Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jouluvalitusta - köyhänä perheenäitinä olen lopen, tyystin, täysin kyllästynyt ainaiseen penninvenytykseen

Vierailija
26.12.2016 |

Älä jatka lukemista pidemmälle, jos ärsyynnyt köyhyydestä ja koet, että se on aina pelkästään köyhän oma vika.

Nimittäin kun se ei ole välttämättä sitä.

Esimerkiksi minä ja perheeni. Olen akateemisesti koulutettu, aina uskonut tiukasti koulutuksen ja työnteon siunauksellisuuteen. Mutta kun siitäkään ei ole apua, kun kohtalo vetää maton alta. Ensin kuoli mies, sitten minä sairastuin ja jouduin sairaseläkkeelle.

Lapsia on kolme, jotka vielä nippa nappa elävät kotona.

Kun sairastuin, myimme kaupunkiasunnon ja maksoin velat pois. Luokan kiitos siihen riitti rahat, mutta pankkivelkaa oli kaupunkiasunnosta vielä paljon, joten kun olin ostanut halvan omakotitalon maalta, rahat olivatkin siinä.

Pihamaalta saa kesäisin potut ja juurekset ja omenoita ja marjoja. Mutta ei niillä yksin elä! Ruokaan menee kolmen teinin nelihenkisessä perheessä viitisen sataa, vaikka teen itse kaiken, leivästä lähtien.

Päälle bussikortit ja kirjat kahdelle lukiolaiselle, nuorin saa vielä bussimatkat kouluun kunnalta. Autokin on täällä oltava, että edes kauppaan/terveyskeskukseen/kirjastoon pääsee, bussi kun kulkee neljän kilometrin päästä, ja minun liikkumiseni on sairauteeni liittyen hankalaa.

Omakotitalossa on aina jotakin korjattavaa. Varaudun yllättäviin maksuihin panemalla joka kuukausi viisikymppiä säästöön, mutta kun yhtä aikaa laukeaa sekä pesukone että lämminvesivaraaja että oma lääkitykseni putoaa osin Kela-korvauksen piiristä, niin ei paljon naurata. Tämä tapahtui marraskuussa.

Nyt jouluna ollaan syöty halvinta kinkkua ja laatikoita, mutta lahjoihin ei ollut varaa. Se syö äitiä ja lapsia, koska tämähän EI minun kohdallani OLE MIKÄÄN ASIA, JOKA IKINÄ MUUTTUISI PAREMMAKSI. Tätä se on hautaan saakka, ikuista kolikkojen laskeskelua.

Ei minulla muuta. Yritän pitää pään kondiksessa ja kodin ilmapiirin hyvänä. Mutta ihan oikeasti ketuttaa lukea jatkuvasti täällä av:lla aloituksia, joissa köyhyys lasketaan holtittomuuden ja uusavuttomuuden syyksi - samaan aikaan, kun köyhien asemaa poliittisin päätöksin jatkuvasti kavennetaan.

Olkaa te hyvin toimeentulevat onnellisia tilanteestanne, mutta pliis, omatkaa vähän sydämen empatiaa ja sivistystä huomataksenne, että se tilanne on osin hyvää tuuriakin, ja äänestämällä voisi ihan ilmaiseksi vaikuttaa siihen, ettei köyhiltä lopu leipä pöydästä.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko nyt ihan varma, että olet hakenut kaikki teille kuuluvat etuudet? Alle 21-vuotias opiskeleva lapsi saa 60 eur /kk Kelan lapseneläkettä, vaikka hän ei saisikaan enää perhe-eläkettä. Kaiken järjen mukaan teidän pitäisi olla myös oikeutettuja asumis- ja toimeentulotukeen. Vaatimaton omistusasunto ei estä toimeentulotuen saamista, jos asunnossa asuu itse.

Ymmärrän kyllä, että elämänne ei ole helppoa, mutta em. tuet auttaisivat edes vähän.

Vierailija
42/65 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäiseltä kysyisin, ettekö saa todellakaan toimeentulotuesta mitään? Jos ette, niin miksi ihmeessä ette?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaisuutta kuin kroisoksella ja köyhä. Akateeminen keksii keinot työn tekoon.

Vierailija
44/65 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eron jälkeen meilläkin tilanne heikkeni.

