Te, jotka toistatte laihduttajalle mantraa: "syö vähemmän kuin kulutat"
ette koskaan anna mitään toimivaa neuvoa, miten tuo teidän mantranne voi toteutua.
Ratkaisu ei ole pienempi lautanen, vatsan täyttäminen vedellä tai joku muu yhtä typerä neuvo.
Joten lopettakaa tuon mantran toistaminen, se kertoo vain typeryydestänne.
Kommentit (261)
Vierailija kirjoitti:
On myytti että laihtuminen voisi tapahtua ilman nälkää. Ainakaan jos on tottunut syömään ylisuuria annoksia, niin alkuun varmasti vaivaa nälän tunne. Kun muuttaa ruokavaliotaan terveellisemmäksi ja annoksia kohtuullisemmiksi, kyllä se aluksi tuntuu epämukavalta. Sitten kun löytää oikean, juuri sinulle sopivan ruokailurytmin, alkaa myös tuntea oikeaa kylläisyyden ja nälän tunnetta. Useimmilla lihavilla on se kylläisyyden tunne hukassa. Ruokaa puputetaan koko ajan joko tunnetiloihin tai sitten vain tavan vuoksi, jolloin ei ehdi syntyä normaalia nälän tunnetta ja kylläisyyden tunne vaimenee. Kun laihdutuksessa pääsee sen alun raastavan ruuanhimon yli, normalisoituu nälän ja kylläisyyden tunteen vaihtelu. Ja vaikka kuinka halutaan saivarrella ettei kulutusta voida yksilötasolla laskea, niin kyllä se niin on, että mitään oikotietä ei ole. On vain yksinkertaisesti syötävä vähemmän kuin kuluttaa. Se on ihan fysiologinen fakta. Ja aluksi se tarkoitta voimakastakin nälän tunnetta, kun elimistö huutaa tuttua hiilari/rasva/sokeri annosta. Roskaruoka koukuttaaa ihan oikeasti, tästä on tutkimuksiakin tehty (Amerikassa muistaakseni).
Sokeri koukuttaa, se on fysiologinen fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se voi olla hankalaa?
Saatu energia - energian kulutus = paino/ulkomuoto.
Ei se vaan muutu vaikka kuinka vääntäisi asiaa.
Haluatteko vinkiksi että urheilijat pysyvät huonollakin ruokavaliolla hoikkina koska kulutus on kova. Vai toivoisitteko vinkiksi että hoikka pysyy hoikkana syömällä kulutuksensa mukaan. Toimisiko jos kertoisin että laihdut jos vähennät syömäsi ravinnon kaloreita?
Ehkä kannattaa pitää alkuun ruokapäiväkirjaa että näkee mitä sinne suuhun tulee laitettua. Sen jälkeen kannattaa pohtia omaa aktiivisuuttaan. Jos näistä ei syty lamppu niin ikävä kyllä olet ikuisesti lihava ja mikään tai kukaan ei sinua laihaksi tee.Juuri näin. Aina puoli annosta kasviksia ja selkeästi epäterveelliset ruuat pois.
Painon hallinnassa ruokavalio vastaa 75% ja liikunta 25%. Eli keskity syömään oikein ja ylimääräisen nälkäkohtauksen tullessa syö kasviksia.
"Nälkäkohtauksen" tullessa kannattaa syödä ennemminkin rasvaa. Kasvikset vain lisäävät nälkää.
Kasvikset kannattaa syödä aterian yhteydessä, ei erikseen.
Tämä on hyvä neuvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se voi olla hankalaa?
Saatu energia - energian kulutus = paino/ulkomuoto.
Ei se vaan muutu vaikka kuinka vääntäisi asiaa.
Haluatteko vinkiksi että urheilijat pysyvät huonollakin ruokavaliolla hoikkina koska kulutus on kova. Vai toivoisitteko vinkiksi että hoikka pysyy hoikkana syömällä kulutuksensa mukaan. Toimisiko jos kertoisin että laihdut jos vähennät syömäsi ravinnon kaloreita?
Ehkä kannattaa pitää alkuun ruokapäiväkirjaa että näkee mitä sinne suuhun tulee laitettua. Sen jälkeen kannattaa pohtia omaa aktiivisuuttaan. Jos näistä ei syty lamppu niin ikävä kyllä olet ikuisesti lihava ja mikään tai kukaan ei sinua laihaksi tee.Juuri näin. Aina puoli annosta kasviksia ja selkeästi epäterveelliset ruuat pois.
