0 Joulukuun Tähtöset viikkoon 20 0
Alotin meille uuden viikkopinon uuden viikon kunniaksi :)
Hirvittävä määrä pahoitteluja ja suuria virtuaalihaleja viuhalle, iiiikille ja maamuskalle.. Niin kurjia uutisia, ettei niiitä oikein edes käsitä :( Koittakaa jaksaa, ajan kanssa sitten helpottaa - varmasti. Onnea jatkoon, ja ootte AINA tervetulleita kertomaan ja katsomaan kuulumisia tänne meidän joulukuisiin e Sitten, kun on taas voimia!
.:Nar:. 8+2
Kommentit (77)
Ensimmäisenä pahoittelut suruuutisen saaneille. Ja toivotan voimia
Ja sitten liitänpä itseni tänne joulukuisten joukkioon, laskettu aika on 25.12, nyt odotellaan malttamattomina ultraa mikä on muutaman vkon päästä jotta selviää montako masu-asukkia kohdusta löytyy... 2 sykettä näkyi raskauden keston määrityksessä; eli juu yllätysraskaus on.
Ennestään meillä kohta 6v tyttö, 3v poika ja 1½v tyttö
Kirjoittelen enemmän kun tiedän asioista enemmän....
Jee, meidän pienen sydän sykki ja jalat viuhtoivat, ihan minun näköinen joten varmaan tyttö tulossa ;-) La siirtyi aikas paljon eteenpäin, kuten olin ajatellutkin, on siirtynyt aiemmissakin raskauksissa.
Kerrottiin tänään vanhemmille, lapsille ja sisaruksille, joille ei vielä oltu kerrottu, ja kaikki olivat ihan innoissaan ja odottavat nyt kovasti joulua =) Toivottavasti tämä nyt syntyisi tämän vuoden puolella, on tupanneet viihtymään nuo aiemmat masussa jonkin verran yliaikaa.
Meinaavatko monetkin ottaa sukupuolen selville? En ole aiemmin halunnut tietää, mutta nyt vähän kiinnostaisi..
Werde 9+2
iiik: pahoitteluni uutisista, sulla on nyt tosi rankkaa siellä! Yritä jaksella.
Werde: mulla on tänään 9+1 joten päivän ero meillä :) Mulla tosin eka neuvola vasta 1½ vkon jälkeen, mut eipä haittaa.
En oikein tiedä otanko sukupuolen selville, jotenki vähän houkuttaa. Tietäisi varautua.
Muuten, onko muut olleet jotenkin emotionaalisesti herkempiä nyt viime aikoina?
Mulla on itku ollu melko herkässä. Tänään pillahdin itkuun kun tiellä oli kuollut orava. Joo, ihan tosi. Näin sen pikku karvaturrin siinä makaamassa ja aloin vollottaa suoraa huutoa. Mies oli vähän että someone should harden up a bit... Muitakin ihme itkukohtauksia meinannu tulla, varsinkin töissä. Työ on hektistä ja stressaavaa, välillä sitten työkavereiden ikuinen huumorin repiminenkin tuntuu menevän yli ja kyyneleet silmissä kokoan sitten itseäni työpisteelläni...Viime yönä heräsin painajaisiin ja pelkäsin niin, että piti herättää mies. Tämä nyt vissiin on sitte mulla tätä. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Sulle -Kivi- ja joku toinenkin täällä jo valitteli samaa vaivaa:
ennen odotustakaan ei ole itku kovassa ollut, mutta esimerkiksi eilen katsoin nauhalta teho-osaston --> itkusaldo 3x.
Tänään katsoin nauhalta Greyn anatomian --> itkusaldo 4 tai 5 x.
Että kyllä kyyneleet nousee tosi helposti....
Ei tarvii kun lukee lehtee tai kattoo uutisia, niin ainahan sieltä nyt jotain itkun arvosta pystyy bongaamaan....
Mutta mä en käsitä, miten voi kaikki vaatteet ja liivit olla jo nyt pieniä.
Mähän joudun ostamaan raskauden myötä 4 eri kokoo, jos massu kasvaa tätä vauhtia. Ja nythän maha on vasta turvoksissa, eikä vielä edes syystä kasvanut...
