikään muu :)) otettiin pää-perä mitta (5cm) ja pään leveys mitattiin (2cm). Nämä mitat vastasivat viikkoja 11+4, joten laskettuaika pysyi samana, 5.12. Saimme vaavista 5 valokuvaa mukaan.

Mielenkiintoista kuulla, että joku oli saanut NT-ultran vasta viikolle 14. Aikaisemmin (vielä viime vuoden puolella) se tehtiin noilla viikoilla täälläkin (Kättärillä), mutta kun itse vertasin nt-mittaa esikoisen mittaan (otettu vkolla 13+jotain) kätilö sanoi ettei nykyään enää luoteta vkon 13 jälkeen otettuihin tuloksiin, koska niskaturvotus häviää jo siinä vaiheessa eikä tiedetä sen määrää 10-12 viikoilla, jolloin mittaus nykytiedon mukaan pitäisi tehdä.

Tarkoitukseni ei ole hämmentää näillä sepustuksilla ketään. Mielenkiintoista kuitenkin että käytännöt voivat vaihdella samassa maassa näinkin paljon. Itse muistan myös lukeneeni uutisen yhtenevästä ultrakäytännöstä koko maassa, mutta se lienee vielä tulevaisuuden unelmia.

Vähän täytyy vielä lopuksi hehkuttaa pahoinvoinni loppumista. Reilun viikon olen nyt pärjännyt muutamalla nopealla yökötyksellä aiemman pari kertaa päivässä tapahtuvan oksun sijaan. Kyllä se kolme viikkoa jatkuvaa yökötystä olikin ihan tarpeeksi. Ihmeekseni olen silti voinut juoda aamulla kahvia vaikka esikisesta se ei tullut kysymykseenkään. Kovin voivat raskaudet olla erilaisia...

Voimia kaikille pahoinvoinnin kanssa taisteleville - kyllä se vielä helpottaa ja saadaan nauttia seesteisestä ja energisestä keskiraskaudesta.

-Lokavaavi

Vierailija
72/77 |
21.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ei oo pahemmin taas ehtinyt koneella käydä.Eilen kävin sit np ultrassa ja vaavilla kaikki hyvin,vilkutteli sieltä monitorin kautta mamille ja sain yhden kuvan mukaani.Meillä ei myöskään täällä päin ole kuin yksi ultra eli tää np ultra on ainoa.Tossa joskus aiemmin kertoilinkin kun lääkäri veikkasi että olisi viikon pidemmällä niin kyllä se ultran tehnyt tätikin oli samaa mieltä että pidemmällä on joten siirsi nyt sit LA:n 30.11. mutta ajattelin kuitenkin pysytellä täällä joulukuisten puolella koska sehän syntyy sit kun syntyy.....Pahoitteluni kaikille jotka ovat surullisia uutisia saaneet,voimia kaikille!!!

Vierailija
73/77 |
22.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä alusta asti pinoa lueskellut, mutta vasta eilen sain itseni kirjautuneeksi käyttäjäksi ja siihenkin tarvittiin ylläpidon apua! Esittelypinoon itseni jo lisäsinkin. Eka neuvola ja lääkärikin on takana, np-ultra edessä maanantaina, jännitän ja odotan sitä ihan malttamattomana!! Viikkoja kasassa tänään 11+1.

Teen vuorotyötä, ja kärsin tosi kovasta raskauspahoinvoinnista. Yövuorot heittää kropan niin sekaisin ettei meinaa ennen seuraavia toipua =( Nyt jäinkin sairaslomalle ja kauan odotettu kesäloma alkaa kesäkuussa, hyvä niin!! Ekasta raskaudesta voin kyllä huonosti ja oksensin lähes loppuun asti, ettei sinänsä tämä mitään uutta ole, kovin voimia vievää kuitenkin niin henkisesti kuin fyysisestikin!

Sain oksentelua hillitsevää lääkettäkin, peräpuikko muodossa ja se tuntuu nyt aiheuttavan ripulia, eikä auta oksenteluun, huoh!! Mutta kaikesta "valituksesta" huolimatta, vaavi on kovasti toivottu ja odotettu!!

Vierailija
74/77 |
22.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivään en taas onnistunu kirjottamaan tänne...aargh. Neuvolassa on nyt käyty. Samat asiat siellä selvitettiin kuin ennenkin:) Hb oli matala, joka nyt oli jo tiedossa. Pahoinvointiin sain tabletteja, mutta eivtä ainakaan vielä ole auttaneet.

Sainkin ultran sitten heti seuraaavalle viikolle, eli 27 päivään. Sydänäänet kuuluivat niin selvästi, että tuo neuvolantätini epäili, että laskettu aika siirtyy aikaisemmaksi. Vertailtiin myös aiempien raskauksien sydänäänien kuulumisia, vaikkei se nyt kamalasti kerro mihin aikaan nyt pitäisi kuulua.Saapi nyt nähdä, jännitetään sinne tiistaille taas.