Painon hallinnassa ruokavalio vastaa 75% ja liikunta 25%. Eli keskity syömään oikein ja ylimääräisen nälkäkohtauksen tullessa syö kasviksia.
"Nälkäkohtauksen" tullessa kannattaa syödä ennemminkin rasvaa. Kasvikset vain lisäävät nälkää.
Ja rasvan kanssa.
Mites sit sellainen dilemma, kun jankutetaan "Syö vain silloin, kun on oikeasti nälkä!" Vaan kun ei koskaan ole oikeasti nälkä. Kokeilin kerran. Eräänä perjantai-iltana päätin, etten syö mitään ennen kuin maha kurnii. Söin ensikertaa saman viikonlopun sunnuntai iltapäivällä, kun alkoi olla heikko olo. Nälästä ei tietoakaan. Vieläkin olen läski. Syön tiettyinä ajankohtina, koska olen tottunut tekemään niin. Ei aamupalaa, 2 lämmintä ruokaa ja illalla jotain pientä kevyttä.
Voi jee. Ap on ihan samanlainen kuin masentuneet, joille jonkun pitäisi ojentaa mielenterveys hopeavadilla, mutta mitään ei saisi vaatia kyseiseltä ihmiseltä. Molemmissa pätee kuitenkin sama totuus: jos vain väistelee vastuuta, niin mikään ei muutu. Ja toisaalta, jos alkaa ottaa itse vastuuta tekemisistään, niin silloin muutos on mahdollinen. Siinä lähimmäiset voivat tukea, mutta kukaan ei voi tehdä hommaa puolestasi.
Että ole hyvä, ap. Vaikka tämäkään ei varmaan ollut ap:n mielestä neuvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mistä te tiedätte sen paljonko kulutatte?
Se ainakin on täysi mahdottomuus, että syö vähemmän kuin kuluttaa,jos ei tiedä paljonko kuluttaa.
Paitsi jos ei syö yhtään mitään.
Jaa ettäkö on mahdotonta syödä vähemmän kuin kuluttaa? :D Ei se ole. Teen keskiraskasta fyysistä työtä ja olen jalkojeni päällä 5-9 tuntia päivässä. Nostan raskaita tavaroita, kävelen rappuja, kyykin ja heilun koko päivän. Ja en syö paljon mitään. En syö aamupalaa, enkä lounasta ja päivän ainoa ateria on yleensä illalla noin klo 17-18 välillä ja sekin on pienehkö annos normaalia kotiruokaa salaatilla. En ahmi ruokaa ja herkkuja, en välttämättä edes juo paljoa ja juomani on lähinnä vettä tai sitten sitruunavettä. Kulutan siis enemmän kuin syön aivan varmasti ja siltikään en laihdu. Ylipainoa minulla on kymmenisen kiloa.
Terveyteni ja kuntoni ovat kuitenkin todella hyvät, mutta laihtuisinko jos alkaisinkin syömään enemmän?
Nobeli tiedossa jos pystyt todella kuluttamaan päivästä ja vuodesta toiseen enemmän kuin syöt ja keksit mistä se ylimääräinen energia tulee. Samalla ratkeavat maailman energiaongelmat pysyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ainakin on täysi mahdottomuus, että syö vähemmän kuin kuluttaa,jos ei tiedä paljonko kuluttaa.
Jaa ettäkö on mahdotonta syödä vähemmän kuin kuluttaa? :D Ei se ole. Teen keskiraskasta fyysistä työtä ja olen jalkojeni päällä 5-9 tuntia päivässä. Nostan raskaita tavaroita, kävelen rappuja, kyykin ja heilun koko päivän. Ja en syö paljon mitään. En syö aamupalaa, enkä lounasta ja päivän ainoa ateria on yleensä illalla noin klo 17-18 välillä ja sekin on pienehkö annos normaalia kotiruokaa salaatilla. En ahmi ruokaa ja herkkuja, en välttämättä edes juo paljoa ja juomani on lähinnä vettä tai sitten sitruunavettä. Kulutan siis enemmän kuin syön aivan varmasti ja siltikään en laihdu. Ylipainoa minulla on kymmenisen kiloa.