Älyttömän vaikeeta keksiä tekosyitä sukulaisille ja tutuille, miksi en voi juoda edes yhtä. Vaikka oon aiemmin ollut autollakin, ollaan yleensä niin kauan, että oon ottanu aina yhen, jos muutkin juo, siis jossain kinkereissä. On se niin vaikeeta...
Mulla ensi viikon tiistaina neuvola, siis 1. kerta elämässä, vähän kyllä jänskättää.
En kyllä tiedä oliko kannattavaa, mutta pyysin miehenkin mukaan... Mitähän siellä ekakäynnillä puuhataan?!? Pistääkääs vähän tietoa, niin osaa varautua ennalta...
Nudivas + masukki 7+2
Sulle -Kivi- ja joku toinenkin täällä jo valitteli samaa vaivaa:
ennen odotustakaan ei ole itku kovassa ollut, mutta esimerkiksi eilen katsoin nauhalta teho-osaston --> itkusaldo 3x.
Tänään katsoin nauhalta Greyn anatomian --> itkusaldo 4 tai 5 x.
Että kyllä kyyneleet nousee tosi helposti....
Ei tarvii kun lukee lehtee tai kattoo uutisia, niin ainahan sieltä nyt jotain itkun arvosta pystyy bongaamaan....
Mutta mä en käsitä, miten voi kaikki vaatteet ja liivit olla jo nyt pieniä.
Mähän joudun ostamaan raskauden myötä 4 eri kokoo, jos massu kasvaa tätä vauhtia. Ja nythän maha on vasta turvoksissa, eikä vielä edes syystä kasvanut...
Älyttömän vaikeeta keksiä tekosyitä sukulaisille ja tutuille, miksi en voi juoda edes yhtä. Vaikka oon aiemmin ollut autollakin, ollaan yleensä niin kauan, että oon ottanu aina yhen, jos muutkin juo, siis jossain kinkereissä. On se niin vaikeeta...
Mulla ensi viikon tiistaina neuvola, siis 1. kerta elämässä, vähän kyllä jänskättää.
En kyllä tiedä oliko kannattavaa, mutta pyysin miehenkin mukaan... Mitähän siellä ekakäynnillä puuhataan?!? Pistääkääs vähän tietoa, niin osaa varautua ennalta...
Nudivas + masukki 7+2
En olekaan muutamaan viikkoon varmaan kirjoittanut tänne mitään... eka tökki sivut tosi pahasti ja sitten olin lomalla ja sain olla 100% väsynyt enkä avannut edes konetta moneen moneen päivään. Teki hyvää olla levätä mutta paluu arkeen on taas alkanut... nyt odottelen seuraavaa lomapätkää. Näin se elämä joo muuttuu- tietenkin olen töissä niinkuin ennekin - kamalan innostunut ja kiinnostunut kaikesta, mietin missä vaiheessa raskauteni tulee ilmi, varmaan hyvinkin pian ja siitä tiedän että puhutaan paljon ja spekuloidaan seuraajaa jne; oikeastaan tälläinen touhu mua nyt jopa huvittaa, mutta kun pienenä pelkona on se huoli että jos kuitenkin tapahtuu jotain ei sitten haluaisi että raskaus tietokaan ollut niin monella tiedossa. Taidan selitellä teille kaikille tuttua asiaa:-)
Tuntuu surulliselta lukea surullisia viestejä toisilta; vilpittömät pahoittelut keskenmenon saaneille. Mun tunteet on välillä tosi pinnassa ja välillä ihan olen liikuttunut kun noita viestejä lukenut missä asiat ei ole menneet hyvin.
Itse kävin viime viikolla neuvolassa ja meidän neuvolassa oli myöskin ultra! saatiin kunnon syke ja eka valokuvakin, kaikki näytti olevan toistaiseksi hyvin. Olisi kyllä hienoa jos joka neuvolassa olisi tuollainen laitteisto; moni välttyisi turhalta stressaamiselta ja ultran odottelulta- kun se mitä näkee aina vasta asian konkretisoi ja rauhoittaa mielen!
Tänään kummaa vihlontaa tuolla "munasarjojen" alueella ja vähän kirkasta limamaista eritettä, ei ollenkaan verta; onko muilla tälläisiä oireita?
