Te, jotka toistatte laihduttajalle mantraa: "syö vähemmän kuin kulutat"
ette koskaan anna mitään toimivaa neuvoa, miten tuo teidän mantranne voi toteutua.
Ratkaisu ei ole pienempi lautanen, vatsan täyttäminen vedellä tai joku muu yhtä typerä neuvo.
Joten lopettakaa tuon mantran toistaminen, se kertoo vain typeryydestänne.
Kommentit (261)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mistä te tiedätte sen paljonko kulutatte?
Se ainakin on täysi mahdottomuus, että syö vähemmän kuin kuluttaa,jos ei tiedä paljonko kuluttaa.
Paitsi jos ei syö yhtään mitään.
Ihan laskemalla. Aikuiselle naiselle peruskulutus on noin 2000, mutta tarkemman tuloksen saa ottamalla huomoon oman painon ja pituuden. Käytä vaikka laskuria netissä.
Höpöhöpö. Tuollaiset arviot ja jopa laskurit voivat heittää monta sataa kilokaloria eli kokonaisen aterian verran. Esimerkiksi minun peruskulutukseni on vain reilu 1000 kcal koska lihasmassani on luonnostaan pieni, ja myös energiankulutukseni liikkumisessa on niin minimaalista että päivittäinen kulutus lie vain 1500. Niillä usein suositelluilla 1500 kilokalorin dieeteillä en siis laihtuisi tippaakaan, itse asiassa luultavasti alkaisin lihoa. Toisella yleisellä 1200 kcal voisin laihtua kilon 3-4 viikossa, eli käytännössä niin hitaasti ettei sitä edes huomaisi kun menee normaalin vaihtelun piikkiin. Jos siis noin pienellä päivittäisellä vajeella edes laihtuisi, kroppa voisi vaan sopeutua sen sijaan että alkaa kuluttaa läskiä.
Valitettavasti myöskään sipsien, karkkien, herkkujen ja alkoholin jättäminen pois ruokavaliosta ei ole vaikuttanut painoon kuin korkeintaan satoja grammoja usean kuukauden aikana, vaikka se aina neuvotaan ensimmäisenä tuossa kulutusta vähemmän syömisessä.
Pakko se nyt kai jonkinlainen idea on saada kulutuksestaan että pystyy laihduttamaan? Ei sokeasti kannata luottaakaan.
Minulle annetaan usein laskureissa jopa 2000 kaloria suositukseksi (alin ollut varmaan 1600), mutta olen itse sitä mieltä että 1500 on sopiva. Pyöristän syömieni ruokieni kaloreitakin ylöspäin jos en ole varma.Niinpä, tämähän se ongelma nimenomaan on :) Pitäisi "syödä vähemmän kuin kuluttaa", mutta käytännössä et voi tietää kuinka paljon kulutat. Voit saada siitä vain karkean arvion, joka voi olla jopa kymmeniä prosentteja väärässä.
Mikä tässä muka on vaikeaa? Jos lihot, syöt enemmän kuin kulutat. Jos laihdut, syöt vähemmän kuin kulutat. Jos laihdut liian nopeasti, syöt liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mistä te tiedätte sen paljonko kulutatte?
Se ainakin on täysi mahdottomuus, että syö vähemmän kuin kuluttaa,jos ei tiedä paljonko kuluttaa.
Paitsi jos ei syö yhtään mitään.
Minä syön vähemmän, mitä Sydänliiton laskurilla luvataan minua 30 kiloa kevyemmälle luvataan mutten laihdu. Sama laskuri väittää, että voisin syödä enemmän pysyäkseni nykyisessä painossa mutta jos tekisin niin niin sitten lihoisin. Olen seurannut asiaa ihan punnitsemalla ja kirjaamalla muistiin kaiken Finelin ruokapäiväkirjaan. Olen toki joutunut syömään elämäni aikana yli sata antibioottikuuria ja se on voinut sekoittaa vatsan bakteeriflooraa perusteellisesti.
