Jouluvalitusta - köyhänä perheenäitinä olen lopen, tyystin, täysin kyllästynyt ainaiseen penninvenytykseen
Älä jatka lukemista pidemmälle, jos ärsyynnyt köyhyydestä ja koet, että se on aina pelkästään köyhän oma vika.
Nimittäin kun se ei ole välttämättä sitä.
Esimerkiksi minä ja perheeni. Olen akateemisesti koulutettu, aina uskonut tiukasti koulutuksen ja työnteon siunauksellisuuteen. Mutta kun siitäkään ei ole apua, kun kohtalo vetää maton alta. Ensin kuoli mies, sitten minä sairastuin ja jouduin sairaseläkkeelle.
Lapsia on kolme, jotka vielä nippa nappa elävät kotona.
Kun sairastuin, myimme kaupunkiasunnon ja maksoin velat pois. Luokan kiitos siihen riitti rahat, mutta pankkivelkaa oli kaupunkiasunnosta vielä paljon, joten kun olin ostanut halvan omakotitalon maalta, rahat olivatkin siinä.
Pihamaalta saa kesäisin potut ja juurekset ja omenoita ja marjoja. Mutta ei niillä yksin elä! Ruokaan menee kolmen teinin nelihenkisessä perheessä viitisen sataa, vaikka teen itse kaiken, leivästä lähtien.
Päälle bussikortit ja kirjat kahdelle lukiolaiselle, nuorin saa vielä bussimatkat kouluun kunnalta. Autokin on täällä oltava, että edes kauppaan/terveyskeskukseen/kirjastoon pääsee, bussi kun kulkee neljän kilometrin päästä, ja minun liikkumiseni on sairauteeni liittyen hankalaa.
Omakotitalossa on aina jotakin korjattavaa. Varaudun yllättäviin maksuihin panemalla joka kuukausi viisikymppiä säästöön, mutta kun yhtä aikaa laukeaa sekä pesukone että lämminvesivaraaja että oma lääkitykseni putoaa osin Kela-korvauksen piiristä, niin ei paljon naurata. Tämä tapahtui marraskuussa.
Nyt jouluna ollaan syöty halvinta kinkkua ja laatikoita, mutta lahjoihin ei ollut varaa. Se syö äitiä ja lapsia, koska tämähän EI minun kohdallani OLE MIKÄÄN ASIA, JOKA IKINÄ MUUTTUISI PAREMMAKSI. Tätä se on hautaan saakka, ikuista kolikkojen laskeskelua.
Ei minulla muuta. Yritän pitää pään kondiksessa ja kodin ilmapiirin hyvänä. Mutta ihan oikeasti ketuttaa lukea jatkuvasti täällä av:lla aloituksia, joissa köyhyys lasketaan holtittomuuden ja uusavuttomuuden syyksi - samaan aikaan, kun köyhien asemaa poliittisin päätöksin jatkuvasti kavennetaan.
Olkaa te hyvin toimeentulevat onnellisia tilanteestanne, mutta pliis, omatkaa vähän sydämen empatiaa ja sivistystä huomataksenne, että se tilanne on osin hyvää tuuriakin, ja äänestämällä voisi ihan ilmaiseksi vaikuttaa siihen, ettei köyhiltä lopu leipä pöydästä.
Kommentit (65)
Näinhän se on. Jostakin syystä on muotia olla rikas. Pennut kuvittelee että normiduunarikin ostaa aina merkkituotteita, ja on häpeä ja oma vika olla köyhä. Samaa ajattelevat aikuiset-ennenkaikkea he, jotka ovat vallassa ne vasta huolestuttaa-he ovat vieneet tämän ajattelun niin pitkälle että eräs heistä tosissaan kysyy ääneen, -kuka nyt oikeasti tienaa alle kaksituhatta euroa kuukaudessa?-
Suurin osa. Tai ainakin käteen jää alle sen... Aina ei ole oma vika että on köyhä. Joissain tapauksissa on. Yksi asia on varma nykyään, Jos olet köyhä-se syö. Niin monella eri tapaa. Ja palkkamediaanit, joista media uutisoi-eivät IKINÄ pidä paikkaansa-ihan älyttömiä väitteitä.. heh ...123
KAIKILLA EI OLE SAMAT EDELLYTYKSET VAIKKA MUUTA VÄITETÄÄN. ON OSAKSI TUURIA ONNISTUA. PISTE.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä ap muutit maalle?miksi et hommannut pientä asuntoa kaupungista?