Hyvää alkavaa viikonloppua kaikille! Nyt ymmärrän hyvin myös tuon jarrusukka idean... mietin hetken tuota toivotusta- tää raskaus slangi on mulle taasen uutta!
rv:t 9+6 tänään
Ensiksikin jaksamista kaikille surun kohdanneille. Ikävää että niin kävi.
Vihdoinkin nämä sivut tuntuvat toimivan niin kuin pitää. Varmaan viikkoon en saanut yhtään viestiketjua näkyviin miltään osastolta.
Meillä on kanssa ensimmäinen neuvola takana. Olin vähän pettynyt, kun terkka ei kuunnellut edes sydänääniä, ultrasta puhumattakaan. Harjoittelija vaan otti tietoja ylös ja ohjeisti ravintohommissa (mielestäni vähän liiankin valistavaan sävyyn. Vaikka tässä ollaan ekaa kertaa raskaana, kyllähän nyt järkevä ja koulutettu ihminen perusasiat hallitsee, tyyliin ei saa syödä pelkkää makeaa...) Viikon päästä on lääkäri, joka varmaan kuuntelee sydäntä sitten. Ultraa saadaan odottaa vielä monta viikkoa... Toivoisin että se olisi ollut jo aikaisemmin niin konkretisoituisi tämä raskaus eikä pelottaisi niin paljon. Vielä ei olla uskallettu kertoa tästä kovin monelle, tuntuu että täytyy päästä varmemmille viikoille ja itsekin sulatella ensin, eikä ennen ultraa haluta muutenkaan kertoa kuin muutamille. Raskaus oli toivottu ja odotettu, mutta kyllä se silti yllätti.
Mulla pahoinvointia pukkaa edelleen, ja alavatsaa nipistelee. Tuntuu että maha on vähän kasvanut, tai sitten se on vaan turvotusta :) En oikein uskalla ostaa vielä kesävaatteitakaan, vaikka joku väljä paita voisi olla paikallaan. Mammaosastolle meneminen tuntuu vielä tosi vieraalta ajatukselta, ja maha mahtuu vielä normaalivaatteisiin.
Hyvät viikonloput kaikille!
No höh!
Koitan taas ensikerralla...
Täällä on reippaasti kirjoiteltu.On neuvoloissa ja ultrissa käyty.Mukavia kuulumisia.
Itselle ei uutta.Aika seesteinen aika menossa.Mitä nyt eilen illalla kumman raivokas pahanolon aalto pyyhkäisi mennessään ja ihan petiin asti vei.
Mutta muuten on kuin ei raskaana olisikaan.Ei masua,ei tissit kipeät,ei huonoa oloa.
Odottelen vaan että masu alkaa näkyä ja seuraavaa ultraa joka on 27.5
Tänään alkoi sitten 12 viikko,pian siirrytään 4:lle kuulle=)
Kyllä minä ainakin sain kuvan auki linkistä.
Tervehdys kaikille!
Ruuan laiton lomasta nopsaan huhuilen, lapset ulkona isänsä kanssa, joten hetki ihan luxus-aikaa =)
Tuli juuri mieleeni, etten ole varannut vielä neuvola-aikaa, täytyy heti maanantaina soittaa, onhan viikkoja jo 10+1 . . ei tule tosiaan pidettyä kiirusta, kun jo neljäs tulossa, ensimmäisestä soitin neuvolaan varmaan heti testin tehtyäni.
ellotusta aamulla, ja myöhempään illalla, vatsa aika turpea, housut kiristää jo mahan kohdalta, ja huono omatunto vaivaa tästä syömisestä.
lähinnä tulee naposteltua makeisia , ja roskaruoka kyllä maistuisi ihan liiankin hyvin!
Tänään täytyisi siivoilla tuo etupiha, jotta saisi katokset viritettyä, ilma kyllä suosii sitä siivousurakkaa.
Jahas, ruoka liedellä kutsuu , mukavaa viikonloppua !
mannerto rv 10+1
Ja nythän on siis rv11. Esikoisella oli odotettu reaktio, eli heti innostui ajatuksesta. Toinen neiti taas..no, kyllä tämänkin reaktion arvasin..alahuuli mutrulla ilmoitti ettei halua vauvaa kun se sitten vain märsää koko ajan. :D Hieman sulateltuaan alkoi tosin lämmetä ajatukselle ja sitten jo innoissaan alkoi suunnitella kuinka voi sitten silitellä vauvaa ja laulaa tälle tuutu-lauluja.
