Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, jotka toistatte laihduttajalle mantraa: "syö vähemmän kuin kulutat"

Vierailija
29.12.2016 |

ette koskaan anna mitään toimivaa neuvoa, miten tuo teidän mantranne voi toteutua.
Ratkaisu ei ole pienempi lautanen, vatsan täyttäminen vedellä tai joku muu yhtä typerä neuvo.
Joten lopettakaa tuon mantran toistaminen, se kertoo vain typeryydestänne.

Kommentit (261)

Vierailija
81/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vinkki: nuku riittävästi. Väsyneenä sortuu rasvaisiin, suolaisiin, sokerisiin herkemmin.

Tämä on hyvä mutta mulla on unihäiröitä. Olen aina väsynyt. Hb ja muut arvot on tarkistettu. Ovat ok.

Vierailija
82/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö vä-hem-män kuin ku-lu-tat.

Ei se ole yhtään sen monimutkaisempi, eikä siihe tarvita mitään muuta keinoa kuin ka-lo-rei-den las-ke-mi-nen.

Vittu, tuon mukaan mun pitäisi melkein elää pyhällä hengellä. Sitten laihdun. 

Liikuntaa PITÄÄ olla. 

Niin, vaikka lisäisit kulutustasi liikunnalla ja muuttaisit etelänavalle (erittäin kylmässä energiankulutus suorastaan räjähtää) niin silti syö vähemmän kuin kulutat pätee. Ymmärsitkö?

Väännetään vielä rautalangasta: joko aineenvaihduntasi on minimissään ja syöt kuin pikkulintu (muutaman gramman jyviä päivässä) tai sitten lisäät liikuntaa ja syöt kohtalaisesti. Joka tapauksessa pitää kuluttaa enemmän kuin päivässä syö jotta laihtuu.

Mä syön kohtalaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lihava, enkä laihduta. En laske kaloreita, enkä ajattele syöväni vähemmän kuin kulutan, mitäs siihen sanotte?

Kuitenkin vuoden sisällä -15kg. Ei laskurin laskuria, ei typeriä mantroja.

Öö, söit vähemmän kuin kulutit. Oletko niin toope että luulet fysiikan lakien toimivan vain silloin kun niitä hokee ääneen?

Tämä ketju on muutenkin mielenkiintoinen, ymmärrän nyt miksi läski yhdistetään tyhmyyteen.

Vierailija
84/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mistä te tiedätte sen paljonko kulutatte?

Se ainakin on täysi mahdottomuus, että syö vähemmän kuin kuluttaa,jos ei tiedä paljonko kuluttaa. 

Paitsi jos ei syö yhtään mitään.

Tarkka tapa:

Pidä pidemmän aikaa ruokapäiväkirjaa kaikesta syömisestäsi, kun syöt niin, että painosi on stabiili.

Laske päiväkirjastasi kalorit per päivä.

Vähennä näistä esim. 500 kaloria / päivä ja ayö tämän mukaan.

Kun painon putoaminen pysähtyy, niin vähennä kaloreita toiset 500/päivä.

Ahaa, eli lopulta syötäisiin sellaista keskitysleiridieettiä, 500-800 kcal? Kuulostaa terveelliseltä ja aivan varmasti suositusten mukaiselta laihdutukselta :)

Ei kai sitä kaloreiden vähentämistä tarvitse jatkaa enää siinä vaiheessa, kun on tavoitepainossaan...

Vierailija
85/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ketju on täynnä ihmisiä joilla ei oikeasti ole hajuakaan laihtumiseen/painonhallintaan liittyvistä moninaisista tekijöistä. Siksi he eivät osaa muuta kuin jankata syö vähemmän kuin kulutatsenkin käski tyhmä toope. Ja jos joku kertoo omista kokemuksistaan jotka eivät sovi näihin teorioihin niin sitten määytään että valehtelet senkin läski ryhmä toope.