Herrajumala, kävin käyttämässä samaa laskuria ja meni taas 500 kcal pieleen. Eli sen mukaisella ruokavaliolla lihoisin vuodessa 24 kg.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kaipaisin neuvoja vähempään syömiseen.
Syömistä ei tarvitse varsinaisesti rajoittaa. Katsot vaan tarkemmin mitä syöt. Kevyttuotteet ovat humpuukia.
Vähennä perunaa, pastaa, riisiä, makeisia, limppareita, alkoholia ja herkkuja. Lisää vihanneksia ja hedelmiä.
Rupeat liikkumaan enemmän. Tämä vaatii enemmän aikaa ja muutosta päivärytmiin. Työmatkat kävellen tai pyörällä. Viikonloppuisin retkiä ja mukavaa liikuntaa. Keksi itsellesi tapa liikkua tai liikunnallinen harrastus jota voit jatkaa lopun elämääsi. Hiki päässä hammasta purren pakkolenkkeilyssä ei ole mieltä. Et jaksa sitä kuitenkaan kauaa ellet todella harrasta juoksemista hymyssäsuin.
Ensin ruokahalu saattaa kasvaa. Kun rupeat laihtumaan alkaa ruuan kulutus pienenemään.
Elämäntapamuutos on useamman vuoden projekti. Muutokset tapahtuvat hitaasti. Itselläni meni pari pari vuotta. 10 kg hävinnyt ja nyt alan olla samoissa mitoissa kuin nuorena.
Kävely on laihduttajalle hyvää liikuntaa, koska silloin on pitkiä aikoja pois jääkaapin ääreltä ;)
Vierailija kirjoitti:
Kävely on laihduttajalle hyvää liikuntaa, koska silloin on pitkiä aikoja pois jääkaapin ääreltä ;)
Ha ha, hyvä pointti :D Jos on paljon ylipainoa, se on myös turvallisempaa kropalle kuin vaikka juoksemisen yrittäminen. Eikä yleensä ole niin rasittavaa että siitä tulisi kova nälkä häiritsemään sitä vähempää syömistä.
Ihan konkreettinen apu olisi esimerkiksi personal trainer, joka tekee just sulle muokatun treeni- ja ruokaohjelman. Jos ei mielenkiinto ja aika riitä siihen, että itse googlettaa tietoa, niin toi olis se ns. helpoin reitti. Kehonkoostumusmittausta suosittelen myös, auttoi mua ainakin aikoinaan tosi paljon. Sekin kannattaa käydä jossain terveyskeskuksessa esim. tekemässä, että saa luotettavaa mittaustulosta. Kuntosalien ja/tai kotimittarit ei ole kovin tarkkoja.
Itsekin aikoinaan tuskailin laihduttamisen kanssa, kun tuntui, että kukaan ei antanut mitään oikeaa neuvoa ja apua. Mutta jokainen on erilainen ja kaikille ei kaikki sovi. Kokeileminen on ainoa keino selvittää miten itse laihtuu parhaiten ja voi myös hyvin. Mä laihdutin noin 20 kg useampi vuosi sitten ja vieläkin kokeilen uusia juttuja ja olen saanut painon pysymään poissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei laihduttaminen ole vaikeaa. Se on tosiaan vain kiinni siitä, syökö vähemmän kuin kuluttaa.
Järkevä ihminen tietysti vähentää syömisiään sieltä epäterveellisimmästä päästä, mutta olen nähnyt sellaisiakin tapauksia, jotka ovat onnistuneet pudottamaan painoaan syömällä epäterveellisesti (sen vähän mitä ovat syöneet).
Itse pudotin 20 kg yksinkertaisesti vähentämällä syömisiäni. Aluksi sieltä epäterveellisimmästä päästä, eli kaikille herkuille totaalikielto. Sen jälkeen aloin pienentämään annoskokoja ja valitsemaan tarkoin, mitä lautaselleni valitsin.
