Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, jotka toistatte laihduttajalle mantraa: "syö vähemmän kuin kulutat"

Vierailija
29.12.2016 |

ette koskaan anna mitään toimivaa neuvoa, miten tuo teidän mantranne voi toteutua.
Ratkaisu ei ole pienempi lautanen, vatsan täyttäminen vedellä tai joku muu yhtä typerä neuvo.
Joten lopettakaa tuon mantran toistaminen, se kertoo vain typeryydestänne.

Kommentit (261)

Vierailija
41/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö vähemmän kuin kulutat - sehän on todella helppo toteuttaa:

- käy mittauttamassa tai laske peruskulutuksesi. Mulla 163/62 kokoisella naisella tällähetkellä 1298 kcal/pvä. Tuo siis tarkoittaa sitä että makaan sängyssä tekemättä muuta kuin hengitän.

- jos syöt 1300 kcal edestä päivisin mutta esim kävelet töihin, kiipeät muutaman kerran päivän mittaan työpaikan rappuset, haet lapset illalla tarhasta, laitat ruokaa ja leikit heidän kanssaan olet varmasti syönyt vähemmän kuin kulutat. Voit hyvin syödä jopa 1500 kcal/pvä.

- jos käyt salilla tai jumpassa kerran viikossa voit niinä päivinä lisätä 100-200 kcal (tuon enempää ei perusmamman treeni kuluta)

Mulla yleensä päivän syömiset (kyllä, olen ne joskus huvikseni laittanut esim kalorilaskuriin tms ylös, tarkistanut omia reseptejä yms) pyörii juuri 1300-1500 kcal välillä ihan normaalisti, en siis laihduta. Ja tuolla jaksan oikein hyvin treenata, harrastaa hyötyliikuntaa ja ulkoilla.

Energiantarpeen laskukaava löytyy täältä: http://www.sydan.fi/energiantarve

Vierailija
42/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö vähemmän kuin kulutat - sehän on todella helppo toteuttaa:

- käy mittauttamassa tai laske peruskulutuksesi. Mulla 163/62 kokoisella naisella tällähetkellä 1298 kcal/pvä. Tuo siis tarkoittaa sitä että makaan sängyssä tekemättä muuta kuin hengitän.

- jos syöt 1300 kcal edestä päivisin mutta esim kävelet töihin, kiipeät muutaman kerran päivän mittaan työpaikan rappuset, haet lapset illalla tarhasta, laitat ruokaa ja leikit heidän kanssaan olet varmasti syönyt vähemmän kuin kulutat. Voit hyvin syödä jopa 1500 kcal/pvä.

- jos käyt salilla tai jumpassa kerran viikossa voit niinä päivinä lisätä 100-200 kcal (tuon enempää ei perusmamman treeni kuluta)

Mulla yleensä päivän syömiset (kyllä, olen ne joskus huvikseni laittanut esim kalorilaskuriin tms ylös, tarkistanut omia reseptejä yms) pyörii juuri 1300-1500 kcal välillä ihan normaalisti, en siis laihduta. Ja tuolla jaksan oikein hyvin treenata, harrastaa hyötyliikuntaa ja ulkoilla.

Energiantarpeen laskukaava löytyy täältä: http://www.sydan.fi/energiantarve

Painonhallinta ei ole noin yksinkertaista matematiikkaa, ihminen ei ole kone.

Voisit tietosi hankkia paremmista lähteistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvo on täysin oikea, mutta ymmärrän sen olevan vaikea toteuttaa. Koska kukaan ei voi ohjata sitä kättä, joka vie ruokaa kohti suuta paitsi ihminen itse.