Jos laihtuminen on niin yksinkertaista niin miksi ylipainoisia on niin paljon? Puolet suomalaisista on vaan niin laiskoja ja tyhmiä? Sorry, en usko.

Vierailija
86/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ette koskaan anna mitään toimivaa neuvoa, miten tuo teidän mantranne voi toteutua.

Ratkaisu ei ole pienempi lautanen, vatsan täyttäminen vedellä tai joku muu yhtä typerä neuvo.

Joten lopettakaa tuon mantran toistaminen, se kertoo vain typeryydestänne.

Itse asiassa "syö vähemmän kuin kulutat" on äärimäisen hyvä neuvo! Kuinka paljon voit syödä, riippuu mm. koostasi, oletko pitkä vai lyhyt... harrastatko liikuntaa? Netissä on työkaluja, joilla voi laskea oman kulutuksensa suuntaa antavasti. Jos laskuri sanoo, että kulutuksesi on 2000 kcal, niin ala syömään 1500kcal. Kaloreiden laskeminen on helppoa, kun hankit keittiövaa'an ja esim. Kännykkään appin, johon voit merkitä kaiken syömäsi. Näin minä olen laihduttanut 16 kiloa.

Vierailija
87/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit myös laskea kulutuksen tavoitepainossasi ja alkaa syömään sen verran päivässä. Mikäli syöt tuon kulutuksen verran, painosi säätyy automaattisesti vastaamaan tuota kulutusta vastaavaa painoa.

Hitaampaa se tietysti on kuin jos laihduttaisi ensin ne ylimääräiset vauhdilla pois, mutta syöt alusta asti sen verran kuin sinun kuuluukin syödä päivässä.

Vierailija
88/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni paras ratkaisu on olla ostamatta ruokaa, jossa on ainesosaluettelo, tai ainesosia on enemmän kuin 3. Tuon lisäksi kun käyttää pitää annoskoon suht kohtuullisena niin ei voi mennä pieleen.

Vierailija
89/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laihduin 11kg kun aloitin liikunnan harrastamisen. Ruokavaliossa ei ole muutettavaa.

Vierailija
90/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen laihtuu jos päättää niin. Sitten on tietysti nämä ikivalittajat jotka ovat laiskoja surkimuksia jotka eivät saa aikaan mitään.

Eli pystyt sanomaan noin esimerkiksi henkilölle, jolla on elämäntavat kunnossa mutta joka ei laihdu lääkityksen takia? Jos ei tiedä mistään mitään, on parempi vain olla ihan hiljaa.

Vierailija
91/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää ketju on täynnä ihmisiä joilla ei oikeasti ole hajuakaan laihtumiseen/painonhallintaan liittyvistä moninaisista tekijöistä. Siksi he eivät osaa muuta kuin jankata syö vähemmän kuin kulutatsenkin käski tyhmä toope. Ja jos joku kertoo omista kokemuksistaan jotka eivät sovi näihin teorioihin niin sitten määytään että valehtelet senkin läski ryhmä toope.

Jos laihtuminen on niin yksinkertaista niin miksi ylipainoisia on niin paljon? Puolet suomalaisista on vaan niin laiskoja ja tyhmiä? Sorry, en usko.

Kyllä se on ihan tutkittu asia että ihmiset syövät nykyään liikaa. Ennen se kompensoitui sillä ettei ollut autoja vaan käveltiin joka paikkaan ja tehtiin raskaita kotitöitä mm. maatiloilla. Tottakai siinä lihotaan sukupolvi toisensa jälkeen kun ruokamäärä pysyy samana mutta liikunta ja rasitus vähenee! Suurimmalla osalla ihmisistä ei ole mitään hajua paljonko he oikeasti syövät ja ihmiset arvioivat syömänsä ruuan rutkasti alakanttiin. Ja napostelevat (salaa). Secret Eaters-ohjelmassa nainen väitti kivenkovaan syövänsä 1500kcal/päivä, mutta todellisuudessa söi 4500kcal (!!).

Laihduttaminen on yksinkertaista, mutta se ei tarkoita että se olisi missään nimessä helppoa.