Tännepäin ei muuten mitään uutta, samat vaivat kuin ennenkin. Väsymys on lisääntynyt ihan reippaasti, mutta kun ei vaan saa levättyä, niin ei. Onneksi ulkoilu hieman piristää, joten eikun pihalle muksujen kaa. Vointeja vaan kaikille.

Vierailija
75/77 |
22.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaiset kommentit:

Mulle sanotiin, että np-ultra olisi parasta tehdä viikolla 11. Sitten 10 ja 12 käy hätätapuksessa (kun eihän se hedelmöityspvm niiin tarkka ole), muut ei. Mulle nimittäin ei sopinut ensin tarjottu aika ja niinpä ajanvaraaja-henkilö tosi kauan sieltä kaivoi aikoja, etä sai mulle ajan viikolle 11+0.

Nudivas, jos siis käyt yksityisellä, niin kannatta varata rv 11:lle, kyllä he varmasti voivat mittat sen niskapoimun. Sitä saa kela-korvauksen, joten maksettavaa jää noin 50 e. Minusta olisi kohtuutonta odottaa elokuulle tietoa, onko kohdussa mitään elämää. Jos suinkin raskit, menkää ihmeessä jo ultraan!

Juustoista

UHT-kuumennus on pastörointia tehokkaampi kuumennuskäsittely. Joten UHT-tuoteet (mm. lämpimässä säilyvät maitotuotteet) ovat erittäin turvallisia.

Kaikki suomalaisten isojen meijerien juustot on pastöroitu. Vaaratekijänä pikku-luomu-kotijuustolan tekele, jonka laadunvalvonnasta ei ole varmuutta, sekä esim. ranskalainen lantakokkareen päällä puolivuotta kypsynyt "perinteisten menetelmien erikois-erikois-maalaisjuusto". Jokainen tietenkin tekee itse oma valintansa, ja jos aura-juustoa pelkää, niin raskaanahan saa olla juuri niin varovainen kuin itsestä tuntuu. Itse aioan hyvällä halulla pistellä kaikkia suomalaisia isojen meijerien juustoja.

Toisaalta minä pelkään kovasti toksoplasmoosia. Olen menossa rv:lla 11 Espanjaan ja luulenpa etten aio koko viikon aikana syödä yhtään ainokaista vihanneksen palasta edes leivän päällä. Kun en voi tietää kuinka hyvin vihannekset hotellissa/ravintolassa pestään. Kuorittuja hedelmiä vaan. Ja siellä Espanjassa en tasan tarkkaan syö mitään tuorejuustoa/homejuustoa.

Ystväni sanoi, etä saadaanhan siellä Espanjassakin ihan terveitä lapsia. No joo, mutta he varmaan sairastavat toksoplasmoosin heti yksi-vuotiaana ja omaavat sitten kunnon puolustuskyvyn. Toisin me, saatetan olla vaikka kuinka herkkiä tietämättämme. No mutta järki pitää tietenkin pitää näissä jutuissa mukana. Ja neuvolan välttöohjeita kun noudattaa, niin voi varmasti olla hyvällä mielllä, että on tehnyt ohjeiden mukaan.

(.) Vähäisetkin oireet melkein kadonneet. Pelottaa, että onko siellä enää mitään elämää. Täytynee pyytää gynegologi-ystävältä uusi pikaultraus np-ultraa odotellessa. Mitenkähän sitä kehtaa ystäviä rasittaa...

(paitsi että eivät tainneet olla nin pikaiset, vitsit näihin sivuihin jää koukkuun!)

t. Canttarelli 8+6

Vierailija
76/77 |
22.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tervehdys vaan kanssasisaret!!!

omaa napaa:

Tiistaina olin neuvola lääkärissä ( täällä niitä vähintään kolme), meni ihan just niin kuin kuvittelin ei anniltaan mikään järisyttävä, teki sisätutkimuksen ja kyseli kuulumisia. Onneksi päätti kuunnella sydän äänet, olin todella varautunut siihen ettei niitä kuulu ja pitkään ja hartaasti niitä etsittiin, ehdein kyllä kelaamaan jo vaikka mitä siinä maatessani! Sitten ne löytyivät ja itsekkin ne erotin vaikka vain hetken ne kuuluivat. Oli se jotenkin helpottavaa, jotkut täällä kun ovat pohtineet samaa voiko elämää olla vaikka oireista ei juuri ole mitään tietoakaan! näköjään siis voi olla!!