Ensiksi täytyy hoitaa ruokavalio kuntoon. On helpompi laihduttaa, jos ruokavalio on kunnossa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ruokavaliossa on proteiineja, esim. vaikka rahkaa, kanaa tai kalaa. Sopivasti, ei liikaa. Laihduttamisen aikana kannattaa syödä säännöllisesti 3 tunnin välein. Se, ettei nälkä tule, on sinällään jo patologinen ilmiö ja merkki tulehduksesta. Nälkä tulee sitten, kun syö oikein ja tarpeeksi kauan. Ihmisellä kuuluu ollakin nälkä vähän väliä, kun laihdutetaan. Silloin voi syödä pienen määrän ruokaa.

Vierailija
44/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mistä te tiedätte sen paljonko kulutatte?

Se ainakin on täysi mahdottomuus, että syö vähemmän kuin kuluttaa,jos ei tiedä paljonko kuluttaa. 

Paitsi jos ei syö yhtään mitään.

Jaa ettäkö on mahdotonta syödä vähemmän kuin kuluttaa? :D Ei se ole. Teen keskiraskasta fyysistä työtä ja olen jalkojeni päällä 5-9 tuntia päivässä. Nostan raskaita tavaroita, kävelen rappuja, kyykin ja heilun koko päivän. Ja en syö paljon mitään. En syö aamupalaa, enkä lounasta ja päivän ainoa ateria on yleensä illalla noin klo 17-18 välillä ja sekin on pienehkö annos normaalia kotiruokaa salaatilla. En ahmi ruokaa ja herkkuja, en välttämättä edes juo paljoa ja juomani on lähinnä vettä tai sitten sitruunavettä. Kulutan siis enemmän kuin syön aivan varmasti ja siltikään en laihdu. Ylipainoa minulla on kymmenisen kiloa.

Terveyteni ja kuntoni ovat kuitenkin todella hyvät, mutta laihtuisinko jos alkaisinkin syömään enemmän?

Saattaisit laihtua, jos muuttaisit ruokasi laatua ja määrää lisäämällä.

Eli sinäkin myönnät että tämä "syö vähemmän" ei ole toimiva ohje laihduttajalle vaan tekee ainoastaan sanojastaan idiootin.

Vierailija
45/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ainakin on täysi mahdottomuus, että syö vähemmän kuin kuluttaa,jos ei tiedä paljonko kuluttaa. 

Ihan laskemalla. Aikuiselle naiselle peruskulutus on noin 2000, mutta tarkemman tuloksen saa ottamalla huomoon oman painon ja pituuden. Käytä vaikka laskuria netissä.

Et kyllä laskemalla pysty kulutusta mittaamaan ihmisellä. Auton bensan kulutuksen voit.

Nii. minä olen ollut koko elämäni ajan huono syömään, varsinkin "kunnon ruokaa". Niinpä elimistö on säästöliekillä. Laihdutusohjeitten reseptit saa mut lihomaan vauhdilla. Osaan kyllä laihtua, mutta se vaatii lähes täydellistä syömättömyyttä. Max 500 kaloria päivässä. Heti kun alan syödä normaalisti, alan taas lihoa. Syön normaalisti siis 2-3 kertaa päivässä. Enkä mitään superjättiannoksia.

Vierailija
46/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fättikset ovat laiskoja ja yksinkertaisia, kuten ketjukin todistaa.

Vierailija
47/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan laskemalla. Aikuiselle naiselle peruskulutus on noin 2000, mutta tarkemman tuloksen saa ottamalla huomoon oman painon ja pituuden. Käytä vaikka laskuria netissä.

Höpöhöpö. Tuollaiset arviot ja jopa laskurit voivat heittää monta sataa kilokaloria eli kokonaisen aterian verran. Esimerkiksi minun peruskulutukseni on vain reilu 1000 kcal koska lihasmassani on luonnostaan pieni, ja myös energiankulutukseni liikkumisessa on niin minimaalista että päivittäinen kulutus lie vain 1500. Niillä usein suositelluilla 1500 kilokalorin dieeteillä en siis laihtuisi tippaakaan, itse asiassa luultavasti alkaisin lihoa. Toisella yleisellä 1200 kcal voisin laihtua kilon 3-4 viikossa, eli käytännössä niin hitaasti ettei sitä edes huomaisi kun menee normaalin vaihtelun piikkiin. Jos siis noin pienellä päivittäisellä vajeella edes laihtuisi, kroppa voisi vaan sopeutua sen sijaan että alkaa kuluttaa läskiä.