Vierailija
92/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruuan syöminen varastoon on geeneissä.  Ei luonnossa mikään eläin pyri laihtumaan, laihtuminen tapahtuu luonnossa vain olosuhteiden pakottamana. Vaatii mielen lujutta taistella luontoa vastaan ja syödä vähemmän kuin kuluttaa. Suurin osa ihmisistä on mukavuudenhaluisia ja laiskoja.

Vierailija
93/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit myös laskea kulutuksen tavoitepainossasi ja alkaa syömään sen verran päivässä. Mikäli syöt tuon kulutuksen verran, painosi säätyy automaattisesti vastaamaan tuota kulutusta vastaavaa painoa.

Hitaampaa se tietysti on kuin jos laihduttaisi ensin ne ylimääräiset vauhdilla pois, mutta syöt alusta asti sen verran kuin sinun kuuluukin syödä päivässä.

Siinä vauhdilla laihduttamisesta on omat riskinsä. Saattaa käydä niin ettei vauhtilaihdutuksen jälkeen voikaan syödä enää normaalisti ilman että lihoo.

Vierailija
94/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen fyysisesti raskasta työtä. Mulla ei ole autoa. Liikun kävellen. Töihin menen junalla. Sinne on n.20km.

Vuosia sitten lopetin liikunnan harrastamisen. Sen jälkeen olen lihonut.

Vierailija
95/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen laihtuu jos päättää niin. Sitten on tietysti nämä ikivalittajat jotka ovat laiskoja surkimuksia jotka eivät saa aikaan mitään.

Eli pystyt sanomaan noin esimerkiksi henkilölle, jolla on elämäntavat kunnossa mutta joka ei laihdu lääkityksen takia? Jos ei tiedä mistään mitään, on parempi vain olla ihan hiljaa.

Blaablaa, ei semmoista lääkitystä olekkaan joka itsekseen läskiä lisää.

Vierailija
96/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lihava, enkä laihduta. En laske kaloreita, enkä ajattele syöväni vähemmän kuin kulutan, mitäs siihen sanotte?

Öö, söit vähemmän kuin kulutit. Oletko niin toope että luulet fysiikan lakien toimivan vain silloin kun niitä hokee ääneen?

Tämä ketju on muutenkin mielenkiintoinen, ymmärrän nyt miksi läski yhdistetään tyhmyyteen.

Niin, mutta en ajatellut syöväni vähemmän kuin kulutin. Minulle ei ollut siis hyötyä siitä neuvosta että "syö vähemmän kuin kulutat".

Vierailija
97/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep!! Ihmiset täällä vaativat HELPPOA ratkaisua laihtumiseen, eivätkä ymmärrä ettei sitä ole.

Vierailija
98/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on ihan tutkittu asia että ihmiset syövät nykyään liikaa. Ennen se kompensoitui sillä ettei ollut autoja vaan käveltiin joka paikkaan ja tehtiin raskaita kotitöitä mm. maatiloilla. Tottakai siinä lihotaan sukupolvi toisensa jälkeen kun ruokamäärä pysyy samana mutta liikunta ja rasitus vähenee! Suurimmalla osalla ihmisistä ei ole mitään hajua paljonko he oikeasti syövät ja ihmiset arvioivat syömänsä ruuan rutkasti alakanttiin. Ja napostelevat (salaa). Secret Eaters-ohjelmassa nainen väitti kivenkovaan syövänsä 1500kcal/päivä, mutta todellisuudessa söi 4500kcal (!!).

Laihduttaminen on yksinkertaista, mutta se ei tarkoita että se olisi missään nimessä helppoa.

No tietysti ihmiset lihovat koska syövät liikaa! Pääsääntöisesti siis. Poikkeuksiakin on. Pysyvästi aihtuminen onkin sitten eri juttu. Osalle se on yksinkertaista, mutta valitettavasti vain hyvin pienelle osalle. Olikohan 5-10% laihduttamista.