Mutta vaihtoehtoja on 2, pärjätä ja yrittää parhaani tai valittaa ja luovuttaa

Minulla asuntolainaa on vielä 6 v jäljellä, sitten toivottavasti helpottaa.

Vierailija
45/65 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mitä sitten? Luulitko että olisit pärjännyt elämässäsi paremmin ? Kuulostaa ihan tavalliselta arjelta.

Ihmeellistä että kaikki köyhät itkevät kun elämä ei olekaan helppoa. Yllätys yllätys: työnteko on rankkaa mutta ainakin saa palkkaa siitä korvaukseksi.

Pitäisikö työtätekemättömillä olla helpompaa ja hyvä elintaso vain sen takia että on elämässä kurjaa. Vastoinkäymisiä on niillä työssäkäyvilläkin. Ja pitää jaksaa vielä hoitaa työvelvoitteet kaikkien surujen keskellä.

Vierailija
46/65 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapset saa perhe-eläkettä 18-vuotiaaksi ja sen jälkeenkin Kelasta siihen saakka kun täyttävät 21, edellyttäen, että opiskelevat.

Vierailija
47/65 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ap aivan oikeassa. Tätä on tutkittukin, varakkaat katsovat melkein aina, että köyhyys on "oma vika", ja he ovat rikkaita omin asioin. Silloinkin, kun heidän varallisuutensa karttuminen johtuu pitkälti tuurista ja vaikkapa perinnöstä. Harva varakas tuntee sympatiaa köyhiä kohtaan, varmaan siksi, että se aiheuttaisi heille huonon omantunnon tajuta, miten epäoikeudenmukaisesti järjestelmä toimii.

Tunnetko itse sympatiaa köyhiä afganistalaisia, mosambikilaisia tai kongolaisia kohtaan? Entä romanikerjäläisiä kohtaan? Vai ajatteletko heidän olevan itse syyllisiä köyhyyteensä? Miksi jonkun Björn Wahlroosin tai Kimi Räikkösen pitäisi olla yhtään sen sympaattisempi suomalaisia köyhiä kohtaan?

Vierailija
48/65 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö lapset saa perhe-eläkettä 18-vuotiaaksi ja sen jälkeenkin Kelasta siihen saakka kun täyttävät 21, edellyttäen, että opiskelevat.

Joo, mutta se Kelan eläke 18 vuotta täyttäneelle on vain 60 eur/kk. Ihmettelen kuitenkin, miksi ap ei maininnut sitä. Eikö hän ole tajunnut hakea sitä? Ihmettelen myös, miksi ap ei saa itse perhe-eläkettä. Kaiken järjen mukaan hänen pitäisi olla oikeutettu leskeneläkkeeseen ainakin niin kauan kuin nuorin lapsista on alle 18. (Siihen asti lesken omat tulot eivät vaikuta.)

Vierailija
49/65 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Elämme Euroopassa, rikkaassa maanosassa, jossa köyhyys ja epätasa-arvo lisääntyvät ja ovat poliittisten valintojen, eivät kohtalon, tuotosta. Jotta epätasa-arvoa ja köyhyyttä voitaisiin kitkeä, meidän on vähennettävä rikkaiden ja voimakkaiden valtaa muotoilla hallitusten politiikkaa oman etunsa mukaiseksi Euroopan enemmistön kustannuksella. Suurempi läpinäkyvyys päätöksenteossa olisi tärkeä alku", sanoo Oxfamin Euroopan kampanjoiden apulaisjohtaja Natalia Alonso.

(Oxfam=köyhyyden vastainen järjestö)

Vierailija
50/65 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ap aivan oikeassa. Tätä on tutkittukin, varakkaat katsovat melkein aina, että köyhyys on "oma vika", ja he ovat rikkaita omin asioin. Silloinkin, kun heidän varallisuutensa karttuminen johtuu pitkälti tuurista ja vaikkapa perinnöstä. Harva varakas tuntee sympatiaa köyhiä kohtaan, varmaan siksi, että se aiheuttaisi heille huonon omantunnon tajuta, miten epäoikeudenmukaisesti järjestelmä toimii.