Valitettavasti myöskään sipsien, karkkien, herkkujen ja alkoholin jättäminen pois ruokavaliosta ei ole vaikuttanut painoon kuin korkeintaan satoja grammoja usean kuukauden aikana, vaikka se aina neuvotaan ensimmäisenä tuossa kulutusta vähemmän syömisessä.

Pakko se nyt kai jonkinlainen idea on saada kulutuksestaan että pystyy laihduttamaan? Ei sokeasti kannata luottaakaan.

Minulle annetaan usein laskureissa jopa 2000 kaloria suositukseksi (alin ollut varmaan 1600), mutta olen itse sitä mieltä että 1500 on sopiva. Pyöristän syömieni ruokieni kaloreitakin ylöspäin jos en ole varma. 

Niinpä, tämähän se ongelma nimenomaan on :) Pitäisi "syödä vähemmän kuin kuluttaa", mutta käytännössä et voi tietää kuinka paljon kulutat. Voit saada siitä vain karkean arvion, joka voi olla jopa kymmeniä prosentteja väärässä.

Vierailija
48/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on maailmankaikkeuden yksinkertaisin ja ehdottomasti toimiva neuvo, silti näköjään liian monimutkainen. Jotkut laihduttajat tuntuvat olettavan että kun hankkii jonkun dieettioppaan, sopivat ruokailuvälineet ja älyjääkaapin niin nämä välineet ja se dieettiopas järjestävät sen dieetin laihduttajan puolessta ja laihduttaja voi mässäillä kuten ennenkin.

Vierailija
49/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Tuollaiset arviot ja jopa laskurit voivat heittää monta sataa kilokaloria eli kokonaisen aterian verran. Esimerkiksi minun peruskulutukseni on vain reilu 1000 kcal koska lihasmassani on luonnostaan pieni, ja myös energiankulutukseni liikkumisessa on niin minimaalista että päivittäinen kulutus lie vain 1500. Niillä usein suositelluilla 1500 kilokalorin dieeteillä en siis laihtuisi tippaakaan, itse asiassa luultavasti alkaisin lihoa. Toisella yleisellä 1200 kcal voisin laihtua kilon 3-4 viikossa, eli käytännössä niin hitaasti ettei sitä edes huomaisi kun menee normaalin vaihtelun piikkiin. Jos siis noin pienellä päivittäisellä vajeella edes laihtuisi, kroppa voisi vaan sopeutua sen sijaan että alkaa kuluttaa läskiä.

Valitettavasti myöskään sipsien, karkkien, herkkujen ja alkoholin jättäminen pois ruokavaliosta ei ole vaikuttanut painoon kuin korkeintaan satoja grammoja usean kuukauden aikana, vaikka se aina neuvotaan ensimmäisenä tuossa kulutusta vähemmän syömisessä.

Miten sitten itse tiedät oman kulutuksesi? 

Ja jos ei sipsien ja karkkien pois jättäminen auta niin mitä suosittelet? 

Olen tosin myös sitä mieltä että herkkujakin voi syödä, jos ei vedä överiksi.

Kuten 41, olen käynyt testeissä joista tiedän kehonkoostumukseni ja peruskulutukseni. Noista tiedän myös että liikunnassa kulutukseni liikunnassa on kaikkia laskureita vähäisempää keskimääräistä pienemmän lihasmassan vuoksi. Ja siitä voi päätellä myös että ne 1500 kcal dieetit ei tosiaan aiheuta mitään. Laihduttajalla paino ja kehon koostumus muuttuu koko ajan, ja tuskin on rahaa ravata viiden kilon välein testeissä, mutta jos pystyy maksamaan testit laihdutuksen alussa ja lopussa niin voisi auttaa laihduttamisessa.