Pientä asua neljän hengen perheelle? Miten pientä? Yksiö? Kaksio? Mä en suoraan sanottuna ymmärrä, miksi köyhän perheen pitäisi kaiken muun kurjuuden lisäksi vielä asua sardiinipurkissa.
no me kolmehenkinen perhe asutaan kaksiossa. Jos on köyhä niin ei ole varaa asua isosti.
Tilannehaan korjaantuu heti kun lapset muuttaa kotoa
Vierailija kirjoitti:
En kuitenkaan sanoisi sinua tosi köyhäksi. Nimittäin sinulla on oma talo ja saat asua maalla, ja onhan sinulla lapset jotka tuo iloa elämään. Keksikää jotain ei niin kalliita lahjoja, ja sitten kun lapset lähtee omilleen niin alkaa rahallisesti helpottamaan. Muista se, että on paljon rikkaita joilla on kuitenkin masentunut olo, tai parisuhde huono. Silloin rahasta ei ole hyötyä jos ajattelee negatiivisesti. Myös köyhänäkin on vaikeampaa jos on tyytymätön itseensä ja elämäänsä. Suosittelisin että panostat siihen että ruoka, mitä teillä syödään on mahdollisimman hyvää ja koko perhe harrastaa mahd. paljon liikuntaa.
Ennen vanhaan lähes kaikki ihmiset olivat yhtä "köyhiä" kuin sinä, elettiin kädestä suuhun. Monet ihmiset ottivat asenteen, että pienestä ei kannata lannistua, vaan tekee parhaansa ja se riittää. Kannattaa siis miettiä mitkä asiat olet hoitanut hyvin, ja olla iloinen kaikesta mikä menee hyvin.
Tällaisia kirjoittavat ihmiset eivät ole kokeneet sitä millaista on elää kädestä suuhun vuodesta toiseen ilman valoa paremmasta ja ymmärrä, että nykyaika ei ole verrannollinen vanhaan. Siksi köyhyyttä ylipäänsä tutkitaan, koska intressinä on tietää miten asiat ovat. Ei sitä, miten asiat ovat olleet. Jokainen yhteiskunta luo oman todellisuutensa, jossa olet osana ja joka muokkaa sitä tapaa miten sen koet.
Köyhyys aiheuttaa pitkäaikaista stressiä ja lamauttaa, jolloin ihminen ei kykene enää ajattelemaan muuta kuin perusasioita. On tutkittu, että köyhyys vanhentaa ja tyhmentää ihmistä. "Kyse ei professorin mukaan ole siis siitä, että älyllisen kapasiteetin romahtaminen johtaisi köyhyyteen, vaan siitä, että köyhyys johtaa älyllisen kapasiteetin romahtamiseen." Ja silti vielä 2016 vuonnakin on myytti, että köyhällä olisi jostain ihmeen syystä sama kokemusmaailma mitä muilla. Ei ole ja on surullista, että juuri köyhät eli huonoimmassa asemassa olevat leimataan ihmisinäkin kelvottomiksi. Aivan kuin itse köyhyys ei olisi jo itsessään tragedia ihmisen elämässä.
http://app.kauppalehti.fi/uutiset/kova-vaite-koyhyys-tyhmentaa-ja-vanhe…
Lukiolaiseni ovat kesäisin tosiaan tienaamassa, ostivat palkkarahoillaan lukiossa tarvittavat läppärit. Mitä rahakasta duunia kuvittelet kahden teinin saavan ilman mitään koulutusta muina aikoina? ;-D
He eivät saa enää lapsilisää tai perhe-eläkettä. Opintorahaa tulee parisen sataa kuusaa, jolla maksetaan heidän bussikorttinsa ja autoon bensaa.