Sukupuolikin saadaan kuulemma selville sitten kun vauva syntyy ja nähdään onko sillä pinkit vai siniset potkarit. :D Näin siis meidän fiksu viisi vuotias.. Hämmästyi kovasti kun kerroin ettei vauvalle ole vaatteita lainkaan syntyessään. Paljon on kai jäänyt mieleen, vaikka ollaan katseltu kuvia heistä itsestään heti syntymän alkumetreiltä.
Esikoinen taas kyseli paljon. Milloin, missä ja miten se isi on vauvansiemen äidille antanut. Päätteli sitten, kun on nähnyt meidät halailemassa päällekkäin(ihan siis vaatteet päällä) sängyllämme, että silloin se isi varmaan siemenenkin antoi. :) Paljon askarrutti myöskin se, kuinka kauan äidin pitää sitten vauvan kanssa olla sairaalassa ja entä jos se vauva syntyy ihan äkkiarvaamatta kotona äidin istuessa tuolissa. :)
Ja heti alkoivat miettiä kenelle kaikille he haluavat kertoa, että meille tulee vauva. :D
Kun katoin sen jakson teho-osastoa, jossa Abbyn lapsi tippui kiipeilytelineeltä, niin itkin _koko_ jakson...
Ja ensimmäisessä neuvolassakin innostuin itkemään. Mutta 'se on kuulemma todella tavallista näin alkuraskaudesta, että on tunteet pinnassa'. Meillä on aivan ihana terkka!
Neuvolasta: Minä en halunnut ottaa miestä matkaan. Sai vapaammin siellä itkeskellä :) Oon kuullu, että jotkut miehet käy, mutta minä haluan mieluummin käydä yksin. Kattoisi siellä kun multa mitataan verenpainetta? Toisaalta, ultraan taas on tietenki pakko miehenkin tulla!
Aika np-ultraan (ja veriseulaankin) on nyt saatu. Vasta 6.6., tulis äkkiä!
Canttarelli rv 8+2
No helpottavaa kuulla että muutkin ovat olleet itku herkässä ku minä. Ootan kyllä jo eka neuvolaa tosi paljon, tuntuu että muut on jo käyny ja minä vielä täällä odottelen. Kai kunta säästää tässä ja odottaa, että herkin kausi alkaa olla takanapäin, niin ei tuu kuluja. Toivottavasti menee hyvin loppuun asti...
Olin aamun raksalla riehumassa, meillä rakentamispuuhat alkaa toden teolla vasta kesäkuussa, mutta jo nyt tontilla riittää tekemistä. Tulin nyt levähteleen ja nukahdin moneksi tunniksi... :p
Täällä sitä vaan pahoinvoidaan. Vanhimmat lapset olivat eilisen illan ja tämän aamupäivän hoidossa. Nuorimmainen jäi kotiin äidin ja isin seuraksi. Ajateltiin ensin, että vapaa lepäillään vaan ja syödään jotain hyvää... mutta toisin kävi. Puuhasteltiin yötämyöten pihalla ja sänkyynkin pääsin vasta kahen aikaan ku tuo poika ei suostunu käymään nukkumaan.
Aamulla ei meinannu jaksaa herätä kun poika tuli seittemän aikaan huutelemaan sängyn vieree. No aamu tulikin sitten siivottua ja järjesteltyä kotia, ennenkun haettiin tuo loppukatras kotiin. Huomenna on pojan 6v synttärit. Leipoa vielä pitäs, mutta kun kaikki oksettaa, pelkkä ruoan näkeminenkin.:( Mut pakko se on vaan , kun tuo mieskin on ihan tumpelo ruoanlaitoissa, leipoa ei osaa ollenkaan. Lapsia on tulossa kutsuille parisenkymmentä, mukaan on kyllä laskettu kaikki omat. Meillä sattuu olemaan naapurustossa 4-6 lapsen perheitä, ja kaikki ovat pojan kavereita, joten kutsut meni jokaiselle perheessä.