Terveyteni ja kuntoni ovat kuitenkin todella hyvät, mutta laihtuisinko jos alkaisinkin syömään enemmän?
Nobeli tiedossa jos pystyt todella kuluttamaan päivästä ja vuodesta toiseen enemmän kuin syöt ja keksit mistä se ylimääräinen energia tulee. Samalla ratkeavat maailman energiaongelmat pysyvästi.
Juuri meinasin tulla kirjoittamaan saman. Nyt valoja tauluun vähän.
Vierailija kirjoitti:
ette koskaan anna mitään toimivaa neuvoa, miten tuo teidän mantranne voi toteutua.
Ratkaisu ei ole pienempi lautanen, vatsan täyttäminen vedellä tai joku muu yhtä typerä neuvo.
Joten lopettakaa tuon mantran toistaminen, se kertoo vain typeryydestänne.
Minä lihoin kun alkoholistuin. Minulle olisi siis pitänyt sanoa, että juo vähemmän kuin kulutat.
Totuus kuitenkin on, että jokainen ihminen laihtuu, jos syö vähemmän kuin kuluttaa.
Kuinka monta ylipainoista säästöliekillä olevaa oli esim keskitysleireillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli vetelet jollain ~500kcal keskiraskaat päivätyösi ja muun elämäsi etkä laihdu mihinkään. Uskokoon ken tahtoo. Keskitysleirivangit elelivät vajaan tonnin kilokaloreilla ja säilyneistä kuvista voi jokainen itse todeta että kuinka uskottavalta stoorisi kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Mites sit sellainen dilemma, kun jankutetaan "Syö vain silloin, kun on oikeasti nälkä!" Vaan kun ei koskaan ole oikeasti nälkä. Kokeilin kerran. Eräänä perjantai-iltana päätin, etten syö mitään ennen kuin maha kurnii. Söin ensikertaa saman viikonlopun sunnuntai iltapäivällä, kun alkoi olla heikko olo. Nälästä ei tietoakaan. Vieläkin olen läski. Syön tiettyinä ajankohtina, koska olen tottunut tekemään niin. Ei aamupalaa, 2 lämmintä ruokaa ja illalla jotain pientä kevyttä.
Ei tuo toimikaan jos nälänsäätely on häiriintynyt. Ensin se pitää saada kuntoon. Syö kolmen tunnin välein ja laske kalorisi noin kuukauden ajan. Katso, että ruoka on ravintoarvoiltaan tasapainoista.
Kun totut tuohon, pitäisi alkaa tuntea normaalia nälkää ja kylläisyyttä.
Te, jotka väitätte pysyvänne ylipainoisina vaikka "ihan varmasti syötte alle kulutuksenne":
Tutkimuksissa on todettu, että
1) Ihmiset ovat todella huonoja arvioimaan syömänsä ruuan määrää. ("Aamulla söin vaan ihan pienen annoksen muroja!" - oikeasti söi noin saavillisen verran, mutta kyseiselle henkilölle se on "pieni annos".)
2) Ihmiset ovat todella huonoja arvioimaan syömänsä ruuan sisältämää energiamäärää ("Siinä annoksessa oli varmaan joku 500kcal." - oikeasti annoksessa yli 1000kcal.)
3) Ihmiset yliarvioivat oman koomakulutuksensa ja aktiivisuustasonsa. Useat nettilaskuritkin tekevät samaa. Puolen tunnin kävely ei kovin montaa kaloria kuluta, joidenkin fatsecretien yms. mukaan "kulutit näin ja näin monta SATAA kilokaloria kun kävelit lähikauppaan ja takaisin!" Ei se toimi niin. Koomakulutuksen päälle laskettavat aktiivisuuskalorit ovat todellakin työn takana.
Häh? Onko laihduttajat noi tyhmiä ettei ymmärrä että mitä "vähemmän" tarkoittaa?
Jos syöt nyt kolme perunaa ja kahdeksan lihapullaa, syö jatkossa kaksi perunaa ja viisi lihapullaa, nyt kaksi leipää niin jatkossa yksi, nyt 3 dl puuroa niin jatkossa 2 dl jne. Jos ei toimi niin vähennä edelleen. Vähemmän tarkoittaa kirjaimellisesti vähemmän.