Muuten nettotuloni eläkkeistä ovat noin tonnin hujakoilla, josta siis ruoka 500, vakuutukset, lääkekulut, auraukset, jätehuolto, kiinteistövero jne. keskimäärin kolme hunttia kuussa. Lasten kirjat 0-250 euroa kuussa riippuen siitä, onko lukiossa juuri alkanut uusi kurssi vai ei. Nuorimmaisen lapsilisillä ja perhe-eläkkeellä kustannetaan halpa netti ja kännykät ja juoksevia kuluja. Säästöön se viisikymppiä. Vaatteisiin ja parturissa käynteihin jne. jää kuussa muutam kymmenen euroa. Kirpparilla käyn aina, kun osuu asiointimatkalle.
Kiitos kaikille, jotka ymmärsivät, mistä puhuin.
Teille besserwissereille sanon, että olet kamalia ihmisiä. Kuvittelette voivanne muutamasta lausessta tietää paremmin minun elämäni ja neuvoakin vielä päälle. Toistan: olen akateemisesti koulutettu ja vaikkakin sairaseläkkeellä, niin en järjenköyhyyden takia. Osaan hakea tukia kyllä, ja kaikki mahdolliset ON haettu. Ja silti siis näin.
Toisaalta kiitänkin teitä, koska todistatte minun olleen oikeassa, on paljon ihmisiä, joillw todellisuuden näkeminen ottaa koville.
Ap
Laskut minimiin. Tabletti ja pelikoneet pois että sähköä säästyy. Veden säästöä peseytymistä rajoittaen. Kaikkien avustusjärjestöjen hyväksikäyttöä. Omaisuuden realisointi. Kai Alzheimeri-äidiltä jää/jäi perintöä? Lapset pois kotoa niin saavat avustuksia. Vuokralainen vapautuviin huoneisiin. Kun tarpeeksi yrittää niin pärjää kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä ap muutit maalle?miksi et hommannut pientä asuntoa kaupungista?
Pientä asua neljän hengen perheelle? Miten pientä? Yksiö? Kaksio? Mä en suoraan sanottuna ymmärrä, miksi köyhän perheen pitäisi kaiken muun kurjuuden lisäksi vielä asua sardiinipurkissa.
no me kolmehenkinen perhe asutaan kaksiossa. Jos on köyhä niin ei ole varaa asua isosti.
AP:n perhe on nelihenkinen, eli tarvitsisivat vähintään kolmion. Kolmio ei ole enää "pieni asunto." Varmasti halvempaa ostaa vanha okt maalta kuin kolmio kaupungista.
Kummityttöni on 8 oppilas ja perheen varattomuuden takia saa mll.ltä kaikki kirjat ilmaiseksi.
Olet joutunut kokemaan kovia. Olet antanut lapsillesi jo suuren lahjan, kun olet mahdollistanut heille kodin omassa talossa. Minä ainakin muistutan lapsia siitä, että omassa talossa asuminen on lahja heille, jonka vuoksi monta muuta juttua hankkimatta. Lapset ovat ymmärtäneet. Mitä ihminen oikeastaan muuta tarvitsee kuin katon pään päälle ja ruokaa. Toivon sinulle ja lapsillesi paljon onnea ensi vuoteen. Ehkä löydät kumppanin jakamaan kustannuksia? :)
Ymmärrän ap:tä. Ei se jatkuva kituuttaminen ole kivaa.
Ap on jaksanut hyvin kasvattaa lapsensa 1000 e nettotuloilla.
Ap on vielä leski ja itsekin sairas.
Tiedän yhden äidin joka ei meinannut pärjätä kun mies sairaalassa - ei osannut edes laskuja maksaa saati tehdä ruokaa. Osaa ollavain hieno.
Vierailija kirjoitti:
Kummityttöni on 8 oppilas ja perheen varattomuuden takia saa mll.ltä kaikki kirjat ilmaiseksi.
Minäkin muuten sain mll:ltä lukionkirjat. Äitini oli tuolloin työtön yh ja talous tiukilla.
Vierailija kirjoitti:
Laskut minimiin. Tabletti ja pelikoneet pois että sähköä säästyy. Veden säästöä peseytymistä rajoittaen. Kaikkien avustusjärjestöjen hyväksikäyttöä. Omaisuuden realisointi. Kai Alzheimeri-äidiltä jää/jäi perintöä? Lapset pois kotoa niin saavat avustuksia. Vuokralainen vapautuviin huoneisiin. Kun tarpeeksi yrittää niin pärjää kyllä.