Eka kerta on kun ootan, että juhlat olis äkkiä ohi. Pääsis nukkumaan, kun tiiän että yö menee siinä leipomispuuhissa ja huominen vieraiden kestityksessä.
Eipä tänne kummempia. Täytyy kai käydä koeajamassa pojan uusi radio ohjattava maasturi, ja ruveta sitten hommiin:) Rauhaisaa illan jatkoa kaikille.
Ällöttävää tää ällöttävä olo. Mulla alkanut tän viikon aikana. Sama kuin sulla lilla79, kaikki ruoka, varsinkin hajut tekee pahaa. Kertaakaan en ole vielä oksentanut, mutta koko ajan on paha olo. Karmeeta kun tänäänkin mies teki ruokaa, josta olen kyllä ennen tykännyt, niin varmaan meni 30min. kun puursin sitä alas pitäen nenästä kiinni ja katsellen ikkunasta ulos.
Jopa maailman paatunein kahvinjuoja eli minä, en ole kahteen päivään juonut kuppiakaan kahvia, kun meinasin lavuaariin oksentaa, kun rupesin keittämään kahvia ja suodatinpussin jouduin ottamaan pois ja laittamaan biojätteeseen....Ihan sairasta...
Ja mikä musta ihmeellistä, phv ei helpota edes syömisen jälkeen, ajattelee vaan että onneks ei tarvi nyt syödä vähään aikaan. No se mun ällötyksistä. Mikä teillä muilla menee helposti alas? Mulle maistuis pelkästään kylmät juomat, niin kun jääteestä on tullut mun ihan ykkössuosikki nyt. Siihen jääpaloja sekaan, niin helpottaa toi jatkuva kuvotuskin hetkeksi....
Nudivas + masukki 7+3
Onkin mennyt taas monta päivää etten ole tänne ehtinyt, sairastupa meillä senkun jatkuu. Tervetuloa joukkoon Säteilijälle ja Iiiikille vielä uudet halaukset, voin vain kuvitella miten tuskallinen olo on!
Jet-haikaralle, Werdelle, 010308:lle, Eriskummalliselle, Menninkäiselle ja Kantrimarialle onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! Mitenkäs S@s@n ultra? Kivi oli hauskalla tavalla tullut kertoneeksi sukulaisille raskaudesta :). Me emme vielä ole kertoneet kovinkaan monille, lähinnä saamattomuutta kylläkin :O, en nyt varhaisultran jälkeen ajatellut mitenkään erityisen salaisuutena enää pitää.
Werde, ekassa raskaudessa en halunnut tietää sukupuolta (yhdessä tutkimuksessa se olisi kerrottu mutta sanoin, että älä kerro ja mies oli vihainen :D). Tällä kertaa ajattelin, että jos näkyy & suostutaan kertomaan, niin mikäs siinä. En tosin usko (vaikka vannomatta paras kyllä) että ihan vaan sukupuolen takia mihinkään 4D-ultraan menisimme. Kivi ja Canttarelli sekä muut, kyllä huomaa hormonien vaikutuksen selvästi, ihan mikä tahansa saattaa ruveta itkettämään. Jet-haikara, mulla ainakin tulee raskausaikana selvästi enemmän valkovuotoa kuin muuten, olisiko sullakin sitä? Muistan esikoisen odotuksessa joskus pelästyneeni, että ei kai lapsivettä tihku, kun joskus pidemmän paikallaanolon jälkeen (esim. aamulla kun nousi sängystä) oikein hulahti sitä valkovuotoa pöksyyn.
Eka neuvola oli tiistaina ja nopeaa oli toiminta, kun jo eilisessä postissa tuli kutsut kunnallisiin ultriin NKL:lle. Eka on 5.6. ja toinen 30.7., ellen väärin muista. Nudivas, ekalla neuvolakäynnillä yleensä lähinnä kartoitetaan taustoja (suvussa esiintyviä sairauksia tms. juttuja), th kertoo raskauden kulusta ja ravitsemussuosituksista ym. ja tietysti punnitaan. Sairaalaa varten pitää täytellä esitietolomake ja muuta mukavaa byrokratiaa. Joillakin on otettu jo hemoglobiinia ja sellaista, mutta meillä ei vielä ekassa neuvolassa. Niin ja Haa2, ei meilläkään sydänääniä edes yritetä kuunnella neuvolassa ennen rv 10-12. Harvoilla kuuluu sitä ennen, ja sitten olisi äiti vaan turhaan peloissaan.