Siinä on sellainen ikävä juttu että yleensä laihtumista vastaan nousee biologia. Elimistö ottaa kaikki keinot käyttöön laihtumista vastaan. Tämä ei koske satunnaisia liikakiloja karistavia vaan heitä, jotka ovat olleet pidempään ylipainoisia. Ja tämäkin on ihan tutkittu juttu.

Vierailija
99/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-palsta ei ole oikea paikka etsiä ratkaisua painonhallintaongelmiin. Kannattaa lukea esim. Patrik Borgin blogia, josta löytyy tutkimustietoon perustuvia ja arkijärjellä ja myötätunnolla kirjoitettuja tekstejä. Myös Jenny Lehtisen Läskimyytinmurtajat ja uusi Vaakakapina ovat tutustumisen arvoisia, jos tavoittelee hyvinvointia ja pysyvää painonpudotusta.

Tavallaan onhan se totta, että vähemmillä kaloreilla laihtuu, MUTTA ongelmana on ilmeisesti se, että useat laihduttajat (minä itse mukaan lukien), pudottavat kalorimäärää liikaa ja syövät ruokaa, josta eivät pidä. Jos syö liian vähän, se kostautuu myöhemmin. Esim. jos minä syön ja kaksi desiä puuroa aamulla, lounaaksi kananrintaa yhden palan ja kaksi tomaattia, välipalaksi rahkaa ja omenan, päivälliseksi taas kananrintaa ja kurkun ja iltapalaksi vaikka taas omenan, niin syön liian vähän. Varmasti laihtuisin, mutta jossain vaiheessa minulle tulisi aivan liian kova nälkä, että siinä ei oikein kuivat kanat tai mauttomat rahkat auta. Eli pitää syödä tarpeeksi, jotta ei tule ahmimishimoja. Ja sellaista monipuolista ruokaa, josta pitää. Luulisin, että ne, jotka syö vähemmän -mantraa hokevat eivät pelkkää kuivaa kanaa ja kurkkua syö, vaikka siinä varmasti olisi vähemmän kaloreita.

Lisäksi Hesarissa oli kuukausi pari sitten juttua siitä, kuinka Seinäjoella on pystytty vähentämään lasten ylipainoa ilman, että olisivat edes oikeastaan maininneet painoa. Siellä oli kouluissa korostettu terveellisen ja maittavan ruoan tärkeyttä ja liikunnan iloa ja siinä samassa ylipainoisten määrä oli lähtenyt laskemaan.

Tämän pitkän avautumisen (ja ekan kirjoitukseni av:lle :)) jälkeen haluaisin vielä elämäntapamuutos voi olla hankalaa ja itse ainakin haluan lähettää tsempit ja myötätuntoa kaikille sitä yrittäville. Itselleni se on vaikeaa, koska otan kaikki ohjeet (kuten syö vähemmän) kirjaimellisesti ja sitten kituutan kurkulla ja rasvattomalla kanalla pari viikkoa, kunnes ymmärrettävästi romahdan ja syön tyyliin kaiken, mitä kaupasta kehtaan ostaa kerralla. Ja sitten uudestaan, mutta se meneekin pieleen jo seuraavana päivänä. Ja sitten syönkin päivät ihan liian vähän ja illat ihan liian paljon ja kaloreita liikaa ja alan lihoa. Eli jos tavallaan ensin on liian hyvä itsekuri, niin se saattaa kostautua myöhemmin.

Mutta tosiaan, tsempit meille kaikille! Yritetään pitää järki päässä ja pitää huolta itsestämme!

Vierailija
100/261 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sorry mutta tuo "input laihtuu" on kyllä ihan eksaktia fysiikkaa, jota ei mammojen mielipiteet ja kokemukset kumoa. Tutkitusti ihmiset aliarvioivat syömänsä kalorit ja yliarvioivat kuluttamansa, joten tästä syystä ylipaino on varmaankin aika yleistä. Myös annoskoot on jotain aivan järkyttäviä ihmisillä.