Tunnetko itse sympatiaa köyhiä afganistalaisia, mosambikilaisia tai kongolaisia kohtaan? Entä romanikerjäläisiä kohtaan? Vai ajatteletko heidän olevan itse syyllisiä köyhyyteensä? Miksi jonkun Björn Wahlroosin tai Kimi Räikkösen pitäisi olla yhtään sen sympaattisempi suomalaisia köyhiä kohtaan?

Mitä ihmettä tarkoitat? Tuskin kukaan ajattelee, että kehitysmaahan/sotien jalkoihin jääneeseen maahan syntynyt on syypää omaan köyhyyteensä (tai ainakaan siihen, että on länsimaisella mittapuulla köyhä). Ja totta kai normaalit ihmiset tuntevat sympatiaa noita ihmisryhmiä kohtaan.

Suomessa on ihmisiä, joiden huono elämänhallinta on suuren tekijänä heidän köyhyyteensä, mutta myös ap:n kaltaisia, jotka ovat joutuneet täysin ilman omaa syytään huonoon taloudelliseen tilanteeseen (ja ap olet selvinnyt upeasti!)

Vierailija
51/65 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi köyhä upottaa omaisuutensa johonkin talonrötisköön kaukana landella? 

Me muutkin köyhän asutaan hyvien julkisten kulkuyhteyksien varrella kaupunkiseudulla, ei ole omaisuutta mutta eipä ole velkaakaan.

Ite ainakin laskin, että edullisin asumismuoto oli halpa omakotitalo pienellä paikkakunnalla. Pystyi neuvottelemaan lainan niin pitkälle ajalle että lyhennykset on halvempi kuin vuokra. En saa ikinä sitä maksettua pois, mutta mulle riittää kun se on sen aikaa että lapset muuttaa omilleen ja sit voin myydä sen ja muuttaa yksin pienempään.

Vierailija
52/65 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen lapsen hankkiminen ja omakotitalossa asuminen ovat valtavia taloudellisia riskejä, jotka olet itse ottanut. Harmittaahan se varmasti, että on tuossa tilanteessa, ja toivon sinulle kaikkea hyvää, mutta ei sinua  kukaan ole varsinaisesti pakottanut.

Vierailija
53/65 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro nyt kokonaisuudessa tulosi, koska monet ihmettelevät useiden etuisuuksien puuttumista. Todennäköisesti kun kaikki tuet lasketaan yhteen, saat käteen aivan yhtä paljon kuin keskipalkkaisessa työssäkin oleva yh..

Vierailija
54/65 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olkaa te hyvin toimeentulevat onnellisia tilanteestanne, mutta pliis, omatkaa vähän sydämen empatiaa ja sivistystä huomataksenne, että se tilanne on osin hyvää tuuriakin, ja äänestämällä voisi ihan ilmaiseksi vaikuttaa siihen, ettei köyhiltä lopu leipä pöydästä.

Uskot siis akateemisesta koulutuksesta huolimatta taikaseinään, josta köyhille riittää rahaa ilman että se on jostain muusta pois?

Vierailija
55/65 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapset eivät saa enää lapsilisää, niin sittenhän he saavat täyden opintorahan joka lienee enemmän kuin lapsilisä. Omakotitalonkin kuluihin saa asumistukea... Ja vanhan talon verot jne tuskin paljoa tekee.

Jossakin rahan käytössä on häikkää, jos noiden tukien varassa ei pärjää vähintäänkin ok.

Voisit itse kokeilla edes parin kk:n verran, miten hyvin itse pärjäisit sillä rahalla. Varastot kaappiin ja ovi teipillä kiinni, sitten kokeilet elämää minimituloilla. Eikö olisikin mielenkiintoista todistaa, että juuri sinä pärjäisit hyvin? 3-6 kk voisi olla sopiva koeaika.

Vierailija
56/65 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskut minimiin. Tabletti ja pelikoneet pois että sähköä säästyy. Veden säästöä peseytymistä rajoittaen. Kaikkien avustusjärjestöjen hyväksikäyttöä. Omaisuuden realisointi. Kai Alzheimeri-äidiltä jää/jäi perintöä? Lapset pois kotoa niin saavat avustuksia. Vuokralainen vapautuviin huoneisiin. Kun tarpeeksi yrittää niin pärjää kyllä.