Ruokavalion osalta en osaa suositellakaan sen kummempaa, kun kerran se helpoin mahdollinen eli ylimääräisten kaloreiden poisjättö ei ole mitään vaikuttanut. Mikä on hassua, koska yhden illan herkkuhetken 100 g sipsiä, karkkia ja suklaata on helposti 800-1000 kcal. Ja tavallista ruokaa noiden tilalla taas pitäisi syödä kahden aterian verran että pääsisi samaan, ja noin en ole tehnyt.

Johtopäätös? Pitää syödä vähemmän kuin kuluttaa, joo, mutta tämä taas ei ole niin helppoa kuin "perusnaisen kulutus 2000 kcal - syöt vain 1500 kcal = laihdut tasaisesti puoli kiloa viikossa". Koska edelleenkään ihminen ei ole kone, kulutusta on paljon vaikeampi arvioida kuin kaloreita, ja on "pari muuttujaa" jotka vaikuttavat siihen kuinka helposti tai vaikeasti yksittäisen ihmisen kroppa alkaa käyttää läskiä energiana.

Vierailija
50/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko se nyt kai jonkinlainen idea on saada kulutuksestaan että pystyy laihduttamaan? Ei sokeasti kannata luottaakaan.

Minulle annetaan usein laskureissa jopa 2000 kaloria suositukseksi (alin ollut varmaan 1600), mutta olen itse sitä mieltä että 1500 on sopiva. Pyöristän syömieni ruokieni kaloreitakin ylöspäin jos en ole varma. 

Niinpä, tämähän se ongelma nimenomaan on :) Pitäisi "syödä vähemmän kuin kuluttaa", mutta käytännössä et voi tietää kuinka paljon kulutat. Voit saada siitä vain karkean arvion, joka voi olla jopa kymmeniä prosentteja väärässä.

Kyllä se karkea arvio riittää. Ei ole mitään tarvetta tietää kalorilleen koska eihän jokaisen suupalankaan energiamäärää kukaan jaksa kalorilleen laskea. Karkea arvio kulutuksesta ja sitten vähennät syömistäsi alle sen. Jos laihtumista ei ala tapahtua, niin vähennät lisää. Kaikki tekosyitö sitä läskit keksiikin...

Vierailija
51/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
52/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei laihduttaminen ole vaikeaa. Se on tosiaan vain kiinni siitä, syökö vähemmän kuin kuluttaa.

Järkevä ihminen tietysti vähentää syömisiään sieltä epäterveellisimmästä päästä, mutta olen nähnyt sellaisiakin tapauksia, jotka ovat onnistuneet pudottamaan painoaan syömällä epäterveellisesti (sen vähän mitä ovat syöneet).

Itse pudotin 20 kg yksinkertaisesti vähentämällä syömisiäni. Aluksi sieltä epäterveellisimmästä päästä, eli kaikille herkuille totaalikielto. Sen jälkeen aloin pienentämään annoskokoja ja valitsemaan tarkoin, mitä lautaselleni valitsin.

Lihoin takaisin, koska kärsin (kuvitelluista) sisäilmaongelmista ja stressasin samalla talousasioita. Join ahdistukseeni ja aloin syödä herkkuja, joten menetetyt kilot tulivat takaisin. Ihme kyllä, myös mielialani parani.

Vierailija
53/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkka tapa:

Pidä pidemmän aikaa ruokapäiväkirjaa kaikesta syömisestäsi, kun syöt niin, että painosi on stabiili.

Laske päiväkirjastasi kalorit per päivä.

Vähennä näistä esim. 500 kaloria / päivä ja ayö tämän mukaan.

Kun painon putoaminen pysähtyy, niin vähennä kaloreita toiset 500/päivä.