Aluvuokralainen jolle kelpaa mh+yhteiset pesu- ja keittiötilat jossain huitsin helvetissä.....mikähän mt-tapaus sekin olisi....
Mun anopin mielestä kaikki on itsestä kiinni. Seuraavalla kerralla kysyn siltä, että voiko näkövammaisesta tulla kirurgi?
Niillä korteilla mennään mitä on saatu ja kohtalolla on osuus mukana ja onnella/epäonnella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aluvuokralainen jolle kelpaa mh+yhteiset pesu- ja keittiötilat jossain huitsin helvetissä.....mikähän mt-tapaus sekin olisi....
Ainakin kun poika haki kämppään alivuokralaista niin suurin osa oli outoja. Haluatko todella asua ventovieraan kanssa? Ja saatko vuokran ja miten häädät?
Vierailija kirjoitti:
Uliuli! :D
Voi sua ressukkaa
Jos kaikki tapaukset olisi tämän kaltainen niin se on OK! Mutta kyllä se veronmaksajana vituttaa kun katsoo palkkakuittia ja huomaa, että aha taas 700e meni johkin jollekkin... iso osa köyhyydestä kuitenkin jollain tavalla itseaiheutettua. Muutaman tapaus olen seurannut elämäni aikana:
- Äitini naapuri, mies+nainen, heillä kahta lasta ja koira. Eivät käy töissä paitsi kelan pakottamana silloin tällöin, muuten ovat avoimesti sitä mieltä, että töissä käynti ei kannata. Ovat fyysisesti terveitä tekemään töitä. Polttavat savukkeita vaikka varaa ei pitäis olla? Asui ja asuu edelleen vuokralla..
-Poikakaverini lapsuuden kaveri, hänen vanhempiensa kummipoika, nykyään kuollut heroiinin yliannostukseen. Alkoi teini-ikäisenä käyttää alkoholia ja huumeita. Kun oli menettämässä luottotiedot, tilasi joka nettikaupasta tavaraa ja myi tavaroita eteenpäin saadakseen käteistä. Kun luottotiedot on mennyt niin kävi sossun luukulla. Sossu järjesti/maksoi asunnon vuokra, antoi ruokaseteleitä ja jopa maksoi pesulalaskun kun kaverilla ei ollut pesukonetta eikä voinut sen takia pestä likaisia vaatteita. Kaveri poltti, osti mieluummin 6packin kuin ruokaa ja varasteli ja myi tavaroita eteenpäin saadakseen rahaa huumeisiin.
-Opiskeluaikaisen työkaverin pikkusisko. Otti pikavippei kunnes lähti luottotiedot. Jätti koulu kesken ja alkoi työttömän ihmisen uransa kevereiden kehoituksesta. Tämän kaverit olivat kertoneet, että ei kannata opiskella, että töitä ei ole kuitenkaan. Lisäksi työttömänä voi tehdä mitä huvittaa kun vapaa-aika on niin paljon ja työttömänä saa sitä paitsi enemmän rahaa kuin opiskelijana. (Järkytyin tästä itsekin kun valmistuin viime joulukuussa ja oli sovittu työnantajan kanssa, että työ alkaa helmikuussa eli olin 1 kk työttömänä. Opiskelijana sain opinto+asumistuki n. 460e kun työttömänä sain n. 550e. Ei mennyt nallekarkit tasan. En yhtään ihmettele, miksi työttömillä iso kynnys lähteä opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki tapaukset olisi tämän kaltainen niin se on OK! Mutta kyllä se veronmaksajana vituttaa kun katsoo palkkakuittia ja huomaa, että aha taas 700e meni johkin jollekkin... iso osa köyhyydestä kuitenkin jollain tavalla itseaiheutettua.
Mihin tutkimuksiin ja tilastoihin pohjaat kys. väitteesi?
Kiinnostaisi lukea, sillä kuten varmasti hyvin tiedät omakohtaiset kokemukset, joita sinä esittelet, eivät ole päteviä kun tehdään todenmukaista kartoitusta siitä miten asiat ovat.
Valitettavasti ilolla ja onnella ei ruokita perhettä ja makseta laskuja.