Aluvuokralainen jolle kelpaa mh+yhteiset pesu- ja keittiötilat jossain huitsin helvetissä.....mikähän mt-tapaus sekin olisi....

Itse asuin opiskelijana Helsingissä rintamamiestalon yläkerrassa alivuokralaisena . Meni muuten ihan ok, siis aamulla aikaisin menin kouluun ja tulin illalla pois, omaa vessaa ei ollut eikä suihkua. Vessa oli pääkerroksessa ja oli ikivanha, saunan yhteydessä oli suihku, kellarikerroksessa.

Maksoin 300 e vuokraa, en saanut pyytää vieraita. Ihan ok. Aluksi meni tosi hyvin, mutta olin viikonloput töissä ja mummo oli sitä mieltä että minun olisi pitänyt mielummin vahtia naapureiden muksuja. Tässäkin oli hyvä esimerkki, 3 lapsen vanhemmat pitivät palkkana että saan työkokemusta ja olisin saanut syödä.

Kerroin mitä tienaan samaan aikaan mäkissä, ei heillä ollut siihen varaa. Joten menen työvuoroni mukaan töihin ja he saivat keksiä ilmaisen lapsenvahdin.

Pahoittelen, juttu lähti rönsyilemään . Yläkerran asunto oli ollut vuosia tyhjä, ei kukaan ollut kiinnostunut sitä vuokraamaan koska ei ollut omaa vessaa. Minä vuokrasin ja naapuriyhteisö oli hyvin läheinen . Joku kyseli mitä maksan, mummo kertoi 300 e ja se oli aivan liian vähän, hirveä valitus miten minä maksan niin vähän. Perusyksiön vuokra oli silloin 600-700 e. Mutta minulla oli käytettävissä omakotitalon piha. Mitä arvoa 20 v.lle on pihalla.

Mummo päätti oikea vuokra on tonni ja saan maksaa sen takautuvasti. Kerroin se on laitonta ja kerroin olin myös ainoa vuokralainen, ei siihen ollut tunkua, mummolla oli kriteerit iästä, sukupuolesta, myös ilmoitus oli kirkko ja koti jne.

Kun mummo kävi jonkun välittäjän kanssa juttelemassa, hän tajusi ettei voi

A pyytää rahaa takautuvasti

B ei voi korottaa vuokraa noin vaan ja 3 kertaisesti

C jos lähden, ei kukaan tule takaisin,

Mutta sain jatkuvasti kuunnella sitä kyllä minulla on asiat hyvin, kun hän hyvää hyvyyttään minut on vuokralaiseksi ottanut ja onneksi sain asumisoikeusasunnon ja niillä mäkin tuloilla sain takuurahat kokoon.

Joten kun tieto asunnosta tuli, odottelin seuraavaa valitusta ja sen yhteydessä sitten irtisanoin itseni,

Meni mummo vaikeaksi,sitten alkoi vahingonilo ja ei uskonut saan asunnon jostain.

Lähdin yhtenä päivänä, vanha asuntoni oli valmiiksi kalustettu ja sain asuntoni pari päivää aikaisemmin. Sain vietyä luokkakaverin asunnolle kamojani, jotka eivät montaa IKEAn kassillista olleet ja lähdin sanaa sanomattakaan pois.

Joskus, pari v sen jälkeen törmäsin mummoon ja sanoin hän joutui isoon ongelmaan kanssani kun en ollut maksanut sähköä. Minulla oli vain minikokoinen jääkaappi, ei edes tietokonetta ja pari valoa. Lisäksi ei ollut erillistä sähkömittaria ja vuokraan sisältyi sähkö.

Mummo ei ollut laittanut verotukseen tietoa vuokratuloista ja sai siitä mätkyt, jotka oli minun syy.

Mutta siis, vuokratulot alivuokralaisena ovat onnettomat ja riskit voivat olla vaikka mitä.

Vierailija
57/65 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi köyhä upottaa omaisuutensa johonkin talonrötisköön kaukana landella? 

Me muutkin köyhän asutaan hyvien julkisten kulkuyhteyksien varrella kaupunkiseudulla, ei ole omaisuutta mutta eipä ole velkaakaan.