Suht kevein mielin sitten mentiin eilen np-ultraan, ei ainakaan tarvinnut jännittää onko elämää vai ei!! Sydän sykki ihan reippaasti , mutta muuten kaveri oli käpertyneenä omiin oloihinsa ja vaikka kuinka kätilö yritti saada häntä liikkeelle niin ei toinen pahemmin vaivautunut heiluttelemman, no sen verran toista kättä että tietää ainakin toisen käden olevan paikoillaan. Kuulemma oli kaikki vaavit eilen aamulla olleet yhtä yhteistyö haluttomia, niska poimu saatiin mitattua 1.6 ja kuten joku muukin niin ihan rauhallisin mielin jatkan sen suhteen elämääni vaikka joo onhan sillä verikokeella oma osansa tuon määrityksen suhteen , muistaakseni se paransi 20% tuloksen oikeellisuutta ja varmuutta. Pituutta kaverille saatiin 43mm ja viikot olis 11+2 tuon mukaan , menkojen mukaan viikko enemmän, laskettua aikaa eivät vaihtaneet , mutta kirjoitti kuitenkin että todennäköisempi laskettu aika olis 7.12 kuin 1.12 tuo ultran koko ja sellaisten laskureiden tulos on täysin sama jotka ottaa huomioon kierron pituuden, joten olen koko ajan itsekin tiennyt ja uskonut tähän myöhempään aika arvioon.

Tiedä sitten johtuiko siitä että vaavi oli ihan omassa pienessä käppyrässään vai tekeekö jokainen paikka ja kätilö omat määritykset mutta eipä meillä mitään sormien määrää katsottu, selkärankaa katseli ja totesi että ehjältä näyttäisi.

Joku kirjoitti tuosta tarkasta ajankohdasta jolloin tuo np-ultra pitää tehdä, varmasti joo, mutta näin jälkiviisaana kun oli edellisenä päivänä kuullut sydänäänet niin olisin malttanut odottaa vähän kauemman tuohon ultraan pääsyä, tässä kohtaa kun nuo vauvat kasvavat niin tolkutonta vauhtia ja kehitys on niin käsittämätöntä että vaikka vaan kolme päivää myöhäsempi aika niin vauva olisi ollut isompi, ehkä pirteämpi ja tärkeitä osia olisi ollut helpompi "katsastaa " tämä on tietysti jälkiviisautta ja toisaalta silloin tuonne ultraan mennään kun aika annetaan.

Nyt vaan kun mielikuvitus ja tämä tuskallinen odotus kun saa aikaan vaikka mitä niin miettii että onko vaavilla kaikki hyvin, kun ei jaksanut sieltä meille heilutella??

Juu tiedetään ei hänellä varmasti mitään hätää ole kun koko ajan kätilö sanoi että samanlaisia on tänään kaikki vauvat olleet ja varmasti olisin saanut uuden ajan jos olisi uudestaan halunnut nähdä kehityksen!! Mutta voi sisaret kuten tiedätte liika ajattelu ei ole hyväksi!!

vointeja kaikille!!

puhi :p

Vierailija
77/77 |
22.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo taas päässy muutamaan päivään kirjotteleen kun ensin odotuspuolella ei ollu muka yhtään viestiä ja nyt sitte parina päivänä ei oo muuten vaan viestin kirjotus onnistunu.

On: Eilen oli lääkäri-neuvola. Sydänäänet saatiin kuulumaan vaikka niiden kuulumista lääkäri kovasti epäilikin koska kone oli huono. Muutenki asiat oli kunnossa. Nyt voi olla paljon levollisemmin mielin kun tietää et sydän sykkii. Eli ilman vatsan kasvua yms oireitakin voi olla onnellisesti raskaana ;) Itsekinhän sitä vielä viime viikolla epäilin et voinko olla vaikka ei mitään vatsan kasvua/turvotusta ole näkyvissä. Ens viikolla np-ultra. Pahoinvointia on edelleen. Päänsärky on nyt onneksi historiaa, sain penisilliinikuurin maanantaina poskiontelotulehdukseen. Väsymys ei ole väistynyt mihinkään.

Juustoista.. Homejuustoja saa syödä huoletta kuumennettuina. Samoin Valion juustoja koska ne on kuulemma kaikki pastöroituja. Itse olen kans melko vainoharhanen kaikkien feta yms juustojen kanssa. Mut oon sulatejuustoakin/tuorejuustoa syönyt kun tarkistin et ne on tehty pastöroidusta maidosta :)

Ultrista.. tällä hetkellä on tavoitteena saada kaikkiin kuntiin yhtenäinen käytäntö ultrien suhteen, eli joka kunnan on tarjottava kaksi ultraa. Mutta sitä en muista millon astuu voimaan tää sääntö.

Pahoittelut vielä kaikille huonoja uutisia saaneille!!

Pikkupiru 12+5