Lillalle jaksuja selkäkivun kanssa (ja kekkereiden värkkäämiseen!) ja Petite-te-raukka, iskias on myös inha! Mulla aina joskus pakaralihasta (siitä ihan ylhäältä, selän yhtymäkohdasta) vetää iskiasmaisesti, eikä siihen paljon mikään auta. Yritän venytellä sitä ja hieroskella, siitä on ainakin jotain psykologista apua :). Hyvä pakaravenytys (nyt kun vielä selällään voi tehdä) on maata selällään polvet koukussa, nostaa toinen jalka poikittain toisen reiden päälle ja siitä nostaa koko paketti syliin niin, että venytys tuntuu pakaralihaksessa.
Toivottavasti Pikkupirun päänsärky on jo hellittänyt, täällä kärvistelemme vieläkin flunssan kourissa. Koko viikko on vietetty sisätiloissa ja räkis vaan jatkuu, huomennakin jää uinti väliin. Onkos Jepuli löytänyt uutta kolttua niihin häihin? Ihanaa kun Mannerto pääsee pihapuuhiin, olisipa meilläkin oma piha...
(.) vielä sen verran, että hajut minullakin pahiten tökkivät tällä hetkellä. Melkein kaikki tuntuu haisevan tunkkaiselta esikoisen aamupuurosta alkaen, ja aika vähissä ovat ne ruuat joita syön mielelläni. Mielitekoja on myös alkanut olla, saatan innostua vaikkapa raejuustosta ja vetää sitä 2 päivää, ja sitten en kestä nähdäkään. Näin voimakasta en ainakaan muista esikoiselta, joten kai se on tällä kertaa tyttö sitten tulossa ;).
Muistan esikolta aikanaan, söin sisu-salmiakkipastilleja laatikko tolkulla, (joo tiedetään, tosi terveellistä, ihmekös tuo, että verenpaine oli aina hieman kohollaan), ja toinen oli American-dippi kermaviilissä... Söin sitä purkista suoraan ja yritin piilotella, kuinka monta purkkia saatto mennä päivän aikana...*nolo* Nyt ei oo ollu (vielä) mitään ihmeellistä, mitä nyt Läkerolin salmiakkinamuja meinas taas alkaa menemään useampi rasia päivässä ihan ekoilla viikoilla, mut lopetin sen homman tälläkertaa ajoissa.
Np-ultra ois tiistai-aamuna, mielelläni oisin ottanu miehen mukaan ultraan, mut ei... Eipä tuo ollut esikonkaan ultrissa, kun nyt ja silloinkin välimatkaa on se 750km...Alunperin en meinannu mennä np-ultraan ollenkaan, mut uteliaisuus voitti! Haluan nähdä pienen sydämen sykkivän ja raajojen heiluvan.
Ilma ei täällä pohjosessa suosi nyt ollenkaan, useampi päivä jo peräkkäin tullu satunnaisesti lunta ja räntää niin, et maa alkaa jo taas olla valkosena. :( Tiet on onneksi sulat, ni ei tarvi miettiä kuka vaihtais mulle talvirenkaat alle takasin.
Kantrimaria vko 11 + 6 vissiin... ellei ole jo 12+1... menin päivissä sekaisin
mä täällä itkeskelen.. Kohta meen ultraan ja katotaan, tartteeko kaapia. YÄKS! Oon vuotanu aivan hulluna, joten todella toivon ettei tartteis enää kaavintaan lähteä. *Jotenkin alkuviikko meni ihan ok,mut eilisestä asti on itkettäny hirveästi. Kai sen nyt vasta oikeesti alkaa tajuamaan, mitä on tapahtunu. Kuinkahan kauan tää itku kestää..
Toivon todella, et teillä kaikilla menis kaikki paremmin ku hyvin! Tätä tuskaa ei toivo edes pahimmille vihollisilleen (ei kyl sellasia olekaan ;) )
Aurinkoista viikonloppua!
t. iiiik