Ite ainakin laskin, että edullisin asumismuoto oli halpa omakotitalo pienellä paikkakunnalla. Pystyi neuvottelemaan lainan niin pitkälle ajalle että lyhennykset on halvempi kuin vuokra. En saa ikinä sitä maksettua pois, mutta mulle riittää kun se on sen aikaa että lapset muuttaa omilleen ja sit voin myydä sen ja muuttaa yksin pienempään.

Kunhan sen vaan saa myytyä...

Vierailija
58/65 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kurjalta, toisaalta mekin jätettiin ostamatta lahjat, vaikka niihin olisikin ollut varaa. Ne eivät mielestäni ole joulun ydin.

Tekisin kuten moni tällä palstalla ehdottaa. Sitten, kun teinit lentäneet pesästä, talo myyntiin ja muutto kaupunkiin pieneen asuntoon. Kouluta lapsesi vaikka lähihoitajiksi, jotta työllistyvät.

Vierailija
59/65 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmen lapsen hankkiminen ja omakotitalossa asuminen ovat valtavia taloudellisia riskejä, jotka olet itse ottanut. Harmittaahan se varmasti, että on tuossa tilanteessa, ja toivon sinulle kaikkea hyvää, mutta ei sinua  kukaan ole varsinaisesti pakottanut.

Ylläolevan kommentin esittäjä on erinomainen ehdokas "vuoden idiootti" - palkinnon saajaksi.

Vierailija
60/65 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki tapaukset olisi tämän kaltainen niin se on OK! Mutta kyllä se veronmaksajana vituttaa kun katsoo palkkakuittia ja huomaa, että aha taas 700e meni johkin jollekkin... iso osa köyhyydestä kuitenkin jollain tavalla itseaiheutettua. Muutaman tapaus olen seurannut elämäni aikana:

- Äitini naapuri, mies+nainen, heillä kahta lasta ja koira. Eivät käy töissä paitsi kelan pakottamana silloin tällöin, muuten ovat avoimesti sitä mieltä, että töissä käynti ei kannata. Ovat fyysisesti terveitä tekemään töitä. Polttavat savukkeita vaikka varaa ei pitäis olla? Asui ja asuu edelleen vuokralla..

-Poikakaverini lapsuuden kaveri, hänen vanhempiensa kummipoika, nykyään kuollut heroiinin yliannostukseen. Alkoi teini-ikäisenä käyttää alkoholia ja huumeita. Kun oli menettämässä luottotiedot, tilasi joka nettikaupasta tavaraa ja myi tavaroita eteenpäin saadakseen käteistä. Kun luottotiedot on mennyt niin kävi sossun luukulla. Sossu järjesti/maksoi asunnon vuokra, antoi ruokaseteleitä ja jopa maksoi pesulalaskun kun kaverilla ei ollut pesukonetta eikä voinut sen takia pestä likaisia vaatteita. Kaveri poltti, osti mieluummin 6packin kuin ruokaa ja varasteli ja myi tavaroita eteenpäin saadakseen rahaa huumeisiin.

-Opiskeluaikaisen työkaverin pikkusisko. Otti pikavippei kunnes lähti luottotiedot. Jätti koulu kesken ja alkoi työttömän ihmisen uransa kevereiden kehoituksesta. Tämän kaverit olivat kertoneet, että ei kannata opiskella, että töitä ei ole kuitenkaan. Lisäksi työttömänä voi tehdä mitä huvittaa kun vapaa-aika on niin paljon ja työttömänä saa sitä paitsi enemmän rahaa kuin opiskelijana. (Järkytyin tästä itsekin kun valmistuin viime joulukuussa ja oli sovittu työnantajan kanssa, että työ alkaa helmikuussa eli olin 1 kk työttömänä. Opiskelijana sain opinto+asumistuki n. 460e kun työttömänä sain n. 550e. Ei mennyt nallekarkit tasan. En yhtään ihmettele, miksi työttömillä iso kynnys lähteä opiskelemaan.

Noilla veroilla sä et ole lähelläkään nettoveronmaksajaa, eli et maksa veroina edes sitä, mitä palveluina kulutat nyt, saati olet tähänastisessa elämässä kuluttanut. Eli sinuna olisin hyvin hiljaa ja kiitollinen tästä järjestelmästä.