Nämä tyhmää jankkaaja esittävät trollit on alkanut vähän tympiä. Uutta sketsiä kehiin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan laskemalla. Aikuiselle naiselle peruskulutus on noin 2000, mutta tarkemman tuloksen saa ottamalla huomoon oman painon ja pituuden. Käytä vaikka laskuria netissä.
Höpöhöpö. Tuollaiset arviot ja jopa laskurit voivat heittää monta sataa kilokaloria eli kokonaisen aterian verran. Esimerkiksi minun peruskulutukseni on vain reilu 1000 kcal koska lihasmassani on luonnostaan pieni, ja myös energiankulutukseni liikkumisessa on niin minimaalista että päivittäinen kulutus lie vain 1500. Niillä usein suositelluilla 1500 kilokalorin dieeteillä en siis laihtuisi tippaakaan, itse asiassa luultavasti alkaisin lihoa. Toisella yleisellä 1200 kcal voisin laihtua kilon 3-4 viikossa, eli käytännössä niin hitaasti ettei sitä edes huomaisi kun menee normaalin vaihtelun piikkiin. Jos siis noin pienellä päivittäisellä vajeella edes laihtuisi, kroppa voisi vaan sopeutua sen sijaan että alkaa kuluttaa läskiä.
Valitettavasti myöskään sipsien, karkkien, herkkujen ja alkoholin jättäminen pois ruokavaliosta ei ole vaikuttanut painoon kuin korkeintaan satoja grammoja usean kuukauden aikana, vaikka se aina neuvotaan ensimmäisenä tuossa kulutusta vähemmän syömisessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan laskemalla. Aikuiselle naiselle peruskulutus on noin 2000, mutta tarkemman tuloksen saa ottamalla huomoon oman painon ja pituuden. Käytä vaikka laskuria netissä.
Höpöhöpö. Tuollaiset arviot ja jopa laskurit voivat heittää monta sataa kilokaloria eli kokonaisen aterian verran. Esimerkiksi minun peruskulutukseni on vain reilu 1000 kcal koska lihasmassani on luonnostaan pieni, ja myös energiankulutukseni liikkumisessa on niin minimaalista että päivittäinen kulutus lie vain 1500. Niillä usein suositelluilla 1500 kilokalorin dieeteillä en siis laihtuisi tippaakaan, itse asiassa luultavasti alkaisin lihoa. Toisella yleisellä 1200 kcal voisin laihtua kilon 3-4 viikossa, eli käytännössä niin hitaasti ettei sitä edes huomaisi kun menee normaalin vaihtelun piikkiin. Jos siis noin pienellä päivittäisellä vajeella edes laihtuisi, kroppa voisi vaan sopeutua sen sijaan että alkaa kuluttaa läskiä.
Valitettavasti myöskään sipsien, karkkien, herkkujen ja alkoholin jättäminen pois ruokavaliosta ei ole vaikuttanut painoon kuin korkeintaan satoja grammoja usean kuukauden aikana, vaikka se aina neuvotaan ensimmäisenä tuossa kulutusta vähemmän syömisessä.
Pakko se nyt kai jonkinlainen idea on saada kulutuksestaan että pystyy laihduttamaan? Ei sokeasti kannata luottaakaan.
Minulle annetaan usein laskureissa jopa 2000 kaloria suositukseksi (alin ollut varmaan 1600), mutta olen itse sitä mieltä että 1500 on sopiva. Pyöristän syömieni ruokieni kaloreitakin ylöspäin jos en ole varma.
Olen ollut aina pullea. Sitten yhtäkkiä sain vatsataudin ja pahoinvointi jatkui kaksi viikkoa ja kaikki ruoka ällötti, pystyin syömään vain marjakeittoa ja viiliä ja vichyä. Energiansaanti putosi radikaalisti ja kahden viikon aikana paino putosi 6 kg. Ruokahalu ei palannut ennalleen ja edelleen syön entiseen verrattuna niukasti. 10 kk aikana paino on pudonnut 17 kiloa.
Aiemmin söin ihan liikaa, mutta suljin silmäni siltä. Yksistään työpäivien buffet lounas sisälsi ennen varmaankin lähes 1000 kilokaloria. Yrjötaudista alkanut "minimalistinen" ruokavalio todisti ainakin minulle sen, että yksinkertaisesti kun syö vähemmän niin paino putoaa. Kun on muutaman viikon ollut vähillä kaloreilla, se alkaa tuntua hyvältä ja normaalilta. Makean himo katosi minulta täysin.