Lihoin takaisin, koska kärsin (kuvitelluista) sisäilmaongelmista ja stressasin samalla talousasioita. Join ahdistukseeni ja aloin syödä herkkuja, joten menetetyt kilot tulivat takaisin. Ihme kyllä, myös mielialani parani.
Se sisäilmaongelmasi saattoi olla sillä hetkellä ihan todellinen. Kun stressaat, stressi syö elimistösi antioksidanttivarastot etkä pysty käsittelemään normaaliin tapaan ympäristön epäpuhtauksia ja myrkkyjä, ellet tankkaa hulluna antioksidanttilisiä. Myös 'air hunger' on yksi uupuneen oireita. Ja kun elimistö ei saa myrkkyjä ulos maksan ja munuaisten kautta, tarvitaan rasvasoluja, mihin myrkyt varastoidaan.
Minullakin oli stressin keskellä oireita tietyistä sisäilmajutuista. Nyt myöhemmin ne samat paikat eivät aiheuta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Syö vä-hem-män kuin ku-lu-tat.
Ei se ole yhtään sen monimutkaisempi, eikä siihe tarvita mitään muuta keinoa kuin ka-lo-rei-den las-ke-mi-nen.
Vittu, tuon mukaan mun pitäisi melkein elää pyhällä hengellä. Sitten laihdun.
Liikuntaa PITÄÄ olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kaipaisin neuvoja vähempään syömiseen.
Syömistä ei tarvitse varsinaisesti rajoittaa. Katsot vaan tarkemmin mitä syöt. Kevyttuotteet ovat humpuukia.
Vähennä perunaa, pastaa, riisiä, makeisia, limppareita, alkoholia ja herkkuja. Lisää vihanneksia ja hedelmiä.
Rupeat liikkumaan enemmän. Tämä vaatii enemmän aikaa ja muutosta päivärytmiin. Työmatkat kävellen tai pyörällä. Viikonloppuisin retkiä ja mukavaa liikuntaa. Keksi itsellesi tapa liikkua tai liikunnallinen harrastus jota voit jatkaa lopun elämääsi. Hiki päässä hammasta purren pakkolenkkeilyssä ei ole mieltä. Et jaksa sitä kuitenkaan kauaa ellet todella harrasta juoksemista hymyssäsuin.
Ensin ruokahalu saattaa kasvaa. Kun rupeat laihtumaan alkaa ruuan kulutus pienenemään.
Elämäntapamuutos on useamman vuoden projekti. Muutokset tapahtuvat hitaasti. Itselläni meni pari pari vuotta. 10 kg hävinnyt ja nyt alan olla samoissa mitoissa kuin nuorena.
Eka järkevä viesti.
Harmittavasti itse artikkeli on maksumuurin takana...
"Professori: Lopeta laihdutus niin laihdut – ”Elimistö selättää lopulta sinnikkäimmänkin laihduttajan”
Kilojen karistaminen tahdonvoimalla ja itsekurilla on tuomittu epäonnistumaan."
Vierailija kirjoitti:
Minulla toimii parhaiten liikunta.
Mitä enemmän liikun sitä vähemmän pystyn syömään.
Liikunta vie näläntunteen ja mieliteot pois ja lisäksi vielä lisää kulutusta.Yleensä sanotaan että liikunnan merkitys on vähäinen. En kuitenkaan pysty pitämään syömisiäni kohtuudessa ellen liiku.
Kaikki liikkumisen tauot ovat vaikeita, esim. sairastelut, sillä niiden aikana nälkä yltyy mahdottomaksi ja paino nousee vaikka kuinka tarkkaan yrittää vahtia syömisiään.En todellakaan pystyisi pitämään itseäni hoikkana ilman liikuntaa. Minulle se on tärkein keino nälän säätelyyn ja ruokavalion terveellisenä pitämiseen.
Jatkan vielä.
Sen liikunnan pitää olla riittävän raskasta. Siinä pitää hengästyä ja pitää tulla hiki, eikä pelkkä aerobinen riitä vaikka kuinka tulisi hiki.