Vierailija
54/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä syön vähemmän, mitä Sydänliiton laskurilla luvataan minua 30 kiloa kevyemmälle luvataan mutten laihdu. Sama laskuri väittää, että voisin syödä enemmän pysyäkseni nykyisessä painossa mutta jos tekisin niin niin sitten lihoisin. Olen seurannut asiaa ihan punnitsemalla ja kirjaamalla muistiin kaiken Finelin ruokapäiväkirjaan. Olen toki joutunut syömään elämäni aikana yli sata antibioottikuuria ja se on voinut sekoittaa vatsan bakteeriflooraa perusteellisesti.

Vierailija
55/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ette koskaan anna mitään toimivaa neuvoa, miten tuo teidän mantranne voi toteutua.

Ratkaisu ei ole pienempi lautanen, vatsan täyttäminen vedellä tai joku muu yhtä typerä neuvo.

Joten lopettakaa tuon mantran toistaminen, se kertoo vain typeryydestänne.

No kyllä helvetissä paino putoaa, jos syöt vähemmän kun kulutat.

Tai sitten sut voitaisiin palkita fysiikan nobelilla, koska olet juuri kumonnut termodynamiikan ensimmäisen pääsäännön.

Jos taas et pysty itse päättämään, että mitä tunget suuhusi, niin olet avun tavoittamattomissa.

Vierailija
56/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla toimii parhaiten liikunta.

Mitä enemmän liikun sitä vähemmän pystyn syömään.

Liikunta vie näläntunteen ja mieliteot pois ja lisäksi vielä lisää kulutusta.

Yleensä sanotaan että liikunnan merkitys on vähäinen. En kuitenkaan pysty pitämään syömisiäni kohtuudessa ellen liiku.

Kaikki liikkumisen tauot ovat vaikeita, esim. sairastelut, sillä niiden aikana nälkä yltyy mahdottomaksi ja paino nousee vaikka kuinka tarkkaan yrittää vahtia syömisiään.

En todellakaan pystyisi pitämään itseäni hoikkana ilman liikuntaa. Minulle se on tärkein keino nälän säätelyyn ja ruokavalion terveellisenä pitämiseen.

Vierailija
57/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla toimii parhaiten liikunta.

Mitä enemmän liikun sitä vähemmän pystyn syömään.

Liikunta vie näläntunteen ja mieliteot pois ja lisäksi vielä lisää kulutusta.

Yleensä sanotaan että liikunnan merkitys on vähäinen. En kuitenkaan pysty pitämään syömisiäni kohtuudessa ellen liiku.

Kaikki liikkumisen tauot ovat vaikeita, esim. sairastelut, sillä niiden aikana nälkä yltyy mahdottomaksi ja paino nousee vaikka kuinka tarkkaan yrittää vahtia syömisiään.

En todellakaan pystyisi pitämään itseäni hoikkana ilman liikuntaa. Minulle se on tärkein keino nälän säätelyyn ja ruokavalion terveellisenä pitämiseen.

Samaa mieltä. Vuosien aikana olen huomannut mikä laihduttaa minua. Pitää olla muutama tunti liikuntaa viikossa vapaa-aikana.

Vierailija
58/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö vä-hem-män kuin ku-lu-tat.

Ei se ole yhtään sen monimutkaisempi, eikä siihe tarvita mitään muuta keinoa kuin ka-lo-rei-den las-ke-mi-nen.

Vierailija
59/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöminen on ajanhukkaa ja pakollinen paha. En söisi, jos voisin elää ilman ruokaa. Syöminen ei ole minulle mikään "se" juttu. Yleensä jätän lounaan syömättä, koska ei kiinnosta tai en muista. Mieluummin teen jotain hyödyllistä. :)

Vierailija
60/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painon ja liikunnan määrän perusteella voi tehdä kulutuksesta valistuneen arvauksen. Syömisen määrää voi sitten korjata myöhemmin  sen mukaan miten paino muuttuu. Ei oikeasti ole vaikeaa. Tuo on pelkkä tekosyy olla laihtumatta.