Nyt on siis vasta 10 kk mennyt ja toivon hartaasti että kadotetut kilot pysyvät poissa. Tiedostan paremmin kuin hyvin, että olen sitä mitä syön. Aiempien dieettiyritysten aikana olen varmaankin huijannut itseäni "ei tässä niin paljoa kaloreita ole", sen takia painon pudotus yritykset ovat jääneet yritykseksi.
Käyn nykyään joka aamu vaa'assa, se ei valehtele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten itse tiedät oman kulutuksesi?
Ja jos ei sipsien ja karkkien pois jättäminen auta niin mitä suosittelet?
Olen tosin myös sitä mieltä että herkkujakin voi syödä, jos ei vedä överiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä en täysin usko tuohon lauseeseen. Jos syö pelkkää sokeria ja muuta paskaa, vaikkakin kaloreina alle tarvittavan, ei laihdu ainakaan pysyvästi tai muuta kuin nesteitä ja lihaksia. Kokemuksen mukaan.
Oikeasti kannattaa lisätä kasvisten määrää. Ne eivät sisällä paljon kaloreita, mutta tuovat lisätäytettä vatsaan ja tietysti ravintoaineita. Samoin pitäisi käyttää täyttävämpiä hiilareita ja syödä tarpeeksi proteiinia. Ei kannata syödä järjettömästi yhdellä aterialla ja muilla järjettömän vähän, mieluummin noin kolmen tunnin välein ateria ja aamulla enemmän kuin illalla, muut päivän ateriat kalorimäärissä suunnilleen samoja.
Kasviksista ei nälkä lähde, vaikka niitä söis sata kiloa.
Itse muuten olen laihtunut juurikin paskaa syömällä. En siis ole varsinaisesti laihduttanut, mutta laihtunut olen muutaman kilon. Olen siis syönyt aivan päin vittua. Joka päivä 1,5 litraa lidlikolaa ja 200 grammaa suklaata siis käytännössä joka päivä tänä vuonna. Ruokaa taas olen syönyt aika vähän. Käytännössä vain aamiaisen ja yhden ruuan. Aina en edes sitä yhtä kunnon ruokaa. Liikkunut olen kyllä kohtailesti. Lähinnä pyöräillyt kauppaan suklaata ja kolaa ostamaan. Kuppamatka vaan aika pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko se nyt kai jonkinlainen idea on saada kulutuksestaan että pystyy laihduttamaan? Ei sokeasti kannata luottaakaan.
Minulle annetaan usein laskureissa jopa 2000 kaloria suositukseksi (alin ollut varmaan 1600), mutta olen itse sitä mieltä että 1500 on sopiva. Pyöristän syömieni ruokieni kaloreitakin ylöspäin jos en ole varma.
Noissa laskureiden suosituksissa on se ongelma, että esimerkiksi suoliston mikrobikanta vaikuttaa merkittävästi siihen, kuinka paljon ruuan sisältämistä kaloreista lopulta päätyy käyttöösi. Samoin basaalikulutus on hyvin henkilökohtainen ja siihen vaikuttaa mm. ruskean rasvan määrä joka taas riippuu siitä minkälaisissa lämpötiloissa elimistösi on tottunut toimimaan.
Laskureista voit saada hyvin karkean arvion, mutta ainoa luotettava tapa on kirjata muutaman kuukauden ajalta (vaa'an kanssa) kaikki kalorit, liikunnan määrä ja painon muutos ja sen jälkeen tarpeen mukaan vähentää kaloreita vaikkapa 15% ja tarkistaa tilanne taas muutaman kuukauden päästä. Tuota ruskean rasvan vaikutusta ei muuten kannata vähätellä (ja siksi sitä tällä hetkellä tutkitaankin todella paljon), koska joidenkin tutkimusten mukaan jopa 2 asteen lasku keskimääräisessä ympäristön lämpötilassa polttaa vuodessa useamman kilon rasvaa. Helmenkalastajilla on huomattu että talvikaudella basaalienergiankulutus on jopa 40% korkeampi kuin kesällä, joten säännöllinen avantouintikin saattaisi auttaa laihdutuksessa.