Minulle parhaiten toimii kuntosalihaejoittelu jossa voimaharjoittelun lisäksi on paljon aerobista mukana.
Jollekin muulle toimii varmasti joku toinen tapa. Kannattaa kokeilla erilaisia liikuntamuotoja, varsinkin jos pelkkää ruokavaliota on jo kokeillut eikä ole siitä apua saanut. Joku liikuntamuoto saattaa toimia.
Mun vinkki: nuku riittävästi. Väsyneenä sortuu rasvaisiin, suolaisiin, sokerisiin herkemmin.
Mitä se läski siellä vinkuu? Muuta kuin syöt vähemmän kuin kulutat ja paino tulee alas. Ei tämä mitään rakettitiedettä ole.
Katsot kaupassa pakettien kyljistä paljonko niissä on kaloreita ja tähtäät sinne n. tuhanteen päivässä. Tiputin 99->65 neljässä kuukaudessa vuosia sitten näin. Nyt syön normaalisti ja olen aika normaali.
Syö vähemmän kuin kulutat, ummmmmmmmm!
Toimii.
Terveisin -15 kg.
Se on totta, ettei päivittäistä kulutusta pysty 100% tarkasti laskemaan. Nettilaskureilla pääsee kyllä hyvään alkuun - itse sain kulutukseksi 2300kcal/päivä ja aloin tästä syömään vähemmän kaloreita kunnes aloin laihtumaan. Nyt syön 1500kcal/päivä ja laihdun noin 800 grammaa/viikko. Kun laihdut tarpeeksi, energiantarve pienenee ja silloin myös kaloreita tiputetaan alemmas. Yleensä ei suositella että naiset söisivät alle 1200kcal/päivä jotta he saavat tarvittavat vitamiinit ja hivennäisaineet ruuasta.
Punnitsen kaikki ruokani keittiövaa'alla ja kirjaan syödyt ruuat puhelin-appiin (Sparkpeople). Myfitnesspal on myös suosittu maailmalla. Totta kai joskus tulee ruokia mitä ei voi punnita (esim. ravintolassa) - silloin arvioin syödyn ruuan kalorit yläkanttiin ja toivon parasta. Joskus mennään yli, joskus ali, ei se mitään kun painokäyrä on silti laskeva ja alaspäin mennään. Näin olen laihtunut jo 20kg.
Olen lihava, enkä laihduta. En laske kaloreita, enkä ajattele syöväni vähemmän kuin kulutan, mitäs siihen sanotte?
Vierailija kirjoitti:
Olen lihava, enkä laihduta. En laske kaloreita, enkä ajattele syöväni vähemmän kuin kulutan, mitäs siihen sanotte?
Kuitenkin vuoden sisällä -15kg. Ei laskurin laskuria, ei typeriä mantroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö vä-hem-män kuin ku-lu-tat.
Ei se ole yhtään sen monimutkaisempi, eikä siihe tarvita mitään muuta keinoa kuin ka-lo-rei-den las-ke-mi-nen.
Vittu, tuon mukaan mun pitäisi melkein elää pyhällä hengellä. Sitten laihdun.
Liikuntaa PITÄÄ olla.
Niin, vaikka lisäisit kulutustasi liikunnalla ja muuttaisit etelänavalle (erittäin kylmässä energiankulutus suorastaan räjähtää) niin silti syö vähemmän kuin kulutat pätee. Ymmärsitkö?
Väännetään vielä rautalangasta: joko aineenvaihduntasi on minimissään ja syöt kuin pikkulintu (muutaman gramman jyviä päivässä) tai sitten lisäät liikuntaa ja syöt kohtalaisesti. Joka tapauksessa pitää kuluttaa enemmän kuin päivässä syö jotta laihtuu.
Ahaa, eli lopulta syötäisiin sellaista keskitysleiridieettiä, 500-800 kcal? Kuulostaa terveelliseltä ja aivan varmasti suositusten mukaiselta laihdutukselta :)